The aim of this study is to examine the effects of the adolescents in the 14-16 age group adopting the internet and photography as a communication language and frequently using their selfies in digital media and publishing their photos in many different environments with the effort of appreciation, comment and self-presentation on well-being the research was conducted with the relational survey model. The data were collected using a demographic information form, a Selfie Attitude Scale, and the Stirling Emotional and Psychological Well-Being Scale for Children. The data collected though the scales were converted into statistical results using the statistical package program SPSS 22.0 in a computer environment. The findings showed that Adolescent self-attraction attitudes are influenced by variables such as gender age perception of physical appearance and friend liking. It was also determined that adolescents who liked their physical appearance and were liked by their friends had higher self–attraction attitude scores and psychological well-being levels. A low level of negative correlation was found between the negative experiences sub-dimension of the selfie scale and total psychological well-being scores. These findings aim to enable experts working with adolescents to develop strategies that can provide guidance on how to manage the digital footprint of selfies in the digital world and how to support adolescents in this process.
Keywords: Selfie, Psychological Well-Being, Adolescence
Bu çalışmanın amacı 14-16 yaş grubundaki ergenlerin interneti ve fotoğrafı bir iletişim dili olarak benimseyip, öz çekimlerini dijital ortamda kullanmalarının psikolojik iyi oluş düzeyleriyle ilişkisini incelemektir. Ayrıca çalışmada ergenlerin özçekim tutumları ve psikolojik iyi oluş düzeyleri çeşitli değişkenlerle incelenerek ele alınmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiş ve veriler, Demografik Bilgi Formu, Özçekim Tutum Ölçeği ve Stirling Çocuklar İçin Duygusal ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiştir. Bulgular ergenlerin özçekim tutumları, cinsiyet, yaş, fiziksel görünüş algısı ve arkadaş beğenisi gibi değişkenlerden etkilendiğini göstermektedir. Ergenlerin fiziksel görünüş algısı ve arkadaş beğenisinin psikolojik iyi oluşu da olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca selfie paylaşma sıklığının özçekim tutum puanlarında ve psikolojik iyi oluş düzeyinde anlamlı farklılık oluşturduğu görülmüştür. Özçekim ölçeğinin önleyici olumsuz deneyimler alt boyutu ile psikolojik iyi oluş toplam puanları arasında düşük düzeyde negatif bir ilişki tespit edilmiştir. Bu bulgular, ergenlerle çalışan uzmanlara, dijital dünyada özçekimlerin oluşturduğu dijital ayak izinin yönetilmesi ve ergenlerin bu süreçte nasıl desteklenebileceği konusunda rehberlik sağlayabilecek stratejiler geliştirme imkânı sunmayı hedeflemektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 32 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.