This study investigates short and long term relationships and causality between tourism and economic growth by using ARDL method for 1964-2006 in Turkey. It is found that tourism is an important factor of economic growth in the long-term, while there is no relationship between tourism and economic growth in the short term. It is also found that there is a Granger-causality from tourism to economic growth, but empiricial evidence does not support reverse causality. The long term relationship between two variables and unidirectional causality from economic growth to tourism revenues confirm that in the long-term, the tourism-led growth hypothesis is valid for Turkey. Empiricial evidence laid out in this paper indicates that tourism industry is an important element affecting economic growth in Turkey.
hospitality companies competition competitive advantage hotel managers tourism marketing
Bu çalışmada 1964-2006 döneminde Türkiye'de turizm ve ekonomik büyüme arasındaki kısa ve uzun dönemli ilişkiler ve nedensellik ARDL yöntemi ile analiz edilmiştir. Kısa dönemde iki değişken arasında bir ilişki bulunmazken, turizm uzun dönemde ekonomik büyümenin önemli bir belirleyicisidir. Turizm gelirleri ekonomik büyümenin anlamlı Granger nedeni iken ters yönde bir nedenselliği veriler desteklememektedir. İki değişken arasındaki uzun dönemli ilişki ve turizm gelirlerinden ekonomik büyüme tek yönlü nedensellik turizm yönlü büyüme hipotezinin uzun dönemde Türkiye için geçerli olduğunu doğrulamaktadır. Tüm bulgular turizm endüstrisinin Türkiye'nin önemli büyüme kaynaklarından biri olduğunu göstermektedir.
konaklama işletmeleri rekabet rekabetçi üstünlük otel yöneticileri turizm pazarlaması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hakem Denetimli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 19 Sayı: 1 |