BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2016, Cilt: 27 Sayı: 1, 0 - 0, 01.06.2016
https://doi.org/10.17123/atad.vol27iss10006

Öz

Turizm, yapısı itibariyle insan odaklı bir endüstridir. Turizm olayına katılım gösteren bireyler pek çok davranış  sergileyebilmektedirler. Bu kapsamda turist davranışlarını anlamak, turizm planlamaları ve pazarlama aktiviteleri için önemli bir rol oynamaktadır. Turist davranışlarını anlamanın önemli faktörlerinden biri ise turist  motivasyonlarıdır. Bu yönüyle turist motivasyonları, çalışmanın başlangıç noktasını oluşturan yerel yemek  tüketim motivasyonlarının, teorik alt yapısını oluşturmaktadır. Çalışmanın temel amacı, turistlerin yerel yemek  tüketim motivasyonlarının tekrar ziyaret niyetlerine etkisini açıklayabilmektir. Çalışma, daha önce geliştirilmiş  iki farklı ölçek kullanılarak yürütülmüştür. Anket, kolayda örnekleme yöntemi ile Gaziantep’i ziyaret eden yerli  turistlere, yüz yüze görüşülerek uygulanmıştır. Bu kapsamda çalışmada, tanımlayıcı istatistik tekniklerinden  açıklayıcı faktör analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma neticesinde elde edilen verilere  uygulanan faktör analizi sonucunda yerli turistlerin yerel yemek tüketim motivasyonları, sırasıyla heyecan arayışı, kültürel deneyim, duyusal çekicilik ve sağlık beklentisi boyutları altında toplandığı görülmektedir. Yerli  turistlerin, yerel yemek tüketim motivasyonlarının tekrar ziyaret niyetlerine etkisini ortaya koymak için çoklu  regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçları, yerel yemek tüketim motivasyonunun hem bir bütün  halinde hem de alt boyutları itibariyle turistlerin tekrar ziyaret niyetine olumlu etki ettiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mersin: Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alpar, R. (2010). Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Amuquandoh, F. E. ve Asafo-Adjei, R. (2013). Traditional Food Preferences of Tourists in Ghana, British Food Journal, 115 (7): 987-1002.
  • Beardsworth, A. ve Keil, T. (2011). Yemek ve Toplum Çalışmasına Bir Davet: Yemek Sosyolojisi. (A. Dede, Çev.) Ankara: Phoenix.
  • Boyne, S., Hall, D. ve Williams, F. (2003). Policy, Support and Promotion for Food-Related Tourism Initiatives, Journal of Travel ve Tourism, 14 (3-4): 131-154.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chang, R. C., Kivela, J. ve Mak, A. H. (2010). Food Preferences of Chinese Tourists, Annals of Tourism Research, 37 (4): 989-1011.
  • Demir, Ş. Ş. ve Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22 (1): 19-34.
  • Deveci, B., Türkmen, S. ve Avcıkurt, C. (2013). Kırsal Turizm ile Gastronomi Turizmi İlişkisi: Bigadiç Örneği, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3 (2): 29-34.
  • Dodd, T. H. (1999). Attracting Repeat Customers to Wineries, International Journal of Wine Marketing, 11 (2): 18-28.
  • Du Rand, G. E. ve Heath, E. (2006). Towards a Framework for Food Tourism as An Element of Destination Marketing, Current Issues in Tourism, 9 (3): 206-234.
  • Du Rand, G. E., Heath, E. ve Alberts, N. (2003). The Role of Local and Regional Food in Destination Marketing: A South African Situation Analysis. İçinde C. M. Hall (Editör) Wine, Food, and Tourism Marketing (ss. 97-113). New York: The Haworth Hospitality Yayınları.
  • Fields, K. (2002). Demand for The Gastronomy Tourism Product: Motivational Factors. İçinde A.-M. Hjalager, ve G. Richards (Editörler) Tourism and Gastronomy (ss. 36-51). Londra: Routledge.
  • Frochot, I. (2002). Wine Tourism in France: A Paradox. İçinde M. C. Hall, L. Sharples, B. Cambourne ve N. Macionis (Editörler) Wine Tourism Around the World: Development, Management and Markets (ss. 67-80). Woburn: Butterworth-Heinemann.
  • Galloway, G., Mitchell, R., Getz, D., Crouch, G. ve Ong, B. (2008). Sensation Seeking and The Prediction of Attitudes and Behaviours of Wine Tourists, Tourism Management, 29: 950-966. Gaziantep İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, http://www.gaziantepturizm.gov.tr, Erişim tarihi: 20 Nisan 2014.
  • Hall, C. M. ve Mitchell, R. (2001). Wine and Food Tourism. İçinde N. Douglas, N. Douglas ve R. Derrett (Editörler) Special Interest Tourism: Context and Cases (ss. 307-329). Brisbane: J. Wiley ve Sons Australia.
  • Hall, C. M. ve Sharples, L. (2003). The Consumption of Experiences or The Experience of Consumption? An Introduction to The Tourism of Taste. İçinde C. M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis ve B. Cambourne (Editörler) Food Tourism Around The World: Development, Management And Markets (ss. 1-25). Oxford: Butterworth Heinemann.
  • Hjalager, A. M. ve Richards, G. (2002). Tourism and Gastronomy. Londra: Routledge.
  • Hjalager, A. M. ve Corigliano, M. A. (2000). Food for Tourists: Determinants of An Image, International Journal of Tourism Research, 2: 281-293.
  • Horng, J. S. ve Tsai, C. T. (2010). Government Websites for Promoting East Asian Culinary Tourism: A CrossNational Analysis, Tourism Management, 31: 74-85.
  • Ignatov, E. ve Smith, S. (2006). Segmenting Canadian Culinary Tourists, Current Issues in Tourism, 9 (3): 235-255. Kalaycı, Ş. (2010). Faktör Analizi. İçinde Ş. Kalaycı (Editör) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Analiz Teknikleri (ss. 321-331). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Karim, S. A. ve Chi, C. G. Q. (2010). Culinary Tourism as a Destination Attraction: An Empirical Examination of Destinations’ Food Image, Journal of Hospitality Marketing ve Management, 19 (6): 531-555.
  • Kavak, B. (2013). Pazarlama ve Pazar Araştırmaları: Tasarım ve Analiz. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kim, D. C. (2013). The Influence of Restaurant Experience at a Tourist Destination on Revisit Intention. Head of the Graduate Program. West Lafayette: Purdue Universitesi.
  • Kim, Y. G. ve Eves, A. (2012). Construction and Validation of a Scale to Measure Tourist Motivation to Consume Local Food, Tourism Management, 33: 1458-1467.
  • Kim, Y. G., Eves, A. ve Scarles, C. (2009). Building a Model of Local Food Consumption on Trips and Holidays: A Grounded Theory Approach, International Journal of Hospitality Management, 28 (3): 423-431.
  • Kim, Y. H., Goh, B. K. ve Yuan, J. (2010). Development of a Multi-Dimensional Scale for Measuring Food Tourist Motivations, Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism, 11: 56-71.
  • Kim, Y. H., Kim, M. ve Goh, B. K. (2011). An Examination of Food Tourist’s Behavior: Using the Modified Theory of Reasoned Action, Tourism Management, 11: 59-1165.
  • Kim, Y. H., Kim, M., Goh, B. K. ve Antun, J. M. (2011). The Role of Money: The Impact on Food Tourists’ Satisfaction and Intention to Revisit Food Events, Journal of Culinary Science ve Technology, 9: 85-98.
  • Kodaş, D. (2013). Yerli Ziyaretçilerin Yerel Yiyecek Tüketim Güdülerinin Belirlenmesi: Beypazarı Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçüksille, E. (2010). Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli. İçinde Ş. Kalaycı (Editör) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (ss. 259-266). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Lertputtarak, S. (2012). The Relationship Between Destination Image, Food Image, and Revisiting Pattaya, Thailand, International Journal of Business and Management, 7 (5): 111-122.
  • Mak, A. H., Lumbers, M., Eves, A. ve Chang, R. C. (2012). Factors Influencing Tourist Food Consumption, International Journal of Hospitality Management, 31: 928-936.
  • McIntosh, R. W., Goeldner, C. R. ve Ritchie, J. R. (1995). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. 7. Baskı. Chichester: John Wiley.
  • Mitchell, R. ve Hall, M. C. (2003). Consuming Tourists: Food Tourism Consumer Behaviour. İçinde M. C. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis ve B. Cambourne (Editörler) Food Tourism Around the World: Development, Management And Markets (ss. 60-81). Oxford: Butterworth Heinemann.
  • Mitchell, R., Hall, M. C. ve McIntosh, A. (2002). Wine Tourism and Consumer Behavior. İçinde M. C. Hall, L. Sharples, B. Cambourne ve N. Macionis (Editörler) Wine Tourism Around the World: Development, Management and Markets (ss. 115-135). Woburn: Butterworth-Heinemann.
  • Okumuş, B., Okumuş, F. ve McKercher, B. (2007). Incorporating Local and International Cuisines in the Marketing of Tourism Destinations: The Cases of Hong Kong and Turkey, Tourism Management, 28: 253-261.
  • Özgen, I. (2013). Uluslararası Gastronomiye Genel Bakış. İçinde M. Sarıışık (Editör) Uluslararası Gastronomi (ss. 1-32). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Polacek, M. (1986). Eating Habits of Czechoslovak Population and Gastronomy as a Tourism Motivation, Tourist Review, 4: 22-25.
  • Pratminingsih, S. A., Rudatin, C. L. ve Rimenta, T. (2014). Roles of Motivation and Destination Image in Predicting Tourist Revisit Intention: A Case of Bandung-Indonesia, International Journal of Innovation, Management and Technology, 5 (1): 19-24.
  • Quan, S. ve Wang, N. (2004). Towards a Structural Model of The Tourist Experience: An Illustration From Food Experiences in Tourism, Tourism Management, 25: 297-305.
  • Reisinger, Y. (2009). International Tourism: Cultures and Behavior. Burlington: Elsevier.
  • Rimmington, M. ve Yüksel, A. (1998). Tourist Satisfaction and Food Service Experience: Results and Implications of An Empirical Investigation, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 9 (1): 37-57.
  • Rittichainuwat, B. N., Qu, H. ve Mongkhonvanit, C. (2008). Understanding The Motivation of Travelers on Repeat Visits to Thailand, Journal of Vacation Marketing, 14 (1): 5-21.
  • Robinson, R. N. ve Clifford, C. (2012). Authenticity and Festival Foodservice Experiences, Annals of Tourism Research, 39 (2): 571-600.
  • Ryu, K. ve Jang, S. (2006). Intention to Experience Local Cuisine in a Travel Destination: The Modified Theory of Reasoned Action, Journal of Hospitality ve Tourism Research, 30 (4): 507-516.
  • Smith, S. L. ve Xiao, H. (2008). Culinary Tourism Supply Chains: A Preliminary Examination, Journal of Travel Research, 46: 289-299.
  • Sparks, B., Bowen, J. ve Klag, S. (2003). Restaurants and The Tourist Market, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15 (1): 6-13.
  • Su, C. S. (2013). An Importance-Performance Analysis of Dining Attributes: A Comparison of Individual and Packaged Tourists in Taiwan, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18 (6): 573-597.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Hakem Denetimli Makaleler
Yazarlar

Selman Bayrakcı

Gürkan Akdağ

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 27 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayrakcı, S., & Akdağ, G. (2016). Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(1). https://doi.org/10.17123/atad.vol27iss10006
AMA Bayrakcı S, Akdağ G. Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Haziran 2016;27(1). doi:10.17123/atad.vol27iss10006
Chicago Bayrakcı, Selman, ve Gürkan Akdağ. “Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 27, sy. 1 (Haziran 2016). https://doi.org/10.17123/atad.vol27iss10006.
EndNote Bayrakcı S, Akdağ G (01 Haziran 2016) Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 27 1
IEEE S. Bayrakcı ve G. Akdağ, “Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 27, sy. 1, 2016, doi: 10.17123/atad.vol27iss10006.
ISNAD Bayrakcı, Selman - Akdağ, Gürkan. “Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 27/1 (Haziran 2016). https://doi.org/10.17123/atad.vol27iss10006.
JAMA Bayrakcı S, Akdağ G. Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2016;27. doi:10.17123/atad.vol27iss10006.
MLA Bayrakcı, Selman ve Gürkan Akdağ. “Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 27, sy. 1, 2016, doi:10.17123/atad.vol27iss10006.
Vancouver Bayrakcı S, Akdağ G. Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2016;27(1).

Cited By









Gastronomik Miras: Kelle (Sivas)
Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Aykut ŞİMŞEK
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.870425