Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği

Yıl 2025, Cilt: 36 Sayı: 1, 157 - 161, 14.05.2025

Öz

Eeknolojinin gelişmesi ile birlikte yapay zekâ hemen hemen her alanda hayatımıza girmektedir. Tıp, mühen￾dislik, eğitim gibi alanlar dışında, günümüzde evde kullandığımız beyaz eşyalar da dâhil yapay zekâ tabanlı uygulamalar bulunmaktadır. Yapay zekâ sosyal bilimlerin birçok alanında araştırma konusu olmakla birlik￾te, turizm alanında da araştırmalara konu olmaktadır. Özellikle turist rehberliği gibi iletişimin yoğun olduğu meslekte yapay zekâ uygulamaları (sanal turlar, çeviri yazılımları vb.) meslek üzerinde olumlu ve olumsuz etkiler ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada yapay zekâ uygulamalarına (ChatGPT, POE, GEMINI, Llama-3.2, Claude-3.5-Sonnet, SMART, COMMAND R) turist rehberliği mesleğinin geleceği hakkında soru sorulmuştur. Uygulamalara turist rehberliği ile ilgili veriler verilmiş ve bu veriler ışığında cevaplar alınarak derlenmiştir. Alınan cevaplar; turist rehberliği mesleğinin gelecekte teknoloji ile ilerleyeceği ve turist rehberlerinin tekno￾lojiye kendisini entegre etmesi, nadir diller ve özel ilgi turlarının artacağı, Orta Doğu ve Uzak Doğu pazarına yönelik rehberlerin kendilerini geliştirmeleri, kadın rehberlere daha fazla ihtiyaç duyulacağı ve kanunların meslekte standartlaşma getireceği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Alpaydın, E. (2013). Yapay Öğrenme. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Doğan, A. (2002). Yapay Zekâ. Ankara: Kariyer Yayınevi.
  • Dünya Turist Rehberi Birlikleri Federasyonu. (2024). https://wftga.org, Erişim Tarihi: 5 Ekim 2024.
  • Ercan, F. (2020). Turizm Pazarlamasında Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanımı ve Uygulama Örnekleri, AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 23 (2): 394-410.
  • Manyika J., Lund S., Chui M., Bughin J., Woetzel J., Batra P., Ko, R. ve Sanghvi, S. (2017) Jobs Lost, Jobs Gained: Workforce Transitions in a Time of Automation. San Francisco, CA: McKinsey Global Institute. https://www.mckinsey.com, Erişim Tarihi: 18 Ekim 2024.
  • McCarthy, J. (2007). What is artificial intelligence?. https://www-formal.stanford.edu/jmc/, Erişim Tarihi: 5 Kasım 2024.
  • Oke, S. A. (2008). A Literature Review on Artificial Intelligence, International Journal of Information and Management Sciences, 19 (4): 535-570.
  • Say, C. (2018). 50 Soruda Yapay Zekâ. İstanbul: 7 Renk Basım Yayın ve Filmcilik.
  • Tsaih, R.-H. ve Hsu, C. C. (2018). Artificial Intelligence in Smart Tourism: A Conceptual Framework, The 18th International Conference on Electronic Business. Guilin, China, 124-133.
  • Turist Rehberleri Odaları Birliği (2024). https://www.tureb.org.tr/RehberIstatistik, Erişim Tarihi: 05 Ekim 2024.
  • Uzun, Y., Akkuzu, B., ve Kayırıcı, M. (2021). Yapay Zekâ’nın Kültür ve Sanatla Olan İlişkisi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, Özel Sayı 28: 753-757. https://doi.org/10.31590/ejosat.1010691
  • Zlatanov, S. ve Popesku, J. (2019). Current Applications of Artificial Intelligence in Tourism and Hospitality, International Scientific Conference on Information Technology and Data Related Research. Belgrad, Sırpistan, 84-90.

The Future of Tourist Guiding Profession in Turkey from an Artificial Intelligence Perspective

Yıl 2025, Cilt: 36 Sayı: 1, 157 - 161, 14.05.2025

Öz

With the development of technology, artificial intelligence has entered our lives in almost every field. Apart from fields such as medicine, engineering, and education, there are artificial intelligence-based applications, including the white goods we use at home today. Artificial intelligence is a subject of research in many areas of social sciences, as well as in the field of tourism. Especially in professions where communication is inten￾se, such as tourist guiding, artificial intelligence applications (virtual tours, translation software, etc.) have positive and negative effects on the profession. In this study, questions were asked to artificial intelligence applications (ChatGPT, POE, GEMINI, Llama-3.2, Claude-3.5-Sonnet, SMART, COMMAND R) about the future of the tourist guiding profession. Data about tourist guiding was given to the applications and the answers were compiled in the light of this data. The answers received revealed that the tourist guiding profession will advance with technology in the future and that tourist guides will integrate themselves with technology, rare languages and special interest tours will increase, guides for the Middle East and Far East markets will improve themselves, there will be more need for female guides and the laws will bring standardization to the profession.

Kaynakça

  • Alpaydın, E. (2013). Yapay Öğrenme. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Doğan, A. (2002). Yapay Zekâ. Ankara: Kariyer Yayınevi.
  • Dünya Turist Rehberi Birlikleri Federasyonu. (2024). https://wftga.org, Erişim Tarihi: 5 Ekim 2024.
  • Ercan, F. (2020). Turizm Pazarlamasında Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanımı ve Uygulama Örnekleri, AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 23 (2): 394-410.
  • Manyika J., Lund S., Chui M., Bughin J., Woetzel J., Batra P., Ko, R. ve Sanghvi, S. (2017) Jobs Lost, Jobs Gained: Workforce Transitions in a Time of Automation. San Francisco, CA: McKinsey Global Institute. https://www.mckinsey.com, Erişim Tarihi: 18 Ekim 2024.
  • McCarthy, J. (2007). What is artificial intelligence?. https://www-formal.stanford.edu/jmc/, Erişim Tarihi: 5 Kasım 2024.
  • Oke, S. A. (2008). A Literature Review on Artificial Intelligence, International Journal of Information and Management Sciences, 19 (4): 535-570.
  • Say, C. (2018). 50 Soruda Yapay Zekâ. İstanbul: 7 Renk Basım Yayın ve Filmcilik.
  • Tsaih, R.-H. ve Hsu, C. C. (2018). Artificial Intelligence in Smart Tourism: A Conceptual Framework, The 18th International Conference on Electronic Business. Guilin, China, 124-133.
  • Turist Rehberleri Odaları Birliği (2024). https://www.tureb.org.tr/RehberIstatistik, Erişim Tarihi: 05 Ekim 2024.
  • Uzun, Y., Akkuzu, B., ve Kayırıcı, M. (2021). Yapay Zekâ’nın Kültür ve Sanatla Olan İlişkisi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, Özel Sayı 28: 753-757. https://doi.org/10.31590/ejosat.1010691
  • Zlatanov, S. ve Popesku, J. (2019). Current Applications of Artificial Intelligence in Tourism and Hospitality, International Scientific Conference on Information Technology and Data Related Research. Belgrad, Sırpistan, 84-90.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rekreasyon, Tatil ve Turizm Coğrafyası, İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer)
Bölüm Turizm Rehberliği İncelemeleri
Yazarlar

Uğur Ceylan 0000-0001-6078-8424

Erken Görünüm Tarihi 14 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 14 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2025
Kabul Tarihi 10 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 36 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ceylan, U. (2025). Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 36(1), 157-161. https://doi.org/10.17123/atad.1698989
AMA Ceylan U. Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Mayıs 2025;36(1):157-161. doi:10.17123/atad.1698989
Chicago Ceylan, Uğur. “Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 36, sy. 1 (Mayıs 2025): 157-61. https://doi.org/10.17123/atad.1698989.
EndNote Ceylan U (01 Mayıs 2025) Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 36 1 157–161.
IEEE U. Ceylan, “Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 36, sy. 1, ss. 157–161, 2025, doi: 10.17123/atad.1698989.
ISNAD Ceylan, Uğur. “Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 36/1 (Mayıs 2025), 157-161. https://doi.org/10.17123/atad.1698989.
JAMA Ceylan U. Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2025;36:157–161.
MLA Ceylan, Uğur. “Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 36, sy. 1, 2025, ss. 157-61, doi:10.17123/atad.1698989.
Vancouver Ceylan U. Yapay Zekâ Bakış Açısıyla Türkiye’de Turist Rehberliği Mesleğinin Geleceği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2025;36(1):157-61.