Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİTNES MERKEZLERİNE GİDEN İNSANLARIN BOŞ ZAMAN STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 1, 55 - 63, 26.03.2020

Öz

Bu çalışmada Fitnes merkezlerine giden insanların boş zaman yolu ile stresle baş edebilme Stratejilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Fitnes merkezlerine giden 321 kişiye “Boş Zaman Yolu ile Stresle Baş Etme Strateji Ölçeği” antrenmanlardan önce doldurtulmuştur. İstatistiksel işlemlerde İkili karşılaştırmalarda Bağımsız t- testi ve çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve farklılığın tespiti içinde LSD testleri uygulanmıştır. Yaş kategorisine göre boş zaman stratejisi alt ölçekler arkadaşlık, geçici baş edebilme, ruh hali ve toplam puanda istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Gelir durumu ve medeni duruma göre boş zaman stratejisi alt ölçek ve toplam puanları karşılaştırılmasında tüm alt ölçeklerde ve toplam ölçek puanda anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Fitnes merkezlerine spor yapma amaçlı gidenlerin boş zaman yolu ile stresle baş edebilme stratejileri yaş kategori, gelir, çocuk sayısı ve medeni duruma göre değiştiği ve Fitnes merkezlerine spor yapma amaçlı gidenlere boş zaman yolu ile stresle baş edebilme ve ruh halini iyileştirebilme konularında açıklayıcı bilgiler verilebilir.

Kaynakça

  • Ağılönü, A., (2007). Yerel yönetimlerde rekreasyon hizmetleri ve model belirleme: Fethiye örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Aktağ, I., Alpay, D. D., (2015). Abat İzzet Baysal Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda Öğretim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk Düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(1): 15-24.
  • Alay, S., Koçak, S,. (2003). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Kavram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 9(3): 326- 335.
  • Aldwin C, M., (2014). Stress, Coping, and Development: An Integrative Perspective. Guilford Publications. New York.
  • Atan,T., Gullu, E., Cicek, G., Imamoglu, O., Yamaner, F., Unlu, C., (2014). Effects of two different exercise on life satisfaction and beck depression level. Journal of Education and Sociology. 5(1):18-23
  • Bedir, F., Bedir, D., Erhan, S. E., Şen, İ., (2016). Boş Zaman Stres ile Başa Çıkma İnanış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 18 (4): 9-16.
  • Bedir, F., (2016). Boş Zaman (Rekreasyonel) Aktivitelerinin Stresin Üstesinden Gelebilme Rolünün İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Spor Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Brunet, J., Sabiston, C. M., O’Loughlin, E., Chaiton, M., Low, N. C., O’Loughlin, J. L., (2014). Symptoms of depression are longitudinally associated with sedentary behaviors among young men but not among young women,Prev Med, 60: 16-20.
  • Coleman, D., &Iso-Ahola, S. E., (1993). “Leisure and Health: The Role of Social Support and Selfdetermination”. Journal of Leisure Research. 25: 111–128.
  • Çevik, H., Özcan, Ö., &Munusturlar, S., (2018). Boş Zaman Yoluyla Stresle Baş Etme İnancı Ölçeği Ve Boş Zaman Yoluyla Stresle Baş Etme Strateji Ölçeğinin Faktör Yapısının Türkiye Örneklemine Yönelik Sınanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Spormetre. 17(2): 36-50
  • Çiçek, G., İmamoğlu, O., Yamaner, F., &Türk, N., (2017). Psychological Effects of Cardio Bosu Exercise on Sedentary Women. International Journal of Sports. Exercise and Training Science. 3 (3): 69–75.
  • Davis, R. J., Bull, C.R., Roscoe, J. V., &Rocoe, D. A., (1991). Physical Education and The Study of Sport. England: Wolf Publishing: 355.
  • Demirtaş, Ö. & İmamoğlu, G., (2018). Spor Ve Sanat Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerde Boş Zaman Engellerinin Araştırılması. Herkes İçin Spor ve Wellness Araştırmaları. (Editörler: M. Ali Öztürk, Süleyman Gönülateş). Akademisyen Kitabevi. 369-381.
  • Deryahanoğlu, G., İmamoğlu, O., Yamaner, F., & Uzun, M. (2016). Anthropometric characteristics of sedentary women and comparison of their psychological states. Journal of Human Sciences. 13(3): 5257-5268.
  • Driskell, J. A., Kim, Y. N., &Goebel, K. J., (2005). Few differences found in the typical eating and physicalactivity habits of lower-level and upper-level university students. Journal of AmericanDiet Association, 105:798-801.
  • Endler, N. S. & Parker, J. D. A., (1990). Coping Inventory for Stressful Situations: Manual. Toronto: Multi-Health Systems.
  • Gülbahçe, Ö.,(1996). Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıkları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hsu, C.C., Wahlqvist, M.L., Wu, I.C., Chang, Y.H., Chang, I.S., Tsai, Y.F., &Hsiung, C.A. (2018). Cardiometabolic disorder reduces survival prospects more than suboptimal body mass index irrespective of age or gender: a longitudinal study of 377,929 adults in Taiwan. BMC Public Health. 18(1): 142.
  • Iwasaki, Y., MacKay, K., &Mactavish, J., (2005). Gender-based analogues of coping with stress among professional managers: Leisure coping and non-leisure coping. Journal of Leisure Research. 37 (1): 1-28.
  • Iwasaki, Y., (2006). Counteracting stress through leisure coping: A prospective health study. Psychology. Health & Medicine. 11(2): 209 – 220.
  • Iwasaki, Y. & Mannell, R. C., (1999). “The Effects of Leisure Beliefs and Coping Strategies On Stress‐Health Relationships: A Field Study”. Leisure/Loisir. 24 (1-2): 3-57.
  • İmamoğlu, O., Ağaoğlu Y.S., &Eker, H., (2010). The investigation of nutritional habits of department of physical education and sports students in different cities. Journal of Physical Education and Sport Science. 12 (4): 1-12.
  • Karaküçük, S., (2014). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme. 7. Baskı. Ankara.
  • Kılbaş, Ş., (1995). Gençlik ve Boş Zamanı Değerlendirme. Adana. Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • Kır, İ., (2007). Yüksek Öğretim Gençliğinin Boş Zaman Etkinlikleri: KSÜ Örneği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(2): 307-328
  • Kırtepe, A., & Uğurlu, M. F., (2018). Determination Of The Leisure Time Management of Individuals who Go to Gym for Recreation Purposes. According to Distinctive Variables. Turkish Studies Volume 13/3: 783-792.
  • Shields, M., (2003). Stress, health and the benefit of social support. Health Reports, Catalogue No. 82-003-XPE. Ottawa: Statistics Canada. 15(1).
  • Tolukan, E., (2010). Özel Yetenekle İlgili Bölümlerde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Aktivitelere Katılımlarına Engel Olabilecek Unsurların Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Niğde.
  • Turgut, M., Akbulut, T., İmamoğlu, O., & Çınar, V., (2018). The Effect of 3 Month Cardio Bosu Exercises on Some Motoric, Physical and Physiological Parameters in Sedentary Women. Sp Soc Int J Ph Ed Sp. 18(2): 48-52
  • Uzun, M., İmamoğlu, O., Yamaner, F., Deryahanoğlu, G., & Yamaner, G. (2017). Rekreatif etkinliklere katılımı engelleyen faktörlerin incelenmesi: Kız lisesi örneği. Journal of Human Sciences. 14(1): 950-962.
  • Yamak B., & İmamoğlu O. (2019). The Beck Hopelessness Level According to Behavior Change Stages in University Ondokuz Mayis Students. Turkish Studies Educational Sciences. 14(3): 937-947.

INVESTIGATION OF LEISURE TIME STRATEGIES OF PEOPLE THROUGH FITNESS CENTERS

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 1, 55 - 63, 26.03.2020

Öz

In this study, it is aimed to examine the strategies of people who go to fitness centers to cope with stress by leisure time. "Strategy Scale for Coping with Stress with Leisure Time" was completed to 321 people who went to the fitness centers before the training. In statistical processes, Independent t-test in binary comparisons and one-way analysis of variance (ANOVA) in multiple comparisons and LSD tests in determination of difference.There was a statistically significant difference in leisure strategy subscales, friendship, coping, mood and total score by age category (p <0.05). A significant difference was found in all subscales and total scale scores in comparison of leisure strategy subscale and total scores according to income status and marital status (p <0.05).Descriptive information can be given to those who go to fitness centers for sports purposes, and their strategies to cope with stress by age category, income, number of children and marital status vary, and those who go to fitness centers to do sports with leisure time can cope with stress and improve their mood.

Kaynakça

  • Ağılönü, A., (2007). Yerel yönetimlerde rekreasyon hizmetleri ve model belirleme: Fethiye örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Aktağ, I., Alpay, D. D., (2015). Abat İzzet Baysal Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda Öğretim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk Düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(1): 15-24.
  • Alay, S., Koçak, S,. (2003). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Kavram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 9(3): 326- 335.
  • Aldwin C, M., (2014). Stress, Coping, and Development: An Integrative Perspective. Guilford Publications. New York.
  • Atan,T., Gullu, E., Cicek, G., Imamoglu, O., Yamaner, F., Unlu, C., (2014). Effects of two different exercise on life satisfaction and beck depression level. Journal of Education and Sociology. 5(1):18-23
  • Bedir, F., Bedir, D., Erhan, S. E., Şen, İ., (2016). Boş Zaman Stres ile Başa Çıkma İnanış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 18 (4): 9-16.
  • Bedir, F., (2016). Boş Zaman (Rekreasyonel) Aktivitelerinin Stresin Üstesinden Gelebilme Rolünün İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Spor Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Brunet, J., Sabiston, C. M., O’Loughlin, E., Chaiton, M., Low, N. C., O’Loughlin, J. L., (2014). Symptoms of depression are longitudinally associated with sedentary behaviors among young men but not among young women,Prev Med, 60: 16-20.
  • Coleman, D., &Iso-Ahola, S. E., (1993). “Leisure and Health: The Role of Social Support and Selfdetermination”. Journal of Leisure Research. 25: 111–128.
  • Çevik, H., Özcan, Ö., &Munusturlar, S., (2018). Boş Zaman Yoluyla Stresle Baş Etme İnancı Ölçeği Ve Boş Zaman Yoluyla Stresle Baş Etme Strateji Ölçeğinin Faktör Yapısının Türkiye Örneklemine Yönelik Sınanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Spormetre. 17(2): 36-50
  • Çiçek, G., İmamoğlu, O., Yamaner, F., &Türk, N., (2017). Psychological Effects of Cardio Bosu Exercise on Sedentary Women. International Journal of Sports. Exercise and Training Science. 3 (3): 69–75.
  • Davis, R. J., Bull, C.R., Roscoe, J. V., &Rocoe, D. A., (1991). Physical Education and The Study of Sport. England: Wolf Publishing: 355.
  • Demirtaş, Ö. & İmamoğlu, G., (2018). Spor Ve Sanat Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerde Boş Zaman Engellerinin Araştırılması. Herkes İçin Spor ve Wellness Araştırmaları. (Editörler: M. Ali Öztürk, Süleyman Gönülateş). Akademisyen Kitabevi. 369-381.
  • Deryahanoğlu, G., İmamoğlu, O., Yamaner, F., & Uzun, M. (2016). Anthropometric characteristics of sedentary women and comparison of their psychological states. Journal of Human Sciences. 13(3): 5257-5268.
  • Driskell, J. A., Kim, Y. N., &Goebel, K. J., (2005). Few differences found in the typical eating and physicalactivity habits of lower-level and upper-level university students. Journal of AmericanDiet Association, 105:798-801.
  • Endler, N. S. & Parker, J. D. A., (1990). Coping Inventory for Stressful Situations: Manual. Toronto: Multi-Health Systems.
  • Gülbahçe, Ö.,(1996). Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıkları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hsu, C.C., Wahlqvist, M.L., Wu, I.C., Chang, Y.H., Chang, I.S., Tsai, Y.F., &Hsiung, C.A. (2018). Cardiometabolic disorder reduces survival prospects more than suboptimal body mass index irrespective of age or gender: a longitudinal study of 377,929 adults in Taiwan. BMC Public Health. 18(1): 142.
  • Iwasaki, Y., MacKay, K., &Mactavish, J., (2005). Gender-based analogues of coping with stress among professional managers: Leisure coping and non-leisure coping. Journal of Leisure Research. 37 (1): 1-28.
  • Iwasaki, Y., (2006). Counteracting stress through leisure coping: A prospective health study. Psychology. Health & Medicine. 11(2): 209 – 220.
  • Iwasaki, Y. & Mannell, R. C., (1999). “The Effects of Leisure Beliefs and Coping Strategies On Stress‐Health Relationships: A Field Study”. Leisure/Loisir. 24 (1-2): 3-57.
  • İmamoğlu, O., Ağaoğlu Y.S., &Eker, H., (2010). The investigation of nutritional habits of department of physical education and sports students in different cities. Journal of Physical Education and Sport Science. 12 (4): 1-12.
  • Karaküçük, S., (2014). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme. 7. Baskı. Ankara.
  • Kılbaş, Ş., (1995). Gençlik ve Boş Zamanı Değerlendirme. Adana. Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • Kır, İ., (2007). Yüksek Öğretim Gençliğinin Boş Zaman Etkinlikleri: KSÜ Örneği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(2): 307-328
  • Kırtepe, A., & Uğurlu, M. F., (2018). Determination Of The Leisure Time Management of Individuals who Go to Gym for Recreation Purposes. According to Distinctive Variables. Turkish Studies Volume 13/3: 783-792.
  • Shields, M., (2003). Stress, health and the benefit of social support. Health Reports, Catalogue No. 82-003-XPE. Ottawa: Statistics Canada. 15(1).
  • Tolukan, E., (2010). Özel Yetenekle İlgili Bölümlerde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Aktivitelere Katılımlarına Engel Olabilecek Unsurların Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Niğde.
  • Turgut, M., Akbulut, T., İmamoğlu, O., & Çınar, V., (2018). The Effect of 3 Month Cardio Bosu Exercises on Some Motoric, Physical and Physiological Parameters in Sedentary Women. Sp Soc Int J Ph Ed Sp. 18(2): 48-52
  • Uzun, M., İmamoğlu, O., Yamaner, F., Deryahanoğlu, G., & Yamaner, G. (2017). Rekreatif etkinliklere katılımı engelleyen faktörlerin incelenmesi: Kız lisesi örneği. Journal of Human Sciences. 14(1): 950-962.
  • Yamak B., & İmamoğlu O. (2019). The Beck Hopelessness Level According to Behavior Change Stages in University Ondokuz Mayis Students. Turkish Studies Educational Sciences. 14(3): 937-947.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yener Aksoy 0000-0002-1899-4096

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2020
Kabul Tarihi 16 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aksoy, Y. (2020). FİTNES MERKEZLERİNE GİDEN İNSANLARIN BOŞ ZAMAN STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 55-63.