Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNTERNET BAĞIMLILIĞI İLE FİZİKSEL UYGUNLUK DÜZEYLERİ VE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 4, 37 - 54, 30.12.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı; ortaokul ve lise öğrencilerinin fiziksel uygunluk düzeyleri ile internet bağımlılığı ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesidir. Çalışmaya, Nevşehir Özel Doğa Koleji'nde öğrenim görmekte olan öğrencilerden, katılıma gönüllü olan 197 öğrenci (98 erkek ve 99 kız) iştirak etmiştir. Deneklerin fiziksel uygunluk düzeyleri EUROFIT test bataryası ile, internet kullanım düzeyleri Balta ve Horzum'un (2008) geliştirdiği "İnternet Bağımlılığı" ölçeği ile ve problem çözme becerileri de travers uygulaması ile ölçülmüştür. Çalışmanın yapılabilmesi için gerekli Etik Kurul izni Hitit Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu'ndan ve kurum izni Doğa Koleji'nden yazılı olarak alınmıştır. İstatistiksel analizlerin yapılabilmesi için SPSS 22.0 paket programı kullanılmış; betimleyici istatistikler ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde tabloları şeklinde verilmiştir. Gruplar arasındaki farkların incelenmesi için bağımsız örneklem t testi ile Fischer's Exact testi, değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesi için ise Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesi sonucunda, internet bağımlılığı puanlarının cinsiyette farklılık göstermediği bulunmuştur. Okul düzeylerine göre internet bağımlılığı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Deneklerin travers testi süreleri ile fiziksel uygunluk unsurları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Erkek deneklerin problem çözme becerilerinin, kızların problem çözme becerilerinden daha iyi olduğu bulunmuştur. Erkek deneklerin internet bağımlılığı puanları ile travers testi süresi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmamasına karşın, kızlarda negatif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin var olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, deneklerin internet bağımlılığı puanlarının fiziksel uygunluk düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farka neden olmadığı, kız öğrencilerin internet bağımlılığı puanlarının artmasına bağlı olarak, travers sürelerinde azalma gerçekleştiği bulunmuştur. Bu sonucun, erkek ve kız öğrencilerin internet bağımlılığı puanlarının benzer olmasına karşın, farklı odak noktalarına sahip olmaları nedeniyle ortaya çıkmış olabileceği değerlendirilmektedir. Bu çalışmanın daha fazla katılımcı ile tekrar edilmesinin, bu çalışmadan elde edilen bulguların test edilmesi ve literatüre katkı sağlama açısından faydalı olacağı değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Balta, Ö. ve Horzum, M. (2008). İnternet bağımlılığı testi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13, 87-102. 2. Bilim, A.S., Çetinkaya, C. ve Dayı, A. (2016). 12-17 yaş arası spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerin fiziksel uygunluklarının incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(2), 53-60.Doi: 10.17155/spd.74209. 3. Can, Ö., Demir, C. ve Yirci, R. (2018). Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Hakemli Sosyal BilimlerE-Dergisi, 66, 145-163. 4. Caspersen, C.J.,Pereira, M.A. ve Curran, K.M. (2000). Changes in physical activity patterns in the United States, by sex and cross-sectional age. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(9), 1601-1609. 5. Cenkseven, F. ve Akar Vural, R.(2006). Ergenlerin düşünme gereksinimi ve cinsiyetlerine göre problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 25, 1-2. 6. Çam, S. ve Tümkaya, S. (2007). Kişilerarası problem çözme envanterinin (KPÇE) geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 95-111. 7. Çam, S. ve Tümkaya, S. (2008). Kişilerarası problem çözme envanteri lise öğrencileri formu'nun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-17. 8. Ferkel, R. (2011).Relations among physical fitness knowledge, physical fitness, and physical activity(Doktora tezi). Texas Tech University. Texas 9. Gökçearslan, Ş. ve Günbatar, M.S.(2012). Ortaöğretim öğrencilerinde internet bağımlılığı. 10. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 10-24. 11. Görücü, A. ve Cantav, E.(2017). A comparison of students in physical education and sports college and the students in other departments in terms of problem solving skills. Journal of Education and Training Studies, 5(5), 36-45. 12. Gregory, C. (2019). Internet addiction disorder. Erişim adresi: https://www.psycom.net/iadcriteria.html. 13. Güçdemir, Y. (2003). Bilgisayar ağları internetin gelişimi ve bilgi kirlenmesi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 17, 371-378. 14. Güneri Yöyen, E., Azaklı, A., Üney, R., Demirci, O.O. ve Merdan, E. (2017). Ergenlerin kişilik özelliklerinin problem çözme becerisi üzerine etkisi. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 1(1), 75-93. 15. Karacan, S. ve Çolakoğlu, F.F. (2003). Sedanter orta yaş bayanlar ile genç bayanlarda aerobik egzersizin vücut kompozisyonu ve kan lipidlerine etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 83-88. 16. Koray, Ö. ve Azar, A.(2008). Ortaöğretim öğrencilerinin problem çözme ve mantıksal düşünme becerilerinin cinsiyet ve seçilen alan açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 125-136. 17. Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184. 18. Mertoğlu, H. ve Öztuna, A.(2004). Bireylerin teknoloji kullanımı problem çözme yetenekleri ile ilişkili midir? TheTurkish Online Journalof EducationalTechnology, 3(1), 83-92. 19. Orhan, F. ve Akkoyunlu, B.(2004). İlköğretim öğrencilerinin internet kullanımları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 107-116. 20. Ortega, F.B.,Ruiz, J.R., Castillo, M.J. ve Sjöström, M. (2008). Physical fitness in childhood and adolescence: a powerful marker of health. International Journal of Obesity, 32, 1-11.Doi:10.1038/sj.ijo.0803774. 21. Özbal, A.F.,Balıbey, K., Meral, A. ve Alıç, S. (2019). Examining the attitudes and problem solving skills of physical education and sports students. Universal Journal of EducationalResearch, 7(3), 820-823 22. Özdayı, N.(2019). An analysis on problem solving skills of students studying in Balikesir University school of physical education and sports.AsianJournal of Educationand Training, 5(1), 287-291.Doi: 10.20448/journal.522.2019.51. 287.291 23. Paspastergiou, M. (2009). Exploring the potential of computer and video games for health and physical education: a literature review.Computers&Education, 53,603-622.Doi: 10.1016/j.compedu.2009.04.001. 24. Proper, K.I.,Koning, M., Van der Beek, A.J., Hildebrant, V.H., Bosscher, R.J. and Van Mechelen, W.M. (2003). TheEffectiveness of WorksitePhysical Activity Programs on Physical Activity, PhysicalFitness, andHealth. ClinicalJournal of SportMedicine. 13 (2), 106–117.
  • 25. Saygın, Ö.,Polat, Y. ve Karacabey, K.(2005). Çocuklarda hareket eğitiminin fiziksel uygunluk özelliklerine etkisi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3), 205-212. 26. Şanlı, E.,& Güzel, N. A. (2008). Öğretmenlerde fiziksel aktivite düzeyi-yaş, cinsiyet ve beden kitle indeksi ilişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 23-32. 27. Topal, B., Şahin, H. ve Topal, B. (2018). İnternet bağımlılığı üzerine Sakarya ilinde bir araştırma. Sosyal Bilimler Metinleri, 2, 118-136 28. Uğur, O.A. (2017). Üniversiteler arası spor müsabakalarına katılan öğrencilerin bazı demografik değişkenler açısından problem çözme becerileri ve karar verme stilleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 1363-1372. Doi:10.17719/jisr.2017.1864. 29. Yılmaz, E., Şahin, Y.L., Haseski, H.İ. ve Erol, O. (2014). Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Balıkesir ili örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-144.Doi: 10.12973/jesr.2014.41.7. 30. Yolga Tahiroğlu, A., Çelik, G.G., Uzel, M., Özcan, N. ve Avcı, A. (2008). Internet use among Turkish adolescents.Cyberpsychology and Behavior, 11(5), 537-543. 31. Yüksel, M. ve Yılmaz, E. (2016). Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 32. Elementary Education Online, 15(3), 1031-1042. Doi:10.17051/io.2016. 49379.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Volkan Çetinkaya 0000-0002-9667-9825

Yetkin Utku Kamuk 0000-0001-5976-7503

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 16 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, V., & Kamuk, Y. U. (2020). İNTERNET BAĞIMLILIĞI İLE FİZİKSEL UYGUNLUK DÜZEYLERİ VE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 37-54.