This research was conducted to investigate elementary school teachers’ attitudes towards constructivism. This study was carried out in descriptive study model. A sequental explanatory mixed method research design was utilized. The population of this study included 2226 elementary school teachers serving at 6-8 grade levels in Denizli. Among all, 402 teachers were sampled in the study. Interviews were conducted with ten voluntary teachers to obtain qualitative data. The quantitative data were collected by personal information form and the scale of attitudes towards constructivism. T-Test, ANOVA, Kruskal Wallis-H ve Mann Whitney-U test were used comparison of epistemological beliefs as the variables of the participants' gender, teaching experience, teaching subject and educational background in quantitative data. In qualitative data, a semi-structured form was developed, and the descriptive analysis was utilized in order to investigate the views of teachers
Bu araştırma, öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşıma yönelik tutumlarını öğ-
retmen görüşleriyle açıklamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel bir çalışmadır ve
karma model çeşitlerinden sıralı açıklayıcı desen kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Denizli
merkezinde çalışan 2226, örneklemini ise 402 branş öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel
veriler 10 öğretmenden elde edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri kişisel bilgiler formu ve
yapılandırmacı yaklaşıma yönelik tutum ölçeği ile toplanmıştır. Nitel verilerde ise görüşme
formu kullanılmıştır. Nicel verilerde katılımcıların cinsiyet, kıdem, branş ve mezun olunan
okul değişkenlerine göre yapılandırmacı yaklaşıma yönelik tutumlarının karşılaştırılmasında
Kruskal Wallis-H ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Nitel verilerde ise betimsel
analiz yapılmıştır. Bulgularda öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşıma yönelik olumlu tutuma
sahip oldukları tespit edilmiştir. Nitel veriler nicel verilerden elde edilen sonuçları
açıklamak için kullanılmış, nitel verilerde genel olarak nicel verileri destekleyen sonuçlara
ulaşılmıştır
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 19 Issue: 2 |