Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyanın Etkisiyle Doğaya Yolculuk: Turistik Tercih Süreçleri

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 206 - 221
https://doi.org/10.53353/atrss.1539628

Öz

Sosyal medya, doğa temelli turizm tercihlerinin oluşumunda önemli bir faktör haline gelmiştir. Bu araştırmanın amacı, sosyal medyanın doğa temelli turizm tercih süreçleri üzerindeki etkisini belirlemek ve bu etkinin demografik değişkenler bağlamında nasıl farklılık gösterdiğini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda, 01 Temmuz - 01 Ağustos 2024 tarihleri arasında Batman ilinde doğa temelli turizm faaliyetlerine katılan 417 yerli katılımcıdan anket yöntemiyle veri toplanmıştır. Analiz sonuçları, sosyal medyanın doğa temelli turistik tercihler üzerinde güçlü bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Özellikle 26-40 yaş aralığındaki bireylerin, sosyal medya platformlarından daha fazla etkilendiği, bu platformları bilgi edinme süreçlerinde yoğun bir şekilde kullandığı ve bu platformlarda karşılaştıkları içeriklere daha yüksek düzeyde güvendikleri belirlenmiştir. Benzer şekilde, üniversite ve yüksek lisans düzeyindeki katılımcıların da sosyal medya içeriklerinden daha fazla etkilendikleri ve bu içeriklerin turistik tercih süreçlerinde önemli bir rol oynadığı tespit edilmiştir. Araştırma, sosyal medyanın demografik özellikler bağlamında farklı şekillerde etkili olduğunu ve doğa temelli turizmde bir bilgi kaynağı olarak önem kazandığını vurgulamaktadır.

Kaynakça

  • Ahmad, A.H., Masri, R., Chong, C.V., Fauzi, R. U. A. & Idris, I. (2020). Evolution of technology and consumer behavior: The unavoidable impacts. Journal of Critical Reviews, 7(11), 3206-3217.
  • Ahmad, S. Y. & Idris, N.Q.A.P. (2024). Tourist preferences, the use of social media, and travel behaviours among youth in Malaysia. Journal of Advanced Research in Business and Management Studies, 35(1), 44-54.
  • Aksoy, R. (2009). İnternet ortamında pazarlama. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arıca, R. & Kafa, N. (2020). Seyahat acentalarında sürdürülebilirlik: Karadeniz bölgesinde faaliyet gösteren seyahat acentaları üzerine bir inceleme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 1847-1866.
  • Arıca, R. (2020). Seyahat acentalarında sürdürülebilir ürün üretimi ve yönetimi - doğa temelli turların sistemleştirilmesi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Arica, R., Cobanoglu, C., Cakir, O., Corbaci, A., Hsu, M-J. & Corte, V. D. (2023). Travel experience sharing on social media: effects of the importance attached to content sharing and what factors inhibit and facilitate it. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 34(4), 1566-1586.
  • Aymankuy, Y., Soydaş, M.E. & Saçlı, Ç.(2013). Sosyal medya kullanımının turistlerin tatil kararlarına etkisi: Akademik personel üzerinde bir uygulama. International Journal of Human Sciences, 10(1), 376-397.
  • Başarangil, İ. (2019). Sosyal medyanın tatil tercihlerine etkisi: Kırklareli üniversitesi turizm fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 839-852.
  • Bayram, M. & Bertan, S. (2015). Sosyal medya pazarlaması. Editörler: Kılıç, B. & Öter, Z. Turizm pazarlamasında güncel yaklaşımlar içinde s. 549-586. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Bilgihan, A., Peng, C. & Kandampully, J. (2014), Generation Y’s dining information seeking and sharing behavior on social networking sites. An exploratory study. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(3), 349-366.
  • Cahyanto, I., Pennington-Gray, L., Mandala, L. & Schroeder, A. (2016). The effects of social media usage on travel information searching and travel experience sharing. Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally, 42.
  • Chung, N. & Koo, C. (2015). The use of social media in travel information search. Telematics and Informatics, 32 (2), 215-229.
  • Çakır, M. (2017). Tüketicilerin sosyal medyada markalı ürün tercihlerinin satın alma davranışları üzerindeki etkisi. İktisadi Yenilik Dergisi, 4(3), 52-66.
  • Çiçek, R. & Mürütsoy, M. (2014). İnternet tüketicisinin satın alma davranışlarının incelenmesi üzerine bir araştırma: Niğde üniversitesi akademik ve idari personeli örneği. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(2), 291-305.
  • Çoşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Demiral, A.B. & Gelibolu, L. (2019). Turistik destinasyon olarak Kars’ın tercih edilmesinde sosyal medya paylaşımlarının motivatör etkisi: Doğu Ekspresi Örneği. International Social Sciences Studies Journal, 5(49), 6174-6187.
  • Doğan , M., Pekiner , B. & Karaca , E. (2018). Sosyal medyanın turizm ve turist tercihlerine etkisi: Kars-Doğu ekspresi örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 669-683.
  • Doyle, P. (2003). Değer temelli pazarlama. Çev: Gülfidan Barış, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Eröz, S.S. & Doğdubay, M. (2012). Turistik ürün tercihinde sosyal medyanın rolü ve etik ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 133-157.
  • Eşitti, Ş. & Işık, M. (2015), Sosyal medyanın yabancı turistlerin Türkiye‟yi tatil destinasyonu olarak tercih etmelerine etkisi. Dergi Karadeniz, 27, 11-30.
  • Fotis, J., Buhalis, D. & Rossides, N. (2011). Social media impact on holiday travel planning: The case of the Russian and the FSU markets. International Journal of Online Marketing, 1(4), 1-19.
  • Ghandour, R. & Bakalova, R. (2014). Social media influence on the holiday decision making process in the UK (Generation Y). International Journal of Innovation Management, 1(2), 41-54.
  • Gulati, S. (2024). Exploring the generational influence on social media-based tourist decision-making in India. Information Discovery and Delivery 52,185-196.
  • Kapan, K. & Üncel, R. (2020). Gelişen web teknolojilerinin (web 1.0- web 2.0- web 3.0) Türkiye turizmine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276-289.
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS ve AMOS2023 uygulamalı istatiksel analizler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karal, H., Erümit, S., F. & Erümit, A., K. (2017). Sosyal medya iletişimi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. NY: Guilford publications.
  • Kütük, A. (2016), Social media marketing in tourism industry and Role of the social media on consumer preferences: A survey on the effects of social media sites on the buying decision makıng process. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Lin, Z., & Rasoolimanesh, S. M. (2022). Sharing tourism experiences in social media: a systematic review. Anatolia, 35(1), 67-81.
  • Litvin, S.W., Goldsmith, R.E. & Pan, B. (2018). A retrospective view of electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 313-332.
  • Liu, X., Mehraliyev, F., Liu, C. & Schuckert, M. (2020). The roles of social media in tourists’ choices of travel components. Tourist Studies, 20(1) 27-48.
  • Lorenzo-Romero, C., Alarcón-del-Amo, M.-C. & Constantinides, E. (2014). Determinants of use of social media tools in retailing sector. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 9(1), 44-55.
  • Pop, R.A., Săplăcan, Z., Dabija, D.C., & Alt, M. (2021). The impact of social media influencers on travel decisions: The role of trust in consumer decision journey, Current Issues in Tourism, 25, 1-21.
  • Şengül, Ö. & Çelik, B. (2023). Sosyal medyanın bireylerin termal turizm destinasyonunu seçim kararlarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 27(3), 599-616.
  • Ünal, A. & İpar, M. S. (2021). Turistlerin destinasyon tercihlerinde sosyal medyanın etkisinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Sakin şehir destinasyonu Vize örneği. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(45), 510-527.
  • Vanlalhriati, C. & Singh, N. (2019). The role of social media in tourism. International Journal of Interdisciplinary Research and Innovations, 7(2), 126-131.
  • Wood, S. A., Guerry, A. D., Silver, J.M. & Lacayo, M. (2013). Using social media to quantify nature-based tourism and recreation. Scientific Reports, 3(1), 1-7.
  • Yaşar, İ. H. & Uğurhan, Y. Z. C. (2021). Sosyal medyada güven ve teyit: sosyal medya kullanım sıklığı bağlamında bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 32-52.
  • Yeoman, I. (2012). Tomorrow’s tourism. Bristol: Channel View Publications.
  • Zhang, T.C., Omran, B.A. & Cobanoglu, C. (2017). Generation Y’s positive and negative eWOM: use of social media and mobile technology. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29 (2), 732-761,

Journey to Nature with the Influence of Social Media: Touristic Choice Processes

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 206 - 221
https://doi.org/10.53353/atrss.1539628

Öz

Social media has become an important factor in the formation of nature-based tourism preferences. This research aims to examine social media's impact on nature-based tourism preferences and its variation across demographic groups. For this purpose, data was collected from 417 local participants who participated in nature-based tourism activities in Batman province between July 1 and August 1, 2024, using a survey method. The analysis results reveal that social media has a strong impact on nature-based tourism preferences. It was determined that participants, especially those between the ages of 26-40, were more affected by social media platforms, used these platforms intensively in their information acquisition processes, and trusted the content they encountered on these platforms at a higher level. Similarly, it was determined that participants at university and graduate levels were more affected by social media content and that these contents played an important role in tourist preference processes. The research highlights that social media influences demographic groups differently and serves as a key information source in nature-based tourism.

Kaynakça

  • Ahmad, A.H., Masri, R., Chong, C.V., Fauzi, R. U. A. & Idris, I. (2020). Evolution of technology and consumer behavior: The unavoidable impacts. Journal of Critical Reviews, 7(11), 3206-3217.
  • Ahmad, S. Y. & Idris, N.Q.A.P. (2024). Tourist preferences, the use of social media, and travel behaviours among youth in Malaysia. Journal of Advanced Research in Business and Management Studies, 35(1), 44-54.
  • Aksoy, R. (2009). İnternet ortamında pazarlama. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arıca, R. & Kafa, N. (2020). Seyahat acentalarında sürdürülebilirlik: Karadeniz bölgesinde faaliyet gösteren seyahat acentaları üzerine bir inceleme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 1847-1866.
  • Arıca, R. (2020). Seyahat acentalarında sürdürülebilir ürün üretimi ve yönetimi - doğa temelli turların sistemleştirilmesi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Arica, R., Cobanoglu, C., Cakir, O., Corbaci, A., Hsu, M-J. & Corte, V. D. (2023). Travel experience sharing on social media: effects of the importance attached to content sharing and what factors inhibit and facilitate it. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 34(4), 1566-1586.
  • Aymankuy, Y., Soydaş, M.E. & Saçlı, Ç.(2013). Sosyal medya kullanımının turistlerin tatil kararlarına etkisi: Akademik personel üzerinde bir uygulama. International Journal of Human Sciences, 10(1), 376-397.
  • Başarangil, İ. (2019). Sosyal medyanın tatil tercihlerine etkisi: Kırklareli üniversitesi turizm fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 839-852.
  • Bayram, M. & Bertan, S. (2015). Sosyal medya pazarlaması. Editörler: Kılıç, B. & Öter, Z. Turizm pazarlamasında güncel yaklaşımlar içinde s. 549-586. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Bilgihan, A., Peng, C. & Kandampully, J. (2014), Generation Y’s dining information seeking and sharing behavior on social networking sites. An exploratory study. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(3), 349-366.
  • Cahyanto, I., Pennington-Gray, L., Mandala, L. & Schroeder, A. (2016). The effects of social media usage on travel information searching and travel experience sharing. Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally, 42.
  • Chung, N. & Koo, C. (2015). The use of social media in travel information search. Telematics and Informatics, 32 (2), 215-229.
  • Çakır, M. (2017). Tüketicilerin sosyal medyada markalı ürün tercihlerinin satın alma davranışları üzerindeki etkisi. İktisadi Yenilik Dergisi, 4(3), 52-66.
  • Çiçek, R. & Mürütsoy, M. (2014). İnternet tüketicisinin satın alma davranışlarının incelenmesi üzerine bir araştırma: Niğde üniversitesi akademik ve idari personeli örneği. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(2), 291-305.
  • Çoşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Demiral, A.B. & Gelibolu, L. (2019). Turistik destinasyon olarak Kars’ın tercih edilmesinde sosyal medya paylaşımlarının motivatör etkisi: Doğu Ekspresi Örneği. International Social Sciences Studies Journal, 5(49), 6174-6187.
  • Doğan , M., Pekiner , B. & Karaca , E. (2018). Sosyal medyanın turizm ve turist tercihlerine etkisi: Kars-Doğu ekspresi örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 669-683.
  • Doyle, P. (2003). Değer temelli pazarlama. Çev: Gülfidan Barış, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Eröz, S.S. & Doğdubay, M. (2012). Turistik ürün tercihinde sosyal medyanın rolü ve etik ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 133-157.
  • Eşitti, Ş. & Işık, M. (2015), Sosyal medyanın yabancı turistlerin Türkiye‟yi tatil destinasyonu olarak tercih etmelerine etkisi. Dergi Karadeniz, 27, 11-30.
  • Fotis, J., Buhalis, D. & Rossides, N. (2011). Social media impact on holiday travel planning: The case of the Russian and the FSU markets. International Journal of Online Marketing, 1(4), 1-19.
  • Ghandour, R. & Bakalova, R. (2014). Social media influence on the holiday decision making process in the UK (Generation Y). International Journal of Innovation Management, 1(2), 41-54.
  • Gulati, S. (2024). Exploring the generational influence on social media-based tourist decision-making in India. Information Discovery and Delivery 52,185-196.
  • Kapan, K. & Üncel, R. (2020). Gelişen web teknolojilerinin (web 1.0- web 2.0- web 3.0) Türkiye turizmine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276-289.
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS ve AMOS2023 uygulamalı istatiksel analizler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karal, H., Erümit, S., F. & Erümit, A., K. (2017). Sosyal medya iletişimi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. NY: Guilford publications.
  • Kütük, A. (2016), Social media marketing in tourism industry and Role of the social media on consumer preferences: A survey on the effects of social media sites on the buying decision makıng process. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Lin, Z., & Rasoolimanesh, S. M. (2022). Sharing tourism experiences in social media: a systematic review. Anatolia, 35(1), 67-81.
  • Litvin, S.W., Goldsmith, R.E. & Pan, B. (2018). A retrospective view of electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 313-332.
  • Liu, X., Mehraliyev, F., Liu, C. & Schuckert, M. (2020). The roles of social media in tourists’ choices of travel components. Tourist Studies, 20(1) 27-48.
  • Lorenzo-Romero, C., Alarcón-del-Amo, M.-C. & Constantinides, E. (2014). Determinants of use of social media tools in retailing sector. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 9(1), 44-55.
  • Pop, R.A., Săplăcan, Z., Dabija, D.C., & Alt, M. (2021). The impact of social media influencers on travel decisions: The role of trust in consumer decision journey, Current Issues in Tourism, 25, 1-21.
  • Şengül, Ö. & Çelik, B. (2023). Sosyal medyanın bireylerin termal turizm destinasyonunu seçim kararlarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 27(3), 599-616.
  • Ünal, A. & İpar, M. S. (2021). Turistlerin destinasyon tercihlerinde sosyal medyanın etkisinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Sakin şehir destinasyonu Vize örneği. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(45), 510-527.
  • Vanlalhriati, C. & Singh, N. (2019). The role of social media in tourism. International Journal of Interdisciplinary Research and Innovations, 7(2), 126-131.
  • Wood, S. A., Guerry, A. D., Silver, J.M. & Lacayo, M. (2013). Using social media to quantify nature-based tourism and recreation. Scientific Reports, 3(1), 1-7.
  • Yaşar, İ. H. & Uğurhan, Y. Z. C. (2021). Sosyal medyada güven ve teyit: sosyal medya kullanım sıklığı bağlamında bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 32-52.
  • Yeoman, I. (2012). Tomorrow’s tourism. Bristol: Channel View Publications.
  • Zhang, T.C., Omran, B.A. & Cobanoglu, C. (2017). Generation Y’s positive and negative eWOM: use of social media and mobile technology. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29 (2), 732-761,
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hizmet Pazarlaması, Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hayriye Duman 0000-0002-1605-6418

Reşat Arıca 0000-0003-1238-7313

Delal Acar 0009-0005-3897-2731

Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 5 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Duman, H., Arıca, R., & Acar, D. (t.y.). Sosyal Medyanın Etkisiyle Doğaya Yolculuk: Turistik Tercih Süreçleri. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 8(1), 206-221. https://doi.org/10.53353/atrss.1539628
22039