ISO 9001: 2000 Quality Management Systems (QMS): Requirement standards are based on Total
Quality Management (TQM) approach. Moreover large companies can easily adopt to ISO 9001: 2000
certification due to their quality improvement efforts, Small and Middle Scale Enterprises (SMEs) can
meet with some difficulties. Due to the fact that ISO 9001: 2000 QMS standard has been certificated
since 2000, it is expected that the TQM principles which are customer focus, leadership, employee
involvement, process approach, system approach, continuous improvement, decisions based on facts,
relationships with supplier's mutual benefits, have been implemented both in large companies and
SMEs.
The purpose of this paper is to find out the differences of TQM implementation levels between
large companies, SMEs and to determine the principles in which SMEs need improvement on TQM in
Turkey.
Each principles of TQM were investigated with several questions in this questionnaire with 5-
Likert scale. The response rate is 11.5%. It is founded that four principles of TQM in Turkey are better
managed by large companies than SMEs: leadership, employee involvement, continuous improvement,
and decisions based on facts. Also, the results were compared with other countries.
In additionally, same questionnaire is applied in 2010 both SMEs and large companies in Turkey
and results are compared with 2005.
ISO 9001: 2000 Kalite Yönetim Sistemi (KYS): Şartlar standardı, Toplam Kalite Yönetimi (TKY) yaklaşımına dayanmaktadır. Büyük ölçekli firmaların ISO 9001: 2000 standardına uyumu daha önceki kalite geliştirme çabalarının var olması sebebiyle daha kolay gerçekleşirken, küçük ve orta ölçekli firmalar (KOBİ) bu süreçte bazı zorluklarla karşılaşmaktadırlar. ISO 9001: 2000 KYS standardı 2000 yılından itibaren yürürlükte olmasına rağmen, TKY prensipleri; müşteri odaklılık, liderlik, çalışanları katılımı, süreç yaklaşımı, sistem yaklaşımı, sürekli iyileşme, gerçeklere dayalı karar verme ve tedarikçilerle karşılıklı çıkara dayalı ilişki, hem büyük ölçekli hem de KOBİ’ler tarafından halen yerleştirilmeye çalışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye genelinde TKY prensiplerinin büyük ölçekli firmalar ve KOBİ’ler
tarafından yerleştirilme seviyeleri arasındaki farklılıklarını ortaya koymak, KOBİ’lerin geliştirilmesine
ihtiyaç duydukları TKY prensiplerini belirlemektir.
Her bir TKY prensibi, yapılan ankette değişik sorular ile araştırılmış ve 5’li Likert ölçeği kullanılmıştır.
Anket geri dönüşüm oranı %11,5. olmuştur. Araştırma sonucunda, dört prensibin
Türkiye’deki büyük ölçekli firmalar tarafından KOBİ’lere gore daha iyi yönetildiği ortaya çıkmıştır
Bu prensipler ise, liderlik, çalışanları katılımı, sürekli iyileşme ve gerçeklere dayalı karar verme prensipleri
olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, sonuçlar diğer ülke araştırma bulguları ile de karşılaştırılmıştır.
Ek olarak, aynı anket 2010 yılında Türkiye’deki hem KOBİ’lere hem de büyük ölçekli firmalara
uygulanmış ve sonuçlar 2005 yılı ile karşılaştırılmıştır.
Toplam kalite yönetimi TKY prensipleri ISO 9001: 2000 Kalite yönetim sistemi Şartlar standardı KOBİ üzerine anket
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 11 Issue: 2 |