This research aims to describe the reflections of neoliberal policies on the teaching profession and the transformation in the meaning and functions attributed to teaching, based on teachers' original experiences. The study is a case study in which qualitative research methods are applied. The research was carried out with 40 teachers working in public schools in different regions of Turkey in the 2020-2021 academic year. Participants were determined through maximum diversity sampling. The data were collected through “semi-structured interview” and the interviews were carried out through the zoom program. Total call time is 78 hours. According to the results of the research, teachers think that there is a relationship between recent neoliberal policies and the change/transformation experienced by the teaching profession. In this context, it is recommended to increase the number of studies that deal with all policies, from teacher selection and training process to teachers' autonomy and social perception, in an integrated manner.
Bu araştırma, neoliberal politikaların öğretmenlik mesleğine yansımalarını, öğretmenliğe yüklenen anlam ve işlevlerdeki dönüşümü öğretmenlerin özgün deneyimlerinden yola çıkarak betimlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinin uygulandığı bir durum çalışmasıdır. Araştırma, Türkiye’nin farklı bölgelerinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında devlet okullarında görev yapan 40 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla belirlenmiştir. Veriler “yarı-yapılandırılmış görüşme” yoluyla toplanmış, görüşmeler zoom programı üzerinden gerçekleştirilmiştir. Toplam görüşme süresi 78 saattir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler, son dönem neoliberal politikalarla öğretmenlik mesleğinin yaşadığı değişim/dönüşüm arasında ilişki olduğunu düşünmektedirler. Bu bağlamda öğretmen seçim ve yetiştirme sürecinden öğretmenlerin özerkliği ve toplumsal algısına kadar izlenen tüm politikaları bütünlüklü bir biçimde ele alan çalışmaların sayısının artırılması önerilmektedir.
dönüşüm, eğitim, neoliberal politikalar, öğretmenlik mesleği.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 55 Sayı: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License