BibTex RIS Kaynak Göster

INFORMATION TECHNOLOGIES LITERACY LEVEL OF PRIMARY 8TH GRADE STUDENTS (MALATYA SAMPLE)

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 3, 34 - 59, 01.03.2013

Öz

The purpose of this research is to determine the literacy level of primary school 8 th grade students towards information technologies and examine the information technologies literacy level of the students in terms of several variables. In this study, the achievement test, consists of 40 items, the writer had developed was used for determining the information technologies literacy level of the students. 966 students studying in the second term of 2011-2012 educational years from 9423 students in the central district border of Malatya province constitute the sample of this research. The research was conducted with 504 girls and 462 boy students. Information technology literacy achievement test taken by students to determine the average point 26.3, median 27 and the mode is 31.It was seen that the students were slightly successful in the information technologies literacy test because of the bell shaped curve being a bit negatively skewed distributed. In the light of these findings, it can be stated at the end of the research that the information technologies literacy level of the students is intermediate. In the second lower problem of the research, information technologies literacy level of the 8th grade primary students were examined by means of variables such as gender, age, income level of the family, having a desktop/laptop computer, having internet connectivity at home, where they had learnt to use the internet, the frequency of their using the computer and internet, for what reason they used the desktop/laptop most, whether there was someone else at home to use the computer/internet, having a cell phone, the frequency of their internet access via cell phone. The 8th grade students’ information technologies literacy levels are moderate. There aren’t any remarkable differences observed based on gender, age or using internet via cell phone. Also information technologies literacy is higher on students over 2000 income levels having compute and internet every day, having cell phones etc. other indicators. Various advices are made depending on the outcomes of the research.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1–10.
  • Altun, A. (2002, 23-25 Mayıs ). E-Okuryazarlık. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Altun, A. (2005). Gelişen Teknolojiler ve Yeni Okuryazarlıkları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Canbaz, N. (2010). Yetişkin Eğitimi Kurslarına Devam Eden Kadın Kursiyerlerin Teknoloji Okuryazarlığı Eğitim İhtiyacını Belirleme. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ergişi, K. (2005). Bilgi Teknolojilerinin Okulda Etkin Kullanımı İle İlgili Okul Yöneticilerinin Teknolojik Yeterliklerinin Belirlenmesi (Kırıkkale İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2010). Eğitimde Bilgisayar Kullanımı. Demirel, Ö. ve Altun, E. (Ed.) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (s. 113–146). Ankara, Pegem Yayınları.
  • Gül, M. O. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Teknolojik Bir Araç ve Öğretim Aracı Olarak Bilgisayara Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gürdal, O. (2000). Yaşamboyu Öğrenme Etkinliği "Enformasyon Okuryazarlığı”. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 176–187.
  • ITEA (International Technology Education Association). (2000). Technology for All American Project; Standards For Technological Literacy: Content for The Study of Technology. Reston, Virginia.
  • İşman, A. ve Gürgün, S. (Tarihsiz).
  • Özel Okullarda Öğrenim Gören İlköğretim
  • Öğrencilerinin İnternete Yönelik Tutum ve Düşünceleri (Acarkent Doğa Koleji
  • Örneği). Web: http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/29.doc adresinden 13
  • Ocak 2013’de alınmıştır.
  • Kellner, D. (2001). New Technologies / New Literacies: Restructuring Education For A New Millennium. Web: http://pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/2009_essays.html adresinden 26 Ocak 2013’de alınmıştır.
  • Keskin, M. (2008). İlköğretim 1. Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Bilişim Teknolojileri Okuryazarlık Düzeylerinin Öğrenci Başarısını Etkileme Düzeyi (Afyonkarahisar İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2006). Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 150–166.
  • Korkmaz, Ö. ve Mahiroğlu, A. (2009). Üniversiteyi Yeni Kazanmış Öğrencilerin Bilgisayar Okuryazarlık Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 983–1000.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Tüzel, S. (2010). 21. Yüzyıl Okuryazarlık Türleri, Değişen Metin Algısı http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/ms_metin/ms_metin.htm adresinden 5 Mart 2012’de alınmıştır. Türkçe Eğitimi. Tübar-XXVIII. Web:
  • Lee, L. S. (2010). Technological Literacy Education And Technological And Vocational Education İn Taiwan. Paper Presented At The Industrial Technology Education For Pakistan 2010, Aichi University Of Education, Kariya, Japan.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanma Durumları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Özen, Y., Gülaçtı, F. ve Kandemir, M. (2006). Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Geçerlik ve Güvenirlik Sorunsalı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 69-89.
  • Özmusul, M. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 75–89.
  • Seferoğlu, S. S. (2009, 12-13 Kasım). Yeterlikler, Standartlar ve Bilişim Teknolojilerindeki Gelişmeler Işığında Öğretmenlerin Sürekli Mesleki Eğitimi. Eğitimde Yansımalar IX: Türkiye'nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu, 204–217. Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı, Başkent Üniversitesi Bağlıca Kampüsü, ANKARA.
  • Sengpiel, M. ve Dittberner, D. (2008) The Computer Literacy Scale (CLS) For Older Adults – Development and Validation. Mensch & Computer, 7-16.
  • Shetzer, H., ve Warschauer, M. (2000). An Electronic Literacy Approach To Network-Based Language Teaching. In M. Warschauer ve R. Kern (Eds.), Network-based language teaching: Concepts and practice (pp. 171–185). New York, Cambridge University Press.
  • Şanlı, Ö., Sünkür, M. ve Bakır Arabacı, İ. (2011, 22–24 Eylül). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri (Malatya İli Örneği). 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Tasa, M. (2011). Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Hazırlık ve Lisans Öğrencilerinin Bilgisayar Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 01–13.
  • Taşpınar, M. (2004). Test ve Madde Analizi. Gürol, M. (Ed.) Öğretimde Planlama Uygulama Değerlendirme (s. 265–285). Elazığ: Üniversite Kitapevi.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Yeterlikleri ve Teknoloji Kullanımına İlişkin Algıları İle Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Yalın, H. İ. (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yanık, C. (2010). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Okuryazarlık Algıları İle İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal Of Education), 39, 371–382.

İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKURYAZARLIK” DÜZEYLERİ (MALATYA ÖRNEĞİ)

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 3, 34 - 59, 01.03.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin bilişim teknolojilerine yönelik okuryazarlık düzeylerini tespit etmek ve çeşitli değişkenler açısından öğrencilerin bilişim teknolojileri okuryazarlık düzeylerini incelemektir. Bu çalışmada, öğrencilerin “Bilişim Teknolojileri Okuryazarlık”larını tespit etmek için yazarın geliştirdiği 40 maddeden oluşan başarı testi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Malatya ili Merkez ilçe sınırları içinde yer alan 9423 öğrenci içerisinden 2011-2012 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde öğrenim gören 966 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma 504 kız öğrenci ve 462 erkek öğrenci ile yürütülmüştür. Bilişim teknolojileri okuryazarlıklarını belirlemek için yapılan başarı testinde öğrenciler tarafından alınan ortalama puan 26.03, medyan 27 ve mod 31’dir. Normal dağılım eğrisi hafif sola çarpık olduğundan öğrencilerin bilişim teknolojileri okuryazarlık testinde nispeten başarılı olduğu görülmüştür. Bu bulgular ışığında araştırmanın sonunda, öğrencilerin bilişim teknolojileri okuryazarlıklarının orta düzeyde olduğu söylenilebilir. Araştırmanın ikinci alt probleminde ilköğretim 8. sınıf öğrencilerin bilişim teknolojileri okuryazarlık düzeyleri cinsiyet, yaş, aile gelir düzeyi, masaüstü/dizüstü bilgisayara sahip olma durumu, evde internet bağlantısına sahip olma durumu, masaüstü/dizüstü bilgisayar ve internet kullanmayı nerede öğrendiklerine, bilgisayar ve internet kullanma sıklıklarına, en çok hangi amaç için masaüstü/dizüstü bilgisayar kullandığına, evde başka bilgisayar/internet kullanan kişilerin olup olmadığına, cep telefonuna sahip olma durumuna, cep telefonundan internete erişme sıklıkları gibi değişkenlerle açısından incelenmiştir. Cinsiyet, yaş ve cep telefonundan internete girme sıklığına göre öğrencilerin okuryazarlıkları arasında manidar bir fark görülmemiştir. Gelir seviyesi 2000 ve üzerinde olan, bilgisayar ve internet sahibi olan, bilgisayar ve internet kullanmayı evde öğrenen, bilgisayar ve interneti her gün kullanan, cep telefonu olan vb. gibi diğer değişkenlerle bilişim teknolojileri okuryazarlıkları daha yüksektir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1–10.
  • Altun, A. (2002, 23-25 Mayıs ). E-Okuryazarlık. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Altun, A. (2005). Gelişen Teknolojiler ve Yeni Okuryazarlıkları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Canbaz, N. (2010). Yetişkin Eğitimi Kurslarına Devam Eden Kadın Kursiyerlerin Teknoloji Okuryazarlığı Eğitim İhtiyacını Belirleme. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ergişi, K. (2005). Bilgi Teknolojilerinin Okulda Etkin Kullanımı İle İlgili Okul Yöneticilerinin Teknolojik Yeterliklerinin Belirlenmesi (Kırıkkale İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2010). Eğitimde Bilgisayar Kullanımı. Demirel, Ö. ve Altun, E. (Ed.) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (s. 113–146). Ankara, Pegem Yayınları.
  • Gül, M. O. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Teknolojik Bir Araç ve Öğretim Aracı Olarak Bilgisayara Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gürdal, O. (2000). Yaşamboyu Öğrenme Etkinliği "Enformasyon Okuryazarlığı”. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 176–187.
  • ITEA (International Technology Education Association). (2000). Technology for All American Project; Standards For Technological Literacy: Content for The Study of Technology. Reston, Virginia.
  • İşman, A. ve Gürgün, S. (Tarihsiz).
  • Özel Okullarda Öğrenim Gören İlköğretim
  • Öğrencilerinin İnternete Yönelik Tutum ve Düşünceleri (Acarkent Doğa Koleji
  • Örneği). Web: http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/29.doc adresinden 13
  • Ocak 2013’de alınmıştır.
  • Kellner, D. (2001). New Technologies / New Literacies: Restructuring Education For A New Millennium. Web: http://pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/2009_essays.html adresinden 26 Ocak 2013’de alınmıştır.
  • Keskin, M. (2008). İlköğretim 1. Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Bilişim Teknolojileri Okuryazarlık Düzeylerinin Öğrenci Başarısını Etkileme Düzeyi (Afyonkarahisar İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2006). Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 150–166.
  • Korkmaz, Ö. ve Mahiroğlu, A. (2009). Üniversiteyi Yeni Kazanmış Öğrencilerin Bilgisayar Okuryazarlık Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 983–1000.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Tüzel, S. (2010). 21. Yüzyıl Okuryazarlık Türleri, Değişen Metin Algısı http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/ms_metin/ms_metin.htm adresinden 5 Mart 2012’de alınmıştır. Türkçe Eğitimi. Tübar-XXVIII. Web:
  • Lee, L. S. (2010). Technological Literacy Education And Technological And Vocational Education İn Taiwan. Paper Presented At The Industrial Technology Education For Pakistan 2010, Aichi University Of Education, Kariya, Japan.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanma Durumları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Özen, Y., Gülaçtı, F. ve Kandemir, M. (2006). Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Geçerlik ve Güvenirlik Sorunsalı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 69-89.
  • Özmusul, M. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 75–89.
  • Seferoğlu, S. S. (2009, 12-13 Kasım). Yeterlikler, Standartlar ve Bilişim Teknolojilerindeki Gelişmeler Işığında Öğretmenlerin Sürekli Mesleki Eğitimi. Eğitimde Yansımalar IX: Türkiye'nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu, 204–217. Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı, Başkent Üniversitesi Bağlıca Kampüsü, ANKARA.
  • Sengpiel, M. ve Dittberner, D. (2008) The Computer Literacy Scale (CLS) For Older Adults – Development and Validation. Mensch & Computer, 7-16.
  • Shetzer, H., ve Warschauer, M. (2000). An Electronic Literacy Approach To Network-Based Language Teaching. In M. Warschauer ve R. Kern (Eds.), Network-based language teaching: Concepts and practice (pp. 171–185). New York, Cambridge University Press.
  • Şanlı, Ö., Sünkür, M. ve Bakır Arabacı, İ. (2011, 22–24 Eylül). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri (Malatya İli Örneği). 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Tasa, M. (2011). Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Hazırlık ve Lisans Öğrencilerinin Bilgisayar Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 01–13.
  • Taşpınar, M. (2004). Test ve Madde Analizi. Gürol, M. (Ed.) Öğretimde Planlama Uygulama Değerlendirme (s. 265–285). Elazığ: Üniversite Kitapevi.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Yeterlikleri ve Teknoloji Kullanımına İlişkin Algıları İle Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Yalın, H. İ. (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yanık, C. (2010). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Okuryazarlık Algıları İle İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal Of Education), 39, 371–382.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Aydoğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aydoğan, D. (2013). İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKURYAZARLIK” DÜZEYLERİ (MALATYA ÖRNEĞİ). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 3(3), 34-59.

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası