Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜRAY SÜNGÜ’NÜN İBRAHİM’İN KAYBETTİĞİNİ BULMASIDIR ROMANINDA BÖLÜNMÜŞ BENLİĞİN ERGİNLENMESİNDE İÇSEL YOLCULUĞUN ETKİSİ

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 22, 199 - 214, 15.06.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.669815

Öz

İnsanın doğumu ile ölümü arasındaki yaşam süreci, onun dünyadaki yolculuğunu özetler. Farklı zaman, mekân ve rollere göre şekillenen, bilincin rehberliğinde ilerleyen bu yolculuk, onun değişimine, kendini ve evreni anlamasına katkıda bulunur. Buna karşılık insanın iç dünyasına yahut bilinçdışına yönelmesiyle çıktığı yolculuk ise gizli, karanlık ve kaotik yüzüyle karşılaşmasına, bastırılan, örtülen, yitik olan ve unutulan gerçeklerin gün yüzüne çıkmasına imkan tanır, birtakım zorlukları aşması ve sınavlardan geçmesini gerekli kılar. İç dünyasında çıktığı çetin yolculuk sonucunda erginlenen ve kendilik bilinci edinen insan, sahip olduğu yeni benlikle simgesel bir doğumu, uyanışı ve dirilişi gerçekleştirir. Kendini, nesneyi ve çevresini farklı algılamaya ve anlamlandırmaya başlar. Bu noktada çağdaş hikâye ve roman yazarlarından Güray Süngü (1976- ), eserlerinde yabancılaşma, yalnızlık, ölüm, intihar, kaçış, bunalım, bilinç, delilik ve rüya gibi izlekleri çağdaş anlatım teknikleriyle ele alırken insanın anlam arayışı üzerinde yoğunlaşır. Süngü, İbrahim’in Kaybettiğini Bulmasıdır (2018) romanında modern zamanda yaşayan kahramanın başını çarpmasının ardından düşmesi ve bilinçdışının ortaya dökülmesiyle birlikte iç dünyasına çıktığı yolculuk sonucu kendini arama ve bulma serüvenini anlatır. Modern yaşamın davranış kalıplarının eleştirildiği romanda, bölünmüş benliğe sahip kahramanın iç dünyasında beliren kişiler, nesneler ve mekânlar aracılığıyla onun kendiyle/gölgesiyle yüzleşmesi ve içsel yolculuğunu tamamlaması işlenir. Kahraman, erginlenmiş bilince sahip olarak varlığa, aşka, ölüme ve Tanrı’ya farklı anlamlar yükler. Bu çalışmada, İbrahim’in Kaybettiğini Bulmasıdır romanında erginlenmeyi sağlayan içsel yolculuk unsurları ve sembollerin incelenmesi amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • CAMPBELL, Joseph (2010), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, İstanbul: Kabalcı Yayınları. CHITTICK, William (2008), Varolmanın Boyutları: Tasavvuf ve Vadetü’l-Vücûd Üstüne Yazılar, İstanbul: İnsan Yayınları. DOĞAN, Ahmet (2006), “Bireyleşim/ Kemalat Sürecinde Kapalı ve Dar Mekânlar”, Bilig/ Bahar, S.37, ss.115-130. DOĞAN, Ahmet (2008), Dönüşüm Sürecindeki İnsanın Sembolik Seyahati ve Hüsn ü Aşk Örneği, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ. ELIADE, Mircea (2015), Doğuş ve Yeniden Doğuş: İnsan Kültürlerinde Erginlenmenin Dini Anlamları, İstanbul: Kabalcı Yayıncılık. ELIADE, Mircea (2018), Ebedi Dönüş Miti, İstanbul: Dergâh Yayınları. FOUCAULT, Michel/ GUTMAN, Huck/ HUTTON, Patrick H. (1999), Kendini Bilmek, İstanbul: Om Yayınevi. FRYE, Northrop (2015), Eleştirinin Anatomisi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. HOOD, Bruce (2014), Benlik Yanılsaması, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. İŞLER, Doğukan (2013), “İnsanın Dünyayı Fark Edişi Acıyla Başlar”, İtibar Dergisi, S.22, Temmuz, ss.50-52. JUNG, Carl Gustav (2006), Analitik Psikoloji, İstanbul: Payel Yayınevi. JUNG, Carl Gustav (2009), Dört Arketip, İstanbul: Metis Yayınları. KINIŞ, Mustafa (1998), Peyami Safa’nın Matmazel Noralya’nın Koltuğu ile Hermann Hesse’nin Der Steppenwolf Adlı Eserlerinde Arayış ve Kendini Gerçekleştirme Sorunu, Marmara Üniversitesi-Sosyal Bilimler Enstitüsü-Alman Dili ve Eğitimi Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. LEKESİZ, Ömer (2006), Sevgilinin Evi: Ev-Kâbe Simgeciliği Üzerine Bir Çözümleme, İstanbul: Selis Kitaplar. MORAN, Berna (2002), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: Cem Yayınyevi. PEARSON, Carol S. (2003), İçimizdeki Kahraman, Akaşa Yayınları: İstanbul. POYRAZ, Hakan (2017), “Yol’dan Çıkan Kavramların Ahlâkî Çerçevesi”, Bir Metafor Olarak Yol ve Yolculuk (Editör: İbrahim Şahin-Deniz Tepe), İstanbul: Doğu Kütüphanesi. SARIÇİÇEK, Mümtaz (2013), Modern Kahramanın Mitolojik Yolculuğu: Metin Tahlilleri Arketipsel İnceleme, Kayseri: Kardeşler Ofset. SAYAR, Kemal (2005), Olmak Cesareti, İstanbul: Karakalem Yayınları. SAYAR, Kemal (2013), Sufi Psikoloji: Bilgeliğin Ruhu, Ruhun Bilgeliği, İstanbul: Timaş Yayınları. STEVENS, Anthony (2014), Jung, Ankara: Dost Yayınları. SÜNGÜ, Güray (2018), İbrahim’in Kaybettiğini Bulmasıdır, İstanbul: İz Yayıncılık. ULUDAĞ, Süleyman (2005), Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. VOGLER, Christopher (2012), Yazarın Yolculuğu: Senaryo ve Öykü Yazımın Sırları, İstanbul: Okuyan Us Yayınları. TOSUN, Necip (2015), “Güray Süngü: Ölüm ve Çürüme”, Günümüz Öyküsü, İstanbul: Dedalus Kitap. YALÇINKAYA, Şerife (2007), “Yol Metaforu ve Klâsik Türk Edebiyatında Arayış Yolculukları”, Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları, S.13, C.13, Ocak, ss.251-260.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilüfer İlhan 0000-0001-6343-2220

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA İlhan, N. (2020). GÜRAY SÜNGÜ’NÜN İBRAHİM’İN KAYBETTİĞİNİ BULMASIDIR ROMANINDA BÖLÜNMÜŞ BENLİĞİN ERGİNLENMESİNDE İÇSEL YOLCULUĞUN ETKİSİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), 199-214. https://doi.org/10.33692/avrasyad.669815

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası