Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK ÖĞRENCİLERİN MİRAS DİL OLARAK TÜRKÇEYE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 32, 165 - 175, 25.09.2022
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1175409

Öz

Miras dil, son zamanlarda eğitimcilerin dikkatini çeken bir alan olmuştur ve miras dile
sahip bireylerin bu dili unutmamaları, geliştirmeleri ve hatta öğrenmeleri için ülkelerde çeşitli
çalışmalar yapılmaya başlanmıştır. Miras dil, eğitim alanında önemli bir konudur ve yapılan
araştırmalar ile neden önemli olduğu, nasıl geliştirileceği ispatlanmaktadır. Bu araştırmanın
amacı da, Almanya’da yaşayan Türk öğrencilerin deneyim ve görüşlerinden hareketle miras dil
olarak Türkçenin Alman eğitim sistemindeki konumunu, öğrencilerin Türkçedeki eksiklerini ve
ihtiyaçlarını açığı çıkarmaktır. Türkler Almanya’ya çeşitli sebeplerle göç etmiştir ve göç edenlerin
çocukları Almanya’da doğup büyürken çoğunlukla ilk önce Türkçe öğrenmişlerdir. Ev ortamında
Türkçe edinen çocuk Almanya’da yaşadığı için Almancayı da edinmeye başlar. Zamanla tüm
eğitimleri sadece Almanca olduğu için ve daha çok Almanca duydukları için Almanca daha
baskın bir hâle gelebilir. Çalışma nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Veri toplama aracı
olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yıldız
Teknik Üniversitesi’nde Erasmus+ programı ile eğitim görmeye gelmiş yedi öğrenci ile
görüşmeler yapılmıştır. Katılımcılar okul hayatları boyunca Almanca eğitim görmüşlerdir.
Türkçeyi nasıl öğrendiklerini, Türkçe hakkında neler düşündüklerini, Türkçe için neler
yaptıklarını ve Almanya’da seçmeli ders olarak aldıkları Türkçe dersinde neler yapıldığı
hakkındaki görüşlerini bildirmişlerdir. Araştırma sonucunda başka dillerin yanı sıra miras dilini
bilmenin ve geliştirmenin faydaları, bu konudaki eksiklikler, öğrencilerin görüşlerine ve literatür
taramasına göre tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktürkoğlu, B., & Özaydınlık, K. 2017. Almanya’da yaşayan Türk çocuklarının Türkçeye, Türkçeyi öğrenmelerine ve kullanmalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2345-2356.
  • Altınok, Ş. 2021. Köken Dil Türkçe Konuşurlarının Fonetik ve Prozodik Özellikleri (Türkçe-Almanca). Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 3(5), 78-95.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Tekin Bu kişi benim 0000-0001-6831-8101

Muhammed Eyyüp Sallabaş Bu kişi benim 0000-0003-4346-4385

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Tekin, E., & Sallabaş, M. E. (2022). ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK ÖĞRENCİLERİN MİRAS DİL OLARAK TÜRKÇEYE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 10(32), 165-175. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1175409

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası