Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 3 - 24, 31.01.2024
https://doi.org/10.61807/babdergisi.1297817

Öz

Sürekli artan dünya nüfusu, toplumların tüketim toplumuna dönüşmesi, ürünlerin eskime sürelerinin azalması (planlı eskitme), ortaya çıkan yeni ihtiyaçları da beraberinde getirmiştir. Bu nedenlerle hammadde ihtiyacının artması, doğal kaynakların azalması, üretim sonucu ortaya çıkan atıklar, küresel ısınma gibi sebeplerle dünyanın ekolojik dengesinin bozulması sonucunda dünya bir yok oluşa doğru gitmektedir. Dünyanın yok oluşunun durdurulamasa bile en azından yavaşlatılabilmesi için sürdürülebilirlik, geri dönüşüm, tasarruf, temiz enerji gibi kavramlar ile ilgili farkındalık oluşturulmasının önemi her geçen gün artmaktadır. Sürdürülebilirliğin temel boyutlarının benimsenmesi ve içselleştirilmesi yoluyla davranışların bu doğrultuda değiştirilmesi, sürdürülebilir bir toplum oluşturulmasında önemli bir basamaktır. Çevreye yapılan her müdahale sonucunda insan ve yaşama mekanları olumsuz yönde etkilenmektedir. Sürdürülebilir bir dünya için insanlar gerek özel yaşamlarında gerekse de mesleki yaşamlarında önlem almaya çalışmalıdırlar.
Bu çalışma, Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesindeki öğrencilerinin sürdürülebilirlik bilgileri ve farkındalıklarını, sürdürülebilirlik eğitimi konularına yaklaşımlarını, sürdürülebilir yaşam doğrultusundaki düşüncelerini ve uygulamalarını ölçmektedir. Bu doğrultuda Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü ile Şehir ve Bölge Planlama Bölümü öğrencilerinin “Sürdürülebilirlik Farkındalığı” adlı anket çalışmasına katılımları sağlanmıştır.
Belirlenen gruba betimsel tarama yöntemi ve 5’li likert ölçeğinde anketler yapılmıştır. Anket sonuçları betimleyici istatistik yöntemi kullanılarak “IBM SPSS Statistics 25” programı ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Ki Kare yöntemiyle cinsiyet ve bölümün ifadeler üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin; birbirleriyle karşılaştırılabilmesi, ilişki kurulabilmesi ve niceliksel olarak ölçülebilmesi için yukarıda sıralanan metodoloji uygulanmıştır. Elde edilen verilere göre; öğrencilerin bireysel sürdürülebilirliğin farkında oldukları, bireysel sürdürülebilirlik uygulamalarında bilinçli olmalarına rağmen bazı gereklilikleri sosyo-ekonomik durumları veya şartların uygun olmaması nedeniyle yerine getiremedikleri sonuçlarına varılmıştır.

Kaynakça

  • BEDİR ERİŞTİ, S. D., KUZU, A., KABAKÇI YURDAKUL, I., AKBULUT, Y. ve KURT, A. A., 2013. Bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • KILIÇOĞLU, E. H. ve GÜMÜŞBURUN AYALP, G., 2019. Sürdürülebilirlik kavramının mimarlık eğitim programında yerinin belirlenmesi. İçinde: Ö. SAĞIROĞLU, ed. Mimarlık planlama ve tasarım alanında araştırma ve derlemeler. Ankara: Gece Akademi. s.29.
  • TABACHNICK B. G. ve FIDELL, L. S., 2013. Using multivariate statistics. 6. Baskı. Boston: Pearson.
  • SASSI, P., 2006. Strategies for sustainable architecture. New York: Taylor & Francis.
  • WILLIAMS, D. E., 2007. Sustainable design: Ecology, architecture, and planning. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • AYTIS, S., ve POLATKAN, I., 2009. Ekolojik mimarlık kavramı ve temel ilkeler. İçinde: ENGİNCAN BOL, P., YAŞAR, H., ve UÇAK, M., Uluslararası Ekolojik Mimarlık ve Planlama Sempozyumu, 22-25 Ekim 2009, Antalya. Antalya: Mimarlar Odası Antalya Şubesi Yayınları.
  • ERDEDE, S. B., ERDEDE, B. ve BEKTAŞ, S. 2014. Sürdürülebilir yeşil binalar ve sertifika sistemlerinin değerlendirilmesi. Uzaktan Algılama-CBS Sempozyumu (UZAL-CBS 2014), 14-17 Ekim 2014, İstanbul.
  • ANBARCI, M., GİRAN, Ö. ve DEMİR, İ. H., 2012. Uluslararası yeşil bina sertifika sistemleri ile Türkiye’deki bina enerji verimliliği uygulaması. Engineering Sciences 7 (1), s. 368-383.
  • BERNARDI, E., CARLUCCI, S., CORNARO, C. ve BOHNE, R. A., 2017. An analysis of the most adopted rating systems for assessing the environmental impact of buildings. Sustainability. 9 (7), s. 1226.
  • BİNBOĞA, G. ve ÜNAL, A., 2018. Sürdürülebilirlik ekseninde Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin karbon ayak izinin hesaplanmasına yönelik bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi. (21), s. 187-202.
  • DEMİRARSLAN, S. ve DEMİRARSLAN, O., 2015. Sürdürülebilir çevre uygulamalarında mimarın rol ve sorumluluğu. Anadolu Doğa Bilimleri Dergisi. (2), s. 220-230.
  • ÖZMEHMET, E., 2008. Dünyada ve Türkiye sürdürülebilir kalkınma yaklaşımları. Journal of Yaşar University. 3 (12), s. 1853-1876.
  • KARAKURT TOSUN, E., 2009. Sürdürülebilirlik olgusu ve kentsel yapıya etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi. 10 (2).
  • YILMAZ YILDIRIM, D., ve KESKİN, K., 2019. Farklı bakış açılarıyla sürdürülebilir mimarlık-estetik ilişkisinin kurulması. Mimarlık ve Yaşam Dergisi. 5 (1), s. 145-160.
  • ÇOBAN, Ç., 2013. Yeşil bina etütleri [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.arkitera.com/haber/yesil-bina-etutleri/ [Erişim Tarihi 17 Temmuz 2023].
  • DÖKME, İ., 2020. Uygulamalı temel istatistik ders notları 3 [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://avesis.gazi.edu.tr/ilbilgedokme/dokumanlar [Erişim Tarihi 17 Temmuz 2023].
  • MCGILL OFFICE OF SUSTAINABILITY, tb. What is sustainability? [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.mcgill.ca/sustainability/files/sustainability/what-is-sustainability.pdf [Erişim Tarihi 14 Mayıs 2023].
  • UNESCO, 2022. Education for sustainable development [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/what-is-esd/sd [Erişim Tarihi 14 Mayıs 2023].
  • WIKIPEDIA, 2023. Sustainability [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainability [Erişim Tarihi 14 Mayıs 2023].
  • YANAR, N., 2017. Mimari tasarımda “Sürdürülebilirlik ve Ekoloji” anlayışının Konya bağlamında incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi.

Analysis of the Sustainability Perception of Architecture Faculty Students by Statistical Methods; The Case of Kırklareli University, Faculty of Architecture

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 3 - 24, 31.01.2024
https://doi.org/10.61807/babdergisi.1297817

Öz

The constant increase of the world population, the shift towards to consumerism within the societies and the reduction of product lifespans (planned obsolescence) have brought about various new challenges. Consequently, the ecological balance is disrupted with the rise of demand for the raw materials, the diminishing of the natural sources, the waste increase as a result of mass production and global warming and the earth is rushing towards to a state of decline. While preventing the complete devastation is impossible, rising the awareness about concepts such as ‘sustainability’, ‘recycling’, ‘conservation’ and ‘clean energy’ is crucial to slow this process. Embracing the fundamental dimensions of sustainability and altering behaviour by internalizing this concept has become a key point to a sustainable society. Each intervention in the environment impacts humans and habitats negatively. Thus, in order to achieve a sustainable world, individuals must act preventively in both personal and professional lives.
The aim of this study is to measure the knowledge and awareness about the sustainability, the approaches towards sustainability education, thoughts on sustainable living and related practices among the students of the Faculty of Architecture at Kırklareli University. To this end, students form the Departments of Architecture and Urban and Regional Planning participated in a ‘Sustainability Awareness’ survey. Descriptive survey methods and 5-point Likert scale questionnaires were applied to the determined group. The survey results were analysed and interpreted using descriptive statistics and the ‘IBM SPSS Statistics 25’ program. The impact of gender and department on the responses was examined by the Chi-square method. The above-mentioned methodology was applied in order to compare the obtained data with each other, to establish a relationship and to measure them quantitatively. Based on the results, it was concluded that student are aware of the individual sustainability. However even though they are conscious of practising individual sustainability, they face obstacles in fulfilling certain requirements due to the socio-economic limitations and unfavourable circumstances.

Kaynakça

  • BEDİR ERİŞTİ, S. D., KUZU, A., KABAKÇI YURDAKUL, I., AKBULUT, Y. ve KURT, A. A., 2013. Bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • KILIÇOĞLU, E. H. ve GÜMÜŞBURUN AYALP, G., 2019. Sürdürülebilirlik kavramının mimarlık eğitim programında yerinin belirlenmesi. İçinde: Ö. SAĞIROĞLU, ed. Mimarlık planlama ve tasarım alanında araştırma ve derlemeler. Ankara: Gece Akademi. s.29.
  • TABACHNICK B. G. ve FIDELL, L. S., 2013. Using multivariate statistics. 6. Baskı. Boston: Pearson.
  • SASSI, P., 2006. Strategies for sustainable architecture. New York: Taylor & Francis.
  • WILLIAMS, D. E., 2007. Sustainable design: Ecology, architecture, and planning. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • AYTIS, S., ve POLATKAN, I., 2009. Ekolojik mimarlık kavramı ve temel ilkeler. İçinde: ENGİNCAN BOL, P., YAŞAR, H., ve UÇAK, M., Uluslararası Ekolojik Mimarlık ve Planlama Sempozyumu, 22-25 Ekim 2009, Antalya. Antalya: Mimarlar Odası Antalya Şubesi Yayınları.
  • ERDEDE, S. B., ERDEDE, B. ve BEKTAŞ, S. 2014. Sürdürülebilir yeşil binalar ve sertifika sistemlerinin değerlendirilmesi. Uzaktan Algılama-CBS Sempozyumu (UZAL-CBS 2014), 14-17 Ekim 2014, İstanbul.
  • ANBARCI, M., GİRAN, Ö. ve DEMİR, İ. H., 2012. Uluslararası yeşil bina sertifika sistemleri ile Türkiye’deki bina enerji verimliliği uygulaması. Engineering Sciences 7 (1), s. 368-383.
  • BERNARDI, E., CARLUCCI, S., CORNARO, C. ve BOHNE, R. A., 2017. An analysis of the most adopted rating systems for assessing the environmental impact of buildings. Sustainability. 9 (7), s. 1226.
  • BİNBOĞA, G. ve ÜNAL, A., 2018. Sürdürülebilirlik ekseninde Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin karbon ayak izinin hesaplanmasına yönelik bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi. (21), s. 187-202.
  • DEMİRARSLAN, S. ve DEMİRARSLAN, O., 2015. Sürdürülebilir çevre uygulamalarında mimarın rol ve sorumluluğu. Anadolu Doğa Bilimleri Dergisi. (2), s. 220-230.
  • ÖZMEHMET, E., 2008. Dünyada ve Türkiye sürdürülebilir kalkınma yaklaşımları. Journal of Yaşar University. 3 (12), s. 1853-1876.
  • KARAKURT TOSUN, E., 2009. Sürdürülebilirlik olgusu ve kentsel yapıya etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi. 10 (2).
  • YILMAZ YILDIRIM, D., ve KESKİN, K., 2019. Farklı bakış açılarıyla sürdürülebilir mimarlık-estetik ilişkisinin kurulması. Mimarlık ve Yaşam Dergisi. 5 (1), s. 145-160.
  • ÇOBAN, Ç., 2013. Yeşil bina etütleri [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.arkitera.com/haber/yesil-bina-etutleri/ [Erişim Tarihi 17 Temmuz 2023].
  • DÖKME, İ., 2020. Uygulamalı temel istatistik ders notları 3 [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://avesis.gazi.edu.tr/ilbilgedokme/dokumanlar [Erişim Tarihi 17 Temmuz 2023].
  • MCGILL OFFICE OF SUSTAINABILITY, tb. What is sustainability? [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.mcgill.ca/sustainability/files/sustainability/what-is-sustainability.pdf [Erişim Tarihi 14 Mayıs 2023].
  • UNESCO, 2022. Education for sustainable development [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/what-is-esd/sd [Erişim Tarihi 14 Mayıs 2023].
  • WIKIPEDIA, 2023. Sustainability [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainability [Erişim Tarihi 14 Mayıs 2023].
  • YANAR, N., 2017. Mimari tasarımda “Sürdürülebilirlik ve Ekoloji” anlayışının Konya bağlamında incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aysu Kopuz 0009-0002-6578-6887

Ali Mülayim 0000-0002-1972-7950

Erken Görünüm Tarihi 13 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Kabul Tarihi 13 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kopuz, A., & Mülayim, A. (2024). Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. Bab Journal of FSMVU Faculty of Architecture and Design, 5(1), 3-24. https://doi.org/10.61807/babdergisi.1297817
AMA Kopuz A, Mülayim A. Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. bāb Architecture and Design Journal. Ocak 2024;5(1):3-24. doi:10.61807/babdergisi.1297817
Chicago Kopuz, Aysu, ve Ali Mülayim. “Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği”. Bab Journal of FSMVU Faculty of Architecture and Design 5, sy. 1 (Ocak 2024): 3-24. https://doi.org/10.61807/babdergisi.1297817.
EndNote Kopuz A, Mülayim A (01 Ocak 2024) Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. bab Journal of FSMVU Faculty of Architecture and Design 5 1 3–24.
IEEE A. Kopuz ve A. Mülayim, “Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği”, bāb Architecture and Design Journal, c. 5, sy. 1, ss. 3–24, 2024, doi: 10.61807/babdergisi.1297817.
ISNAD Kopuz, Aysu - Mülayim, Ali. “Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği”. bab Journal of FSMVU Faculty of Architecture and Design 5/1 (Ocak 2024), 3-24. https://doi.org/10.61807/babdergisi.1297817.
JAMA Kopuz A, Mülayim A. Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. bāb Architecture and Design Journal. 2024;5:3–24.
MLA Kopuz, Aysu ve Ali Mülayim. “Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği”. Bab Journal of FSMVU Faculty of Architecture and Design, c. 5, sy. 1, 2024, ss. 3-24, doi:10.61807/babdergisi.1297817.
Vancouver Kopuz A, Mülayim A. Mimarlık Fakültesi Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik Algısının İstatistiksel Yöntemlerle Analizi; Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. bāb Architecture and Design Journal. 2024;5(1):3-24.