Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Singapur ve Türkiye Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Analizi

Yıl 2024, , 177 - 199, 28.04.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1384153

Öz

Bu çalışmada Singapur (2020) ile Türkiye (2018) sosyal bilgiler dersi öğretim programları kazanım, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme boyutları açısından karşılaştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada doküman incelemesi yöntemiyle elde edilen veriler, belirlenen alt amaçlar çerçevesinde betimsel analiz yaklaşımla analiz edilmiştir. Singapur sosyal bilgiler dersi öğretim programı, öğrencilerin bölgesel ve küresel bir bakış açısıyla Singapurlu olarak kimliklerini anlamalarını, Singapur'un temel ulusal, bölgesel ve küresel meselelere bakış açısını anlamalarını başka bir deyişle bilgili, ilgili ve katılımcı vatandaşlar haline gelmelerini hedeflemektedir. Ayrıca Singapur sosyal bilgiler dersi öğretim programı, öğrencilerde saygı, empati ve farklılıkların takdir edilmesi değerlerini kazandırmaya, toplumda sosyal uyumu inşa etmeye ve etnik grupların toplum içinde entegrasyonunun ve ulusal kimliğin önemine odaklanır. Türkiye programı ise öğrencilerin millî bilince sahip birer vatandaş olarak yetişmelerini hedeflemektedir. Her iki programda içeriğin farklı şekilde tasarlandığı görülmüştür. Singapur programında içerik tematik yaklaşım, Türkiye programında ise i genişleyen çevre ve sarmal program yaklaşımları esas alınarak hazırlanmıştır. Singapur programında öğrencilerin yaşamlarını ilgilendiren gerçek dünya sorunlarını araştırmaları için merakları ateşlenmeye çalışılmaktadır. Bu nedenle eğitim durumlarında öğrencilerin sorgulama ve özgün öğrenme deneyimleriyle, eleştirel ve yansıtıcı düşünme becerilerini geliştirmelerine ve çoklu bakış açılarını takdir etmelerine yardımcı olmak hedeflenmektedir. Ayrıca Singapur programında öğrencilerin öğrenmesini değerlendirmek için çeşitli performans görevlerinin ilköğretim üçten ilköğretim altıya kadar yılda en az bir kez yapılması zorunludur.

Kaynakça

  • Boon-Yee Sim J & Print M (2005). Citizenship Education and Social Studies in Singapore: A National Agenda. International Journal of Citizenship and Teacher Education, 1 (1), 58-73.
  • Boon-Yee Sim, J., Chua, S. & Krishnasamy, M. (2017). “Riding the citizenship wagon”: Citizenship conceptions of social studies teachers in Singapore. Teaching and Teacher Education. 63, 92-102.
  • Chee, F. M. & Sim, J. (2022). Discussion and inquiry in Singapore social studies. In Kennedy, J.K. (Ed). Social Studies Education in South and South East Asian Contexts, (pp. 161-173) published by Routledge 605 Third Avenue, New York, NY. ISBN: 978-0-367-52368-8.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Gök, B. (2022). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersi öğretim programlarının ölçme-değerlendirme ögesinin karşılaştırmalı olarak analizi: Singapur, Hong-Kong, Kanada ve Türkiye Örneği. e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 148- 170. doi:10.30900/kafkasegt.975451.
  • Kabaran, G. G. ve Görgen, İ. (2016). Güney Kore, Hong Kong, Singapur ve Türkiye’deki öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi.Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(2),478-495.
  • Kalaycı, N. ve Baysal, S. B. (2019). Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2005-2017- 2018). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 106-129.
  • Karauğuz, G. & Özkaral, T.C. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programlarındaki eskiçağ tarihine ilişkin ögelerin incelenmesi (Türkiye, Çek Cumhuriyeti, İngiltere, İrlanda Cumhuriyeti, Singapur ve ABD New Jersey örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 1534-1553.
  • Kho, M. E. (2022) Social studies education in Singapore: from cultural transmission to social transformation. In: Kennedy, J.K. (Ed). Social Studies Education in South and South East Asian Contexts. (pp. 60-73) published by Routledge 605 Third Avenue, New York, NY. ISBN: 978-0-367-52368-8.
  • Kliebard, H. (2004). The struggle for the American curriculum: 1893–1958 (3rd ed.). New York: Routledge Falmer.
  • Long, S. (2015, July). The Singapore exception. The Economist. Retrieved from http:// www.economist.com.
  • MEB (2018). https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL% 20BİLGİLER% 20ÖĞRETİM%20PROGRAMI%20.pdf (Erişim Tarihi: 15.04.2021).
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation. (4th ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Ministry of Education Singapore (2020). https://www.moe.gov.sg/-/media/files/primary/2020-social-studies-primary.pdf (Erişim Tarihi: 15.04.2023).
  • NCSS (1994). Curriculum standards for social studies: Expectations of excellence. Washington DC: National Council for the Social Studies.
  • Nelson, J. L. (2001). Defining Social Studies, In Critical Issues in Social Studies Research for the 21st Century, edited by William B. Stanley. Greenwich, Conn: Information Age Publishing.
  • Özkan, U. B. (2020). Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Doküman İnceleme Yöntemi (3.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özkaral, C.T. & Taş, M.A. (2019). Türkiye ve Singapur sosyal bilgiler öğretim programlarının değerler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi. 3. Uluslararası Eğitim ve Değerler Sempozyumu-ISOEVA. 10-13 Ekim 2019 İstanbul/TÜRKİYE.
  • Öztürk, C. & Kafadar, T. (2020). 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10 (1), 112-127.
  • Ross, E. W. (2014). The social studies curriculum: purposes, problems, and possibilities. (4th ed). State University of New York Press, Albany, NY.
  • Ross, E. W. (2019). The challenges of teaching social studies: What teachers? What citizenship? What future? https://www.researchgate.net/publication/340166914 (Erişim Tarihi: 03.08.2023).
  • Ross, E. W., Mathison, S., Vinson. D. K. (2013). “Social studies education and standardsbased education reform in north america: curriculum standardization, high-stakes testing, and resistance”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Manizales: Universidad de Caldas,1(10), 19-48.
  • Singapore Ministry of Education. (2015). 21st Century Competencies. Retrieved from https://www.moe.gov.sg/education/education-system/21st-century-competencies
  • Stanley, W. B. and Nelson, J. L. (1986). Social education for social transformation. Social Education, 50, 528–533.
  • Şeker, M. (2014). Singapur sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye sosyal bilgiler öğretim programı ile karşılaştırılması. Electronic Turkish Studies, 9(2),1417-1439.
  • Şeren, N., Tut, E., Aydın Çolak, E. & Kıroğlu, K. (2021). Türkiye ve Kanada’daki (Alberta Eyaleti) Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Beceri Boyutu Açısından Karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 292-311.
  • Tan, T. & Strathdee, R. (2010). Citizenship, identity and the social studies curriculum in Singapore. Pacific-Asian Education (PAE) Journal. 22(1),77-90.
  • Taşkın, M. A. & Bozkurt, F. (2023). Çin Halk Cumhuriyeti Hong Kong Özel İdari Bölgesi. Öztürk, C. & Yiğit, E.Ö. (Ed). Dünyada Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Tatan, M. & İbret, B. Ü. (2023). Türkiye ve Güney Kore sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (34), 163-179.
  • Thornton, Stephen J. (2005). Teaching social studies that matters: Curriculum for active learning. Published by Teachers College Press, 1234 Amsterdam Avenue, New York, NY 10027 ISBN 0-8077-4522-7.
  • Ütkür Güllühan, N., & Bekiroğlu, D. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Karşılaştırılması: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye Örneği. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 787-804.
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis. https://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/bitstream/handle/20.500.12413/2989/PP%20InBrief%2013%20QDA%20FINAL2.pdf (Erişim Tarihi: 09.02.2024).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Mert Taşkın 0000-0001-7419-9292

Fisun Bozkurt 0000-0001-9101-8422

Erken Görünüm Tarihi 21 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2023
Kabul Tarihi 1 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Taşkın, A. M., & Bozkurt, F. (2024). Singapur ve Türkiye Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Analizi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 177-199. https://doi.org/10.51460/baebd.1384153