With this study, it is aimed to reveal the problems that middle school 7th grade students encounter in patterns and to offer solutions to these problems. The study was carried out using one of the qualitative methods, document review technique. The research was conducted on 50 seventh grade students studying in a private secondary school in Bornova district of İzmir province in 2018-2019 academic year. At the beginning of the study, “The Pattern Measurement Test” was applied to the students, and then semi-structured interviews were held with each student. After the data were collected, analysis was made using descriptive statistics tools in the analysis of quantitative data and content analysis method in the analysis of qualitative data. As a result of the evaluation, it was observed that the students had difficulty in determining the step of a pattern, which was given the most, and that they were the most successful in modeling the pattern. In addition, it was obtained that the presentation of the pattern affects student achievement. It has been determined that student achievement is low especially in pattern forms given in the form of problems and tables, and high in pattern forms in the form of shape and number sequence. In order to overcome these difficulties of the students, it was suggested that the students will be given equations, problem solving and repetition of the tables and graphics before the subject of the pattern is given.
Pattern difficulty mathematics education secondary education.
Bu çalışma ile ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin örüntüler konusunda karşılaştıkları problemlerin ortaya çıkarılması ve bu problemlere çözüm önerilerinin sunulması amaçlanmıştır. Çalışma, nitel yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 2018-2019 öğretim yılında İzmir ili Bornova ilçesinde bulunan özel bir ortaokulda öğrenim gören 50 yedinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın başlangıcında öğrencilere “Örüntü Ölçüm Testi” uygulanmış, sonrasında her bir öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Veriler toplandıktan sonra nicel verilerin analizinde betimsel istatistik araçları, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümleme yapılmıştır. Değerlendirme sonucunda öğrencilerin en çok verilen bir örüntünün herhangi bir elemanının, kaçıncı adımda yer aldığını belirlemekte zorlandıkları, örüntünün modellemesini yapmakta ise en başarılı oldukları gözlenmiştir. Bunun yanında örüntünün sunum şeklinin, öğrenci başarısını etkilediği sonucu elde edilmiştir. Özellikle problem ve tablo şeklinde verilen örüntü biçimlerinde öğrenci başarısının düşük, şekil ve sayı dizisi şeklindeki örüntü biçimlerinde başarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin yaşadıkları bu zorlukların giderilmesi için örüntü konusu verilmeden önce öğrencilere denklem kurma, problem çözme konularının tekrarının yapılması ve öğrencilere tablo ve grafiklerle ilgili etkinlikler sunulması önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |