Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konaklama işletmelerinin sosyal medya üzerinden gerçekleştirdikleri içerik paylaşımlarında Koronavirüs (Covid-19) Salgını etkisi: Ayvalık otelleri örneği

Yıl 2022, Cilt: 25 Sayı: 48, 493 - 506, 31.12.2022
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1003483

Öz

İşletmeler, Web 4.0 teknolojisinin beraberinde gelişme gösteren sosyal medya platformlarını kullanarak kolaylıkla büyük kitlelere ulaşabilmektedirler. Özellikle konaklama işletmeleri, ürünlerinin tanıtımını yaparken duyusal unsurlardan da faydalanarak sosyal medya platformlarını etkili bir şekilde kullanabilmektedirler. Son zamanlarda Çin’de ortaya çıktıktan sonra tüm dünyayı kasıp kavuran Covid-19 virüsü salgınının turizm sektörüne büyük zararlar verdiği görülmektedir. Bu çalışmada, salgın sürecinde konaklama işletmelerinin sosyal medya paylaşımlarının ne tür farklılıklar gösterdiğinin açığa çıkarılması amaçlanmıştır. Bu çalışma, Türkiye’nin önemli bir destinasyonu olan Ayvalık’taki otel işletmelerinin Instagram sosyal medya platformu üzerinden gerçekleştirdikleri sosyal medya paylaşımlarını kapsamaktadır. Çalışmada, Ayvalık destinasyonundaki otel işletmeleri arasından dünyaca ünlü seyahat referans sitesi olan Tripadvisor’da müşteri puanına göre ilk onda yer alan işletmelerin sosyal medya paylaşımları incelenmiştir. Tripadvisor’da müşteri puanına göre ilk onda yer alan otel işletmelerinin gerçekleştirmiş oldukları Instagram paylaşımlarından Covid-19 Salgını ile ilgili olan 30 içerik, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. İncelenen içerikler, Benoit’in (1997) İmaj Restorasyon Teorisi dikkate alınıp, Covid-19’a uyarlanarak kodlanmıştır. Yapılan içerik analizinde, otel işletmelerinin Instagram üzerinden yaptıkları paylaşım metinleri ve içerik paylaşımları vasıtasıyla verilen mesajlar “salgının insanlar üzerindeki olumsuz etkilerini azaltma”, “salgının beraberinde getirebileceği olumsuzluklara karşı alınan önlemler” ve “salgın sürecini kabullenme” temaları altında incelenmiştir.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2020). Yeni koronavirüs (covid-19) salgını ve turizm faaliyetlerine etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 7-21.
  • Akdoğan, A. A. ve Cingöz, A. (2009). Kurumsal itibar ve kriz yönetimi: Kurumsal itibarı korumada kriz iletişimin rolü. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bat, M. ve Yurtseven-Turan, Ç. (2014). Sosyal medyada kurumsal kriz yönetimi: Onur Air örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2 (3), 197-223.
  • Canpolat, N. ve Şahiner, N. (2017). İmaj restorasyon teorisi mesaj stratejileri çerçevesinde Samsung Galaxy Note 7 güvenlik krizinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7 (2), 213-225.
  • Cohn, R. (2014). How social media is elevating airline crisis communication. 29.09.2021 Tarihinde https://www.socialfresh.com/how-social-media-is-elevating-airline-crisis-communication/ adresinden erişildi.
  • Coombs, W. T (2010). Parameters for crisis communication. Wiley Blackwell.
  • Dondurucu, Z. B. ve Çetinkaya, A. (2020). Uluslararası havayolları şirketlerinin Covid-19 salgını sürecinde Instagram’da marka iletişimi stratejilerinin analizi. Turkish Studies, 15 (4), 325-356.
  • Eryılmaz, B. (2020). Türkiye’de faaliyet gösteren otel zincirlerinin yeni tip koronavirüs (Covid-19) bilgilendirmeleri. Turizm Akademik Dergisi, 7 (1), 15-27.
  • Gencer, M. (2020). Kriz ve felaket dönemlerinde sosyal medyanın gücü. 22.04.2021 tarihinde https://www.turizmaktuel.com/haber/kriz-ve-felaket-donemlerinde-sosyalmedyanin-gucu adresinden erişildi.
  • Glasscock, J. (2004). The Jasper dragging death: Crisis communication and the community newspaper. Communication Studies, 55 (1), 29-47.
  • Haleem, A., Javaid, M. ve Vaishya, R. (2020). Effects of Covid-19 pandemic in daily life. Current Medicine Research and Practice, 10 (2), 78-79.
  • IATA (2020). economic per formance of the airline industry: The international air transport association. 01.10.2021 tarihinde https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economicreports/airline-industry-economic-performance-june-2020-report/ adresinden erişildi.
  • Jamal, T. ve Budke, T. (2020). Tourism in a world with pandemics: Local-global responsibility and action. Journal of Tourism Features, 6 (2), 181-188.
  • Kaya, F. (2018). Yeşil paylaşımlar: Yeşil markaların sosyal medya paylaşımları. İNİF E-DERGİ, 3 (2), 213-233.
  • Neuman, W. L. (2009). Toplumsal araştırma yöntemleri, nitel ve nicel yaklaşımlar. Yayın Odası Yayınları.
  • Özçoban, E. (2020). Koronavirüs’ün (Covid-19) Turizm sektörü üzerindeki etkileri ve Türkiye’nin kırsal turizm potansiyeli üzerine bir analiz. Turkish Studies, 15 (4), 853-866.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedurs and tecniques. Sage Publishing.
  • Tripadvisor (2021). Ayvalık otelleri ve kalacak yerler. 22.09.2021 Tarihinde https://www.tripadvisor.com.tr/Hotels-g297975-Ayvalik_Turkish_Aegean_Coast-Hotels.html adresinden erişildi.
  • UNWTO (2020). Covid-19. 30.09.2021 Tarihinde https://www.unwto.org/tourism-covid-19 adresinden erişildi. Weber, R. P. (1989). Basic content analysis. Sage Publishing.
  • WHO (2020). Global research on coronavirus disease. 10.09.2021 Tarihinde https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus2019/global-research-on-novel-coronavirus-2019-ncov adresinden erişildi.
  • Wilson, M. E. ve Chen, L. H. (2020). Travellers give wings to novel coronavirus (2019-nCoV). Journal of Travel Medicine, 2020, 1-3.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

The effect of the Coronavirus (Covid-19) Outbreak on the content sharing of accommodation establishments in social media: The case of hotels in Ayvalık

Yıl 2022, Cilt: 25 Sayı: 48, 493 - 506, 31.12.2022
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1003483

Öz

Establishments could reach large audiences by using social media platforms which have been developed with Web 4.0 technology easily. Especially, tourism establishments could manage the social media platforms by using sensory elements while promoting their products effectively. It is seen that the Covid-19 virus epidemic, which has swept the whole world after emerging in China, has caused great damage to the tourism industry. In this study, it is aimed to reveal the difference in social media posts of tourism establishments during the epidemic process. This study comprises the social media posts of hotel establishments in Ayvalık on Instagram social media platform. In the study, the social media posts of the best ten accommodation establishments in Ayvalık according to points given by the customers on Tripadvisor have been examined. 30 Contents which are related to the Covid-19 epidemic shared by these accommodation establishments on Instagram via using content analysis method, have been analyzed. The analyzed contents have been coded by adapting to Covid-19 with considering Benoit's (1997) Image Restoration Theory. While the content analysis is performed by the researchers, the sharing texts and messages which are given through content postings to customers by accommodation establishments on Instagram have been examined under the themes of "reducing the negative effects of the epidemic on people", "precautions which are taken against the adverse effects of the epidemic" and "adoption to the epidemic process".

Kaynakça

  • Acar, Y. (2020). Yeni koronavirüs (covid-19) salgını ve turizm faaliyetlerine etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 7-21.
  • Akdoğan, A. A. ve Cingöz, A. (2009). Kurumsal itibar ve kriz yönetimi: Kurumsal itibarı korumada kriz iletişimin rolü. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bat, M. ve Yurtseven-Turan, Ç. (2014). Sosyal medyada kurumsal kriz yönetimi: Onur Air örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2 (3), 197-223.
  • Canpolat, N. ve Şahiner, N. (2017). İmaj restorasyon teorisi mesaj stratejileri çerçevesinde Samsung Galaxy Note 7 güvenlik krizinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7 (2), 213-225.
  • Cohn, R. (2014). How social media is elevating airline crisis communication. 29.09.2021 Tarihinde https://www.socialfresh.com/how-social-media-is-elevating-airline-crisis-communication/ adresinden erişildi.
  • Coombs, W. T (2010). Parameters for crisis communication. Wiley Blackwell.
  • Dondurucu, Z. B. ve Çetinkaya, A. (2020). Uluslararası havayolları şirketlerinin Covid-19 salgını sürecinde Instagram’da marka iletişimi stratejilerinin analizi. Turkish Studies, 15 (4), 325-356.
  • Eryılmaz, B. (2020). Türkiye’de faaliyet gösteren otel zincirlerinin yeni tip koronavirüs (Covid-19) bilgilendirmeleri. Turizm Akademik Dergisi, 7 (1), 15-27.
  • Gencer, M. (2020). Kriz ve felaket dönemlerinde sosyal medyanın gücü. 22.04.2021 tarihinde https://www.turizmaktuel.com/haber/kriz-ve-felaket-donemlerinde-sosyalmedyanin-gucu adresinden erişildi.
  • Glasscock, J. (2004). The Jasper dragging death: Crisis communication and the community newspaper. Communication Studies, 55 (1), 29-47.
  • Haleem, A., Javaid, M. ve Vaishya, R. (2020). Effects of Covid-19 pandemic in daily life. Current Medicine Research and Practice, 10 (2), 78-79.
  • IATA (2020). economic per formance of the airline industry: The international air transport association. 01.10.2021 tarihinde https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economicreports/airline-industry-economic-performance-june-2020-report/ adresinden erişildi.
  • Jamal, T. ve Budke, T. (2020). Tourism in a world with pandemics: Local-global responsibility and action. Journal of Tourism Features, 6 (2), 181-188.
  • Kaya, F. (2018). Yeşil paylaşımlar: Yeşil markaların sosyal medya paylaşımları. İNİF E-DERGİ, 3 (2), 213-233.
  • Neuman, W. L. (2009). Toplumsal araştırma yöntemleri, nitel ve nicel yaklaşımlar. Yayın Odası Yayınları.
  • Özçoban, E. (2020). Koronavirüs’ün (Covid-19) Turizm sektörü üzerindeki etkileri ve Türkiye’nin kırsal turizm potansiyeli üzerine bir analiz. Turkish Studies, 15 (4), 853-866.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedurs and tecniques. Sage Publishing.
  • Tripadvisor (2021). Ayvalık otelleri ve kalacak yerler. 22.09.2021 Tarihinde https://www.tripadvisor.com.tr/Hotels-g297975-Ayvalik_Turkish_Aegean_Coast-Hotels.html adresinden erişildi.
  • UNWTO (2020). Covid-19. 30.09.2021 Tarihinde https://www.unwto.org/tourism-covid-19 adresinden erişildi. Weber, R. P. (1989). Basic content analysis. Sage Publishing.
  • WHO (2020). Global research on coronavirus disease. 10.09.2021 Tarihinde https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus2019/global-research-on-novel-coronavirus-2019-ncov adresinden erişildi.
  • Wilson, M. E. ve Chen, L. H. (2020). Travellers give wings to novel coronavirus (2019-nCoV). Journal of Travel Medicine, 2020, 1-3.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Turizm
Yazarlar

Oğuzhan Dülgaroğlu 0000-0002-1992-0531

Cevdet Avcıkurt 0000-0002-9169-9763

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2021
Kabul Tarihi 12 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Dülgaroğlu, O., & Avcıkurt, C. (2022). Konaklama işletmelerinin sosyal medya üzerinden gerçekleştirdikleri içerik paylaşımlarında Koronavirüs (Covid-19) Salgını etkisi: Ayvalık otelleri örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(48), 493-506. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1003483

BAUNSOBED