Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE'DE CUMHURİYETİN İLANIYLA BİRLİKTE YETİŞTİRİLECEK BİREYLERE KAZANDIRILMASI DÜŞÜNÜLEN TEMEL NİTELİKLER

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 25, 41 - 56, 30.06.2018

Öz

Türkiye’de 1923 yılında Cumhuriyetin ilan edilmesiyle siyasi,
toplumsal ve ekonomik anlamla yeni bir devlet ve yönetim şekli hakim olmuştur.
Bu yeni devlette eğitim üzerinde önemle durulan konuların başında gelmektedir. Osmanlı
İmparatorluğunun özellikle son 150 yılındaki değişme ve gelişmelerin ardından
1923 yılında Türkiye’de “Cumhuriyet Rejimi” ne geçişle birlikte, Türk
toplumunda yeni devlet anlayışı doğrultusunda yetiştirilecek bireylere
kazandırılması düşünülen temel niteliklerde önemli ve köklü değişimlerin
meydana gelmesi, Türk Toplumunun içinden geçtiği sürecin doğal bir sonucu
olarak görülmelidir. Cumhuriyet idaresinin, eğitim yoluyla yetiştirilecek
bireylere kazandırılmasını düşündüğü temel nitelikler, dönemin eğitim
politikaları doğrultusunda yeni nesillerden beklentilerini ve devletin
hedeflediği yeni insan modelinin özelliklerini ortaya koymaktadır. Bu
araştırma, Cumhuriyetin ilanıyla yeni devlette yetiştirilecek bireylere
kazandırılmasını düşünülen temel nitelikleri belirlemeyi amaçlamıştır.
Araştırmada, Cumhuriyetin ilanıyla yetiştirilecek bireylere kazandırılması
düşünülen yirmi yedi adet temel nitelik tespit edilmiştir. Cumhuriyetin
ilanıyla birlikte takip edilen eğitim politikaları ile yetiştirilecek bireylere
kazandırılması düşünülen temel nitelikler arasında ciddi bir ilişki olduğu
saptanmıştır.  

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2001). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aytaç, K. (1984). Gazi M. Kemal Atatürk Eğitim Politikası Üzerine Konuşmalar. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Baran, T. A. (2010). Atatürk’ün Eğitim Düşüncesi. M. Alper Parlak (Ed.), Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, içinde (s. 13-34). Ankara: Korza Basım.
  • Bilhan, S. (1996). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Fer, S. (2010). 1923 Yılından Günümüze Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programları Üzerine Bir İnceleme. M. Alper Parlak (Ed.), Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, içinde (s. 97-136). Ankara: Korza Basım.
  • Gelişli, Y. (2014). Eğitimin İşlevleri. M. Çağatay Özdemir (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş, içinde (s. 31-52). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güler, A. (2008). Eğitimin Tarihi Sosyal Felsefi Temelleri. Ankara: Punto Yayın.
  • Kalaycı, N. (2004). Cumhuriyet Döneminde İlköğretim. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Kaya, Y.K. (1993). İnsan Yetiştirme Düzenimize Yeni Bir Bakış. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1946). Milli Eğitimle İlgili Söylev ve Demeçler. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • Özodaşık, M. (1999). Cumhuriyet Dönemi Yeni Bir Nesil Yetiştirme Çalışmaları. Konya: Çizgi Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 25, 41 - 56, 30.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2001). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aytaç, K. (1984). Gazi M. Kemal Atatürk Eğitim Politikası Üzerine Konuşmalar. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Baran, T. A. (2010). Atatürk’ün Eğitim Düşüncesi. M. Alper Parlak (Ed.), Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, içinde (s. 13-34). Ankara: Korza Basım.
  • Bilhan, S. (1996). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Fer, S. (2010). 1923 Yılından Günümüze Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programları Üzerine Bir İnceleme. M. Alper Parlak (Ed.), Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, içinde (s. 97-136). Ankara: Korza Basım.
  • Gelişli, Y. (2014). Eğitimin İşlevleri. M. Çağatay Özdemir (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş, içinde (s. 31-52). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güler, A. (2008). Eğitimin Tarihi Sosyal Felsefi Temelleri. Ankara: Punto Yayın.
  • Kalaycı, N. (2004). Cumhuriyet Döneminde İlköğretim. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Kaya, Y.K. (1993). İnsan Yetiştirme Düzenimize Yeni Bir Bakış. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1946). Milli Eğitimle İlgili Söylev ve Demeçler. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • Özodaşık, M. (1999). Cumhuriyet Dönemi Yeni Bir Nesil Yetiştirme Çalışmaları. Konya: Çizgi Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Demir

Tayip Duman

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2018
Kabul Tarihi 24 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Demir, F., & Duman, T. (2018). TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN İLANIYLA BİRLİKTE YETİŞTİRİLECEK BİREYLERE KAZANDIRILMASI DÜŞÜNÜLEN TEMEL NİTELİKLER. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 41-56.