Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Özellikleri ile Yansıtıcı Düşünme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Sakarya Üniversitesi Örneği)

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 43, 2492 - 2511, 30.09.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1394554

Öz

Bu araştırmada, öğretmen adaylarının girişimcilik özellikleri ile yansıtıcı düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunu Sakarya Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği” ve “Üniversite Öğrencileri İçin Girişimcilik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler üzerinde bağımsız gruplar t-testi, ANOVA, Bonferroni testi ve korelasyon analizleri uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimi alt boyutunda edinilen en yüksek puanı “Sorgulayıcı ve Etkili Öğretim” alt boyutundan aldıkları görülmektedir. Kadın öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına göre daha çok yansıtıcı düşünme düzeyinde oldukları görülmektedir. Araştırma grubunun girişimcilik özelliklerinin ise “yüksek girişimcilik” düzeyinde olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkenine göre girişimcilik özelliklerinde anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Sınıf değişkenine göre 2. sınıfa devam eden öğretmen adaylarının girişimcilik özelliklerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının girişimcilik puanlarında, girişimcilik dersi eğitimi alıp almama durumuna göre anlamlı bir farklılaşmanın meydana gelmediği görülmektedir. Katılımcıların girişimcilik puanlarında spor yapma durumuna göre anlamlı bir farklılaşmanın meydana gelmediği görülmektedir. Ancak yüksek oranda aktif ve lisanslı olarak spor yapan öğretmen adaylarının girişimcilik özelliklerinin etkilenmediği görülmektedir. Korelasyon analizi sonucunda ise, girişimcilik ve tüm yansıtıcı düşünme alt boyutları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akhtar, A., Topping, K. J., & Tariq, R. H. (2009). Entrepreneurial inclinations of prospective teachers. New Horizons in Education, 57(2), 1-16.
  • Akyürek, Ç. (2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Tez No. 345873) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Alkan, V., & Gözel, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşleri. Education Sciences, 8(1), 1-12.
  • Aslan, G. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin ilişkilendirilmesi. (Tez No. 249057) [Yüksek lisans tezi-Yeditepe Üniversitesi-İstanbul] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bayram, N. (2015). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi (5.Baskı). Ezgi Kitabevi.
  • Bayram, K., & Çelik, H. (2022). Öğretmen adaylarının girişimcilik konu alan bilgileri ve teknopark algılarındaki değişim: Teknopark ziyareti. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 697-732.
  • Bozan, S., & Kaya-Capoccı, S. (2022). Güçlü ve zayıf yönlerimi nasıl fark ederim öğretmen adaylarının yansıtıcı günlüklerden faydalanarak girişimci STEM ders planları geliştirmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 760-779. Ceyhan, G. (2014). Üniversite öğrencilerinin yansıtıcı düşünme düzeyleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından cart analizi ile incelenmesi. (Tez No. 357565) [Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çelebi, F. (2021). Dijital çağda liderlik ve girişimcilik. İksad Yayınevi.
  • Çınar, O., Teyfur, E., & Teyfur, M. (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 47 - 64.
  • Dabić, M., Vlačić, B., Paul, J., Dana, L. P., Sahasranamam, S., & Glinka, B. (2020). Immigrant entrepreneurship: A review and research agenda. Journal of Business Research, 113, 25-38. Demiralp, D. (2010). İlköğretim birinci kademe programlarının öğrencilerin yansıtıcı düşünmelerini geliştirmeye etkisine yönelik öğretmen görüşleri (Elazığ ili örneği). (Tez No. 253991) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Deveci, İ. (2019). Girişimci proje (G-FeTeMM) sürecinin fen bilimleri öğretmen adaylarının yaşam becerilerine yansımaları: Nitel bir araştırma. Journal of Individual Differences in Education, 1(1), 14-29. Doğanay, A. (2012). Üst Düzey düşünme becerilerinin öğretilmesi. Pegem Akademi Yayıncılık. Döm, S. (2012). Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği. Detay Yayıncılık.
  • Duban, N., & Yelken, T. Y. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343-360.
  • Gömleksiz, M. N., & Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 8(1), 39-49.
  • Hasırcı, Ö. S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 195-210.
  • Karadağ, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). (Tez No. 280921) [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, B. (2009). İlköğretim 6-7-8. sınıf öğrencilerinin düşünme stilleri ile matematik akademik başarılarının okul türüne, cinsiyete ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. (Tez No. 240189) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kılıç, R., Keklik, B., & Çalış, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma: bandırma İİBF işletme bölümü örneği. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 17(2), 423-435.
  • Köstekçi, E. (2016). Öğretmen Adaylarının Girişimcilik Özellikleri İle Yansıtıcı Düşünme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Tez No. 240189) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kul, M. & Aydemir, U. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünce eğilimlerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, (13), 159-172.
  • Makul, M., & Boz, E. Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının çocuk katılım farkındalıklarının incelenmesi: Bayburt Üniversitesi örneği. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-14.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim program ve kılavuzu (4.-5. sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Pan, V., & Akay, C. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Education Sciences, 10(2), 125-138.
  • Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7, 1351-1377.
  • Solakumur, A., Kul, M., Ünlü, Y. & Mülhim, M. A. (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin ve yansıtma yeteneklerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Special Issue 2, 294-307.
  • Tican, C. (2013). Yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretim etkinliklerinin öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine, eleştirel düşünme becerilerine, demokratik. (Tez No. 354694) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Uygun, M., & Güner, E. (2016). Girişimcilik eğiliminin gelişiminde girişimcilik eğitimin rolü. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(5), 37-57.
  • Ünver, G. (2003). Yansıtıcı düşünme. Pegem Akademi Yayınları.
  • Yetim, A., A., & Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin Mesleki Ve Kişisel Nitelikleri. Gazi Üniversitesi Katamonu Eğitim Dergisi, 12, 549.
  • Yıldız, S., & Kapu, H. (2012). Üniversite öğrencilerinin bireysel değerleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki: Kafkas Üniversitesi’nde bir araştırma. KAÜ-İİBF Dergisi, 3(3), 39-66.
  • Yılmaz, E., & Sünbül, A. M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 195-203.
Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 43, 2492 - 2511, 30.09.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1394554

Öz

Kaynakça

  • Akhtar, A., Topping, K. J., & Tariq, R. H. (2009). Entrepreneurial inclinations of prospective teachers. New Horizons in Education, 57(2), 1-16.
  • Akyürek, Ç. (2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Tez No. 345873) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Alkan, V., & Gözel, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşleri. Education Sciences, 8(1), 1-12.
  • Aslan, G. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin ilişkilendirilmesi. (Tez No. 249057) [Yüksek lisans tezi-Yeditepe Üniversitesi-İstanbul] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bayram, N. (2015). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi (5.Baskı). Ezgi Kitabevi.
  • Bayram, K., & Çelik, H. (2022). Öğretmen adaylarının girişimcilik konu alan bilgileri ve teknopark algılarındaki değişim: Teknopark ziyareti. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 697-732.
  • Bozan, S., & Kaya-Capoccı, S. (2022). Güçlü ve zayıf yönlerimi nasıl fark ederim öğretmen adaylarının yansıtıcı günlüklerden faydalanarak girişimci STEM ders planları geliştirmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 760-779. Ceyhan, G. (2014). Üniversite öğrencilerinin yansıtıcı düşünme düzeyleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından cart analizi ile incelenmesi. (Tez No. 357565) [Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çelebi, F. (2021). Dijital çağda liderlik ve girişimcilik. İksad Yayınevi.
  • Çınar, O., Teyfur, E., & Teyfur, M. (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 47 - 64.
  • Dabić, M., Vlačić, B., Paul, J., Dana, L. P., Sahasranamam, S., & Glinka, B. (2020). Immigrant entrepreneurship: A review and research agenda. Journal of Business Research, 113, 25-38. Demiralp, D. (2010). İlköğretim birinci kademe programlarının öğrencilerin yansıtıcı düşünmelerini geliştirmeye etkisine yönelik öğretmen görüşleri (Elazığ ili örneği). (Tez No. 253991) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Deveci, İ. (2019). Girişimci proje (G-FeTeMM) sürecinin fen bilimleri öğretmen adaylarının yaşam becerilerine yansımaları: Nitel bir araştırma. Journal of Individual Differences in Education, 1(1), 14-29. Doğanay, A. (2012). Üst Düzey düşünme becerilerinin öğretilmesi. Pegem Akademi Yayıncılık. Döm, S. (2012). Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği. Detay Yayıncılık.
  • Duban, N., & Yelken, T. Y. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343-360.
  • Gömleksiz, M. N., & Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 8(1), 39-49.
  • Hasırcı, Ö. S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 195-210.
  • Karadağ, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). (Tez No. 280921) [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, B. (2009). İlköğretim 6-7-8. sınıf öğrencilerinin düşünme stilleri ile matematik akademik başarılarının okul türüne, cinsiyete ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. (Tez No. 240189) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kılıç, R., Keklik, B., & Çalış, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma: bandırma İİBF işletme bölümü örneği. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 17(2), 423-435.
  • Köstekçi, E. (2016). Öğretmen Adaylarının Girişimcilik Özellikleri İle Yansıtıcı Düşünme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Tez No. 240189) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kul, M. & Aydemir, U. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünce eğilimlerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, (13), 159-172.
  • Makul, M., & Boz, E. Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının çocuk katılım farkındalıklarının incelenmesi: Bayburt Üniversitesi örneği. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-14.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim program ve kılavuzu (4.-5. sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Pan, V., & Akay, C. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Education Sciences, 10(2), 125-138.
  • Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7, 1351-1377.
  • Solakumur, A., Kul, M., Ünlü, Y. & Mülhim, M. A. (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin ve yansıtma yeteneklerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Special Issue 2, 294-307.
  • Tican, C. (2013). Yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretim etkinliklerinin öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine, eleştirel düşünme becerilerine, demokratik. (Tez No. 354694) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Uygun, M., & Güner, E. (2016). Girişimcilik eğiliminin gelişiminde girişimcilik eğitimin rolü. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(5), 37-57.
  • Ünver, G. (2003). Yansıtıcı düşünme. Pegem Akademi Yayınları.
  • Yetim, A., A., & Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin Mesleki Ve Kişisel Nitelikleri. Gazi Üniversitesi Katamonu Eğitim Dergisi, 12, 549.
  • Yıldız, S., & Kapu, H. (2012). Üniversite öğrencilerinin bireysel değerleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki: Kafkas Üniversitesi’nde bir araştırma. KAÜ-İİBF Dergisi, 3(3), 39-66.
  • Yılmaz, E., & Sünbül, A. M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 195-203.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Metin Öztürk 0009-0008-4547-6164

Murat Kul 0000-0001-6391-8079

Erken Görünüm Tarihi 27 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2023
Kabul Tarihi 19 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Öztürk, M., & Kul, M. (2024). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Özellikleri ile Yansıtıcı Düşünme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Sakarya Üniversitesi Örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(43), 2492-2511. https://doi.org/10.35675/befdergi.1394554