Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’s renewable energy potential and sustainable marketing: An assessment through sector examples

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 166 - 188, 30.11.2025
https://doi.org/10.58308/bemarej.1668836

Öz

Nowadays, increasing awareness of the negative environmental impacts of fossil fuels has accelerated the development of related technologies and interest in renewable energy. Turkey is among the countries with an advantageous position in renewable energy. Leading global economies are taking significant steps towards sustainability and renewable energy, including regulations. Therefore, not only the public sectors but also consumers and businesses have important duties to act by considering the environmental balance in their production and consumption activities. At this point, the content and purpose of the marketing and promotional activities of enterprises for target audiences are decisive. The efficient use of renewable energy resources as well as their effective marketing are critical for businesses, consumers and environment. In this study, renewable energy and the potential of renewable energy resources in Türkiye are examined in the context of existing reports and literature. This study evaluates the sustainability practices of three leading companies in Türkiye’s renewable energy sector, referred to as Company 1, Company 2 and Company 3 within the framework of three sub-disciplines of sustainable marketing: green marketing, social marketing and critical marketing. This evaluation was based on data from their shared strategic plans and websites.

Etik Beyan

Bu çalışmanın tüm hazırlanma süreçlerinde etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine riayet edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Çalışma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.

Kaynakça

  • Abbas, Q. (2024). Sustainable marketing in the age of environmental consciousness. JETIR, 11, 317-326.
  • Aksoy, Y., & Özyer, Y. (2008). Sürdürülebilir Fiyatlandırma Stratejilerinin Oluşumunda Yeni Medya ve Yeni Ekonomi Etkisi: Arçelik Vaka Analizi. 13. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 81-107.
  • Arı, F., & Yılmaz, V. (2023). Türkiye’de ve Dünya’da enerji kaynaklarının genel görünümü ve alternatif enerji kaynaklarının önemi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (34), 496-519.
  • Aydin, F. (2019). Yenilenebilir enerji kaynaklarının Türkiyede kullanımı ve sürdürülebilirliği (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Beşer, B. H. (2024). Yeşil Dönüşümde Hidrojen Etkisi: Türkiye’de Son Gelişmelere İlişkin Bir İnceleme. Bozok İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(1), 84-96.
  • Bolton, R. N. (2022). The convergence of sustainability and marketing: Transforming marketing to respond to a new world. Australasian Marketing Journal, 30(2), 107-112.
  • Brundtland Commission. (1987). Our common future: World commission on economic development. Brundtland Report. Oxford: Oxford University Press.
  • Cavalcante, W. Q. D. F., Coelho, A., & Bairrada, C. M. (2021). Sustainability and tourism marketing: A bibliometric analysis of publications between 1997 and 2020 using vosviewer software. Sustainability, 13(9), 4987.
  • Cipolletta, M., Crivellari, A., Moreno, V. C., & Cozzani, V. (2023). Design of sustainable offshore hybrid energy systems for improved wave energy dispatchability. Applied Energy, 347, 121410.
  • Çalapkulu, S. (2023). Dalga enerjisi. https://www.mechanic.com.tr/dalga-enerjisi/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 03.01.2025.
  • Demirci, B. (2021). Türkiye’nin Dalga Enerjisi Potansiyeli ve Kurulu Gücü. https://muhendis.web.tr/turkiyenin-dalga-enerjisi-potansiyeli-ve-kurulu-gucu/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 01.02.2025.
  • Devlet Su İşleri. (2023). DSİ 2022 yılı faaliyet raporu. https://cdniys.tarimorman.gov.tr/api/File/GetFile/425/Sayfa/759/1107/DosyaGaleri/dsi2022faaliyetraporu.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 05.02.2025.
  • Doğanay, Ö., & Kırcova, İ. (2016). Kaynak-Avantaj teorisi perspektifinden sürdürülebilir pazarlama. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 9(17), 25-42.
  • Dong, F., Qin, C., Zhang, X., Zhao, X., Pan, Y., Gao, Y., ... & Li, Y. (2021). Towards carbon neutrality: the impact of renewable energy development on carbon emission efficiency. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(24), 13284.
  • Eldem, M. (2017). Güneş Enerjisi. TMMOB EMO Ankara Şubesi Haber Bülteni, 5, 7-10.
  • Elektrik AŞ Genel Müdürlüğü. (2024). 2024-2028 stratejik planı. http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/cDCYS+EUAS_2024-2028_Stratejik_Plan.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Elkington, J. (1994). Enter the triple bottom line. In A. Enriques & J. Richardson (Eds.), The triple bottom line: Does it all add up? Earthscan: Abingdon.
  • Ember. (2025). Countries and regions Asia. https://ember-energy.org/countries-and-regions/asia/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.042025.
  • Enerji atlası. (2024). Ülkelere göre güneş enerjisi. https://www.enerjiatlasi.com/ulkelere-gore-gunes-enerjisi.html adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 03.01.2025.
  • Enerjiajansı. (2025a). Türkiye’nin kurulu gücü (Ocak-2025). https://enerjiajansi.com.tr/turkiyenin-kurulu-gucu/ Erişim tarihi: 10.02.2025.
  • Enerjiajansı. (2025b). Türkiye’nin elektrik üretimi (Ocak-2025). https://enerjiajansi.com.tr/turkiyenin-elektrik-uretimi/ Erişim tarihi: 10.02.2025.
  • Enerjiatlası. Jeotermal enerji santralleri. https://www.enerjiatlasi.com/jeotermal/ Erişim tarihi: 10.02.2025.
  • Enerjisa Üretim Sürdürülebilirlik Raporu. (2023). https://www.enerjisauretim.com.tr/_assets/pdf/enerjisa-uretim-2023-surdurulebilirlik-raporu-2.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Enerjisa Üretim. (2025). Enerjisa üretim sürdürülebilirlik. https://www.enerjisauretim.com.tr/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2NjMu77oiwMVGZuDBx2U5htdEAAYASAAEgL08_D_BwE adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • ENKA. (2023). ENKA Sürdürülebilirlik raporu 2023. https://www.enka.com/allfiles/pdf/ENKA_Surdurulebilirlik_Raporu_2023.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • ENKA. (2024). Enka gönüllüleri kimlerdir. https://www.enka.com/sustainability/tr/anasayfa/hakkimizda/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Eurostat. (2024). Renewables take the lead in power generation in 2023. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • Furkan, A., & Genç, A. (2024). Sağlık kurumlarında sürdürülebilir pazarlama konsepti. The Journal of Academic Social Science, 157(157), 316-329.
  • Garrigos-Simon, F. J., Narangajavana-Kaosiri, Y., & Lengua-Lengua, I. (2018). Tourism and sustainability: A bibliometric and visualization analysis. Sustainability, 10(6), 1976.
  • Gordon, R., Carrigan, M., & Hastings, G. (2011). A framework for sustainable marketing. Marketing Theory, 11(2), 143–163.
  • Green-ecolog (2024). Biomass energy: advantages and disadvantages-summary. https://tr.green-ecolog.com/15337555-biomass-energy-advantages-and-disadvantages adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 28.01.2025.
  • Hadžić, N., Kozmar, H., & Tomić, M. (2014). Offshore renewable energy in the Adriatic Sea with respect to the Croatian 2020 energy strategy. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 40, 597-607.
  • Hesse, A., & Rundau, J. (2023). Effects of Sustainable Marketing on Fast Fashion Shoppers’ Perception and Behavioral Inertia. Journal of Sustainable Marketing, 4(2), 265-285.
  • Holub, J. (2025). Renewable energy forecast for 2030. https://rejobs.org/en/renewable-energy-blog/renewable-energy-forecast-for-2030 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • Hunt, S. D. (2011). Sustainable marketing, equity, and economic growth: a resource-advantage, economic freedom approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 7-20.
  • International Energy Agency. (2024a). Greenhouse Gas Emissions From Energy Data Explorer. https://www.iea.org/data-and-statistics/data-tools/greenhouse-gas-emissions-from-energy-data-explorer adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2024.
  • International Energy Agency. (2024b). World Energy Outlook 2024. https://iea.blob.core.windows.net/assets/5e9122fc-9d5b-4f18-8438-dac8b39b702a/WorldEnergyOutlook2024.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2014.
  • International Energy Agency. (2024c). IEA Bioenergy: Countries’ Report–update 2024. https://www.ieabioenergy.com/wp-content/uploads/2025/01/CountriesReport2024_final.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 28.01.2025.
  • International Geothermal Association. (2018). Geothermal Quick Guide. https://www.lovegeothermal.org/wp-content/uploads/dlm_uploads/IGA-Geothermal-Quick-Guide-0618.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2024.
  • International Hydropower Association. (2023). 2023 World Hydropower Outlook Opportunities to Advance Net Zero. https://www.hydropower.org/publications/2023-world-hydropower-outlook adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 01.11.2024.
  • International Hydropower Association. (2024). 2024 World Hydropower Outlook Opportunities to Advance Net Zero. https://www.hydropower.org/publications/2024-world-hydropower-outlook adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 01.11.2024.
  • International Renewable Energy Agency. (2023a). Renewable Power Generation Costs in 2023. https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2024/Sep/IRENA_Renewable_power_generation_costs_in_2023.pdf. Adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 09.11.2024.
  • International Renewable Energy Agency. (2023b). Renewables 2023-Analysis and Forecast to 2028. https://iea.blob.core.windows.net/assets/96d66a8b-d502-476b-ba94-54ffda84cf72/Renewables_2023.pdf. Adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 18.11.2024.
  • International Renewable Energy Agency. (2024a). Wind energy. https://www.irena.org/Energy-Transition/Technology/Wind-energy adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 09.11.2024.
  • International Renewable Energy Agency. (2024b). Bioenergy & biofuels. https://www.irena.org/Energy-Transition/Technology/Bioenergy-and-biofuels adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 09.01.2025.
  • Işık, S., & Yavuz, S. (2022). Biyokütleden Elde Edilen Biyoyakıtlara Genel Bir Bakış. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (34), 193-201.
  • İnanç, S. (2024, Mart 24). Birincil enerji kaynakları nelerdir? (Tam liste). Enerjiajansı. https://enerjiajansi.com.tr/birincil-enerji-kaynaklari/#:~:text=Birincil%20enerji%20kaynaklar%C4%B1%2C%20enerji%20ihtiyac%C4%B1m%C4%B1z%C4%B1,ve%20do%C4%9Fal%20gaz%20yer%20al%C4%B1r. adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Joshi, P., & Kumar, N. (2024). Fast Fashion Brands: Sustainable Marketing Practices and Consumer Purchase Behaviour. Tekstilec, 4-18.
  • Kavaz, İ., & Kaya, B. (2023). Türkiye’de yenilenebilir enerji tüketimi, ekonomik büyüme ve CO2 emisyonu arasındaki ilişkinin analizi: ARDL sınır testi yaklaşımı. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 219-243.
  • Kaymaz, S., Bayraktar, T., & Sel, Ç. (2024). Su Dalga Enerjisi Üretimi ve Yapay Zekâ: Asya, Avrupa ve Türkiye’nin Potansiyeli. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 29(2), 798-822.
  • Kearney. (2025). MW100 Türkiye’nin en büyük 100 elektrik üreticisi araştırması 2025. https://www.mw100.net/wp-content/uploads/2025/02/MW100-Turkiyenin-En-Buyuk-100-Elektrik-Ureticisi-2025_kucuk.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Kılıç, F., & Oral, M. (2023). Alternatif Bir Kaynak Olarak Türkiye’de Hidrojen Enerjisi (Doktora Tezi).
  • Kılıç, Z., B. (2023, Ocak 31). Enerjisa üretim Bandırma Enerji Üssü’nde yeşil hidrojen üretilecek. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/isdunyasi/enerji/enerjisa-uretim-bandirma-enerji-ussunde-yesil-hidrojen-uretilecek/678446 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 01.02.2025.
  • Koç, E., & Kaya, K. (2015). Enerji kaynaklari–yenilenebilir enerji durumu. Mühendis ve Makina, 56(668), 36-47.
  • KPMG APlus. (2024). Enerji sektör raporu 2024. https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/tr/pdf/2024/10/KPMG%20APlus%20Enerji%20Sekt%C3%B6r%20Raporu.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 05.02.2025.
  • Kumar, M., & Gayen, K. (2011). Developments in biobutanol production: new insights. Applied Energy, 88(6), 1999-2012.
  • Küçükyörük, G., & Kurtuldu, G. (2022). Sürdürülebilir pazarlamanın sürdürülebilir tüketim üzerindeki etkisinde çevre bilincinin aracılık rolü. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 11(2), 141-162.
  • Lunde, M. B. (2018). Sustainability in marketing: A systematic review unifying 20 years of theoretical and substantive contributions (1997–2016). AMS review, 8(3), 85-110.
  • Lusianti, D., Widodo, W., & Mulyana, M. (2024). Mas' uliyah Society Brand Resonance: Enhancing Sustainable Marketing Performance of the National Health Insurance Program. Qubahan Academic Journal, 4(3), 619-637.
  • Maka, A. O., & Alabid, J. M. (2022). Solar energy technology and its roles in sustainable development. Clean Energy, 6(3), 476-483.
  • Moola, S. (2025). Sustainable Marketing: Corporate Social Responsibility (CSR) and Healthcare Perspectives. In Sustainability Marketing in Emerging Economies: Conceptual and Empirical Perspectives (pp. 115-134). Cham: Springer Nature Switzerland.
  • Neufeld, D. (2024, Eylül 17). Ranked: The Largest Producers of Wind Power, by Country. https://www.visualcapitalist.com/the-largest-producers-of-wind-power-by-country/#google_vignette adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 09.11.2024.
  • Nie, P. Y., Chen, Z. R., Wang, C., & Chen, X. L. (2019). Innovation analysis under trading energy efficiency. Energy, 186, 115866.
  • Nyquist, A. M., Farshid, M., & Brown, T. (2025). Employing digital twin technology in the pursuit to avert sustainable marketing myopia. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 27(2), 277-293.
  • Oğlu, Ç. F. A., & Kizi, A. Ç. S. F. (2022). Hidrojen gazının üretim yöntemleri ve enerji kaynağı olarak avantaj ve dezavantajları. Endless light in science, (3), 138-142.
  • Olano, M. V., (2024, Mayıs 31). Chart: Which 10 countries generated the most solar power in 2023? https://www.canarymedia.com/articles/solar/chart-which-10-countries-generated-the-most-solar-power-in-2023 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 18.11.2024.
  • Olsen, M. C., Slotegraaf, R. J., & Chandukala, S. R. (2014). Green claims and message frames: How green new products change brand usage. Journal of Marketing, 78, 119–137
  • Önal, E., & Yarbay, R. Z. (2010). Türkiye’de yenilenebilir enerji kaynakları potansiyeli ve geleceği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 9(18), 77-60.
  • Patnaik, S. (2025). Proficiency and competence in sustainability and sustainable marketing in textiles and clothing–student and industry perspectives. Journal of Consumer Sciences.
  • Pichler, L., & Hautamäki, P. (2023). Advancing Sustainability Marketing in the Nordic Renewable Energy Sector: A Research-and Practice-Informed Perspective. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/812406/Advancing_Sustainability_Marketing_in.pdf?sequence=1 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 18.11.2024.
  • Pwc. (2023). Türkiye elektrik piyasasına genel bakış. https://www.pwc.com.tr/tr/sektorler/enerji/2024/turkiye-elektrik-piyasasina-genel-bakis-2023.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • Qalati, S. A., Barbosa, B., & Deshwal, P. (2024). Consumer behavior and sustainable marketing development in online and offline settings. Sustainability, 16(7), 2829.
  • Ren21. (2024). Global trends. https://www.ren21.net/gsr-2024/modules/energy_supply/01_global_trends/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • Resmi Gazete. (2005, Mayıs 18). Yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrik enerjisi üretimi amaçlı kullanımına ilişkin kanun (Kanun No: 5346, Sayı: 25819). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5346&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 3.02.2024.
  • Resmi Gazete. (2007, Mayıs 2). Enerji verimliliği kanunu (Kanun No: 5627, Sayı: 26510). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5627&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 3.02.2025.
  • Richey Jr., R. G., Musgrove, C. F., Gillison, S. T., & Gabler, C. B. (2014). The effects of environmental focus and program timing on green marketing performance and the moderating role of resource commitment. Industrial Marketing Management, 43(7), 1246–1257.
  • Rohit, R. V., Kiplangat, D. C., Veena, R., Jose, R., Pradeepkumar, A. P., & Kumar, K. S. (2023). Tracing the evolution and charting the future of geothermal energy research and development. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 184, 113531.
  • Roodposhti, M. S., Hosseini, S. H. K., Kordnaeij, A., & Ghavimi, A. (2024). A Model for the Realization of Sustainable Marketing. EIRP Proceedings, 19(1), 162-173.
  • Sarmah, P., & Singh, A. P. (2024). The effectiveness of sustainable marketing practices in influencing consumer behaviour and brand loyalty. International Journal For Multidisciplinary Research, 6(2), 1-11.
  • Shadmani, A., Nikoo, M. R., Gandomi, A. H., Wang, R. Q., & Golparvar, B. (2023). A review of machine learning and deep learning applications in wave energy forecasting and WEC optimization. Energy Strategy Reviews, 49, 101180.
  • Summerfield-Ryan, O., & Park, S. (2023). The power of wind: The global wind energy industry's successes and failures. Ecological Economics, 210, 107841.
  • Şeker, A. (2016). Yenilenebilir enerji, Türkiye’de yenilenebilir enerji potansiyeli ve yeşil pazarlama ve yenilenebilir enerjinin pazarlanması. Journal of International Social Research, 9(46).
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2023). Türkiye Hidrojen Teknolojileri Stratejileri ve Yol Haritası https://enerji.gov.tr/Media/Dizin/SGB/tr/Kurumsal_Politikalar/HSP/ETKB_Hidrojen_Stratejik_Plan2023.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 06.02.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024a). Bilgi Merkezi. https://enerji.gov.tr/bilgi-merkezi-enerji-elektrik, adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 20.09.2024.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024b). Biyokütle. https://enerji.gov.tr/eigm-yenilenebilir-enerji-kaynaklar-biyokutle adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 03.01.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024c). 2024-2028 Stratejik Planı. https://enerji.gov.tr/Media/Dizin/SGB/tr/Kurumsal_Politikalar/ETKB_2024-2028_Stratejik_Plani.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 07.02.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024d). Elektrik. https://enerji.gov.tr/bilgi-merkezi-enerji-elektrik adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 07.02.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024e). Jeotermal. https://enerji.gov.tr/eigm-yenilenebilir-enerji-kaynaklar-jeotermal adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 07.02.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024f). Güneş. https://enerji.gov.tr/gunes-bilgimerkezi#:~:text=Bakanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1m%C4%B1zca%20haz%C4%B1rlanan%2C%20T%C3%BCrkiye%20G%C3%BCne%C5%9F%20Enerjisi,%3D%202741%2C07%20saat%2Fy%C4%B1l adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • The European Marine Energy Centre. (2024). Marine Energy. https://www.emec.org.uk/marine-energy/ Erişim tarihi: 16.01.2025.
  • Think Geoenergy, (2024). Geothermal Energy Production and Utilisation. https://www.thinkgeoenergy.com/geothermal/geothermal-energy-production-utilisation/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2024.
  • Türkiye Jeotermal Derneği. (2024). Dünyada Jeotermal. https://www.jeotermaldernegi.org.tr/sayfalar-Dunya-da-Jeotermal adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2024.
  • Uzun, D. (2024). Sürdürülebilir pazarlama kapsamında tüketicilerin elektrikli araç satın alma niyeti. Holistic Economics, 3(2), 43-58.
  • Ürün, E., & Soyu, E. (2016). Türkiye’nin enerji üretiminde yenilenebilir enerji kaynakları üzerine bir değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31-45.
  • Vijayalakshmi, M., Subramani, A. K., Vettriselvan, R., Catherin, T. C., & Deepika, R. (2025). Sustainability and Responsibility in the Digital Era: Leveraging Green Marketing in Healthcare. In Digital Citizenship and Building a Responsible Online Presence (pp. 285-306). IGI Global Scientific Publishing.
  • Volschenk, J., Ungerer, M., & Smit, E. (2016). Creation and appropriation of socio-environmental value in competition. Industrial Marketing Management, 57, 109–118.
  • Xie, C., Bagozzi, R. P., & Gronhaug, K. (2015). The role of moral emotions and individual differences in consumer responses to corporate green and non-green actions. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(3), 333–356.
  • Yalçınkaya, M. H., & Sert, S. (2024). Türkiye’de enerji ve yeşil enerji kaynaklarının sürdürülebilir ekonomik kalkınmaya etkisi: SWOT analizi. The Journal of Academic Social Science, 151(151), 96-123.
  • Yılmaz, E. A., & Öziç, H. C. (2018). Türkiye’nin yenilenebilir enerji potansiyeli ve gelecek hedefleri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(3), 525-535.
  • Yılmaz, M. (2012). Türkiye’nin enerji potansiyeli ve yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrik enerjisi üretimi açısından önemi. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 4(2), 33-54.
  • Yuen, Simon. (2024). Turkey’s installed solar capacity reaches 12.2 GW. PW Techs News, https://www.pv-tech.org/turkey-solar-capacity-12-2gw/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.01.2025.

Türkiye’nin yenilenebilir enerji potansiyeli ve sürdürülebilir pazarlama: Sektör örnekleri üzerinden bir değerlendirme

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 166 - 188, 30.11.2025
https://doi.org/10.58308/bemarej.1668836

Öz

Günümüzde fosil yakıtların çevre üzerindeki olumsuz etkileri konusunda farkındalık giderek artmakta ve bu durum yenilenebilir enerji kaynaklarına olan ilgiyi artırmakla birlikte bağlantılı teknolojilerin gelişimini de hızlandırmaktadır. Türkiye yenilenebilir enerji açısından avantajlı konuma sahip ülkeler arasında yer almaktadır. Dünyanın önde gelen ekonomileri sürdürülebilirlik ve yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelim konusunda önemli adımlar atmakta, bu amaçla çeşitli düzenlemelere yer vermektedir. Dolayısıyla sadece kamu kesimlerine değil tüketicilere ve işletmelere de üretim ve tüketim faaliyetlerinde çevresel dengeyi gözeterek davranmaları hususunda önemli görevler düşmektedir. Bu noktada işletmelerin hedef kitlelerine yönelik pazarlama ve tanıtım faaliyetlerinin içeriği ve amacı belirleyici olmaktadır. Bu doğrultuda yenilenebilir enerji kaynaklarının verimli kullanımının yanı sıra amaca uygun, etkili bir şekilde pazarlanması işletmeler, tüketiciler ve çevre sağlığı açısından kritik öneme sahiptir. Bu çalışmada yenilenebilir enerji kaynakları ve Türkiye’deki yenilenebilir enerji kaynaklarının potansiyeli mevcut araştırma raporları ve literatür bilgisi ışığında incelenmiştir. Ardından Firma 1, Firma 2 ve Firma 3 olarak adlandırılan Türkiye’de yenilenebilir enerji sektöründe ilk sıralarda yer alan üç işletmenin sürdürülebilirlik çerçevesindeki uygulamaları kamuya açık paylaştıkları stratejik planları ve web sitelerinden elde edilen bilgiler vasıtasıyla sürdürülebilir pazarlamanın üç alt disiplini olan yeşil pazarlama, sosyal pazarlama ve eleştirel pazarlama bağlamında değerlendirilmiştir. Sonuç olarak söz konusu işletmelerin uygulamaları genel olarak sürdürülebilir pazarlama çerçevesiyle uyumlu görünmekle birlikte, bu alandaki çalışmaların özellikle sosyal ve eleştirel pazarlama boyutunda geliştirilmeye açık olduğu ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Abbas, Q. (2024). Sustainable marketing in the age of environmental consciousness. JETIR, 11, 317-326.
  • Aksoy, Y., & Özyer, Y. (2008). Sürdürülebilir Fiyatlandırma Stratejilerinin Oluşumunda Yeni Medya ve Yeni Ekonomi Etkisi: Arçelik Vaka Analizi. 13. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 81-107.
  • Arı, F., & Yılmaz, V. (2023). Türkiye’de ve Dünya’da enerji kaynaklarının genel görünümü ve alternatif enerji kaynaklarının önemi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (34), 496-519.
  • Aydin, F. (2019). Yenilenebilir enerji kaynaklarının Türkiyede kullanımı ve sürdürülebilirliği (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Beşer, B. H. (2024). Yeşil Dönüşümde Hidrojen Etkisi: Türkiye’de Son Gelişmelere İlişkin Bir İnceleme. Bozok İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(1), 84-96.
  • Bolton, R. N. (2022). The convergence of sustainability and marketing: Transforming marketing to respond to a new world. Australasian Marketing Journal, 30(2), 107-112.
  • Brundtland Commission. (1987). Our common future: World commission on economic development. Brundtland Report. Oxford: Oxford University Press.
  • Cavalcante, W. Q. D. F., Coelho, A., & Bairrada, C. M. (2021). Sustainability and tourism marketing: A bibliometric analysis of publications between 1997 and 2020 using vosviewer software. Sustainability, 13(9), 4987.
  • Cipolletta, M., Crivellari, A., Moreno, V. C., & Cozzani, V. (2023). Design of sustainable offshore hybrid energy systems for improved wave energy dispatchability. Applied Energy, 347, 121410.
  • Çalapkulu, S. (2023). Dalga enerjisi. https://www.mechanic.com.tr/dalga-enerjisi/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 03.01.2025.
  • Demirci, B. (2021). Türkiye’nin Dalga Enerjisi Potansiyeli ve Kurulu Gücü. https://muhendis.web.tr/turkiyenin-dalga-enerjisi-potansiyeli-ve-kurulu-gucu/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 01.02.2025.
  • Devlet Su İşleri. (2023). DSİ 2022 yılı faaliyet raporu. https://cdniys.tarimorman.gov.tr/api/File/GetFile/425/Sayfa/759/1107/DosyaGaleri/dsi2022faaliyetraporu.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 05.02.2025.
  • Doğanay, Ö., & Kırcova, İ. (2016). Kaynak-Avantaj teorisi perspektifinden sürdürülebilir pazarlama. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 9(17), 25-42.
  • Dong, F., Qin, C., Zhang, X., Zhao, X., Pan, Y., Gao, Y., ... & Li, Y. (2021). Towards carbon neutrality: the impact of renewable energy development on carbon emission efficiency. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(24), 13284.
  • Eldem, M. (2017). Güneş Enerjisi. TMMOB EMO Ankara Şubesi Haber Bülteni, 5, 7-10.
  • Elektrik AŞ Genel Müdürlüğü. (2024). 2024-2028 stratejik planı. http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/cDCYS+EUAS_2024-2028_Stratejik_Plan.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Elkington, J. (1994). Enter the triple bottom line. In A. Enriques & J. Richardson (Eds.), The triple bottom line: Does it all add up? Earthscan: Abingdon.
  • Ember. (2025). Countries and regions Asia. https://ember-energy.org/countries-and-regions/asia/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.042025.
  • Enerji atlası. (2024). Ülkelere göre güneş enerjisi. https://www.enerjiatlasi.com/ulkelere-gore-gunes-enerjisi.html adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 03.01.2025.
  • Enerjiajansı. (2025a). Türkiye’nin kurulu gücü (Ocak-2025). https://enerjiajansi.com.tr/turkiyenin-kurulu-gucu/ Erişim tarihi: 10.02.2025.
  • Enerjiajansı. (2025b). Türkiye’nin elektrik üretimi (Ocak-2025). https://enerjiajansi.com.tr/turkiyenin-elektrik-uretimi/ Erişim tarihi: 10.02.2025.
  • Enerjiatlası. Jeotermal enerji santralleri. https://www.enerjiatlasi.com/jeotermal/ Erişim tarihi: 10.02.2025.
  • Enerjisa Üretim Sürdürülebilirlik Raporu. (2023). https://www.enerjisauretim.com.tr/_assets/pdf/enerjisa-uretim-2023-surdurulebilirlik-raporu-2.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Enerjisa Üretim. (2025). Enerjisa üretim sürdürülebilirlik. https://www.enerjisauretim.com.tr/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2NjMu77oiwMVGZuDBx2U5htdEAAYASAAEgL08_D_BwE adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • ENKA. (2023). ENKA Sürdürülebilirlik raporu 2023. https://www.enka.com/allfiles/pdf/ENKA_Surdurulebilirlik_Raporu_2023.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • ENKA. (2024). Enka gönüllüleri kimlerdir. https://www.enka.com/sustainability/tr/anasayfa/hakkimizda/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Eurostat. (2024). Renewables take the lead in power generation in 2023. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • Furkan, A., & Genç, A. (2024). Sağlık kurumlarında sürdürülebilir pazarlama konsepti. The Journal of Academic Social Science, 157(157), 316-329.
  • Garrigos-Simon, F. J., Narangajavana-Kaosiri, Y., & Lengua-Lengua, I. (2018). Tourism and sustainability: A bibliometric and visualization analysis. Sustainability, 10(6), 1976.
  • Gordon, R., Carrigan, M., & Hastings, G. (2011). A framework for sustainable marketing. Marketing Theory, 11(2), 143–163.
  • Green-ecolog (2024). Biomass energy: advantages and disadvantages-summary. https://tr.green-ecolog.com/15337555-biomass-energy-advantages-and-disadvantages adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 28.01.2025.
  • Hadžić, N., Kozmar, H., & Tomić, M. (2014). Offshore renewable energy in the Adriatic Sea with respect to the Croatian 2020 energy strategy. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 40, 597-607.
  • Hesse, A., & Rundau, J. (2023). Effects of Sustainable Marketing on Fast Fashion Shoppers’ Perception and Behavioral Inertia. Journal of Sustainable Marketing, 4(2), 265-285.
  • Holub, J. (2025). Renewable energy forecast for 2030. https://rejobs.org/en/renewable-energy-blog/renewable-energy-forecast-for-2030 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • Hunt, S. D. (2011). Sustainable marketing, equity, and economic growth: a resource-advantage, economic freedom approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 7-20.
  • International Energy Agency. (2024a). Greenhouse Gas Emissions From Energy Data Explorer. https://www.iea.org/data-and-statistics/data-tools/greenhouse-gas-emissions-from-energy-data-explorer adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2024.
  • International Energy Agency. (2024b). World Energy Outlook 2024. https://iea.blob.core.windows.net/assets/5e9122fc-9d5b-4f18-8438-dac8b39b702a/WorldEnergyOutlook2024.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2014.
  • International Energy Agency. (2024c). IEA Bioenergy: Countries’ Report–update 2024. https://www.ieabioenergy.com/wp-content/uploads/2025/01/CountriesReport2024_final.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 28.01.2025.
  • International Geothermal Association. (2018). Geothermal Quick Guide. https://www.lovegeothermal.org/wp-content/uploads/dlm_uploads/IGA-Geothermal-Quick-Guide-0618.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2024.
  • International Hydropower Association. (2023). 2023 World Hydropower Outlook Opportunities to Advance Net Zero. https://www.hydropower.org/publications/2023-world-hydropower-outlook adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 01.11.2024.
  • International Hydropower Association. (2024). 2024 World Hydropower Outlook Opportunities to Advance Net Zero. https://www.hydropower.org/publications/2024-world-hydropower-outlook adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 01.11.2024.
  • International Renewable Energy Agency. (2023a). Renewable Power Generation Costs in 2023. https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2024/Sep/IRENA_Renewable_power_generation_costs_in_2023.pdf. Adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 09.11.2024.
  • International Renewable Energy Agency. (2023b). Renewables 2023-Analysis and Forecast to 2028. https://iea.blob.core.windows.net/assets/96d66a8b-d502-476b-ba94-54ffda84cf72/Renewables_2023.pdf. Adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 18.11.2024.
  • International Renewable Energy Agency. (2024a). Wind energy. https://www.irena.org/Energy-Transition/Technology/Wind-energy adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 09.11.2024.
  • International Renewable Energy Agency. (2024b). Bioenergy & biofuels. https://www.irena.org/Energy-Transition/Technology/Bioenergy-and-biofuels adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 09.01.2025.
  • Işık, S., & Yavuz, S. (2022). Biyokütleden Elde Edilen Biyoyakıtlara Genel Bir Bakış. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (34), 193-201.
  • İnanç, S. (2024, Mart 24). Birincil enerji kaynakları nelerdir? (Tam liste). Enerjiajansı. https://enerjiajansi.com.tr/birincil-enerji-kaynaklari/#:~:text=Birincil%20enerji%20kaynaklar%C4%B1%2C%20enerji%20ihtiyac%C4%B1m%C4%B1z%C4%B1,ve%20do%C4%9Fal%20gaz%20yer%20al%C4%B1r. adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Joshi, P., & Kumar, N. (2024). Fast Fashion Brands: Sustainable Marketing Practices and Consumer Purchase Behaviour. Tekstilec, 4-18.
  • Kavaz, İ., & Kaya, B. (2023). Türkiye’de yenilenebilir enerji tüketimi, ekonomik büyüme ve CO2 emisyonu arasındaki ilişkinin analizi: ARDL sınır testi yaklaşımı. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 219-243.
  • Kaymaz, S., Bayraktar, T., & Sel, Ç. (2024). Su Dalga Enerjisi Üretimi ve Yapay Zekâ: Asya, Avrupa ve Türkiye’nin Potansiyeli. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 29(2), 798-822.
  • Kearney. (2025). MW100 Türkiye’nin en büyük 100 elektrik üreticisi araştırması 2025. https://www.mw100.net/wp-content/uploads/2025/02/MW100-Turkiyenin-En-Buyuk-100-Elektrik-Ureticisi-2025_kucuk.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 27.02.2025.
  • Kılıç, F., & Oral, M. (2023). Alternatif Bir Kaynak Olarak Türkiye’de Hidrojen Enerjisi (Doktora Tezi).
  • Kılıç, Z., B. (2023, Ocak 31). Enerjisa üretim Bandırma Enerji Üssü’nde yeşil hidrojen üretilecek. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/isdunyasi/enerji/enerjisa-uretim-bandirma-enerji-ussunde-yesil-hidrojen-uretilecek/678446 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 01.02.2025.
  • Koç, E., & Kaya, K. (2015). Enerji kaynaklari–yenilenebilir enerji durumu. Mühendis ve Makina, 56(668), 36-47.
  • KPMG APlus. (2024). Enerji sektör raporu 2024. https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/tr/pdf/2024/10/KPMG%20APlus%20Enerji%20Sekt%C3%B6r%20Raporu.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 05.02.2025.
  • Kumar, M., & Gayen, K. (2011). Developments in biobutanol production: new insights. Applied Energy, 88(6), 1999-2012.
  • Küçükyörük, G., & Kurtuldu, G. (2022). Sürdürülebilir pazarlamanın sürdürülebilir tüketim üzerindeki etkisinde çevre bilincinin aracılık rolü. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 11(2), 141-162.
  • Lunde, M. B. (2018). Sustainability in marketing: A systematic review unifying 20 years of theoretical and substantive contributions (1997–2016). AMS review, 8(3), 85-110.
  • Lusianti, D., Widodo, W., & Mulyana, M. (2024). Mas' uliyah Society Brand Resonance: Enhancing Sustainable Marketing Performance of the National Health Insurance Program. Qubahan Academic Journal, 4(3), 619-637.
  • Maka, A. O., & Alabid, J. M. (2022). Solar energy technology and its roles in sustainable development. Clean Energy, 6(3), 476-483.
  • Moola, S. (2025). Sustainable Marketing: Corporate Social Responsibility (CSR) and Healthcare Perspectives. In Sustainability Marketing in Emerging Economies: Conceptual and Empirical Perspectives (pp. 115-134). Cham: Springer Nature Switzerland.
  • Neufeld, D. (2024, Eylül 17). Ranked: The Largest Producers of Wind Power, by Country. https://www.visualcapitalist.com/the-largest-producers-of-wind-power-by-country/#google_vignette adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 09.11.2024.
  • Nie, P. Y., Chen, Z. R., Wang, C., & Chen, X. L. (2019). Innovation analysis under trading energy efficiency. Energy, 186, 115866.
  • Nyquist, A. M., Farshid, M., & Brown, T. (2025). Employing digital twin technology in the pursuit to avert sustainable marketing myopia. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 27(2), 277-293.
  • Oğlu, Ç. F. A., & Kizi, A. Ç. S. F. (2022). Hidrojen gazının üretim yöntemleri ve enerji kaynağı olarak avantaj ve dezavantajları. Endless light in science, (3), 138-142.
  • Olano, M. V., (2024, Mayıs 31). Chart: Which 10 countries generated the most solar power in 2023? https://www.canarymedia.com/articles/solar/chart-which-10-countries-generated-the-most-solar-power-in-2023 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 18.11.2024.
  • Olsen, M. C., Slotegraaf, R. J., & Chandukala, S. R. (2014). Green claims and message frames: How green new products change brand usage. Journal of Marketing, 78, 119–137
  • Önal, E., & Yarbay, R. Z. (2010). Türkiye’de yenilenebilir enerji kaynakları potansiyeli ve geleceği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 9(18), 77-60.
  • Patnaik, S. (2025). Proficiency and competence in sustainability and sustainable marketing in textiles and clothing–student and industry perspectives. Journal of Consumer Sciences.
  • Pichler, L., & Hautamäki, P. (2023). Advancing Sustainability Marketing in the Nordic Renewable Energy Sector: A Research-and Practice-Informed Perspective. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/812406/Advancing_Sustainability_Marketing_in.pdf?sequence=1 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 18.11.2024.
  • Pwc. (2023). Türkiye elektrik piyasasına genel bakış. https://www.pwc.com.tr/tr/sektorler/enerji/2024/turkiye-elektrik-piyasasina-genel-bakis-2023.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • Qalati, S. A., Barbosa, B., & Deshwal, P. (2024). Consumer behavior and sustainable marketing development in online and offline settings. Sustainability, 16(7), 2829.
  • Ren21. (2024). Global trends. https://www.ren21.net/gsr-2024/modules/energy_supply/01_global_trends/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • Resmi Gazete. (2005, Mayıs 18). Yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrik enerjisi üretimi amaçlı kullanımına ilişkin kanun (Kanun No: 5346, Sayı: 25819). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5346&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 3.02.2024.
  • Resmi Gazete. (2007, Mayıs 2). Enerji verimliliği kanunu (Kanun No: 5627, Sayı: 26510). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5627&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 3.02.2025.
  • Richey Jr., R. G., Musgrove, C. F., Gillison, S. T., & Gabler, C. B. (2014). The effects of environmental focus and program timing on green marketing performance and the moderating role of resource commitment. Industrial Marketing Management, 43(7), 1246–1257.
  • Rohit, R. V., Kiplangat, D. C., Veena, R., Jose, R., Pradeepkumar, A. P., & Kumar, K. S. (2023). Tracing the evolution and charting the future of geothermal energy research and development. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 184, 113531.
  • Roodposhti, M. S., Hosseini, S. H. K., Kordnaeij, A., & Ghavimi, A. (2024). A Model for the Realization of Sustainable Marketing. EIRP Proceedings, 19(1), 162-173.
  • Sarmah, P., & Singh, A. P. (2024). The effectiveness of sustainable marketing practices in influencing consumer behaviour and brand loyalty. International Journal For Multidisciplinary Research, 6(2), 1-11.
  • Shadmani, A., Nikoo, M. R., Gandomi, A. H., Wang, R. Q., & Golparvar, B. (2023). A review of machine learning and deep learning applications in wave energy forecasting and WEC optimization. Energy Strategy Reviews, 49, 101180.
  • Summerfield-Ryan, O., & Park, S. (2023). The power of wind: The global wind energy industry's successes and failures. Ecological Economics, 210, 107841.
  • Şeker, A. (2016). Yenilenebilir enerji, Türkiye’de yenilenebilir enerji potansiyeli ve yeşil pazarlama ve yenilenebilir enerjinin pazarlanması. Journal of International Social Research, 9(46).
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2023). Türkiye Hidrojen Teknolojileri Stratejileri ve Yol Haritası https://enerji.gov.tr/Media/Dizin/SGB/tr/Kurumsal_Politikalar/HSP/ETKB_Hidrojen_Stratejik_Plan2023.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 06.02.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024a). Bilgi Merkezi. https://enerji.gov.tr/bilgi-merkezi-enerji-elektrik, adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 20.09.2024.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024b). Biyokütle. https://enerji.gov.tr/eigm-yenilenebilir-enerji-kaynaklar-biyokutle adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 03.01.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024c). 2024-2028 Stratejik Planı. https://enerji.gov.tr/Media/Dizin/SGB/tr/Kurumsal_Politikalar/ETKB_2024-2028_Stratejik_Plani.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 07.02.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024d). Elektrik. https://enerji.gov.tr/bilgi-merkezi-enerji-elektrik adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 07.02.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024e). Jeotermal. https://enerji.gov.tr/eigm-yenilenebilir-enerji-kaynaklar-jeotermal adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 07.02.2025.
  • T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. (2024f). Güneş. https://enerji.gov.tr/gunes-bilgimerkezi#:~:text=Bakanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1m%C4%B1zca%20haz%C4%B1rlanan%2C%20T%C3%BCrkiye%20G%C3%BCne%C5%9F%20Enerjisi,%3D%202741%2C07%20saat%2Fy%C4%B1l adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 22.04.2025.
  • The European Marine Energy Centre. (2024). Marine Energy. https://www.emec.org.uk/marine-energy/ Erişim tarihi: 16.01.2025.
  • Think Geoenergy, (2024). Geothermal Energy Production and Utilisation. https://www.thinkgeoenergy.com/geothermal/geothermal-energy-production-utilisation/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2024.
  • Türkiye Jeotermal Derneği. (2024). Dünyada Jeotermal. https://www.jeotermaldernegi.org.tr/sayfalar-Dunya-da-Jeotermal adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.11.2024.
  • Uzun, D. (2024). Sürdürülebilir pazarlama kapsamında tüketicilerin elektrikli araç satın alma niyeti. Holistic Economics, 3(2), 43-58.
  • Ürün, E., & Soyu, E. (2016). Türkiye’nin enerji üretiminde yenilenebilir enerji kaynakları üzerine bir değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31-45.
  • Vijayalakshmi, M., Subramani, A. K., Vettriselvan, R., Catherin, T. C., & Deepika, R. (2025). Sustainability and Responsibility in the Digital Era: Leveraging Green Marketing in Healthcare. In Digital Citizenship and Building a Responsible Online Presence (pp. 285-306). IGI Global Scientific Publishing.
  • Volschenk, J., Ungerer, M., & Smit, E. (2016). Creation and appropriation of socio-environmental value in competition. Industrial Marketing Management, 57, 109–118.
  • Xie, C., Bagozzi, R. P., & Gronhaug, K. (2015). The role of moral emotions and individual differences in consumer responses to corporate green and non-green actions. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(3), 333–356.
  • Yalçınkaya, M. H., & Sert, S. (2024). Türkiye’de enerji ve yeşil enerji kaynaklarının sürdürülebilir ekonomik kalkınmaya etkisi: SWOT analizi. The Journal of Academic Social Science, 151(151), 96-123.
  • Yılmaz, E. A., & Öziç, H. C. (2018). Türkiye’nin yenilenebilir enerji potansiyeli ve gelecek hedefleri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(3), 525-535.
  • Yılmaz, M. (2012). Türkiye’nin enerji potansiyeli ve yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrik enerjisi üretimi açısından önemi. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 4(2), 33-54.
  • Yuen, Simon. (2024). Turkey’s installed solar capacity reaches 12.2 GW. PW Techs News, https://www.pv-tech.org/turkey-solar-capacity-12-2gw/ adresinden erişilmiştir. Erişim tarihi: 02.01.2025.
Toplam 101 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sıla Avgan 0000-0003-2093-8074

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2025
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2025
Kabul Tarihi 2 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Avgan, S. (2025). Türkiye’nin yenilenebilir enerji potansiyeli ve sürdürülebilir pazarlama: Sektör örnekleri üzerinden bir değerlendirme. Business Economics and Management Research Journal, 8(3), 166-188. https://doi.org/10.58308/bemarej.1668836

Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.

Makaleniz Türkçe ise Şablon için tıklayınız... 

Makaleniz İngilizce ise Şablon için tıklayınız...