BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi ve İlköğretimde Beden Eğitimi ve Oyun Eğitimi: Sistematik Derleme

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 2, 130 - 138, 01.09.2019
https://doi.org/10.30655/besad.2019.22

Öz

Çalışmamızda; okulöncesi ve ilköğretimde beden eğitimi ve oyun eğitimi ile ilgili 2009 ve 2019 yılları arasında yayınlanmış akademik çalışmaların gözden geçirilmesi ve çalışmalardan elde edilen verilerin sistematik biçimde incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma 2009-2019 yılları arasında Yüksek Öğretim Kurumu YÖK tez sorgu sayfasında yayınlanan doktora ve yüksek lisans tezleri ile Dergipark ve Google Akademi’de yayınlanan makaleler; okulöncesi ve ilköğretimde “beden eğitimi” ve “oyun” anahtar kelimelerinin kombinasyonu şeklinde literatür taraması yapılmıştır. YÖK tez sorgu sayfasında okulöncesi ve ilköğretimde; beden eğitimi ile ilgili 548 tezden Üç yüksek lisans tezi, bir doktora tezi, oyun ile ilgili 1661 tezden 30 yüksek lisans tezi, 12 doktora tezi olmak üzere toplam 46 çalışma tespit edilmiştir. Dergi Parkta okulöncesi ve ilköğretimde beden eğitimi ile ilgili 28160 bilimsel makaleden 13, oyun ile ilgili 1649 bilimsel makaleden 32 olmak üzere toplam 45 çalışma tespit edilmiştir. Google Akademikte ise okulöncesi ve ilköğretimde beden eğitimi ile ilgili 17.100 bilimsel makaleden bir, oyun ile ilgili 17.700 bilimsel makaleden 7 olmak üzere toplam 8 çalışma tespit edilmiştir. Okulöncesi ve ilköğretimde beden eğitimi ve oyun eğitimi ile ilgili 2009 ila 2019 yılları arasında yayınlanmış çalışmaların incelenmesi sonucu bu yıllar arasında 53 bilimsel makale, 33 yüksek lisans ve 13 doktora tezi olmak üzere toplam 99 bilimsel çalışma belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aytaş, G., & Uysal, B. (2017). Oyun Kavramı ve Sınıflandırılmasına Yönelik Bir Değerlendirme. Celal Bayar University Journal of Social Sciences. 15 (1), 675-690.
  • Baran, M. (1999). Çocuk Oyunları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Boratav, P. N. (1973). 100 Soruda Türk Folkloru. İstanbul: Bilgesi Yayıncılık.
  • Burns, N., & Grove, S. K. (2010). Understanding nursing research-eBook: Building an evidence-based practice. Elsevier Health Sciences.
  • Ceylan, G. C., & Dalaman, O. (2017). İlkokul II. sınıf oyun ve fiziki etkinlikler dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. (10) 235-254.
  • Cirhinlioğlu, F. G. (2001). Çocuk ruh sağlığı ve gelişimi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Çolak, M. (2015). Adana Geleneksel Çocuk Oyunları. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde.
  • Dönmez, N. B. (1992). Oyun kitabı. İstanbul: Esin yayınevi.
  • Durualp, E., & Aral, N. (2018). Çocukların ince ve kaba motor gelişimlerine oyun etkinliklerinin etkisinin incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20 (1) 243-258.
  • Elkind, D. (2011). Oyunu gücü. Ankara: İmge Yayınları.
  • Gallahue, D. L., & Donnely, F. C., (2007). Developmental Physical Education for All Children. Champaign: Human Kinetics.
  • Güneş, H. (2003). Çocuk oyunları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak İçin Bir Rehber.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 6 (1) 26-33.
  • Koç, H., & Tekin, A. (2011). Beden eğitimi derslerinin çocuklarda seçilmiş motorik özellikler üzerine etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (Özel).
  • Koç, E. S. (2015). Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi Öğretim Programının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Kanada Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi. 24(1) 263-280.
  • MEB. (2018). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programı (1-4. sınıflar). Ankara: Devlet kitapları müdürlüğü basımevi.
  • Moyles, J. R. (1992). Just playing. Philadelphia: Open University Press.
  • Özyürek, A., & Çavuş, Z. S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 24 (5) 2157-2166.
  • Sümbüllü, Y. Z., & Altınışık, M. E. (2016). Geleneksel Çocuk Oyunlarının Değerler Eğitimi Açısından Önemi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1 (2) 73-85.
  • Şentürk, U., Yılmaz, A., & Gönener, U. (2015). Okul Öncesi Dönemde Motor Gelişime Yönelik Hareket Eğitimi ve Oyun Çalışmalarının İçerik Analizi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri. 10 (2).
  • Taşkın, G., & Şahin Özdemir, F. N. Ş. (2018). Çocuklarda Egzersizin Önemi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 23 (2) 131-141.
  • TDK. (2019, 05). TDK: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ce52eabc0e56 0.70996507 adresinden alındı
  • Topkaya, İ., & Serbest, Ş. (2012). Okul Öncesi Eğitimde ''Oyun ve Hareket Etkinlikleri'' Öncesinde Psikomotor Alan Eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yavuzer, H. (2001). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yılmaz, G. K., Aksoy, N. C. (2011). Kesirler Konusunda Uygulanan Oyun Destekli Öğretimin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (1) 105-117.

Physical Education and Game Education in Preschool and Primary School

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 2, 130 - 138, 01.09.2019
https://doi.org/10.30655/besad.2019.22

Öz

The purpose of this study was to systematically analyze studies which were about game and physical education published between 2009-2019 years. Study was conducted through studies published on databases of Higher Education Institution YOK thesis dates between 2009-2019 years, Dergi park and Google Academic in terms of terms “physical education” and “game/play” in primary and secondary schools. There were 46 studies detected by physical education related three thesis from 548 master thesis, one doctoral dissertation; game related 30 thesis from 1661 master thesis, 12 doctoral dissertation. In dergi park database, 45 articles were selected; a physical education related 13 articles from 28.160 articles, b game/play related 32 articles from 1649 articles. In google academic database, 8 articles were determined; a physical education related one article from 17100 articles, seven articles from 17.700 articles. There were 99 studies determined as 53 scientific researches, 33 master thesis and 13 doctoral dissertations in dates between 2009-2019. This study comprises of reviewing scientific researches in terms of physical education and game/play in preschool and primary school. Future directions have been discussed.

Kaynakça

  • Aytaş, G., & Uysal, B. (2017). Oyun Kavramı ve Sınıflandırılmasına Yönelik Bir Değerlendirme. Celal Bayar University Journal of Social Sciences. 15 (1), 675-690.
  • Baran, M. (1999). Çocuk Oyunları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Boratav, P. N. (1973). 100 Soruda Türk Folkloru. İstanbul: Bilgesi Yayıncılık.
  • Burns, N., & Grove, S. K. (2010). Understanding nursing research-eBook: Building an evidence-based practice. Elsevier Health Sciences.
  • Ceylan, G. C., & Dalaman, O. (2017). İlkokul II. sınıf oyun ve fiziki etkinlikler dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. (10) 235-254.
  • Cirhinlioğlu, F. G. (2001). Çocuk ruh sağlığı ve gelişimi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Çolak, M. (2015). Adana Geleneksel Çocuk Oyunları. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde.
  • Dönmez, N. B. (1992). Oyun kitabı. İstanbul: Esin yayınevi.
  • Durualp, E., & Aral, N. (2018). Çocukların ince ve kaba motor gelişimlerine oyun etkinliklerinin etkisinin incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20 (1) 243-258.
  • Elkind, D. (2011). Oyunu gücü. Ankara: İmge Yayınları.
  • Gallahue, D. L., & Donnely, F. C., (2007). Developmental Physical Education for All Children. Champaign: Human Kinetics.
  • Güneş, H. (2003). Çocuk oyunları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak İçin Bir Rehber.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 6 (1) 26-33.
  • Koç, H., & Tekin, A. (2011). Beden eğitimi derslerinin çocuklarda seçilmiş motorik özellikler üzerine etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (Özel).
  • Koç, E. S. (2015). Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi Öğretim Programının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Kanada Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi. 24(1) 263-280.
  • MEB. (2018). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programı (1-4. sınıflar). Ankara: Devlet kitapları müdürlüğü basımevi.
  • Moyles, J. R. (1992). Just playing. Philadelphia: Open University Press.
  • Özyürek, A., & Çavuş, Z. S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 24 (5) 2157-2166.
  • Sümbüllü, Y. Z., & Altınışık, M. E. (2016). Geleneksel Çocuk Oyunlarının Değerler Eğitimi Açısından Önemi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1 (2) 73-85.
  • Şentürk, U., Yılmaz, A., & Gönener, U. (2015). Okul Öncesi Dönemde Motor Gelişime Yönelik Hareket Eğitimi ve Oyun Çalışmalarının İçerik Analizi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri. 10 (2).
  • Taşkın, G., & Şahin Özdemir, F. N. Ş. (2018). Çocuklarda Egzersizin Önemi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 23 (2) 131-141.
  • TDK. (2019, 05). TDK: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ce52eabc0e56 0.70996507 adresinden alındı
  • Topkaya, İ., & Serbest, Ş. (2012). Okul Öncesi Eğitimde ''Oyun ve Hareket Etkinlikleri'' Öncesinde Psikomotor Alan Eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yavuzer, H. (2001). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yılmaz, G. K., Aksoy, N. C. (2011). Kesirler Konusunda Uygulanan Oyun Destekli Öğretimin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (1) 105-117.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Alişan Yavuz

Ebru Özüdoğru Bu kişi benim

Fatma Çelik Kayapınar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavuz, A., Özüdoğru, E., & Çelik Kayapınar, F. (2019). Okul Öncesi ve İlköğretimde Beden Eğitimi ve Oyun Eğitimi: Sistematik Derleme. Beden Eğitimi Ve Spor Araştırmaları Dergisi, 11(2), 130-138. https://doi.org/10.30655/besad.2019.22