Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kuantum Liderlik ve Eğitime Yansımaları

Yıl 2025, Cilt: 27 Sayı: 1, 24 - 38, 04.06.2025
https://doi.org/10.54838/bilgisosyal.1677201

Öz

Özet
Amaç- Bu çalışmanın amacı yayımlanmış ulusal ve uluslararası kaynakları sistematik bir yaklaşımla inceleyerek dijitalleşen eğitim süreçlerinde teknolojiyle uyumlu, sezgisel ve ilişkisel liderlik becerilerini ön plana çıkarmaktır.
Yöntem/Metodoloji/Dizayn- Araştırma, kuantum liderlik konusunda literatürde yer alan çalışmaları sistematik bir biçimde incelemek amacıyla yürütülmüş nitel yöntemde tasarlanan literatür taramasıdır.
Sonuçlar- Kuantum liderlik yaklaşımı, eğitim kurumlarının geleneksel, hiyerarşik ve statik yapılarla baş edemediği karmaşık ve belirsiz süreçlerde yenilikçi bir yönetim vizyonu sunmaktadır. Bu bağlamda kuantum liderlik, öğretmenlerin, öğrencilerin ve diğer paydaşların potansiyelini açığa çıkarma, öğrenme ortamlarını yeniden şekillendirme ve okul kültürünü dönüştürme gücüne sahiptir.
Katkı/Farklılıklar- Bu çalışma, kuantum liderlik konusunu kuramsal düzeyde bütüncül bir bakış açısıyla ele alması açısından literatüre katkı sunmaktadır. Ayrıca alanyazında konunun kavramsal sınırlarının belirlenmesine, eğitim liderliğinde alternatif bakış açıları geliştirilmesine ve ileride yapılacak çalışmalara temel teşkil etmesi açısından önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Altan, S. (2020). Karar Alma Sürecinde Duyguların Rolü ve Etkileri. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 52-65. https://doi.org/10.29131/uiibd.839414
  • Ateş, N. T. (2021). İlişkiselci Perspektif-Bağlantısal Bütünsellik ve Posthümanizm. The Pentacle.
  • Baloğlu, N. (2011). Dağıtımcı Liderlik: Okullarda Dikkate Alınması Gereken Bir Liderlik Yaklaşımı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 12(3), 127-148.
  • Bass, B. M. (1985). Leadership and Performance Beyond Expectations. Free Press: Collier Macmillan. Bennis, W. (2003). On Becoming a Leader. Basic Books.
  • Beşoluk, Ş., Gündüz, H.B. ve Önder, İ. (2011). Karmaşık Sistemlerde Liderlik Bakışıyla: DNA Liderlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 520-544.
  • Collins, J. (2001). Good to Great: Why Some Companies Make The Leap and Others Don’t. New York: HarperBusiness.
  • Ömür, G. (2023). Karmaşık Adaptif Sistemler ve Kuantum Liderlik Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Literatür Değerlendirmesi. Parion Akademik Bakış Dergisi, 2(1), 42-69.
  • Kosa, G. (2020). Yöneticilerin Kuantum Liderlik Algılarının İncelenmesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 915-926. https://doi.org/10.33206/mjss.555419
  • Çelikten, M., & Şanal, M. (2021). Kuantum Liderlik Yaklaşımı: Belirsizlik ve Karmaşıklık İçinde Liderlik. DergiPark Akademik.
  • Çetin, M., & Gürkan, H. (2020). Okul Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışları ve Öğretmenlerin Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(44), 7693-7720. https://doi.org/10.26466/opus.886390
  • Çiçek, S., & Erkasap, A. (2023). VUCA Dünyası ve Kuantum Liderlik İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Eklektik, 1(2), 49-79. https://doi.org/10.61150/eklektik.2023010102
  • Doğan, A. (2019). Kuantum liderlik. 21. Yüzyılda Liderlik Yaklaşımları içinde, Ed. Alper Gürer. İKSAD Yayınları. Erçetin, Ş. Ş. ve Kamacı, M. C. (2008). Quantum Leadership Paradigm. World Applied Sciences Joural, 3(6), 865-868.
  • Erçetin, Ş. Ş., Potas Kaya, N., Açıkalın, Ş. N., & Turan, S., (2017). A Study for Developing A Viable Quantum Leadership Scale. ICPESS 2017, Ankara, Turkey
  • Erçetin, Ş. Ş., Çevik, M. S., & Çelik, M. (2018). Okul Müdürlerinin Kuantum Liderlik Davranışlarını Gerçekleştirme Düzeyleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(2), 109-124.
  • Fullan, M. (2007). The New Meaning of Educational Change (4th ed.). Teachers College Press.
  • Goleman, D. (2000). Leadership that Gets Results. Harvard Business Review, 78(2), 78–90.
  • Greenleaf, R. K. (1977). Servant Leadership: A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. New York: Paulist Press.
  • Karadaş, H., & Isırgan, R. (2024). Okul Müdürlerinin Kuantum Liderlik Düzeylerinin İncelenmesi: Mardin İli Örneği. International Journal of Mardin Studies, 5(1), 40-5. https://doi.org/10.63046/ijms.1445278
  • Kayral, İ. H. (2016). Dağıtımcı Liderlik, Karmaşık Sistemlerde Liderlik ve Öz Liderlik Teorileri Kapsamında Makrodan Mikroya Liderlik. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 4(1), 12-22.
  • Keskinkılıç Kara, S. B. (2013). Yeni Bilim ve Liderlik. Akademik Bakış Dergisi, 34, 1- 13.
  • Oben Ürü, F., Gözükara, E., & Aksoy, Y. (2021) Kuantum Liderlik-Kolektif Yeterlik İlişkisi: Kuramsal Bir İnceleme. Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 113-122.
  • Özdemir, G. (2025). Uluslararası güvenlikte siber tehditlerin yükselişi ve stratejik savunma politikaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 1-20. https://doi.org/10.17755/esosder.1459973
  • Pelser-Carstens, V. (2022). Developing a serious game design framework for educational tabletop games with digital components. University of Eastern Finland. file:///Users/gonulsener/Downloads/urn_isbn_978-952-61-4553-2.pdf
  • Prianto, A. L., Amri, A. R., & Ilik, G. (2025). Digital transformation on national security strategy: A bibliometric analysis. Advanced Research in Intelligence and National Security, 1(1), 1-28.
  • Reigeluth, C. M., & Karnopp, J. R. (2013). Reinventing schools: It’s time to break the mold. Rowman & Littlefield.
  • Sarıkaya, M. B., & Atilla, G. (2018). Hekimlerde Duygusal Zekânın Karar Verme Stilleri Üzerine Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 23(4), 1351-1369.
  • Sayğan Tunçay, S. (2022). Kuantum Kuramının Liderlik Yazınına Yansıması: Kuantum Liderlik. Tüm Yönleriyle Yönetim ve Strateji, 175-189.
  • Senge, P. M. (1990). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday/Currency.
  • Sergiovanni, T. J. (2009). The principalship: A reflective practice perspective (6th ed.). Pearson Education. Shelton, C. (1999). Quantum leaps. Boston, MA: Butterworth-Heinemann.
  • Shelton, C. K., & Darling, J. R. (2001). The quantum skills model in management: a newparadigm to enhance effective leadership. Leadership & Organization Development Journal, 22(6), 264-273.
  • Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333–339.
  • Uhl-Bien, M., Marion, R., & McKelvey, B. (2007). Complexity Leadership Theory: Shifting Leadership from the Industrial Age to the Knowledge Era. The LeadershipQuarterly, 18(4), 298-318.
  • Uzunçarşılı Soydaş, A. (2002). Halkla İlişkiler Uygulamaları ve Yönetim Kavramına Farklı Bir Yaklaşım: Kuantum ve Kaos Teorisi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(12).
  • Wheatley, M. (2006). Leadership and the new science: Discovering order in a chaotic world (3rd ed.). Berrett-Koehler Publishers.
  • Yıldız, M. (2017). Kuantum Pazarlama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Yücebalkan, B. (2020). Kuantum Liderlik ile Kuantum Paradigmasının İlişkisi. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34),1357-1366.
  • Zohar, D. (1997). ReWiring the corporate brain: Using the new science to rethink how we structure and lead organizations. Berrett-Koehler.
  • Zohar, D., & Marshall, I. (2000). Spiritual intelligence: The ultimate intelligence. Bloomsbury Publishing.
  • Zohar, D., & Marshall, I. (2004). The quantum leader: A revolution in business thinking and practice. Nicholas Brealey Publishing.

Quantum Leadership and Its Reflections on Education

Yıl 2025, Cilt: 27 Sayı: 1, 24 - 38, 04.06.2025
https://doi.org/10.54838/bilgisosyal.1677201

Öz

Abstract
Purpose- This study aims to systematically exami-ne published national and international sources and to highlight intuitive and relational leadership com-petencies that are compatible with technology in the context of digitalized educational processes.
Methodology/Approach/Design- This research is a literature review designed within a qualitative app-roach, conducted to systematically analyze studies in the literature on quantum leadership.
Findings- The quantum leadership approach offers an innovative vision for managing complex and un-certain processes in which educational institutions struggle with traditional, hierarchical, and static structures. Accordingly, quantum leadership has the capacity to unlock the potential of teachers, stu-dents, and other stakeholders, to reshape learning environments, and to transform culture.
Originality/Value- This study offers a holistic the-oretical analysis of quantum leadership, contribu-ting to the literature by clarifying its conceptual bo-undaries, proposing alternative perspectives in edu-cational leadership, and establishing a foundational basis for future academic and practical research.

Kaynakça

  • Altan, S. (2020). Karar Alma Sürecinde Duyguların Rolü ve Etkileri. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 52-65. https://doi.org/10.29131/uiibd.839414
  • Ateş, N. T. (2021). İlişkiselci Perspektif-Bağlantısal Bütünsellik ve Posthümanizm. The Pentacle.
  • Baloğlu, N. (2011). Dağıtımcı Liderlik: Okullarda Dikkate Alınması Gereken Bir Liderlik Yaklaşımı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 12(3), 127-148.
  • Bass, B. M. (1985). Leadership and Performance Beyond Expectations. Free Press: Collier Macmillan. Bennis, W. (2003). On Becoming a Leader. Basic Books.
  • Beşoluk, Ş., Gündüz, H.B. ve Önder, İ. (2011). Karmaşık Sistemlerde Liderlik Bakışıyla: DNA Liderlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 520-544.
  • Collins, J. (2001). Good to Great: Why Some Companies Make The Leap and Others Don’t. New York: HarperBusiness.
  • Ömür, G. (2023). Karmaşık Adaptif Sistemler ve Kuantum Liderlik Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Literatür Değerlendirmesi. Parion Akademik Bakış Dergisi, 2(1), 42-69.
  • Kosa, G. (2020). Yöneticilerin Kuantum Liderlik Algılarının İncelenmesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 915-926. https://doi.org/10.33206/mjss.555419
  • Çelikten, M., & Şanal, M. (2021). Kuantum Liderlik Yaklaşımı: Belirsizlik ve Karmaşıklık İçinde Liderlik. DergiPark Akademik.
  • Çetin, M., & Gürkan, H. (2020). Okul Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışları ve Öğretmenlerin Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(44), 7693-7720. https://doi.org/10.26466/opus.886390
  • Çiçek, S., & Erkasap, A. (2023). VUCA Dünyası ve Kuantum Liderlik İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Eklektik, 1(2), 49-79. https://doi.org/10.61150/eklektik.2023010102
  • Doğan, A. (2019). Kuantum liderlik. 21. Yüzyılda Liderlik Yaklaşımları içinde, Ed. Alper Gürer. İKSAD Yayınları. Erçetin, Ş. Ş. ve Kamacı, M. C. (2008). Quantum Leadership Paradigm. World Applied Sciences Joural, 3(6), 865-868.
  • Erçetin, Ş. Ş., Potas Kaya, N., Açıkalın, Ş. N., & Turan, S., (2017). A Study for Developing A Viable Quantum Leadership Scale. ICPESS 2017, Ankara, Turkey
  • Erçetin, Ş. Ş., Çevik, M. S., & Çelik, M. (2018). Okul Müdürlerinin Kuantum Liderlik Davranışlarını Gerçekleştirme Düzeyleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(2), 109-124.
  • Fullan, M. (2007). The New Meaning of Educational Change (4th ed.). Teachers College Press.
  • Goleman, D. (2000). Leadership that Gets Results. Harvard Business Review, 78(2), 78–90.
  • Greenleaf, R. K. (1977). Servant Leadership: A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. New York: Paulist Press.
  • Karadaş, H., & Isırgan, R. (2024). Okul Müdürlerinin Kuantum Liderlik Düzeylerinin İncelenmesi: Mardin İli Örneği. International Journal of Mardin Studies, 5(1), 40-5. https://doi.org/10.63046/ijms.1445278
  • Kayral, İ. H. (2016). Dağıtımcı Liderlik, Karmaşık Sistemlerde Liderlik ve Öz Liderlik Teorileri Kapsamında Makrodan Mikroya Liderlik. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 4(1), 12-22.
  • Keskinkılıç Kara, S. B. (2013). Yeni Bilim ve Liderlik. Akademik Bakış Dergisi, 34, 1- 13.
  • Oben Ürü, F., Gözükara, E., & Aksoy, Y. (2021) Kuantum Liderlik-Kolektif Yeterlik İlişkisi: Kuramsal Bir İnceleme. Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 113-122.
  • Özdemir, G. (2025). Uluslararası güvenlikte siber tehditlerin yükselişi ve stratejik savunma politikaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 1-20. https://doi.org/10.17755/esosder.1459973
  • Pelser-Carstens, V. (2022). Developing a serious game design framework for educational tabletop games with digital components. University of Eastern Finland. file:///Users/gonulsener/Downloads/urn_isbn_978-952-61-4553-2.pdf
  • Prianto, A. L., Amri, A. R., & Ilik, G. (2025). Digital transformation on national security strategy: A bibliometric analysis. Advanced Research in Intelligence and National Security, 1(1), 1-28.
  • Reigeluth, C. M., & Karnopp, J. R. (2013). Reinventing schools: It’s time to break the mold. Rowman & Littlefield.
  • Sarıkaya, M. B., & Atilla, G. (2018). Hekimlerde Duygusal Zekânın Karar Verme Stilleri Üzerine Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 23(4), 1351-1369.
  • Sayğan Tunçay, S. (2022). Kuantum Kuramının Liderlik Yazınına Yansıması: Kuantum Liderlik. Tüm Yönleriyle Yönetim ve Strateji, 175-189.
  • Senge, P. M. (1990). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday/Currency.
  • Sergiovanni, T. J. (2009). The principalship: A reflective practice perspective (6th ed.). Pearson Education. Shelton, C. (1999). Quantum leaps. Boston, MA: Butterworth-Heinemann.
  • Shelton, C. K., & Darling, J. R. (2001). The quantum skills model in management: a newparadigm to enhance effective leadership. Leadership & Organization Development Journal, 22(6), 264-273.
  • Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333–339.
  • Uhl-Bien, M., Marion, R., & McKelvey, B. (2007). Complexity Leadership Theory: Shifting Leadership from the Industrial Age to the Knowledge Era. The LeadershipQuarterly, 18(4), 298-318.
  • Uzunçarşılı Soydaş, A. (2002). Halkla İlişkiler Uygulamaları ve Yönetim Kavramına Farklı Bir Yaklaşım: Kuantum ve Kaos Teorisi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(12).
  • Wheatley, M. (2006). Leadership and the new science: Discovering order in a chaotic world (3rd ed.). Berrett-Koehler Publishers.
  • Yıldız, M. (2017). Kuantum Pazarlama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Yücebalkan, B. (2020). Kuantum Liderlik ile Kuantum Paradigmasının İlişkisi. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34),1357-1366.
  • Zohar, D. (1997). ReWiring the corporate brain: Using the new science to rethink how we structure and lead organizations. Berrett-Koehler.
  • Zohar, D., & Marshall, I. (2000). Spiritual intelligence: The ultimate intelligence. Bloomsbury Publishing.
  • Zohar, D., & Marshall, I. (2004). The quantum leader: A revolution in business thinking and practice. Nicholas Brealey Publishing.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gönül Şener 0000-0003-3212-7703

Yayımlanma Tarihi 4 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2025
Kabul Tarihi 4 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şener, G. (2025). Kuantum Liderlik ve Eğitime Yansımaları. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 24-38. https://doi.org/10.54838/bilgisosyal.1677201

Twitter            Google Akademik              Academia.edu                                             

 21476                        21475                                22079

@DergisiBilgi        Bilgi Dergisi Google Akademik Hesabı           Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı             

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.