BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 111 - 126, 01.06.2014

Öz

In this study, the relationship between civilization centered morality and justice education have been introduced. The development of civilization in the East-West world of civilization, morality and justice which was released and disclosure practices are explained with examples. Today, how many of morality and justice education practices are evaluated as to whether civilization centered. Civilizations have emerged in different regions around the world. Common values of civilization emerging in different geographies manifest itself in morality and justice. Civilizations, rather than conflict with each other before and after him there is a relationship between civilizations. Civilizations live together without destroying each other and communicate from the inside. So try to see the direction that contributes to them. For example, one of the reasons that led to the emergence of Western civilization in Eastern civilization is scientific works translated into Western languages. Humanity is the common language of morality and justice. This common language, people without legal value and will not be possible to build civilizations are known. Civilization activate one of the most important ways is to give morality and justice education. Morality and justice where there is no civilization is not possible to talk about. This article describes how the education of morality and justice, where, and in what way my flesh given to the method of approach has been demonstrated. This aspect is believed to be an original work

Kaynakça

  • Açıkgenç, A. (2006). İslam Medeniyetinde Bilge ve Bilim, İsam Yay., İstanbul.
  • Akpınar, Y.(1994). Azeri Edebiyatı Araştırmaları, Dergah Ya., s.467, İstanbul.
  • Ateş, S.(1975). Kur’an-ı Kerim ve Yüce Meali, Kılıç Kitapevi, s.18, Ankara.
  • Başkurt, İ.(2007). İslam Eğitiminde Kur’an Öğretimi ve Kur’an Kursları, s.55, Dem Dergi I, İstanbul.
  • Bertrand Jouvenel, (1997)., İktidarın Temelleri,Çev:N.Muallimoğlu,Birleşik Ya., İstanbul.
  • Bolay, S.H.(2009).Felsefe Sözlüğü, Nobel Yayın, s.5, Ankara Hayek, F.(1993). Liberal Bir Sosyal Düzenin İlkeleri, Siyasal Kitabevi, Anakara.
  • Bulaç, A. (1990). Sosyal Bilimler Ansiklopedisi, Risale Yayınları, İstanbul.
  • Dilmaç, B. (2010). Değerler Eğitimine Yaklaşımlar, Değerler Eğitimi Konferans Bildirileri, s.313-318, MEB Ya., , İstanbul.
  • Ergin, O.(1997). Türk Maarif Tarihi, s. 1657, Eser Matbaası, İstanbul.
  • Ersoy, M.A.(1993).Safahat, s.271-272, İFAV Yay., İstanbul.
  • Flew Antony.(1995). Social Justice Isn’t Any Kind of Justice, Liberal Düşünce No.6, Ankara.
  • Hünler, Z.S.(1997). İki Adalet Arasında, Vadi Yayınları, Ankara.
  • İbni Haldun, Mukaddime. (1990). I, Şark İslam Klasikleri, Çev:Z.Kadiri Ugan, MEB Ya., s.129, İstanbul.
  • Gündüz, M. (2005). Ahlak Sosyolojisi, Ankara.
  • Kılıç, A.F.(2011). Türkiye’de Ahlaki Değerlerin Yozlaşma Sürece, Eğitim-Bir- Sen, sayı:19, s.46–50, Ankara.
  • Kılıç, A.F.(2008). Ziya Gökalp’in Din Sosyolojisi, s.70, Değişim Yay. İstanbul,
  • Kızılçelik, S. ve Erjem, Y. (1992). Açıklamalı Sosyoloji Terimler Sözlüğü, Konya.
  • Kutadgu Bilig. (1947). Tarih Enstitüsü Dergisi, sayı:1, İstanbul.
  • Nami, K.(1925). Mekteplerde Ahlakı Nasıl Telkin Etmeli, s.6-7, Kanaat Matbaası, İstanbul Nutku U. (1998). İnsan Felsefesi Çalışmaları, Bulut Yayınları, İstanbul.
  • Poole Ross (1991). Ahlak ve Modernlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Resulzade, M.E. (1941). Azerbaycan Şairi Nizami, MEB Basımevi, s.102, Ankara.
  • Sadak, N. (1938).Sosyoloji, Devlet Basımevi, s.95-96, İstanbul.,
  • Vlastos Gregory .(1992). Justice and Eguality, Oxford University, England.
  • TÜBA(Türkiye Bilimler Akademisi). (2011). Bilim Terimleri Sözlüğü, Ankara.
  • Yayla, A. (1993). Özgürlük Yolu, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • Yılmaz, A. (1997). Ahlak Üzerine Tartışmalar, İstanbul.

UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 111 - 126, 01.06.2014

Öz

Bu çalışmada uygarlık merkezli ahlak ve adalet eğitimi arasındaki ilişki ortaya konulmuştur. Uygarlık Doğu-Batı dünyasındaki gelişimini, uygarlığın çıkarmış olduğu ahlak ve adalet anlayış ve uygulamalarının açıklanması örneklerle açıklanmıştır. Günümüzde ahlak ve adalet eğitimi uygulamalarının ne kadarının uygarlık merkezli olup olmadığı değerlendirilmiştir. Dünyada medeniyetler farklı coğrafyalarda ortaya çıkmıştır. Farklı coğrafyalarda ortaya çıkan medeniyetlerin ortak değerleri ahlak ve adalette kendini gösterir. Medeniyetler birbiriyle çatışmaktan ziyade kendisinden önceki ve sonraki uygarlıklar arasında ilişki bulunmaktadır. Uygarlıkları birbirlerini yok etmeden birlikte yaşama ve iletişim içerisindedir. Böylece kendilerine katkı sağlayan yönünü görmeye çalışırlar. Mesela, Batı uygarlığının ortaya çıkmasını sağlayan gerekçelerden birisi Doğu uygarlığındaki ilmi eserlerin Batı dillerine çevrilmesidir. İnsanlığın ahlak ve adaletin dili ortaktır. Bu ortak dil, insanı ve hukuki değerler olmadan medeniyetleri inşa etmenin mümkün olmayacağı bilinmektedir. Uygarlığı etkin kılmanın en önemli yollarından biri de ahlak ve adalet eğitimi vermektir. Ahlak ve adaletin olmadığı yerde uygarlıktan söz etmek olası değildir. Bu makalede ahlak ve adaletin eğitimin nasıl, nerede, ne şekilde verilmesinin yöntemi etimi ve yaklaşımı ortaya konulmuştur. Bu yönüyle orijinal bir çalışma olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Açıkgenç, A. (2006). İslam Medeniyetinde Bilge ve Bilim, İsam Yay., İstanbul.
  • Akpınar, Y.(1994). Azeri Edebiyatı Araştırmaları, Dergah Ya., s.467, İstanbul.
  • Ateş, S.(1975). Kur’an-ı Kerim ve Yüce Meali, Kılıç Kitapevi, s.18, Ankara.
  • Başkurt, İ.(2007). İslam Eğitiminde Kur’an Öğretimi ve Kur’an Kursları, s.55, Dem Dergi I, İstanbul.
  • Bertrand Jouvenel, (1997)., İktidarın Temelleri,Çev:N.Muallimoğlu,Birleşik Ya., İstanbul.
  • Bolay, S.H.(2009).Felsefe Sözlüğü, Nobel Yayın, s.5, Ankara Hayek, F.(1993). Liberal Bir Sosyal Düzenin İlkeleri, Siyasal Kitabevi, Anakara.
  • Bulaç, A. (1990). Sosyal Bilimler Ansiklopedisi, Risale Yayınları, İstanbul.
  • Dilmaç, B. (2010). Değerler Eğitimine Yaklaşımlar, Değerler Eğitimi Konferans Bildirileri, s.313-318, MEB Ya., , İstanbul.
  • Ergin, O.(1997). Türk Maarif Tarihi, s. 1657, Eser Matbaası, İstanbul.
  • Ersoy, M.A.(1993).Safahat, s.271-272, İFAV Yay., İstanbul.
  • Flew Antony.(1995). Social Justice Isn’t Any Kind of Justice, Liberal Düşünce No.6, Ankara.
  • Hünler, Z.S.(1997). İki Adalet Arasında, Vadi Yayınları, Ankara.
  • İbni Haldun, Mukaddime. (1990). I, Şark İslam Klasikleri, Çev:Z.Kadiri Ugan, MEB Ya., s.129, İstanbul.
  • Gündüz, M. (2005). Ahlak Sosyolojisi, Ankara.
  • Kılıç, A.F.(2011). Türkiye’de Ahlaki Değerlerin Yozlaşma Sürece, Eğitim-Bir- Sen, sayı:19, s.46–50, Ankara.
  • Kılıç, A.F.(2008). Ziya Gökalp’in Din Sosyolojisi, s.70, Değişim Yay. İstanbul,
  • Kızılçelik, S. ve Erjem, Y. (1992). Açıklamalı Sosyoloji Terimler Sözlüğü, Konya.
  • Kutadgu Bilig. (1947). Tarih Enstitüsü Dergisi, sayı:1, İstanbul.
  • Nami, K.(1925). Mekteplerde Ahlakı Nasıl Telkin Etmeli, s.6-7, Kanaat Matbaası, İstanbul Nutku U. (1998). İnsan Felsefesi Çalışmaları, Bulut Yayınları, İstanbul.
  • Poole Ross (1991). Ahlak ve Modernlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Resulzade, M.E. (1941). Azerbaycan Şairi Nizami, MEB Basımevi, s.102, Ankara.
  • Sadak, N. (1938).Sosyoloji, Devlet Basımevi, s.95-96, İstanbul.,
  • Vlastos Gregory .(1992). Justice and Eguality, Oxford University, England.
  • TÜBA(Türkiye Bilimler Akademisi). (2011). Bilim Terimleri Sözlüğü, Ankara.
  • Yayla, A. (1993). Özgürlük Yolu, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • Yılmaz, A. (1997). Ahlak Üzerine Tartışmalar, İstanbul.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Süleyman Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğan, S. (2014). UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 111-126.
AMA Doğan S. UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2014;3(1):111-126.
Chicago Doğan, Süleyman. “UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2014): 111-26.
EndNote Doğan S (01 Haziran 2014) UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3 1 111–126.
IEEE S. Doğan, “UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 111–126, 2014.
ISNAD Doğan, Süleyman. “UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3/1 (Haziran 2014), 111-126.
JAMA Doğan S. UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;3:111–126.
MLA Doğan, Süleyman. “UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 1, 2014, ss. 111-26.
Vancouver Doğan S. UYGARLIK MERKEZLİ AHLAK VE ADALET EĞİTİMİ YAKLAŞIMI. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;3(1):111-26.