The purpose of this study was to develop a scale to measure the teachers' perceptions about their educational background and their levels of income and analyze their perceptions about their educational background and their levels of income in terms of the variables of gender, education level, the type of the school and career ladders. The data were collected from the 800 teachers working in public middle schools and private middle schools, which were in the centre of Mersin Province in 2013-2014 fall and spring semesters. After an item pool was drawn based on review of literature and pilot scheme was done, the scale including 35 items was given to the sample group to collect data. After the analyses of reliability and validity, the number of the items in the scale including two dimensions were reduced to 31 items. The analyses determined that the scale had a high degree of validity and reliability. It was also found out that there was a significant difference among the teachers' perceptions in terms of the variables of gender, education level, the type of the school and career ladders
Bu çalışma eğitim geçmişleri ile kazanç düzeyleri arasındaki ilişkiye yönelik öğretmen
algılarını ölçen bir ölçek geliştirmeyi ve ortaokullarda çalışan öğretmenlerin eğitim geçmişleri
ile kazanç düzeyleri arasındaki ilişki hakkındaki algılarını cinsiyet, öğrenim durumu, çalışılan
kurum ve kariyer basamakları değişkenleri açısından analiz etmeyi amaçlamaktadır. Veriler,
Mersin'deki 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılında Mersin İli Merkez İlçelerdeki resmi ve özel
ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerden toplanmıştır. Literatür taraması, madde
havuzunun oluşturulması ve ön uygulama aşamalarından sonra 35 maddeli anket örneklem
grubuna uygulanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizlerinden sonra, iki boyutlu ölçme aracında
toplam 31 madde kalmıştır. Analizler, anketin bu haliyle yüksek düzeyde geçerli ve güvenilir
bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Öğretmenlerin eğitim geçmişleri ile kazanç düzeyleri
arasındaki ilişkiye yönelik algıları arasında cinsiyet, öğrenim durumu, çalışılan kurum ve
kariyer basamakları değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 1 |