Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE HISTORY AND DEVELOPMENT OF OPERA SINGING SCHOOLS IN ITALY, GERMANY, RUSSIA AND TURKEY

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 21, 22.05.2024
https://doi.org/10.47956/bmsd.1333471

Öz

The Italian, German and Russian singing schools, which were dissimiliar and emerged at different times, contributed to the world opera art to a certain extent by developing in various ways. The tendency of spreading around the world in distinct periods of history and the influence of the mentioned schools are examined in this article. In addition, the conditions that provide this tendency to spread and the factors that cause its effect are also investigated. The names of the artists and trainers selected from the schools mentioned in the article and brief introduction of their work are also presented. In the conclusion part of the article, the differences and interactions of Italian, German and Russian singing schools and also their influence on Turkish opera art are analyzed.

Kaynakça

  • ACAR, Nuran, “Türkiye’de Ses Eğitiminin (şan) Gelişimi ve Uzman Görüşleri ile Değerlendirilmesi”, (Yüksek Lisans Tezi, Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğü, 2014).
  • ALTAR, Cevad Memduh, Opera Tarihi, 1. Baskı, Pan Yayıncılık, İstanbul 2001.
  • ARACI, Emre, Naum Tiyatrosu 19. Yüzyıl İstanbulu’nun İtalyan Operası, 1. Baskı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2010.
  • BONELLI, Luigi, İtalyanca-Türkçe Sözlük, 1. Baskı, ABC Tanıtım Basımevi, İstanbul 1989.
  • BARBIER, Patrik. İstoriya kastratov, İzdatelstvo İvana Limbaha, Sankt-Petersburg 2006.
  • CHORNAYA, Yelena, Besedi ob opere, Znaniye, Moskva 1981.
  • HALİDİ, Gülay, “Farinelli Örneğinde Kastrasyon”, Mersin Üniversitesi Tıp fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 7:3, 2017, s. 215-231.
  • HLOPKOVA, Tatyana, İstorıya vokalnogo iskusstva, Ministerstvo kulturi Nijegorodskoy oblasti, Arzamas 2016.
  • KARAYAR, Hilal, “Batılılaşma Etkisindeki Halk Tiyatrosu “Tuluat””, Milli Folklor, Cilt 17, Sayı 134, 2022, s. 119-130.
  • KRETSCHMAR, Hermann, İstoriya Operi, İzdatelstvo Yurayt, Moskva 2023.
  • KULA Seda, GÜRBÜZ, Zülal “Geç Osmanlı Başkentinde Suriçi Sahneleri ve Gedikpaşa Tiyatrosu”, Sanat Tarihi Dergisi, 32/1, 2023, s. 1-29.
  • SLADKOPEVETS, Roman. Stanovleniye vokalnih shkol v Zapadnoy Yevrope i v Rossii. Moskovskiy Pedagogicheskiy Gosudarstvenniy Universitet, Moskva 2015.
  • YAROSLAVTSEVA, Lyudmila, Opera Pevtsi Vokalniye shkoli İtalii, Frantsii, Germanii XVII-XX vekov, İzdatelskiy dom “Zolotoe runo”, Sankt-Petersburg 2004.

İTALYA, ALMANYA, RUSYA VE TÜRKİYE’DE OPERA ŞAN EKOLLERİNİN TARİHİ VE GELİŞİMİ

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 21, 22.05.2024
https://doi.org/10.47956/bmsd.1333471

Öz

Birbirine benzemeyen ve değişik zamanlarda ortaya çıkan İtalyan, Alman ve Rus şan ekolleri, farklı şekillerde gelişerek dünya opera sanatına belli bir oranda katkıda bulunmuşlardır. Makalede adı geçen ekollerin, tarihin farklı dönemlerinde dünya çapında yayılma eğilimi ve etkisi incelenmektedir. Bununla birlikte bu yayılma eğilimini sağlayan koşullar ve etkisine sebep olan faktörler de araştırılmaktadır. Çalışmada anılan ekollerden seçilen sanatçıların ve eğitmenlerin isimleri, onların çalışmalarının kısa tanıtımı da yapılmıştır. Makalenin sonuç kısmında İtalyan, Alman, Rus şan ekollerinin farkları ve etkileşimleri ve onların Türkiye opera sanatına olan tesirinin analizi yapılmaktadır.

Kaynakça

  • ACAR, Nuran, “Türkiye’de Ses Eğitiminin (şan) Gelişimi ve Uzman Görüşleri ile Değerlendirilmesi”, (Yüksek Lisans Tezi, Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğü, 2014).
  • ALTAR, Cevad Memduh, Opera Tarihi, 1. Baskı, Pan Yayıncılık, İstanbul 2001.
  • ARACI, Emre, Naum Tiyatrosu 19. Yüzyıl İstanbulu’nun İtalyan Operası, 1. Baskı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2010.
  • BONELLI, Luigi, İtalyanca-Türkçe Sözlük, 1. Baskı, ABC Tanıtım Basımevi, İstanbul 1989.
  • BARBIER, Patrik. İstoriya kastratov, İzdatelstvo İvana Limbaha, Sankt-Petersburg 2006.
  • CHORNAYA, Yelena, Besedi ob opere, Znaniye, Moskva 1981.
  • HALİDİ, Gülay, “Farinelli Örneğinde Kastrasyon”, Mersin Üniversitesi Tıp fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 7:3, 2017, s. 215-231.
  • HLOPKOVA, Tatyana, İstorıya vokalnogo iskusstva, Ministerstvo kulturi Nijegorodskoy oblasti, Arzamas 2016.
  • KARAYAR, Hilal, “Batılılaşma Etkisindeki Halk Tiyatrosu “Tuluat””, Milli Folklor, Cilt 17, Sayı 134, 2022, s. 119-130.
  • KRETSCHMAR, Hermann, İstoriya Operi, İzdatelstvo Yurayt, Moskva 2023.
  • KULA Seda, GÜRBÜZ, Zülal “Geç Osmanlı Başkentinde Suriçi Sahneleri ve Gedikpaşa Tiyatrosu”, Sanat Tarihi Dergisi, 32/1, 2023, s. 1-29.
  • SLADKOPEVETS, Roman. Stanovleniye vokalnih shkol v Zapadnoy Yevrope i v Rossii. Moskovskiy Pedagogicheskiy Gosudarstvenniy Universitet, Moskva 2015.
  • YAROSLAVTSEVA, Lyudmila, Opera Pevtsi Vokalniye shkoli İtalii, Frantsii, Germanii XVII-XX vekov, İzdatelskiy dom “Zolotoe runo”, Sankt-Petersburg 2004.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Opera Şarkıcılığı ve Rejisörlüğü
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülaram Baltayeva 0000-0002-3123-3048

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baltayeva, G. (2024). İTALYA, ALMANYA, RUSYA VE TÜRKİYE’DE OPERA ŞAN EKOLLERİNİN TARİHİ VE GELİŞİMİ. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi, 6(1), 1-21. https://doi.org/10.47956/bmsd.1333471

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.