Bu araştırmanın amacı; spor yapan ve yapmayan hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireylerin hem ebeveyn hem de eğitmen değerlendirmesi üzerinden ruhsal uyum düzeylerini belirlemek ve aynı zamanda cinsiyet ve yaş değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir.Araştırma grubunu spor yapan ve yapmayan yaşları 8-12 arasında değişen Xyaş9,78±1,30 29’u kız %42,6 , 39’u erkek %57,4 olmak üzere toplam 68 hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan birey oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında, sosyo-demografik değişkenlerle ilgili bilgiler araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırmanın amacına ulaşmak için; ölçüm aracı olarak Hacettepe Ruhsal Uyum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğe ait toplam puan dağılımı için çarpıklık ve basıklık değerlerine bakıldığında dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda betimsel istatistikler frekans f , yüzde % , yararlanılmış, bağımsız örneklerde farkı belirlemek için t-testi, değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için pearson korelasyon analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan çocukların spor yapma değişkenine göre ruhsal uyum, nevrotik ve davranış sorun düzeyleri ebeveyn ve eğitmen görüşleri açısından incelendiğinde, spor yapan çocukların ruhsal uyum, nevrotik ve davranış sorun düzeylerinin, spor yapmayan çocuklara göre daha iyi olduğu tespit edilmiştir. Diğer davranış sorun düzeyleri ebeveyn ve eğitmen görüşleri bakımından incelendiğinde ise, spor yapan çocukların diğer davranış sorun düzeyleri spor yapmayan çocuklar ile benzer olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, cinsiyet ve yaş değişkenleri incelendiğinde gruplar içinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Hafif düzeyde zihinsel yetersizlik, Ruhsal uyum, Özel sporcu
The purpose of this research; individuals with mild intellectual disability sports and nonsports determine the level of emotional adjustment through both parent and teacher evaluation and also examine whether they differ according to gender and age variables at the same time. The study group consists of 68 individuals with mild intellectual disability, whom are aged between 8-12 Mage=9,78±1,30 29 of female %42.6 and 39 of whom are male %57.4 .Within the scope of there search, information about sociodemographic variables was collected by the personal information form created by researchers. To reach the purpose of there search; Hacettepe Emotional Adjustment Scale was used as a measurement tool. When the skewness and kurtosis values of the total point distribution of the scale are examined, it is determined that the distribution is normal. In this direction, descriptive statistics were used frequency f , percentage % and t-test to determine difference in independent samples, Pearson correlation analysis methods to determine relations between variables. According to the results of their search, when emotional adjustment, neurotic and behavioural problems of children with mild intellectual disability are examined in terms of parent and teacher opinions, it is determined that emotional adaptation, neurotic and behaviour problem levels of sports children are better than non-sports children it was. When other behaviour problem levels were examined in terms of parent and teacher opinions, it was determined that the other behaviour problem levels of the children performing sports are similar to those of non-sports children. In addition, when gender and age variables were examined, statistically significant differences were found among the groups
Individuals with mild intellectual disability Emotionaladjustment Special athlet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 1 |