BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİK BÖLÜMÜ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK TASARIMI VE KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2009, Cilt: 3 Sayı: 3, 190 - 195, 01.12.2009

Öz

Bu çalışmada; Kafkas Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu’nda öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin benlik tasarımı ve kendini gerçekleştirme düzeylerinin incelenmesi ve cinsiyetler arasındaki farkların ortaya konulması hedeflenmiştir. Araştırmaya, 2006-2007 ve 2007-2008 eğitim öğretim yılında Kafkas Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek okulunda öğrenim gören 43’ü erkek 29’sı bayan toplam 72 son sınıf öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada ilgili verilerin toplanmasında, Baymur 1968 , tarafından geliştirilmiş olan “Benlik Tasarımı Envanteri” ile Rogers ve Maslow’un kuramlarına dayalı olarak Shostrom tarafından 1968 yılında geliştirilmiş ve Kuzgun tarafından 1973 yılında Türkçeye uyarlanmış olan “Kişisel Yönelim Envanteri” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Çalışmada, kişisel yönelim envanteri, zamanı iyi değerlendirme ve desteğini içten alma alt boyutları gözetilerek incelenmiştir. Uygulanmasında zaman sınırı olmayan envanter, üniversite ve daha üst düzeydeki yetişkin grubuna uygundur. Araştırmada toplanan verilerin analizi SPSS for Windows 16.00 paket programı ile yapılmıştır. Elde edilen verilerin ortalama ve standart sapma değerleri tespit edilerek, deneklerin cinsiyetler arasındaki benlik tasarım düzeyleri ve kendini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki farklar, nonparametrik testlerden Kruskal Wallis ile belirlenmiştir. Erkekler ve bayanların ayrı ayrı benlik tasarım düzeyleri ile kendini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ilişkiye ise; pearson korelasyonu ile bakılarak 0.01 ve 0.05 düzeyinde incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda erkek ve bayan denekler arasında benlik tasarımı ve kendini gerçekleştirme düzeyleri arasında anlamlı fark bulunamamıştır p>0,05 . Bayan deneklerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ile benlik tasarımları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunurken p≤0,05 erkeklerde ise anlamlı bir ilişki bulunamamıştır p>0,05 .

Kaynakça

  • Barış, A.D. (2002); Müzik Eğitimi Alan Ve Almayan Lise Öğrencilerinin Benlik Tasarımı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bıyıklı, L. (1989); Bedensel Özürlü Çocukların Benlik Kavramı (Aile Kabul Düzeyi Açısından), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, (S: 101-102), Ankara.
  • Cate, R., & Sugawara, A. I. (1986); Sex Role Orientation And Dimensions Of Self-Esteem Among Middle Adolescents. Sex Roles, 15, 145-148.
  • Erden, M.; Akman, Y. (2000); Gelişim Ve Öğrenme-Öğretme, Ankara: 8. Baskı, Arkadaş Yayınevi.
  • Ertem, F., Sezer, Ö. (2004); Üniversite 1. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Kendilerini Gerçekleştirme Engel Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Xııı. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, 6-9 Temmuz, Malatya.
  • Gün, E. (2006); Spor Yapanlarda Ve Yapmayan Ergenlerde Benlik Saygısı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kavakkıran, G. (2006); Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Yetenek Düzeyleri İle Kendini Gerçekleştirme Düzeylerinin Karşılaştırılması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Köknel, Ö. (1985); Kişilik, İstanbul: Altın Kitaplar Basımevi.
  • Kuzgun, Y. (1985); Psikolojide İnsancı Yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 18:(1),1-17.
  • Martinez, R., & Dukes, R. L. (1987); Race, Gender, And Self-Esteem Among Youth. Hispanic Journal Of Behavioral Sciences, 9, 427-443.
  • Onur, B. (1987); Ergenlik Psikolojisi, Ankara: Özbet Matbaası.
  • Sezer, Ö.; Ertem,F. (2004); Üniversite 1. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Kendini Gerçekleştirme Engel Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Xııı. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz. İnönü Üniversitesi. Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Shostrom, E. L. (1968); An İnventory For The Measurement Of Self-Actualization. Educ. Psychol. ... 8, No. 1, 68-72
  • Smith, E., Muenchen, R.A. (1995): Gender And Age Variations İn The Self-İmage Of Jamaican Adolescents, Adolescence, Fall, 30:119.
  • Tan, H (1986); Psikolojik Yardım İlişkiler “Danışma Ve Psikoterapi”, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul: S:80.
  • Turner, C. B., & Turner, B. T. (1982); Gender, Race, Social Class, And Self-Esteem Among Middle Adolescents, Sociological Quarterly, 23, 491-507.
  • Yalom, I.D. (1999); Momma And The Meaning Of Life, Harper Collins, New York
  • Yörükoğlu, A.(1985); Gençlik Çağı, İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.

DEFINING OF SELF CONCEPT AND SELF ACTUALIZATION LEVELS OF SENIOR STUDENTS OF PHYSICAL EDUCATİON AND SPORT COLLEGE

Yıl 2009, Cilt: 3 Sayı: 3, 190 - 195, 01.12.2009

Öz

In this study, it is aimed to examine self concept and self actualization level of senior students in physical education and sport college, Kafkas University and to find out differences between sexes. Total 72 senior students, 43 of whom are male and 29 of whom are female, who studied in Kafkas University Physical Education and Sport College in 2006-2007 and 2007-2008 education year voluntary attended to this study. “Self Concept Enventer” which was developed by Baymur 1968 , “On Behalf of Developing Inventory” and “Self Actualization Inventory” ” which are based upon the theories of Maslow and Rogers, developed by Shostrom in 1968 and adapted to Turkish by Kuzgun in 1973 are used to collect relevant data in this study. İn the study, “On behalf of Developing Enventer” is examined by considering the facts of sub-dimensions of well-used time and take support. Collected data in the study is analysed by means of SPSS for Windows 16.00 packet program. Determining the average and standard deviation of the collected data, participants self concept and self actualization level, differences between sexes are determined by Kruskal Wallis, one of nonparametric tests. The relationship between self concept and self actualization levels of male and female is examined with Pearson Correlation on the level of 0,01 and 0,05. At the end of the study, no significant difference is found out between self concept and self actualization levels of male and female participants p> 0,05 . Though there is a positive relation between self concept and self actualization level of females p< 0,05 , there is no significant relation on men p> 0,05

Kaynakça

  • Barış, A.D. (2002); Müzik Eğitimi Alan Ve Almayan Lise Öğrencilerinin Benlik Tasarımı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bıyıklı, L. (1989); Bedensel Özürlü Çocukların Benlik Kavramı (Aile Kabul Düzeyi Açısından), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, (S: 101-102), Ankara.
  • Cate, R., & Sugawara, A. I. (1986); Sex Role Orientation And Dimensions Of Self-Esteem Among Middle Adolescents. Sex Roles, 15, 145-148.
  • Erden, M.; Akman, Y. (2000); Gelişim Ve Öğrenme-Öğretme, Ankara: 8. Baskı, Arkadaş Yayınevi.
  • Ertem, F., Sezer, Ö. (2004); Üniversite 1. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Kendilerini Gerçekleştirme Engel Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Xııı. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, 6-9 Temmuz, Malatya.
  • Gün, E. (2006); Spor Yapanlarda Ve Yapmayan Ergenlerde Benlik Saygısı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kavakkıran, G. (2006); Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Yetenek Düzeyleri İle Kendini Gerçekleştirme Düzeylerinin Karşılaştırılması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Köknel, Ö. (1985); Kişilik, İstanbul: Altın Kitaplar Basımevi.
  • Kuzgun, Y. (1985); Psikolojide İnsancı Yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 18:(1),1-17.
  • Martinez, R., & Dukes, R. L. (1987); Race, Gender, And Self-Esteem Among Youth. Hispanic Journal Of Behavioral Sciences, 9, 427-443.
  • Onur, B. (1987); Ergenlik Psikolojisi, Ankara: Özbet Matbaası.
  • Sezer, Ö.; Ertem,F. (2004); Üniversite 1. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Kendini Gerçekleştirme Engel Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Xııı. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz. İnönü Üniversitesi. Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Shostrom, E. L. (1968); An İnventory For The Measurement Of Self-Actualization. Educ. Psychol. ... 8, No. 1, 68-72
  • Smith, E., Muenchen, R.A. (1995): Gender And Age Variations İn The Self-İmage Of Jamaican Adolescents, Adolescence, Fall, 30:119.
  • Tan, H (1986); Psikolojik Yardım İlişkiler “Danışma Ve Psikoterapi”, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul: S:80.
  • Turner, C. B., & Turner, B. T. (1982); Gender, Race, Social Class, And Self-Esteem Among Middle Adolescents, Sociological Quarterly, 23, 491-507.
  • Yalom, I.D. (1999); Momma And The Meaning Of Life, Harper Collins, New York
  • Yörükoğlu, A.(1985); Gençlik Çağı, İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Pınar Sungur Bu kişi benim

Selami Yüksek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sungur, P., & Yüksek, S. (2009). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİK BÖLÜMÜ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK TASARIMI VE KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 190-195.

16227

16228

16229

16230