Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 3, 450 - 464, 10.12.2020

Öz

The present study aims at determining the entrepreneurship levels of sports high school students and to investigate the differentiation status of participant perceptions in terms of some demographic variables. The research was a quantitative study and was carried out with descriptive scanning model. The sample of the study consisted of 251 active students in Konya Sport High School. The data of the research were analyzed by using statistical software program. Arithmetic mean and standard deviation values were determined for the data analysis, t-Test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) test were used to determine the differentiation status of the scores obtained from the variables and Scheffe test was used to determine from which groups the difference was found to be significant. As a result of the research; it is concluded that sports high school students have a medium level entrepreneurship score. Participants' perceptions of the entrepreneurship scale (7-factor) subscales differed significantly in terms of gender and grade level variables, and there was a significant difference only in the desire to succeed sub-dimension in terms of family monthly income type. It was concluded that there was no significant difference in terms of father education level and mother education level. In prospective studies, different dimensions of the entrepreneurial tendencies of sports high school students can be examined by applying the entrepreneurship scale with different scales.

Kaynakça

  • 1. Ağca V.,Yörük D. (2006). Bağımsız girişimcilik ve iç girişimcilik arasındaki farklar: Kavramsal bir çerçeve. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 8(2), 155-173.
  • 2. Aksoy C.,Yalçınsoy A. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 4(9), 341-359.
  • 3. Alparslan AM., Taş MA., Yastıoğlu S. (2019). Girişimcilik niyeti eğitimle mi artar yoksa kültürel değerlerle mi açıklanır? Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(21), 148-161.
  • 4. Alptekin H., Eliöz M., Demir AZ. (2019). Engel türünün ve spor yapma alışkanlığının girişimcilik üzerine etkilerinin incelenmesi. Social Sciences. 14(1), 1-19.
  • 5. Arıbaş AN. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin belirlenmesi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(1), 90-106.
  • 6. Arslan K. (2002). Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğitimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 3(2), 1-11.
  • 7. Atasoy B., Kuter FÖ. (2005). Küreselleşme ve spor. Eğitim Fakültesi Dergisi. 18(1), 11-22.
  • 8. Avşar M. (2007). Yükseköğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesinde Bir Uygulama, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • 9. Baumol WJ. (1990). Entrepreneurship: Productive, unproductive, and destructive. Journal of Political Economy. 11(1), 893-922.
  • 10. Bozkurt Ö. (2006). Girişimcilik eğiliminde kişilik özelliklerinin önemi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Dergileri Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. 1(2), 93-111.
  • 11. Börü D. (2006). Girişimcilik eğilimi: Marmara Üniversitesi işletme bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • 12. Büyüköztürk Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi. Ankara.
  • 13. Dinçer Ö. (1999). İşletme yönetimine giriş. Beta Yayınevi. İstanbul.
  • 14. Drucker P. (1985). Innovation and entrepreneurship: Practice and Principles, Harper & Row. New York. 15. Ekmekçi YA., İrmiş A. (2017). Entrepreneurship and sport. https://www.avekon.org/papers/754.pdf. [Erişim tarihi: 21.07.2020]
  • 16. Gürel E., Altinay L., Daniele R. (2010). Tourism students’ entrepreneurial ıntentions. Annals of Tourism Research. 3(3), 646-669.
  • 17. Güreşçi E. (2014). Girişimcilik eğilimi üzerine bir araştırma: İspir hamzapolatmyo örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. 9, 123-138.
  • 18. Hindle K., Yencken J. (2004). Public research commercialisation, entrepreneurship and new technology based firms: An Integrated Model. Technovation. 24(10), 793-803.
  • 19. Honig B. (2004). Entrepreneurship education: Toward a model of contingency-based business planning. Academy of Management Learning and Education. 3(3), 258-273.
  • 20. Işık U., Harmandar Demirel, D., Gümüşgül, O., Üstün, ÜD., Demirel, M. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 15(3), 9-18.
  • 21. İbicioğlu H., Özdaşlı,K., Alparslan AM. (2009). Girişimcilik özellikler ve girişimcilik kültürü tercihi üzerinde ebeveyn etkisi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 12(1-2), 521-538.
  • 22. İplikçioğlu İ., Taşer A. (2009). İşletme bölümlerinde verilen eğitimin girişimci adayı öğrenciler üzerindeki etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2(10), 13-27.
  • 23. İşcan ÖF., Kaygın E. (2011). Potansiyel girişimciler olarak üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirmeye yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 3(2), 275-286.
  • 24. Kara A. (2018). Yükseköğretim kurumlarında spor eğitimi alan öğrencilerin girişimcilik eğilimi ve liderlik özellikleri üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı. Spor Yöneticiliği Programı. İstanbul.
  • 25. Karaöz M., Albeni M. (2003). Ekonomik kalkınma ve modern yenilik teorisi. Süleyman Demirel Üniversitesi. 8(3), 27-48.
  • 26. Karasar N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi, Nobel Yayıncılık. Ankara.
  • 27. Karataş İ. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bartın.
  • 28. Kaya D., Güze D., Çubukçu B. (2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması: Atatürk Üniversitesinde bir araştırma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2(1), 76-89.
  • 29. Korkmaz O. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit üniversitesi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14(2), 209-226.
  • 30. Küçükeşmen E., Türkoğlu M., Şimşek A. (2019). Önlisans öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin belirlenmesine yönelik ampirik bir çalışma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 6(6), 588-610.
  • 31. Özkara A. (2019). Spor lisesi öğrencilerinin, sportif etkinliklere katılımlarına göre girişimcilik yeterliliklerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(1), 1304-1312.
  • 32. Özman C. (2013). Spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik düzeyinin değerlendirilmesi, Yüksek lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • 33. Patır S., Karahan M. (2010). Girişimcilik eğitimi ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik profillerinin belirlenmesine yönelik bir alan araştırması. Business and Economics Research Journal. 1(2), 27-44.
  • 34. Ratten V. (2010). Developing a theory of sport-based entrepreneurship. Journal of Management & Organization. 16(4), 557–565.
  • 35. Robinson J (2014). The 7 traits of successful entrepreneurs” http://www.entrepreneur.com/article/230350. [Erişim tarihi: 20.05.2020].
  • 36. Sezer C. (2013). Girişimcilik kariyerine yönelim nedenleri ve girişimcilik dersinin etkisi üzerine bir içerik analizi: KTMÜ Örneği, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2(4), 63-86.
  • 37. Sönmez A.,Toksoy A. (2014). Türkiye’de girişimcilik ve türk girişimci profili üzerine bir analiz. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 21(2), 41-59.
  • 38. Sweeney J. (2007). Sports cast: 10 controversial issues confronting the sports industry. The Futurist. 41(1), 35-39.
  • 39. Şeşen H., Basım H. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi. 12(1), 21-28.
  • 40. Yanıkkerem E., Selçuk AK. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik eğilimi ve sosyal medya bağımlılığını etkileyen faktörler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 6(1), 15-30.
  • 41. Yılmaz E., Sünbül AM. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21, 195-203.

SPOR LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ (KONYA İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 3, 450 - 464, 10.12.2020

Öz

Bu araştırmada spor lisesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin belirlenmesi ve katılımcı algılarının sahip oldukları bazı demografik değişkenler bakımından farklılaşma durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel bir çalışma olup betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Konya Spor Lisesinde aktif öğrenci olarak öğrenimlerini sürdüren 251 katılımcı oluşturmuştur. Araştırmanın verileri istatistik yazılım programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veri analizi için aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri belirlenmiş, değişkenlere ilişkin alınan puanların farklılaşma durumlarını belirlemede t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testi, anlamlı bulunan F değerinde farkın hangi gruplar arasından kaynaklandığını belirlemek için de Scheffe testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda spor lisesi öğrencilerinin orta düzeyde girişimcilik puanına sahip oldukları görülmüştür. Katılımcıların girişimcilik ölçeği (7 faktörlü) alt boyutlarına ilişkin algılarının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri bakımından anlamlı bir biçimde farklılaştığı, aile aylık gelir türü bakımından sadece başarma arzusu alt boyutunda anlamlı olarak farklılık olduğu tespit edilmiştir. Baba eğitim durumu ile anne eğitim durumu bakımından ise anlamlı bir farklılık olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Girişimcilik ölçeğinin farklı ölçeklerle birlikte uygulanarak spor lisesi öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerine yönelik farklı boyutlar incelenebilir.

Kaynakça

  • 1. Ağca V.,Yörük D. (2006). Bağımsız girişimcilik ve iç girişimcilik arasındaki farklar: Kavramsal bir çerçeve. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 8(2), 155-173.
  • 2. Aksoy C.,Yalçınsoy A. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 4(9), 341-359.
  • 3. Alparslan AM., Taş MA., Yastıoğlu S. (2019). Girişimcilik niyeti eğitimle mi artar yoksa kültürel değerlerle mi açıklanır? Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(21), 148-161.
  • 4. Alptekin H., Eliöz M., Demir AZ. (2019). Engel türünün ve spor yapma alışkanlığının girişimcilik üzerine etkilerinin incelenmesi. Social Sciences. 14(1), 1-19.
  • 5. Arıbaş AN. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin belirlenmesi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(1), 90-106.
  • 6. Arslan K. (2002). Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğitimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 3(2), 1-11.
  • 7. Atasoy B., Kuter FÖ. (2005). Küreselleşme ve spor. Eğitim Fakültesi Dergisi. 18(1), 11-22.
  • 8. Avşar M. (2007). Yükseköğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesinde Bir Uygulama, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • 9. Baumol WJ. (1990). Entrepreneurship: Productive, unproductive, and destructive. Journal of Political Economy. 11(1), 893-922.
  • 10. Bozkurt Ö. (2006). Girişimcilik eğiliminde kişilik özelliklerinin önemi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Dergileri Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. 1(2), 93-111.
  • 11. Börü D. (2006). Girişimcilik eğilimi: Marmara Üniversitesi işletme bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • 12. Büyüköztürk Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi. Ankara.
  • 13. Dinçer Ö. (1999). İşletme yönetimine giriş. Beta Yayınevi. İstanbul.
  • 14. Drucker P. (1985). Innovation and entrepreneurship: Practice and Principles, Harper & Row. New York. 15. Ekmekçi YA., İrmiş A. (2017). Entrepreneurship and sport. https://www.avekon.org/papers/754.pdf. [Erişim tarihi: 21.07.2020]
  • 16. Gürel E., Altinay L., Daniele R. (2010). Tourism students’ entrepreneurial ıntentions. Annals of Tourism Research. 3(3), 646-669.
  • 17. Güreşçi E. (2014). Girişimcilik eğilimi üzerine bir araştırma: İspir hamzapolatmyo örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. 9, 123-138.
  • 18. Hindle K., Yencken J. (2004). Public research commercialisation, entrepreneurship and new technology based firms: An Integrated Model. Technovation. 24(10), 793-803.
  • 19. Honig B. (2004). Entrepreneurship education: Toward a model of contingency-based business planning. Academy of Management Learning and Education. 3(3), 258-273.
  • 20. Işık U., Harmandar Demirel, D., Gümüşgül, O., Üstün, ÜD., Demirel, M. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 15(3), 9-18.
  • 21. İbicioğlu H., Özdaşlı,K., Alparslan AM. (2009). Girişimcilik özellikler ve girişimcilik kültürü tercihi üzerinde ebeveyn etkisi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 12(1-2), 521-538.
  • 22. İplikçioğlu İ., Taşer A. (2009). İşletme bölümlerinde verilen eğitimin girişimci adayı öğrenciler üzerindeki etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2(10), 13-27.
  • 23. İşcan ÖF., Kaygın E. (2011). Potansiyel girişimciler olarak üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirmeye yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 3(2), 275-286.
  • 24. Kara A. (2018). Yükseköğretim kurumlarında spor eğitimi alan öğrencilerin girişimcilik eğilimi ve liderlik özellikleri üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı. Spor Yöneticiliği Programı. İstanbul.
  • 25. Karaöz M., Albeni M. (2003). Ekonomik kalkınma ve modern yenilik teorisi. Süleyman Demirel Üniversitesi. 8(3), 27-48.
  • 26. Karasar N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi, Nobel Yayıncılık. Ankara.
  • 27. Karataş İ. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bartın.
  • 28. Kaya D., Güze D., Çubukçu B. (2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması: Atatürk Üniversitesinde bir araştırma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2(1), 76-89.
  • 29. Korkmaz O. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit üniversitesi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14(2), 209-226.
  • 30. Küçükeşmen E., Türkoğlu M., Şimşek A. (2019). Önlisans öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin belirlenmesine yönelik ampirik bir çalışma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 6(6), 588-610.
  • 31. Özkara A. (2019). Spor lisesi öğrencilerinin, sportif etkinliklere katılımlarına göre girişimcilik yeterliliklerinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(1), 1304-1312.
  • 32. Özman C. (2013). Spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik düzeyinin değerlendirilmesi, Yüksek lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • 33. Patır S., Karahan M. (2010). Girişimcilik eğitimi ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik profillerinin belirlenmesine yönelik bir alan araştırması. Business and Economics Research Journal. 1(2), 27-44.
  • 34. Ratten V. (2010). Developing a theory of sport-based entrepreneurship. Journal of Management & Organization. 16(4), 557–565.
  • 35. Robinson J (2014). The 7 traits of successful entrepreneurs” http://www.entrepreneur.com/article/230350. [Erişim tarihi: 20.05.2020].
  • 36. Sezer C. (2013). Girişimcilik kariyerine yönelim nedenleri ve girişimcilik dersinin etkisi üzerine bir içerik analizi: KTMÜ Örneği, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2(4), 63-86.
  • 37. Sönmez A.,Toksoy A. (2014). Türkiye’de girişimcilik ve türk girişimci profili üzerine bir analiz. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 21(2), 41-59.
  • 38. Sweeney J. (2007). Sports cast: 10 controversial issues confronting the sports industry. The Futurist. 41(1), 35-39.
  • 39. Şeşen H., Basım H. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi. 12(1), 21-28.
  • 40. Yanıkkerem E., Selçuk AK. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik eğilimi ve sosyal medya bağımlılığını etkileyen faktörler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 6(1), 15-30.
  • 41. Yılmaz E., Sünbül AM. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21, 195-203.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yalçın Tükel 0000-0003-3843-5889

Davut Atılgan 0000-0002-8475-4488

Abdullah Sencer Temel 0000-0003-0382-9466

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 12 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 22 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tükel, Y., Atılgan, D., & Temel, A. S. (2020). SPOR LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ (KONYA İLİ ÖRNEĞİ). Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 450-464.

16227

16228

16229

16230