The aim of this research is to investigate the effect of the competence levels of sports facilities on customer loyalty. The sample group of the research consists of 200 individuals who are members of 2 sports facilities in Niğde province. The model of the research was determined as scanning and relational analysis methods, which are quantitative research designs. A scale consisting of 3 parts was used as a data collection tool. While the first section includes demographic items, the second section includes the "Customer Loyalty Scale" developed by Zeithaml, Berry and Parasuraman (1996) and adapted to Turkish by Savaş (2012), and the third section includes the "Facility Adequacy Scale" developed by Şahin (2013). SPSS 24 program was used to analyze the data. Descriptive statistics were used to analyze demographic data and scale scores. For relational analyses, multiple regression analysis was used because the data were normally distributed and there was no multicollinearity problem. As a result of the research, it was determined that the competence levels of sports facilities and the customer loyalty levels of sports facility members were high. In the relational analysis, it was seen that the physical and technical competence of sports facilities had a significant positive effect on customer loyalty, while managerial and organizational competence did not have a significant effect on customer loyalty. In order to increase customer loyalty in sports facilities, it is recommended to give importance to the physical and technical competence of the facility.
Sports facilities sports facility qualification customer loyalty
Bu araştırmanın amacı spor tesislerinin yeterlilik düzeylerinin müşteri sadakatine etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmanın örneklem grubunu Niğde ilindeki 2 adet spor tesisine üye olan 200 birey oluşturmaktadır. Araştırmanın modeli nicel araştırma desenlerinden tarama ve ilişkisel analiz yöntemleri olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak 3 bölümden oluşan bir ölçek kullanılmıştır. İlk bölümde demografik maddeler yer alırken ikinci bölümde Zeithaml, Berry ve Parasuraman (1996) tarafından geliştirilen Savaş (2012) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan "Müşteri Sadakati Ölçeği" üçüncü bölümde ise Şahin (2013) tarafından geliştirilen "Tesis Yeterliliği Ölçeği" yer almıştır. Verilerin analizinde SPSS 24 programı kullanılmıştır. Demografik veriler ve ölçek puanlarının analizinde tanımlayıcı istatistiklerden faydalanılmıştır. İlişkisel analizler için ise verilerin normal dağılması ve çoklu doğrusallık probleminin olmaması nedeni ile çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda spor tesislerinin yeterlilik düzeyleri ile spor tesis üyelerinin müşterileri sadakat düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. İlişkisel analizlerde spor tesislerinin fiziksel ve teknik yeterliliklerinin müşteri sadakati üzerinde anlamlı bir pozitif etkiye sahip olduğu, yönetimsel ve organizasyonel yeterliliğin ise müşteri sadakati üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür. Spor tesislerinde müşteri sadakatini artırabilmek için tesisin fiziksel ve teknik yeterliliğine önem verilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 3 |