Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF QUALIFICATION LEVELS OF SPORTS FACILITIES ON CUSTOMER LOYALTY

Yıl 2024, Cilt: 18 Sayı: 3, 497 - 506, 23.12.2024

Öz

The aim of this research is to investigate the effect of the competence levels of sports facilities on customer loyalty. The sample group of the research consists of 200 individuals who are members of 2 sports facilities in Niğde province. The model of the research was determined as scanning and relational analysis methods, which are quantitative research designs. A scale consisting of 3 parts was used as a data collection tool. While the first section includes demographic items, the second section includes the "Customer Loyalty Scale" developed by Zeithaml, Berry and Parasuraman (1996) and adapted to Turkish by Savaş (2012), and the third section includes the "Facility Adequacy Scale" developed by Şahin (2013). SPSS 24 program was used to analyze the data. Descriptive statistics were used to analyze demographic data and scale scores. For relational analyses, multiple regression analysis was used because the data were normally distributed and there was no multicollinearity problem. As a result of the research, it was determined that the competence levels of sports facilities and the customer loyalty levels of sports facility members were high. In the relational analysis, it was seen that the physical and technical competence of sports facilities had a significant positive effect on customer loyalty, while managerial and organizational competence did not have a significant effect on customer loyalty. In order to increase customer loyalty in sports facilities, it is recommended to give importance to the physical and technical competence of the facility.

Kaynakça

  • Güçlü M. (1998). Spor tesislerinin işletmesi Ankara Özel Yükseliş Koleji spor. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4(4), 1.
  • Duran A. (2013). Vücut geliştirme ve fitness salonlarına giden bireylerin beklentileri (Lefkoşa Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Lefkoşa, KKTC.
  • Spor Şurası. (1990). Türk sporcusunu uygulama politikası. GSGM. Ankara.
  • Dere KG. (2010), İzmir İli Alaçatı Beldesinde sörf sporu örneğinde, spor ve spor yerleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Akdeniz S. (2004), Özel spor merkezlerinde hizmet kavramının önemi ve müşteri memnuniyetine yönelik bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ceyhun S. (2008). Spor tesislerinin rekreatif açıdan kullanımı. Kastamonu Education Journal. 16(1), 325-332.
  • Ries AV., Yan AF., Voorhees CC. (2011). The neighbourhood recreational environment and physical activity among urban youth: an examination of public and private recreational facilities. Journal of Community Health. 36(4), 640–649.
  • Bergsgard NA., Borodulin K., Fahlen J., Hoyer-Kruse J. Ve Iversen EB. (2017). National structures for building and managing sport facilities: a comparative analysis of the nordic countries. Sport in Society. 22(4), 525–539.
  • Ramazanoğlu F., Öcalan M. (2005). Spor işletmelerinde işletmecilik ve personel yönetimi anlayışı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi.1(4), 36-40.
  • Yiğit O. (2023). Katılama yönelik spor tesis işletmelerinde hizmet kalitesi ve müşteri tatmini arasındaki ilişkilerin araştırılması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi. 6(1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı), 405-419.
  • Bayuk M., Küçük F. (2007). Müşteri tatmini ve müşteri sadakati ilişkisi. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 22(1), 285-292.
  • Çatı K. (2010). Müşteri beklentileri ile müşteri sadakati arasındaki ilişki: beş yıldızlı bir otel örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19(1), 429-446.
  • Kandampully JAY. (1998) Service quality to service loyalty, Total Quality Management. 9(6), 431-443.
  • Varinli İ., Yaraş E., Başalp, A. (2009) Satış elemanlarının duygusal zekâsının bir göstergesi olarak algılanan performans, satış ve müşteri odaklılık. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 10(1), 159-174.
  • Koo B., Yu J., Han H. (2020). The role of loyalty programs in boosting hotel guest loyalty: Impact of switching barriers. International Journal of Hospitality Management. 84 (2020) 10232.
  • Ayyıldız AY., Dinler S. (2020). Müşteri sadakati yaratmada sadakat programlarının otel işletmelerinde uygulanması. Business & Management Studies: An International Journal. 8(2), 1193-1220.
  • Roasoft. (2024). Örneklem boyutu hesaplayıcı. http://www.raosoft.com/samplesize.html [Erişim tarihi: 01.11.2024]
  • Zeithaml VA., Berry LL. Parasuraman A. (1996). The behavioral Consequences of Service Quality. Journal of Marketing. 60(2), 31-46.
  • Savaş N. (2012). Hizmet kalitesi, müşteri tatmini ve müşteri sadakati: fitness merkezi üyeleri üzerine bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir Üniversitesi.
  • Şahin M. (2013). Ülkemizde tenisçilerin sportif gelişim ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik spor kulüpleri ve tesislerinin yeterlilik durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Kayseri.
  • Batmaz HÇ., Yıldırım F., Coşkuner Z., Karadağ M., Atalı A. (2013). Ortaöğretim kurumlarında voleybol oynayan sporcuların spora yönelik beklenti ve memnuniyet düzeyleri (Elazığ İli Örneği). Sport Sciences. 8(4), 65-74.
  • Karatas Ö., Yücel AS., Karademir T., Karakaya YE. (2011). Malatya’da sporun yaygınlaştırılması açısından spor tesislerinin yeterlilik düzeyinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 22(4), 154-163.
  • Khan RU., Salamzadeh Y., Iqbal Q., Yang S. (2022). The impact of customer relationship management and company reputation on customer loyalty: The mediating role of customer satisfaction. Journal of Relationship Marketing. 21(1), 1-26.
  • Arslan IK. (2020). The importance of creating customer loyalty in achieving sustainable competitive advantage. Eurasian Journal of Business and Management. 8(1), 11-20.
  • Rane NL., Achari A., Choudhary SP. (2023). Enhancing customer loyalty through quality of service: Effective strategies to improve customer satisfaction, experience, relationship, and engagement. International Research Journal of Modernization in Engineering Technology and Science. 5(5), 427-452.
  • Koç H., Aslan B., Ertutar MÖ. (2021). Akademisyen Görüşlerine Göre Üniversite Spor Tesis Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi (Doğu Anadolu Bölgesi Örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 19(3), 107-115.
  • Aksoy Y. (2018). Spor Genel Müdürlüğüne bağlı spor tesislerinin çağdaş işletmecilik anlayışı ve uygulamaları açısından değerlendirilmesi. Doktora tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Samsun.
  • Akyıldız T., Kusan M., Çankaya S. (2024). Spor yöneticilerinin tesis yeterliği ve yer bağlılığı arasındaki ilişki. Journal of Global Sport and Education Research. 7(1), 26-36.
  • Polyakova O., Ramchandani G. (2023). Perceived service quality among regular users of gyms in public sports centres in the UK. Managing Sport and Leisure. 28(1), 35-54.
  • Şener HY., Behdioğlu S. (2013). Müşteri sadakati oluşturmada müşterinin algıladığı değer, memnuniyet ve rakip işletmeye geçme maliyeti: bir spor merkezinde istatiksel uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (30), 165-180.
  • Nacar E., Şimşek A. Devecioğlu S. (2019). Fitness merkezlerinde hizmet kalitesi, müşteri tatmini ve müşteri sadakati üzerine bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 7(88), 42-52.
  • Schijns JM., Caniëls MC. Le Conté J. (2016). Spor kulüplerinde algılanan hizmet kalitesinin müşteri sadakati üzerindeki etkisi. Uluslararası spor yönetimi, rekreasyon ve turizm dergisi. 24, 43-75.
  • Akbulut GN., Yıldız SM. (2021). Hizmet kalitesinin müşteri sadakatine etkisi: Su sporları işletmesi müşterileri üzerinde bir uygulama. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 16(2), 101-111.
  • Pradeep DS., Vadakepat DV., Rajasenan D. (2020). The effect of service quality on customer satisfaction in fitness firms. Management Science Letters. 10(9), 2011-2020.
  • Yusof A., Popa A., Geok SK. (2018). Tayland'daki fitness merkezi kullanıcılarının fitness tesisi hizmet kalitesi algıları ile gelecek niyetleri arasındaki ilişki. Uluslararası İşletme ve Sosyal Bilimler Akademik Araştırma Dergisi. 8(7), 863-871.
  • Alexandris K., Zahariadis P., Tsorbatzoudis C., Grouios G. (2004). An empirical investigation of the relationships among service quality, customer satisfaction and psychological commitment in a health club context. European Sport Management Quarterly. 4(1), 36-52.
  • Howat G., Crilley G., McGrath R. (2013). A focused service quality, benefits, overall satisfaction and loyalty model for public aquatic centres. In Performance measurement and leisure Management, 5-27.
  • Lagrosen S., Lagrosen Y. (2007). Exploring service quality in the health and fitness industry. Managing Service Quality: an International Journal. 17(1), 41-53.
  • Dam SM., Dam TC. (2021). Relationships between service quality, brand image, customer satisfaction, and customer loyalty. The Journal of Asian Finance, Economics and Business. 8(3), 585-593.

SPOR TESİSLERİNİN YETERLİLİK DÜZEYLERİNİN MÜŞTERİ SADAKATİNE ETKİSİ

Yıl 2024, Cilt: 18 Sayı: 3, 497 - 506, 23.12.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı spor tesislerinin yeterlilik düzeylerinin müşteri sadakatine etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmanın örneklem grubunu Niğde ilindeki 2 adet spor tesisine üye olan 200 birey oluşturmaktadır. Araştırmanın modeli nicel araştırma desenlerinden tarama ve ilişkisel analiz yöntemleri olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak 3 bölümden oluşan bir ölçek kullanılmıştır. İlk bölümde demografik maddeler yer alırken ikinci bölümde Zeithaml, Berry ve Parasuraman (1996) tarafından geliştirilen Savaş (2012) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan "Müşteri Sadakati Ölçeği" üçüncü bölümde ise Şahin (2013) tarafından geliştirilen "Tesis Yeterliliği Ölçeği" yer almıştır. Verilerin analizinde SPSS 24 programı kullanılmıştır. Demografik veriler ve ölçek puanlarının analizinde tanımlayıcı istatistiklerden faydalanılmıştır. İlişkisel analizler için ise verilerin normal dağılması ve çoklu doğrusallık probleminin olmaması nedeni ile çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda spor tesislerinin yeterlilik düzeyleri ile spor tesis üyelerinin müşterileri sadakat düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. İlişkisel analizlerde spor tesislerinin fiziksel ve teknik yeterliliklerinin müşteri sadakati üzerinde anlamlı bir pozitif etkiye sahip olduğu, yönetimsel ve organizasyonel yeterliliğin ise müşteri sadakati üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür. Spor tesislerinde müşteri sadakatini artırabilmek için tesisin fiziksel ve teknik yeterliliğine önem verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Güçlü M. (1998). Spor tesislerinin işletmesi Ankara Özel Yükseliş Koleji spor. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4(4), 1.
  • Duran A. (2013). Vücut geliştirme ve fitness salonlarına giden bireylerin beklentileri (Lefkoşa Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Lefkoşa, KKTC.
  • Spor Şurası. (1990). Türk sporcusunu uygulama politikası. GSGM. Ankara.
  • Dere KG. (2010), İzmir İli Alaçatı Beldesinde sörf sporu örneğinde, spor ve spor yerleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Akdeniz S. (2004), Özel spor merkezlerinde hizmet kavramının önemi ve müşteri memnuniyetine yönelik bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ceyhun S. (2008). Spor tesislerinin rekreatif açıdan kullanımı. Kastamonu Education Journal. 16(1), 325-332.
  • Ries AV., Yan AF., Voorhees CC. (2011). The neighbourhood recreational environment and physical activity among urban youth: an examination of public and private recreational facilities. Journal of Community Health. 36(4), 640–649.
  • Bergsgard NA., Borodulin K., Fahlen J., Hoyer-Kruse J. Ve Iversen EB. (2017). National structures for building and managing sport facilities: a comparative analysis of the nordic countries. Sport in Society. 22(4), 525–539.
  • Ramazanoğlu F., Öcalan M. (2005). Spor işletmelerinde işletmecilik ve personel yönetimi anlayışı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi.1(4), 36-40.
  • Yiğit O. (2023). Katılama yönelik spor tesis işletmelerinde hizmet kalitesi ve müşteri tatmini arasındaki ilişkilerin araştırılması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi. 6(1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı), 405-419.
  • Bayuk M., Küçük F. (2007). Müşteri tatmini ve müşteri sadakati ilişkisi. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 22(1), 285-292.
  • Çatı K. (2010). Müşteri beklentileri ile müşteri sadakati arasındaki ilişki: beş yıldızlı bir otel örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19(1), 429-446.
  • Kandampully JAY. (1998) Service quality to service loyalty, Total Quality Management. 9(6), 431-443.
  • Varinli İ., Yaraş E., Başalp, A. (2009) Satış elemanlarının duygusal zekâsının bir göstergesi olarak algılanan performans, satış ve müşteri odaklılık. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 10(1), 159-174.
  • Koo B., Yu J., Han H. (2020). The role of loyalty programs in boosting hotel guest loyalty: Impact of switching barriers. International Journal of Hospitality Management. 84 (2020) 10232.
  • Ayyıldız AY., Dinler S. (2020). Müşteri sadakati yaratmada sadakat programlarının otel işletmelerinde uygulanması. Business & Management Studies: An International Journal. 8(2), 1193-1220.
  • Roasoft. (2024). Örneklem boyutu hesaplayıcı. http://www.raosoft.com/samplesize.html [Erişim tarihi: 01.11.2024]
  • Zeithaml VA., Berry LL. Parasuraman A. (1996). The behavioral Consequences of Service Quality. Journal of Marketing. 60(2), 31-46.
  • Savaş N. (2012). Hizmet kalitesi, müşteri tatmini ve müşteri sadakati: fitness merkezi üyeleri üzerine bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir Üniversitesi.
  • Şahin M. (2013). Ülkemizde tenisçilerin sportif gelişim ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik spor kulüpleri ve tesislerinin yeterlilik durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Kayseri.
  • Batmaz HÇ., Yıldırım F., Coşkuner Z., Karadağ M., Atalı A. (2013). Ortaöğretim kurumlarında voleybol oynayan sporcuların spora yönelik beklenti ve memnuniyet düzeyleri (Elazığ İli Örneği). Sport Sciences. 8(4), 65-74.
  • Karatas Ö., Yücel AS., Karademir T., Karakaya YE. (2011). Malatya’da sporun yaygınlaştırılması açısından spor tesislerinin yeterlilik düzeyinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 22(4), 154-163.
  • Khan RU., Salamzadeh Y., Iqbal Q., Yang S. (2022). The impact of customer relationship management and company reputation on customer loyalty: The mediating role of customer satisfaction. Journal of Relationship Marketing. 21(1), 1-26.
  • Arslan IK. (2020). The importance of creating customer loyalty in achieving sustainable competitive advantage. Eurasian Journal of Business and Management. 8(1), 11-20.
  • Rane NL., Achari A., Choudhary SP. (2023). Enhancing customer loyalty through quality of service: Effective strategies to improve customer satisfaction, experience, relationship, and engagement. International Research Journal of Modernization in Engineering Technology and Science. 5(5), 427-452.
  • Koç H., Aslan B., Ertutar MÖ. (2021). Akademisyen Görüşlerine Göre Üniversite Spor Tesis Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi (Doğu Anadolu Bölgesi Örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 19(3), 107-115.
  • Aksoy Y. (2018). Spor Genel Müdürlüğüne bağlı spor tesislerinin çağdaş işletmecilik anlayışı ve uygulamaları açısından değerlendirilmesi. Doktora tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Samsun.
  • Akyıldız T., Kusan M., Çankaya S. (2024). Spor yöneticilerinin tesis yeterliği ve yer bağlılığı arasındaki ilişki. Journal of Global Sport and Education Research. 7(1), 26-36.
  • Polyakova O., Ramchandani G. (2023). Perceived service quality among regular users of gyms in public sports centres in the UK. Managing Sport and Leisure. 28(1), 35-54.
  • Şener HY., Behdioğlu S. (2013). Müşteri sadakati oluşturmada müşterinin algıladığı değer, memnuniyet ve rakip işletmeye geçme maliyeti: bir spor merkezinde istatiksel uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (30), 165-180.
  • Nacar E., Şimşek A. Devecioğlu S. (2019). Fitness merkezlerinde hizmet kalitesi, müşteri tatmini ve müşteri sadakati üzerine bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 7(88), 42-52.
  • Schijns JM., Caniëls MC. Le Conté J. (2016). Spor kulüplerinde algılanan hizmet kalitesinin müşteri sadakati üzerindeki etkisi. Uluslararası spor yönetimi, rekreasyon ve turizm dergisi. 24, 43-75.
  • Akbulut GN., Yıldız SM. (2021). Hizmet kalitesinin müşteri sadakatine etkisi: Su sporları işletmesi müşterileri üzerinde bir uygulama. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 16(2), 101-111.
  • Pradeep DS., Vadakepat DV., Rajasenan D. (2020). The effect of service quality on customer satisfaction in fitness firms. Management Science Letters. 10(9), 2011-2020.
  • Yusof A., Popa A., Geok SK. (2018). Tayland'daki fitness merkezi kullanıcılarının fitness tesisi hizmet kalitesi algıları ile gelecek niyetleri arasındaki ilişki. Uluslararası İşletme ve Sosyal Bilimler Akademik Araştırma Dergisi. 8(7), 863-871.
  • Alexandris K., Zahariadis P., Tsorbatzoudis C., Grouios G. (2004). An empirical investigation of the relationships among service quality, customer satisfaction and psychological commitment in a health club context. European Sport Management Quarterly. 4(1), 36-52.
  • Howat G., Crilley G., McGrath R. (2013). A focused service quality, benefits, overall satisfaction and loyalty model for public aquatic centres. In Performance measurement and leisure Management, 5-27.
  • Lagrosen S., Lagrosen Y. (2007). Exploring service quality in the health and fitness industry. Managing Service Quality: an International Journal. 17(1), 41-53.
  • Dam SM., Dam TC. (2021). Relationships between service quality, brand image, customer satisfaction, and customer loyalty. The Journal of Asian Finance, Economics and Business. 8(3), 585-593.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Oktay Yiğit 0000-0002-3302-0345

Fatih Dinç 0000-0001-6022-977X

Ahmet Erdi Avanoğlu 0000-0001-6759-047X

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2024
Kabul Tarihi 16 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yiğit, O., Dinç, F., & Avanoğlu, A. E. (2024). SPOR TESİSLERİNİN YETERLİLİK DÜZEYLERİNİN MÜŞTERİ SADAKATİNE ETKİSİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 497-506.

16227

16228

16229

16230