Spor bilimleri alanında eğitim veren bölümlerin amaçlarına uygun çıktılar verebilmeleri için öncelikle doğru öğrencileri seçmeleri gerekmektedir. Dolayısıyla doğru öğrenci seçilebilmesine olanak sağlayacak en doğru öğrenci seçim yönteminin belirlenmesi en kritik hususların başında gelmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nin farklı bölüm ve yıllarda öğrenci seçiminde kullandığı iki farklı öğrenci alım sisteminin öğrenci özellikleri açısından karşılaştırılmasıdır. Araştırma yöntemi olarak betimsel tarama metodu benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemlerinden benzeşik örnekleme kullanılarak oluşturulmuştur. Bu doğrultuda her biri aynı il, aynı üniversite ve aynı fakültenin öğrencileri olması hususunda benzerlik gösteren Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri öğrenci alım sistemleri değişkeninde oluşan farklılığa göre çeşitli özellikleri açısından karşılaştırılmıştır. Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde hizmet veren Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ve Antrenörlük bölümleri kuruluşlarından bu yana sadece Özel Yetenek Sınavı ile (ÖYS) ile öğrenci almıştır. Rekreasyon bölümünün ise 2024 yılına kadar öğrencilerinin tümü ise sadece Merkezi Yerleştirme sistemi ile (MYS) ile giriş yapmıştır. Spor Yöneticiliği bölümü ise 2022-2023 eğitim öğretim yılı itibari ile ÖYS’ına dönüş yapmıştır. Bu nedenle Gazi Üniversitesi Spor Yöneticiliği bölümünde veri toplama tarihinde okuyan birinci sınıflar ÖYS ile giriş yapmışken 2. 3. ve 4. Sınıf öğrencileri MYS ile giriş yapmıştır. Araştırmanın örneklemini çalışmaya gönüllü katılan 115 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Veriler Parasız ve Halıcı (2022)1 tarafından oluşturulan 26 soruluk anket ile toplanmıştır. Verilere tanımlayıcı istatistikler yapılarak bulgular elde edilmiştir. Araştırmamızda elde edilen verile göre ÖYS ile giriş yapan öğrencilerin uygulamalı ders başarısı, aktif lisanslı ve lisanslı sporcu olma oranı, milli sporcu olma oranı, antrenörlük/hakemlik belgesi sahip olma oranı, sportif etkinliklerde izleyici olma oranı, spor yapma sıklığı açısından MYS ile girenlere göre daha yüksek oranlara sahip olduğu görülmektedir. Sonuç olarak spor bilimleri fakültelerinde özel yetenek sınavı ile giren öğrencilerin sportif bilgi, beceri ve tecrübe açısından merkezi yerleştirme sınavı ile girenlere göre daha önde oldukları ve dolayısıyla spor sektöründe çalışmaya daha uygun oldukları söylenebilir.
Merkezi Yerleştirme Özel Yetenek Sınavı Öğrenci Seçme Sistemi
2209A TUBİTAK Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
In order for departments providing education in the field of sports sciences to produce accurate outcomes, they must first select the right students. Therefore, determining the appropriate student selection method that allows the selection of suitable students is one of the most critical issues. The aim of this study is to compare two different student admission systems used by the Gazi University Faculty of Sports Sciences across different departments and years. The descriptive survey method was adopted as the research method. The study group was formed using purposive sampling with a similar sampling technique. In this context, Gazi University Faculty of Sports Sciences students, who are similar in terms of being from the same province, university, and faculty, were compared based solely on the difference in the student admission system variable. The Physical Education and Sports Teaching and Coaching departments at Gazi University Faculty of Sports Sciences have accepted students through the Special Talent Exam (STE) since their establishment. All students in the Recreation Department entered through the Central Placement System (CPS) on the relevant date. The Sports Management Department switched back to the STE starting from the 2022-2023 academic year, so first-year students studying in the Sports Management Department entered through the STE, while second, third, and fourth-year students entered through the CPS. The study sample consisted of 115 undergraduate students. The data were collected using a 26-question survey created by Parasız and Halıcı (2022). Findings were obtained by applying descriptive statistics to the data. According to the data obtained in our research, it is evident that students who entered through the STE have higher success rates than those who entered through the CPS in terms of applied course success, the rate of being an active licensed athlete, the rate of being a national athlete, the rate of having a coaching/referee certificate, the rate of attending sports events as spectators, and the frequency of engaging in sports. As a result, it can be concluded that students who entered through the Special Talent Exam in sports sciences faculties excel over those who entered through the Central Placement Exam in terms of sports knowledge, skills, and experience, making them more suitable for working in the sports sector.
2209A TUBİTAK Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2209A TUBİTAK Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 3 |