Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Covid-19 ile Değişen Metaforik Okul Algısı

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 97 - 112, 31.01.2023

Öz

Covid-19 pandemisi ile yaşanan değişimler, eğitimde ve okul algısında zorunlu bir paradigma değişimine işaret etmektedir. Bu çalışma, Covid-19 pandemisi öncesinde, pandemi sırasında uzaktan eğitim sürecinde ve pandemi sonrası yüz yüze eğitim başladığında öğrencilerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin okulu nasıl algıladıklarını ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Yönetici, öğretmen ve öğrencilerin okul algılarındaki değişimi metaforlar aracılığıyla belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırma 181 öğrenci, 93 öğretmen, 22 okul yöneticisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmada, Covid-19 pandemisi ile öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul algılarında değişim olduğu ve özellikle okul algılarının uzaktan eğitim sürecinde olumsuzlaştığı tespit edilmiştir. Ek olarak çalışma bulguları uzaktan eğitim sürecinde Covid-19 ile yoğunlaşan uzaktan eğitim uygulamalarının, öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul algılarının değişiminde etkili olduğuna işaret etmektedir. Politika yapıcılara ve uygulayıcılara, uzaktan eğitim sürecinde okula ilişkin olumsuz algıya sebep olan faktörlerin saptanmasına, gelecek uygulamalarda bu alanların iyileştirilmesine öncelik vermeleri önerilmiştir. Araştırmacılara ise, Covid-19 sürecinin, veliler ve okulun diğer paydaşlarının okul algısı üzerinde etkisinin araştırılması ayrıca, pandemiden sonra eğitim ve öğretim süreçlerine uzaktan eğitimi entegre etmiş olan okullarda okul algısının incelenmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., & Yıldız, M. (2020). Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşi tutumlari. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1–9.
  • Akkaş Baysal, E. A., & Gürbüz, Ocak. (2020). Covid-19 salgını sonrasında okul kavramındaki paradigma değişimine ve okulların yeniden açılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 676–705. https://doi.org/10.37217/tebd.787504
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A., & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu University Journal of Education Faculty, 5(3), 285–308. https://doi.org/10.34056/aujef.900375
  • Akyıldız, S., & Yurtbakan, E. (2021). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin Koronavirüs salgını ile ilgili görüşleri, sürecin tutum ve davranışlarına etkileri ve uzaktan eğitim algılarının incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2191–2203. https://doi.org/10.33206/mjss.848566
  • Arslan, P. (2020). Okul kavramına ilişkin metaforlar. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 1–14.
  • Aslanargun, E. (2003). Postmodernizm ve bir insan bilimi olarak eğitim yönetimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ateş, Ö. T. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78–93.
  • Atik, A. D. (2020). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 148–170.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yardımıyla analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Bączek, M., Zagańczyk-Bączek, M., Szpringer, M., Jaroszyński, A., & Wożakowska-Kapłon, B. (2021). Students' perception of online learning during the COVID-19 pandemic: A survey study of Polish medical students. Medicine, 100(7), e24821. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000024821
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109–128. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers, and parents from four selected schools (in Ankara) [Unpublished doctoral thesis]. The Middle East Technical University.
  • Balcı, A. (2008). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları kuram-araştırma ilişkisi II. A. Balcı Edt., Örgüt mecazları, s.190. Ekinoks.
  • Barbour, M., Brown, R., Waters, L. H., Hoey, R., Hunt, J. L., Kennedy, K., ... & Trimm, T. (2011). Online and blended learning: A survey of policy and practice from K-12 schools around the world. International Association for K-12 Online Learning. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED537334.pdf
  • Barbour, M. K. (2022). Introducing a special collection of papers on k-12 online learning and continuity of ınstruction after emergency remote teaching. TechTrends, 66(2), 298–300. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00698-w
  • Başaran, İ. E. (1996). Türkiye eğitim sistemi. Yargıcı.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 131–151. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44460
  • Bayındır, N. (2021). Öğretmenlerin pandemi sonrası okulların açılmasına ilişkin rezilyans beklentisinin belirlenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 353–362. https://doi.org/10.53506/egitim.902431
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29, 431–444.
  • Boydak Özan, M., & Demir, C. (2011). Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 106–126.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1–23. https://doi.org/10.29065/usakead.777652
  • Bozkurt, B., & Aktaş, H. İ. (2022). Covid-19 pandemisi sürecinde okulu yönetmek olgusuna ilişkin okul yöneticilerinin metaforik algıları. Yaşadıkça Eğitim, 36(1), 183–197. https://doi.org/10.33308/26674874.2022361361
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669–699.
  • Cheung, A. C. K., Keung, C. P. C., & Mak, B. S. Y. (2019). Examining the key stakeholders’ perceptions of student learning: towards a paradigm shift in secondary education in Hong Kong, Asia Pacific Journal of Education, 39(4), 532–547. DOI:10.1080/02188791.2019.1604318
  • Chinawa, A. T., Chinawa, J. M., Ossai, E. N., Aronu, A. E., & Onukwuli, V. O. (2021). The COVID 19 pandemic: College adolescents’ perception on school reopening in Nigeria. Journal of Educational and Developmental Psychology, 11(2), 29–38. http://doi.org/10.5539/jedp.v11n2p29
  • Creswell, J.W. (2013) Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th Edt.). SAGE.
  • Çokyaman, M., & Ünal, M. (2021). Öğrenci ve öğretmenlerin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. OPUS International Journal of Society Researches, Administration & Organization, Special Issue, 1684–1715. doi:10.26466/opus.913396
  • Demir, C. E. (2007). Metaphors as a reflection of middle school students' perceptions of school: A cross-cultural analysis. Educational Research and Evaluation, 13(2), 89–107. https://doi.org/10.1080/13803610701204099
  • Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(1), 1–15. doi: 10.19160/ijer.786303
  • Doğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının perspektifinden okul kavramının metaforlarla analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(3), 361–382. http://dx.doi.org/10.5578/keg.7127
  • Ekiz, M. A. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri (Nitel bir araştırma). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 1–13.
  • Fadel, C., Bialik, M., & Trilling, B. (2015). Four-dimensional education: The competencies learners need to succeed. CCR.
  • Hodges, C. B., Moore, S., Lockee, B. B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Inbar, D. E. (1996) The free educational prison: Metaphors and images. Educational Research, 38(1), 77–92.
  • Jandrić, P., Bozkurt, A., McKee, M., & Hayes, S. (2021). Teaching in the age of Covid-19-A longitudinal study. Postdigital Science and Education, 3(3), 743–770. https://doi.org/10.1007/s42438-021-00252-6
  • Kaban, A. (2021). Determining teachers’, students’, and parents’ perceptions of distance education through metaphors. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(1), 245–264. https://doi.org/10.46328/ijres.1316
  • Kövecses, Z. (2002). Cognitive-linguistic comments on metaphor identification. Language and Literature, 11(1), 74–78. https://doi.org/10.1177/096394700201100107
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive Science, 4(2), 195–208.
  • MEB. (2021, 19 Ağustos). 6 Eylül'de tam zamanlı olarak yüz yüze eğitim başlayacak. https://www.meb.gov.tr/6-eylulde-tam-zamanli-olarak-yuz-yuze-egitim baslayacak/haber/23878/tr
  • Metin, M., Gürbey, S. & Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66–89. https://doi.org/10.46762/mamulebd.881284
  • Morgan, G. (1997). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çev. G. Bulut). MESS. ss.394-397).
  • Nalçacı, A., & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239–258.
  • Ogurlu, Ü., Öpengin, E., & Hızlı, E. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin okul ve öğretmene ilişkin metaforik algıları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (46), 67–83.
  • Organisation for economic Co-operation and Development [OECD] (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5b0fd8cd-en
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(3), 327–358. https://doi.org/10.14527/kuey.2014.014
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 96–109.
  • Özdemir, S., Çalık, T., Kılıç, A. Ç., Koşar, S., Sezgin, F., Boyacı, A., ... & Kurt, T. (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Pegem.
  • Özdemir, S., & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 295–322.
  • Özdemir, M., & Kalaycı, H. (2013). Okul bağlılığı ve metaforik okul algısı üzerine bir inceleme: Çankırı ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2125–2137.
  • Öztürk, H., Kırcı, A., & Turan, L. (2021). Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim neye benziyor? Öğretmen adaylarının algıları. Studies in Educational Research and Development, 5(2), 85–110.
  • Russel, T. L. (1999). The no significant difference phenomenon as reported in 355 research reports, summaries and papers. North Carolina State University.
  • Sarıtaş, E., & Çelik, K. (2013). İlkokul öğrencilerinin sınıf kavramına ilişkin metaforik algıları. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1185–1201.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 55(55), 459–496.
  • Senge, P. M., Cambron-McCabe, N., Lucas, T., Smith, B., & Dutton, J. (2012). Schools that learn (updated and revised): A fifth discipline fieldbook for educators, parents, and everyone who cares about education. Currency.
  • Taymaz, H. (2009). İlköğretim ve orta öğretim okul müdürleri için okul yönetimi: Okul yöneticisinin iş alanları, alanlara giren işler, işlerin işlemleri, işlem basamakları. PegemA.
  • TDK. (2022). Algı. https://sozluk.gov.tr/
  • TEDMEM. (2020, 20 Nisan). COVID-19 salgını sürecinde öğretmenler. https://tedmem.org/covid-19/covid-19-salgini-surecinde-ogretmenler#:~:text=%C3%96%C4%9Fretmenlerin%20sosyal%20ve%20duygusal%20a%C3%A7%C4%B1dan,s%C3%BCrecinde%20%C3%B6%C4%9Fretmenler%20ba%C5%9F%20akt%C3%B6rler%20olacakt%C4%B1r.
  • Turan, S. (2006). Yarınların Türkiyesi için okulu yeniden tasarlamak ve düsünmek. Egitim-Bir-Sen (Ed.), Türk egitim sisteminde yeni paradigma arayışları sempozyum bildiriler kitabı (s.306-317). 4-5 Kasim, Ankara.
  • Ulianova, V., Tkachova, N., Tkachov, S., Gavrysh, I., & Khltobina, O. (2022). Changing the paradigm of education in postmodern times. Postmodern Openings, 13(1), 408–419. https://doi.org/10.18662/po/13.1/404
  • Vural, Ö. F., Altıparmak, E., & Aras, S. E. (2022). Lise Öğrencilerinin Covid-19 ve Covid-19 sürecinde okul ile ilgili algılarının metaforlar yoluyla analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 1161–1220. https://doi.org/10.29299/kefad.892795
  • Wrigley, T. (2011). Paradigms of school change. Management in Education, 25(2), 62–66.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncelleştirilmiş 5. Baskı). Seçkin.
  • Yılmaz, E. (2016). 21. yüzyıl becerileri kapsamında dönüşen okul paradigması. E. Yılmaz, M. Çalışman ve S.A. Sulak (Edt), Eğitim bilimlerinden yansımalar, ss. 5–16, Çizgi-Kitapevi.
  • Yüner, B., & Özdemir, M. (2017). Metaforik okul algısı ile okulu terk eğilimi arasındaki ilişkinin öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1041–1060. https://doi.org/10.17152/gefad.303842
  • Yüksel, M., & Hayırsever, F. (2019). Lise öğrencilerinin okul kavramına yönelik algıları ve öğrenim gördükleri okullarına ilişkin duygularının belirlenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 401–434. https://doi.org/10.30964/auebfd.526881

The Change in the School Perceptions of Students, Teachers, and Administrators due to Covid-19

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 97 - 112, 31.01.2023

Öz

The changes experienced with the Covid-19 pandemic point to a mandatory paradigm shift in education and school perception. This study aimed to reveal how students, teachers and administrators perceived school before the Covid-19 pandemic, during the distance education process during the epidemic and when face-to-face education began after the pandemic. In this study, which aims to determine the change in school perceptions of administrators, teachers and students through metaphors, a phenomenological design, one of the qualitative research designs, was used. The research was carried out with 181 students, 93 teachers and 22 school administrators. The research data were collected with a structured interview form prepared by the researchers and analyzed with the content analysis method. In the study, it has been determined that there has been a change in the perceptions of students, teachers and administrators with the Covid-19 pandemic, and that school perceptions have become negative in the distance education process. In addition, the findings of the study indicated that distance education applications, which are concentrated with Covid-19 in the distance education process, are effective in the change of school perceptions of students, teachers and administrators. It has been suggested to policy makers and practitioners that they should prioritize identifying the factors that cause negative perceptions about school in the distance education process and improving these areas in future applications. It has been suggested to researchers to investigate the impact of the Covid-19 process on the perception of school by parents and other stakeholders, and to examine the perception of school in schools that have integrated distance education into their education and training processes after the pandemic.

Kaynakça

  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., & Yıldız, M. (2020). Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşi tutumlari. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1–9.
  • Akkaş Baysal, E. A., & Gürbüz, Ocak. (2020). Covid-19 salgını sonrasında okul kavramındaki paradigma değişimine ve okulların yeniden açılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 676–705. https://doi.org/10.37217/tebd.787504
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A., & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu University Journal of Education Faculty, 5(3), 285–308. https://doi.org/10.34056/aujef.900375
  • Akyıldız, S., & Yurtbakan, E. (2021). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin Koronavirüs salgını ile ilgili görüşleri, sürecin tutum ve davranışlarına etkileri ve uzaktan eğitim algılarının incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2191–2203. https://doi.org/10.33206/mjss.848566
  • Arslan, P. (2020). Okul kavramına ilişkin metaforlar. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 1–14.
  • Aslanargun, E. (2003). Postmodernizm ve bir insan bilimi olarak eğitim yönetimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ateş, Ö. T. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78–93.
  • Atik, A. D. (2020). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 148–170.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yardımıyla analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Bączek, M., Zagańczyk-Bączek, M., Szpringer, M., Jaroszyński, A., & Wożakowska-Kapłon, B. (2021). Students' perception of online learning during the COVID-19 pandemic: A survey study of Polish medical students. Medicine, 100(7), e24821. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000024821
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109–128. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers, and parents from four selected schools (in Ankara) [Unpublished doctoral thesis]. The Middle East Technical University.
  • Balcı, A. (2008). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları kuram-araştırma ilişkisi II. A. Balcı Edt., Örgüt mecazları, s.190. Ekinoks.
  • Barbour, M., Brown, R., Waters, L. H., Hoey, R., Hunt, J. L., Kennedy, K., ... & Trimm, T. (2011). Online and blended learning: A survey of policy and practice from K-12 schools around the world. International Association for K-12 Online Learning. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED537334.pdf
  • Barbour, M. K. (2022). Introducing a special collection of papers on k-12 online learning and continuity of ınstruction after emergency remote teaching. TechTrends, 66(2), 298–300. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00698-w
  • Başaran, İ. E. (1996). Türkiye eğitim sistemi. Yargıcı.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 131–151. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44460
  • Bayındır, N. (2021). Öğretmenlerin pandemi sonrası okulların açılmasına ilişkin rezilyans beklentisinin belirlenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 353–362. https://doi.org/10.53506/egitim.902431
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29, 431–444.
  • Boydak Özan, M., & Demir, C. (2011). Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 106–126.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1–23. https://doi.org/10.29065/usakead.777652
  • Bozkurt, B., & Aktaş, H. İ. (2022). Covid-19 pandemisi sürecinde okulu yönetmek olgusuna ilişkin okul yöneticilerinin metaforik algıları. Yaşadıkça Eğitim, 36(1), 183–197. https://doi.org/10.33308/26674874.2022361361
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669–699.
  • Cheung, A. C. K., Keung, C. P. C., & Mak, B. S. Y. (2019). Examining the key stakeholders’ perceptions of student learning: towards a paradigm shift in secondary education in Hong Kong, Asia Pacific Journal of Education, 39(4), 532–547. DOI:10.1080/02188791.2019.1604318
  • Chinawa, A. T., Chinawa, J. M., Ossai, E. N., Aronu, A. E., & Onukwuli, V. O. (2021). The COVID 19 pandemic: College adolescents’ perception on school reopening in Nigeria. Journal of Educational and Developmental Psychology, 11(2), 29–38. http://doi.org/10.5539/jedp.v11n2p29
  • Creswell, J.W. (2013) Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th Edt.). SAGE.
  • Çokyaman, M., & Ünal, M. (2021). Öğrenci ve öğretmenlerin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. OPUS International Journal of Society Researches, Administration & Organization, Special Issue, 1684–1715. doi:10.26466/opus.913396
  • Demir, C. E. (2007). Metaphors as a reflection of middle school students' perceptions of school: A cross-cultural analysis. Educational Research and Evaluation, 13(2), 89–107. https://doi.org/10.1080/13803610701204099
  • Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(1), 1–15. doi: 10.19160/ijer.786303
  • Doğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının perspektifinden okul kavramının metaforlarla analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(3), 361–382. http://dx.doi.org/10.5578/keg.7127
  • Ekiz, M. A. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri (Nitel bir araştırma). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 1–13.
  • Fadel, C., Bialik, M., & Trilling, B. (2015). Four-dimensional education: The competencies learners need to succeed. CCR.
  • Hodges, C. B., Moore, S., Lockee, B. B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Inbar, D. E. (1996) The free educational prison: Metaphors and images. Educational Research, 38(1), 77–92.
  • Jandrić, P., Bozkurt, A., McKee, M., & Hayes, S. (2021). Teaching in the age of Covid-19-A longitudinal study. Postdigital Science and Education, 3(3), 743–770. https://doi.org/10.1007/s42438-021-00252-6
  • Kaban, A. (2021). Determining teachers’, students’, and parents’ perceptions of distance education through metaphors. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(1), 245–264. https://doi.org/10.46328/ijres.1316
  • Kövecses, Z. (2002). Cognitive-linguistic comments on metaphor identification. Language and Literature, 11(1), 74–78. https://doi.org/10.1177/096394700201100107
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive Science, 4(2), 195–208.
  • MEB. (2021, 19 Ağustos). 6 Eylül'de tam zamanlı olarak yüz yüze eğitim başlayacak. https://www.meb.gov.tr/6-eylulde-tam-zamanli-olarak-yuz-yuze-egitim baslayacak/haber/23878/tr
  • Metin, M., Gürbey, S. & Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66–89. https://doi.org/10.46762/mamulebd.881284
  • Morgan, G. (1997). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çev. G. Bulut). MESS. ss.394-397).
  • Nalçacı, A., & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239–258.
  • Ogurlu, Ü., Öpengin, E., & Hızlı, E. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin okul ve öğretmene ilişkin metaforik algıları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (46), 67–83.
  • Organisation for economic Co-operation and Development [OECD] (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5b0fd8cd-en
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(3), 327–358. https://doi.org/10.14527/kuey.2014.014
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 96–109.
  • Özdemir, S., Çalık, T., Kılıç, A. Ç., Koşar, S., Sezgin, F., Boyacı, A., ... & Kurt, T. (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Pegem.
  • Özdemir, S., & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 295–322.
  • Özdemir, M., & Kalaycı, H. (2013). Okul bağlılığı ve metaforik okul algısı üzerine bir inceleme: Çankırı ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2125–2137.
  • Öztürk, H., Kırcı, A., & Turan, L. (2021). Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim neye benziyor? Öğretmen adaylarının algıları. Studies in Educational Research and Development, 5(2), 85–110.
  • Russel, T. L. (1999). The no significant difference phenomenon as reported in 355 research reports, summaries and papers. North Carolina State University.
  • Sarıtaş, E., & Çelik, K. (2013). İlkokul öğrencilerinin sınıf kavramına ilişkin metaforik algıları. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1185–1201.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 55(55), 459–496.
  • Senge, P. M., Cambron-McCabe, N., Lucas, T., Smith, B., & Dutton, J. (2012). Schools that learn (updated and revised): A fifth discipline fieldbook for educators, parents, and everyone who cares about education. Currency.
  • Taymaz, H. (2009). İlköğretim ve orta öğretim okul müdürleri için okul yönetimi: Okul yöneticisinin iş alanları, alanlara giren işler, işlerin işlemleri, işlem basamakları. PegemA.
  • TDK. (2022). Algı. https://sozluk.gov.tr/
  • TEDMEM. (2020, 20 Nisan). COVID-19 salgını sürecinde öğretmenler. https://tedmem.org/covid-19/covid-19-salgini-surecinde-ogretmenler#:~:text=%C3%96%C4%9Fretmenlerin%20sosyal%20ve%20duygusal%20a%C3%A7%C4%B1dan,s%C3%BCrecinde%20%C3%B6%C4%9Fretmenler%20ba%C5%9F%20akt%C3%B6rler%20olacakt%C4%B1r.
  • Turan, S. (2006). Yarınların Türkiyesi için okulu yeniden tasarlamak ve düsünmek. Egitim-Bir-Sen (Ed.), Türk egitim sisteminde yeni paradigma arayışları sempozyum bildiriler kitabı (s.306-317). 4-5 Kasim, Ankara.
  • Ulianova, V., Tkachova, N., Tkachov, S., Gavrysh, I., & Khltobina, O. (2022). Changing the paradigm of education in postmodern times. Postmodern Openings, 13(1), 408–419. https://doi.org/10.18662/po/13.1/404
  • Vural, Ö. F., Altıparmak, E., & Aras, S. E. (2022). Lise Öğrencilerinin Covid-19 ve Covid-19 sürecinde okul ile ilgili algılarının metaforlar yoluyla analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 1161–1220. https://doi.org/10.29299/kefad.892795
  • Wrigley, T. (2011). Paradigms of school change. Management in Education, 25(2), 62–66.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncelleştirilmiş 5. Baskı). Seçkin.
  • Yılmaz, E. (2016). 21. yüzyıl becerileri kapsamında dönüşen okul paradigması. E. Yılmaz, M. Çalışman ve S.A. Sulak (Edt), Eğitim bilimlerinden yansımalar, ss. 5–16, Çizgi-Kitapevi.
  • Yüner, B., & Özdemir, M. (2017). Metaforik okul algısı ile okulu terk eğilimi arasındaki ilişkinin öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1041–1060. https://doi.org/10.17152/gefad.303842
  • Yüksel, M., & Hayırsever, F. (2019). Lise öğrencilerinin okul kavramına yönelik algıları ve öğrenim gördükleri okullarına ilişkin duygularının belirlenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 401–434. https://doi.org/10.30964/auebfd.526881
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sabahat Öcal 0000-0001-7908-6377

Umut Alper 0000-0003-0093-2070

Safiye Çiğdem Gören 0000-0002-5576-2091

Mehtap Naillioğlu Kaymak Bu kişi benim

Feride Göregen 0000-0001-5150-8945

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öcal, S., Alper, U., Gören, S. Ç., Naillioğlu Kaymak, M., vd. (2023). Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Covid-19 ile Değişen Metaforik Okul Algısı. Baskent University Journal of Education, 10(1), 97-112.

Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023. 

For previous issues, the institutional web site (https://buje.baskent.edu.tr) was used.