Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECTS OF FAMILY SUPPORTED MATHS EDUCATION PROGRAMME’S ON THE PRESCHOOL CHILDREN’S EARLY MATHS ABILITY // AİLE DESTEKLİ MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMININ OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ ERKEN MATEMATİK BECERİSİNE ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 244 - 264, 31.12.2021
https://doi.org/10.35452/caless.2021.13

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 ay grubundaki çocuklara uygulanan Aile Destekli Matematik Eğitimi Programı’nın çocukların erken matematik becerisine etkisini incelemektir. Deneysel desen kullanılarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim öğretim yılında Ankara ili ilçelerinden birinde MEB’e bağlı resmi anasınıflarına devam eden çocuklar (deney grubu 18, kontrol grubu 14 toplam 32 çocuk) oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında “Genel Bilgi Formu” ve “Erken Matematik Yeteneği Testi-3” kullanılmıştır. Aile Destekli Matematik Eğitimi Programı, deney grubundaki çocuklarla 10 hafta süreyle uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda, deney ve kontrol gruplarındaki çocukların uygulama öncesi erken matematik yeteneklerinin denk olduğu görülmüştür. Deney grubundaki çocuklarla yürütülen “Aile Destekli Matematik Eğitimi Programı” uygulamaları sonrası, deney ve kontrol grupları, “Erken Matematik Yeteneği Testi-3” son test uygulaması yönünden anlamlı bir farklılık göstermektedir (t= 2.077, p= .046< .05). Sonuç olarak deney grubuna uygulanan “Aile Destekli Matematik Eğitimi Programı” nın çocukların erken matematik yetenekleri üzerinde olumlu etkisinin olduğu, programa katılmayan kontrol grubundaki çocukların ise, erken matematik yeteneklerinde anlamlı bir değişiklik olmadığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Akıncı Coşgun, A. ve Tezel Şahin, F. (2018). Ev ortamında anne çocuk arasında etkileşime dayalı yapılan matematik etkinliklerinin annelerin erken matematik beceri farkındalığına etkisi. 2. Uluslararası Erken Müdahale Kongresi’nde sunulan bildiri, Antalya.
  • Akkuş Sevigen, F. (2013). Oyun temelli matematik eğitimi programının çocuğun matematik gelişimine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aktaş Arnas, Y. (2009). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi (4. Baskı). Nobel.
  • Altındağ Kumaş, Ö. (2019). Küçük Çocuklar İçin Büyük Matematik Programı’nın risk grubu çocukların erken matematik becerileri üzerindeki etkililiği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Anderson, A. (1997). Families and mathematics: A study of parent-child interactions. Journal for research in mathematics education, 28(4). 484-511. https://www.jstor.org/stable/749684
  • Arabacı, N. ve Aksoy, A. B. (2005). Okul öncesi eğitime katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 18-26. http://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7809/102445
  • Begum, N. N. (2007). Effect of parent involvement on math and reading achievement of young children: Evidence from the early childhood longitudinal study [Yayımlanmamış doktora tezi]. Indiana University.
  • Bennett, K. K., Weigel, D. J. ve Martin, S. S. (2002). Children's acquisition of early literacy skills: Examining family contributions. Early Childhood Research Quarterly, 17(3), 295–317. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(02)00166-7
  • Bulut Pedük, Ş. (2007). Altı yaş grubundaki çocuklara çoklu zekâ kuramına dayalı olarak verilen matematik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Canoğlu, M. (2007). Okul öncesi kurumlara devam eden 6 yaş grubu çocuklarda proje tabanlı öğrenmenin sezgisel matematik becerilerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Casey, B., Kersh, J. E. ve Youngh J. M. (2004). Storytelling sagas: an effective medium for teaching early childhood mathematics. Early Childhood Research Quaterly, 19 (1), 167-172. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.011
  • Chao, S. J., Stigler, J. W. ve Woodward, J. A. (2000). The effects of physical materials on kindergartners’learning of number concepts. Cognition and Instruction, 18 (3), 285-316. https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1803_1
  • Cohen, F. & Anders, Y. (2020). Family involvement in early childhood education and care and its effects on the social-emotional and language skills of 3-year-old children. School Effectiveness and School Improvement, 31 (1) 125-142. https://doi.org/10.1080/09243453.2019.1646293
  • Deniz Tarım, Ş. (2014). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim 5 - Erken Çocukluk Eğitiminde Matematik. İ. Ulutaş (Ed.), Okul Öncesinde Matematik Eğitimi (ss. 211-232). Hedef.
  • Erdoğan, S. (2006). Altı yaş grubu çocuklarına drama yöntemi ile verilen matematik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Gunderson, E. A., Ramirez, G., Levine, S. C. ve Beilock, S. E. (2011). The role of parents and teachers in the development of gender-related math attitudes. Sex Roles, 66, 153-166. https://doi.org/10.1007/s11199-011-9996-2
  • Hendershot, S.M. (2012). Young children’s mathematics references during free play in family child care settings [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Utah State University.
  • İrkörücü, S. (2006). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden altı yaşındaki çocuklara uygulanan ev odaklı matematiksel destek programının çocukların matematiksel kavram edinimine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kandır, A. ve Orçan, M. (2010). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Morpa.
  • Karakuş, H. (2020). Okul Öncesi Matematik Programı”nın çocukların matematik becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Karasar, N. (1986). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Bilim Kitap Kırtasiye Ltd. Ştd.
  • Lopez, C.O. ve Donovan, L. (2009). Involving Latino parents with mathematics through family math nights: a review of the literature. Journal of Latinos and Education, 8(3), 219-230. https://doi.org/10.1080/15348430902888666
  • Marcon, R. A. (1999). Positive relationships between parent school involvement and public school inner-city preschoolers’ development and academic performance. School Psychology Review, 28(3), 395-412. https://doi.org/10.1080/02796015.1999.12085973
  • Muthen, B.O., & Kaplan, D. (1985). A comparison of some methodologiesfor the factor analysis of non-normal Likert variables. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38, 171–189. https://doi.org/10.1111/j.2044-8317.1985.tb00832.x
  • NPTA (National Parent Teacher Association) (2000). http://www.pta.org/about/content.cfm?ItemNumber=1091
  • Özlen Demircan, Ö. (2018). Okul öncesi eğitimde aile katılımı sistemini genişletmek: aile “bağlılığı, ortaklığı, katılımı ve eğitimi”. İlköğretim Online, 17(4), 1-19. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.507008
  • Sénéchal, M. & LeFevre, J. (2002). Parental involvement in the development of children’s reading skill: A 5-year longitudinal study. Child Development, 73(2), 445-460. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00417
  • Sezer, T. (2008). Okul öncesi eğitimi alan beş yaş grubu çocuklara sayı ve işlem kavramlarını kazandırmada drama yönteminin etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Sheldon, B. S. (2002). Parents’ social networks and beliefs as predictors of parent involvement. The Elemantary School Journal, 102(4), 301-316. https://doi.org/10.1086/499705
  • Starkey, P., Klein, A. ve Wakeley, A. (2004). Enhancing young children’S mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quaterly, 19(1), 99-120. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.002
  • Tezel Şahin, F. ve Özyürek, A. (2011). Anne Baba Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Morpa.
  • Uzun, A. (2013). Aile katılımı odaklı matematiksel destek programının okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların matematiksel kavram edinimine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Ünal, F. (2003). Empatik iletişim eğitiminin okulöncesi çocuğu olan annelerin empatik beceri düzeylerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Vandegrift, J. A. ve Greene, A. L. (1992). Educational leadership. 57-59.
  • Weiss, H., Caspe, M. ve Lopez, M. E. (2006). Family involvement in early childhood education. Harvard Family Research Project, 1, 1-8.
  • Wheeler, H. ve Connor, J. (2009). Parents, Early Years and Learning. NCB.
  • Wood, C. (2002). Parent-child preschool activities can affect the development of literacy skills. Journal of Research Reading, 25(3), 241-258. https://doi.org/10.1111/1467-9817.00173
  • Yalım, N. (2009). 5-6 yaş çocuklarında matematiksel şekil algısı ve sayı kavramının gelişiminde drama yönteminin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Yaşar Ekici, F. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki aile katılım çalışmalarına katılan ve katılmayan ailelerin çocuklarının sosyal beceriler açısından karşılaştırılması. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 167-186. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.299033

THE EFFECTS OF FAMILY SUPPORTED MATHS EDUCATION PROGRAMME’S ON THE PRESCHOOL CHILDREN’S EARLY MATHS ABILITY // AİLE DESTEKLİ MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMININ OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ ERKEN MATEMATİK BECERİSİNE ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 244 - 264, 31.12.2021
https://doi.org/10.35452/caless.2021.13

Öz

The aim of this study is to explore the effect of Family Supported Mathematics Education Program (FSMEP) on mathematics ability of the 48-72 months’ children. The sample of the study is (18 children were included in Experiment Group, 14 children were included in Control Group) 32 children in total kindergartens tied to government located Ankara in 2012-2013. “General Information Form” and “Test of Early Mathematics Ability-3” (TEMA-3) were used to gather research data. Family Supported Mathematics Education Program was implemented with the children in the experimental group for 10 weeks. In this study, it is seen that both groups have equal mathematics skills before the study, however, after FSMEP has been applied to experiment group, a significant difference has been observed with TEMA-3 method (t= 2.077, p= .046< .05). Consequently, it is seen that there is a positive change in early mathematics skills of children in experiment group which were supported by FSMEP and no change in control group which were not supported by FSMEP.

Kaynakça

  • Akıncı Coşgun, A. ve Tezel Şahin, F. (2018). Ev ortamında anne çocuk arasında etkileşime dayalı yapılan matematik etkinliklerinin annelerin erken matematik beceri farkındalığına etkisi. 2. Uluslararası Erken Müdahale Kongresi’nde sunulan bildiri, Antalya.
  • Akkuş Sevigen, F. (2013). Oyun temelli matematik eğitimi programının çocuğun matematik gelişimine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aktaş Arnas, Y. (2009). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi (4. Baskı). Nobel.
  • Altındağ Kumaş, Ö. (2019). Küçük Çocuklar İçin Büyük Matematik Programı’nın risk grubu çocukların erken matematik becerileri üzerindeki etkililiği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Anderson, A. (1997). Families and mathematics: A study of parent-child interactions. Journal for research in mathematics education, 28(4). 484-511. https://www.jstor.org/stable/749684
  • Arabacı, N. ve Aksoy, A. B. (2005). Okul öncesi eğitime katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 18-26. http://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7809/102445
  • Begum, N. N. (2007). Effect of parent involvement on math and reading achievement of young children: Evidence from the early childhood longitudinal study [Yayımlanmamış doktora tezi]. Indiana University.
  • Bennett, K. K., Weigel, D. J. ve Martin, S. S. (2002). Children's acquisition of early literacy skills: Examining family contributions. Early Childhood Research Quarterly, 17(3), 295–317. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(02)00166-7
  • Bulut Pedük, Ş. (2007). Altı yaş grubundaki çocuklara çoklu zekâ kuramına dayalı olarak verilen matematik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Canoğlu, M. (2007). Okul öncesi kurumlara devam eden 6 yaş grubu çocuklarda proje tabanlı öğrenmenin sezgisel matematik becerilerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Casey, B., Kersh, J. E. ve Youngh J. M. (2004). Storytelling sagas: an effective medium for teaching early childhood mathematics. Early Childhood Research Quaterly, 19 (1), 167-172. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.011
  • Chao, S. J., Stigler, J. W. ve Woodward, J. A. (2000). The effects of physical materials on kindergartners’learning of number concepts. Cognition and Instruction, 18 (3), 285-316. https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1803_1
  • Cohen, F. & Anders, Y. (2020). Family involvement in early childhood education and care and its effects on the social-emotional and language skills of 3-year-old children. School Effectiveness and School Improvement, 31 (1) 125-142. https://doi.org/10.1080/09243453.2019.1646293
  • Deniz Tarım, Ş. (2014). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim 5 - Erken Çocukluk Eğitiminde Matematik. İ. Ulutaş (Ed.), Okul Öncesinde Matematik Eğitimi (ss. 211-232). Hedef.
  • Erdoğan, S. (2006). Altı yaş grubu çocuklarına drama yöntemi ile verilen matematik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Gunderson, E. A., Ramirez, G., Levine, S. C. ve Beilock, S. E. (2011). The role of parents and teachers in the development of gender-related math attitudes. Sex Roles, 66, 153-166. https://doi.org/10.1007/s11199-011-9996-2
  • Hendershot, S.M. (2012). Young children’s mathematics references during free play in family child care settings [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Utah State University.
  • İrkörücü, S. (2006). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden altı yaşındaki çocuklara uygulanan ev odaklı matematiksel destek programının çocukların matematiksel kavram edinimine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kandır, A. ve Orçan, M. (2010). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Morpa.
  • Karakuş, H. (2020). Okul Öncesi Matematik Programı”nın çocukların matematik becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Karasar, N. (1986). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Bilim Kitap Kırtasiye Ltd. Ştd.
  • Lopez, C.O. ve Donovan, L. (2009). Involving Latino parents with mathematics through family math nights: a review of the literature. Journal of Latinos and Education, 8(3), 219-230. https://doi.org/10.1080/15348430902888666
  • Marcon, R. A. (1999). Positive relationships between parent school involvement and public school inner-city preschoolers’ development and academic performance. School Psychology Review, 28(3), 395-412. https://doi.org/10.1080/02796015.1999.12085973
  • Muthen, B.O., & Kaplan, D. (1985). A comparison of some methodologiesfor the factor analysis of non-normal Likert variables. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38, 171–189. https://doi.org/10.1111/j.2044-8317.1985.tb00832.x
  • NPTA (National Parent Teacher Association) (2000). http://www.pta.org/about/content.cfm?ItemNumber=1091
  • Özlen Demircan, Ö. (2018). Okul öncesi eğitimde aile katılımı sistemini genişletmek: aile “bağlılığı, ortaklığı, katılımı ve eğitimi”. İlköğretim Online, 17(4), 1-19. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.507008
  • Sénéchal, M. & LeFevre, J. (2002). Parental involvement in the development of children’s reading skill: A 5-year longitudinal study. Child Development, 73(2), 445-460. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00417
  • Sezer, T. (2008). Okul öncesi eğitimi alan beş yaş grubu çocuklara sayı ve işlem kavramlarını kazandırmada drama yönteminin etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Sheldon, B. S. (2002). Parents’ social networks and beliefs as predictors of parent involvement. The Elemantary School Journal, 102(4), 301-316. https://doi.org/10.1086/499705
  • Starkey, P., Klein, A. ve Wakeley, A. (2004). Enhancing young children’S mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quaterly, 19(1), 99-120. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.002
  • Tezel Şahin, F. ve Özyürek, A. (2011). Anne Baba Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Morpa.
  • Uzun, A. (2013). Aile katılımı odaklı matematiksel destek programının okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların matematiksel kavram edinimine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Ünal, F. (2003). Empatik iletişim eğitiminin okulöncesi çocuğu olan annelerin empatik beceri düzeylerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Vandegrift, J. A. ve Greene, A. L. (1992). Educational leadership. 57-59.
  • Weiss, H., Caspe, M. ve Lopez, M. E. (2006). Family involvement in early childhood education. Harvard Family Research Project, 1, 1-8.
  • Wheeler, H. ve Connor, J. (2009). Parents, Early Years and Learning. NCB.
  • Wood, C. (2002). Parent-child preschool activities can affect the development of literacy skills. Journal of Research Reading, 25(3), 241-258. https://doi.org/10.1111/1467-9817.00173
  • Yalım, N. (2009). 5-6 yaş çocuklarında matematiksel şekil algısı ve sayı kavramının gelişiminde drama yönteminin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Yaşar Ekici, F. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki aile katılım çalışmalarına katılan ve katılmayan ailelerin çocuklarının sosyal beceriler açısından karşılaştırılması. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 167-186. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.299033
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğba Uslu Çavdarcı 0000-0003-1828-9087

Fatma Ünal 0000-0003-4476-2544

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uslu Çavdarcı, T., & Ünal, F. (2021). THE EFFECTS OF FAMILY SUPPORTED MATHS EDUCATION PROGRAMME’S ON THE PRESCHOOL CHILDREN’S EARLY MATHS ABILITY // AİLE DESTEKLİ MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMININ OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ ERKEN MATEMATİK BECERİSİNE ETKİSİ. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 3(2), 244-264. https://doi.org/10.35452/caless.2021.13