Objective: The aim of this study is to examine the relationship
between exam anxiety levels and smartphone addiction levels of
secondary school students.
Method: This study was designed using the relational survey
model from quantitative methods. The population of the study
consists of students studying at the secondary school level in
Istanbul between 2023-2024. The sample of the study consists
of 417 students selected by simple random sampling method.
In the study, Personal Information Form was used to evaluate
demographic characteristics, ‘Westside Test Anxiety Scale’
was used to measure the level of test anxiety and ‘Smartphone
Addiction Scale-Short Form’ was used to measure the level of
smartphone addiction. The research data were analysed using
SPSS 27.00 package programme.
Findings: It was determined that there was a positive, weakmedium
significant relationship between test anxiety levels of
secondary school students and smartphone addiction. In addition,
it was determined that there was a significant relationship between
test anxiety level and gender, parental attitude, school achievement,
parents' attitude towards success, and duration of smartphone use.
It was determined that there is a significant relationship between
smartphone addiction and time alone, duration of smartphone
use, school achievement, parents' attitude towards success
Conclusion: There is a significant relationship between test
anxiety and smartphone addiction in adolescent secondary
school students. This indicates that there is a need for prevention
studies and psychoeducation for students, teachers and parents in
secondary schools for test anxiety and smartphone addiction.
Amaç: Araştırma kapsamında ortaokul öğrencilerinin sınav
kaygı düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı düzeyi arasındaki
ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Bu araştırma, nicel yöntemlerden ilişkisel tarama
modeli kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini,
İstanbul’da 2023-2024 yılları arasında yer alan ve ortaokul
düzeyinde eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemini, basit rast gele örnekleme yöntemi ile seçilen 417
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada demografik özellikleri
değerlendirmek için Kişisel Bilgi Formu, sınav kaygısı düzeyini
ölçmek için "Westside Sınav Kaygısı Ölçeği" ve akıllı telefon
bağımlılığı düzeyini ölçmek için "Akıllı Telefon Bağımlılığı
Ölçeği-Kısa Form" kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 27.00
paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Ortaokul öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri ile akıllı
telefon bağımlılığı arasında pozitif yönlü zayıf-orta anlamlı ilişki
olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sınav kaygı düzeyi ile cinsiyet,
ebeveyn tutumu, okul başarısı, ebeveynlerin başarıya yönelik
tutumu, akıllı telefon kullanım süresi arasında anlamlı bir ilişki
olduğu tespit edilmiştir. Akıllı telefon bağımlılığı ile yalnız kalma
süresi, akıllı telefon kullanım süresi, okul başarısı, ebeveynlerin
başarıya yönelik tutumu arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit
edilmiştir.
Sonuç: Erinlik dönemindeki ortaokul öğrencileri için sınav
kaygısı ile akıllı telefon bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki
vardır. Bu durum sınav kaygısı ve akıllı telefon bağımlılığı için
ortaokullarda öğrenci, öğretmen ve ebeveynlere yönelik önleme
çalışmaları ve psikoeğitimlere ihtiyaç olduğunu gösterir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |