Çizgi romanın senaryo bağlamında yapısını oluşturan en önemli unsur çizerin hayal gücüdür. Hayal gücünün desteklendiği unsurlardan birisi de dış dünyayı izlemektir. Dolayısıyla çizerin gördüğü veya gözlemlediği yerler çizgi romanın senaryosunu ve mekânını oluşturmaktadır. Mekânların çizgi romanlarda oluşturulması diğer sanat dallarına göre daha kolay olmaktadır. Çünkü bir kâğıt ve bir kalem, çizeri ve okuru başka diyarlara götürmek için yeterlidir. Bu bağlamda kıtalararası seyahatlerin az veya maliyetli olduğu eski dönemlere ait çizgi romanlar kültürel görev üstlenmiştir. Dolayısıyla çizgi romanlar sayesinde okurlar kabaca da olsa bile bir yerdeki yaşamı tecrübe edebilmektedirler. Bu fikirleri desteklemek ve ortaya koymak bağlamında makalede önce genel kültür ve görsel okuryazarlık üzerinde durulmuş, sonrasında ise 20. yüzyıla ait çizgi roman klasiklerinden seçilmiş örnekler ortaya konulmuştur. Çalışmanın sonuç kısmında çizgi romanlardaki coğrafi betimlemelerin genel kültüre katkısının olduğu gözlemlenmiş ve değerlendirilmiştir.
Makalenin tüm süreçlerinde Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi'nin araştırma ve yayın etiği ilkelerine uygun olarak hareket edilmiştir. Bu makalenin etik kurul izni gerektirmeyen çalışmalar özelliği taşıdığını beyan ederim.
The most important factor that creates the structure of the comic book in the context of the scenario is the imagination of the illustrator. One of the factor that supports imagination is monitoring the outside world. Therefore, the places seen or observed by the illustrator constitute the scenario and setting of the comic book. Creating locations in comics is easier than in other branches of art. Because a piece of paper and a pen are enough to take the illustrator and the reader to other lands. In this context, comic books from ancient times, when intercontinental travel was few or costly, took on a cultural role. Therefore, thanks to comic books, readers can experience life in a place, even if only roughly. In the context of supporting and revealing these ideas, the article first focuses on general culture and visual literacy. Then, examples selected from the comic book classics of the 20th century were presented, and in the conclusion, the contribution of geographical descriptions in comics to general culture has to be evaluated.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 4 |