Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çizgi Romanlara Yansıtılan Coğrafi Mekânların Genel Kültüre Katkısı

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 4, 230 - 244, 29.12.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1515360

Öz

Çizgi romanın senaryo bağlamında yapısını oluşturan en önemli unsur çizerin hayal gücüdür. Hayal gücünün desteklendiği unsurlardan birisi de dış dünyayı izlemektir. Dolayısıyla çizerin gördüğü veya gözlemlediği yerler çizgi romanın senaryosunu ve mekânını oluşturmaktadır. Mekânların çizgi romanlarda oluşturulması diğer sanat dallarına göre daha kolay olmaktadır. Çünkü bir kâğıt ve bir kalem, çizeri ve okuru başka diyarlara götürmek için yeterlidir. Bu bağlamda kıtalararası seyahatlerin az veya maliyetli olduğu eski dönemlere ait çizgi romanlar kültürel görev üstlenmiştir. Dolayısıyla çizgi romanlar sayesinde okurlar kabaca da olsa bile bir yerdeki yaşamı tecrübe edebilmektedirler. Bu fikirleri desteklemek ve ortaya koymak bağlamında makalede önce genel kültür ve görsel okuryazarlık üzerinde durulmuş, sonrasında ise 20. yüzyıla ait çizgi roman klasiklerinden seçilmiş örnekler ortaya konulmuştur. Çalışmanın sonuç kısmında çizgi romanlardaki coğrafi betimlemelerin genel kültüre katkısının olduğu gözlemlenmiş ve değerlendirilmiştir.

Etik Beyan

Makalenin tüm süreçlerinde Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi'nin araştırma ve yayın etiği ilkelerine uygun olarak hareket edilmiştir. Bu makalenin etik kurul izni gerektirmeyen çalışmalar özelliği taşıdığını beyan ederim.

Kaynakça

  • Rippl, G. & E. Lukas. (2013). Intermediality, transmediality, and graphic narrative, Daniel Stein And Jan-Noel Thon, (Ed.) Narratologia: Contributions To Narrative Theory (s. 191–217), Walter De Gruyter Gmbh. Ross, C. (2022). Graphic Novels As Cultural Artifacts At Nemla. https://call-for-papers.sas.upenn.edu/cfp/2022/06/16/graphic-novels-as-cultural-artifacts-at-nemla (Erişim Tarihi: 08.10.2023). Sağdıç, M. (2020). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin Genel Kültür Meselesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 1-15. Savic, V. (2022). Graphic novels as a teaching tool for raising intercultural sensitivity in primary english classroom 1. Children’s Literature In Science And Teaching. 257-271. https://doi.org/10.46793/Kdnn21.257

The Contribution of Geographical Locations Reflected in Comics to General Culture

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 4, 230 - 244, 29.12.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1515360

Öz

The most important factor that creates the structure of the comic book in the context of the scenario is the imagination of the illustrator. One of the factor that supports imagination is monitoring the outside world. Therefore, the places seen or observed by the illustrator constitute the scenario and setting of the comic book. Creating locations in comics is easier than in other branches of art. Because a piece of paper and a pen are enough to take the illustrator and the reader to other lands. In this context, comic books from ancient times, when intercontinental travel was few or costly, took on a cultural role. Therefore, thanks to comic books, readers can experience life in a place, even if only roughly. In the context of supporting and revealing these ideas, the article first focuses on general culture and visual literacy. Then, examples selected from the comic book classics of the 20th century were presented, and in the conclusion, the contribution of geographical descriptions in comics to general culture has to be evaluated.

Kaynakça

  • Rippl, G. & E. Lukas. (2013). Intermediality, transmediality, and graphic narrative, Daniel Stein And Jan-Noel Thon, (Ed.) Narratologia: Contributions To Narrative Theory (s. 191–217), Walter De Gruyter Gmbh. Ross, C. (2022). Graphic Novels As Cultural Artifacts At Nemla. https://call-for-papers.sas.upenn.edu/cfp/2022/06/16/graphic-novels-as-cultural-artifacts-at-nemla (Erişim Tarihi: 08.10.2023). Sağdıç, M. (2020). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin Genel Kültür Meselesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 1-15. Savic, V. (2022). Graphic novels as a teaching tool for raising intercultural sensitivity in primary english classroom 1. Children’s Literature In Science And Teaching. 257-271. https://doi.org/10.46793/Kdnn21.257
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bayram Bozhüyük 0000-0002-3958-5072

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 16 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bozhüyük, B. (2024). Çizgi Romanlara Yansıtılan Coğrafi Mekânların Genel Kültüre Katkısı. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), 230-244. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1515360