Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUKLARDA BESLENME SÜRECİNDE ANNELERİN TUTUMLARI İLE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 88 - 103, 06.01.2022
https://doi.org/10.36731/cg.1035201

Öz

Beslenme, büyüme ve gelişme; bireyin yaşamını sürdürebilmesi, yaşam kalitesini artırabilmesi ve iyileştirebilmesi adına önemli bir süreçtir. Beslenme sürecinin karın doyurma dışında sosyal, psikolojik ve fizyolojik işlevleri de mevcuttur. Beslenme süreci, hem anne ile kurulan bağa hem de annenin psikolojik durumuna olan etkisi bakımından yadsınamaz bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, çocuklarıyla beslenme sürecinde karşılıklı etkileşimde bulunan annelerin, beslenme sürecindeki tutumları ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya, 9 - 72 ay arasında farklı yaş gruplarında çocukları bulunan 217 anne katılmış olup, araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, annelerin beslenme sürecindeki tutumlarının, psikolojik iyi oluşlarını etkilediği görülmüştür. Ayrıca demografik değişkenlere göre de incelemelerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aksel, B., (2018). 0-6 Yaş Arası Çocuğu Olan Annelerin Psikolojik İyi Oluşlarının Öznel İyi Oluş, Öğrenilmiş Güçlülük Ve Algılanan Sosyal Destek Açısından Yordanması. Yüksek Lisans Yeterlik Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Haziran, 2018. İstanbul.
  • Austin, V. L. ve Sciarra, D. T. (2013). Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar. (Çev. Ed. M. Özekes). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Aydın, G., Akay, D., İbiş, E. (2017). 3-7 yaş çocuğa sahip annelerin beslenmeyle ilgili davranışlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 683-700.
  • Balogun, T. B., & Yakubu, A. M. (2015). Recent illness, feeding practices and father’s education as determinants of nutritional status among preschool children in a rural Nigerian community. Journal of Tropical Pediatrics, 61(2), 92-99.
  • Bradburn, N. M. (1969). The Structure of Psychological Well-being. Chicago: Aldine Publishing Company.
  • Chang, C. Y., Trehan, I., Wang, R. J., Thakwalakwa, C., Maleta, K., Deitchler, M., & Manary, M. J. (2013). Children successfully treated for moderate acute malnutrition remain at risk for malnutrition and death in the subsequent year after recovery. The Journal of Nutrition, 143(2), 215 220.
  • Buss, A.H.: Psychopathology, John Wiley and Sons Inc.. New York, 1968.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilsiz, H., ve Dağ, İ. (2018). Beslenme Süreci Anne Tutumları Ölçeği (BSATÖ): Geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi. 1-9.
  • Ek, A., Sorjonen, K., Eli, K., Lindberg, L., Nyman, J., Marcus, C., ... Nowicka, P. (2016). Associations between parental concerns about preschoolers ’weight and eating and parental feeding practices: Results from analyses of the child eating behavior questionnaire, the child feeding questionnaire, and the lifestyle behavior checklist. PLOS ONE, 11 (1), e0147257. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0147257
  • Erikson, E.H.: Childhood and Society. Imago Pub., London, 1945. George,D., & Mallery, M.(2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update(10a ed.) Boston.
  • Goodman, L. C., Roberts, L. T., & Musher-Eizenman, D. R. (2020). Mindful feeding: A pathway between parenting style and child eating behaviors. Eating Behaviors, 36, 101335
  • Holub, S. C., & Musher‐Eizenman, D. R. (2010). Examining preschoolers' nutrition knowledge using a meal creation and food group classification task: age and gender differences. Early Child Development and Care, 180(6), 787-798.
  • Kimber, M., McTavish, J. R., Couturier, J., Boven, A., Gill, S., Dimitropoulos, G., & MacMillan, H. L. (2017). Consequences of child emotional abuse, emotional neglect and exposure to intimate partner violence for eating disorders: a systematic critical review. BMC Psychology, 5(1), 33.
  • Kuran, M. S. (2021). Bir anaokulundaki öğrencilerin annelerinin evdeki beslenme tutumu ve ilişkili faktörler (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Mahler, M.S., Gosliner, S.J.: On Symbiotic Child Psychosis. The Psychoanalytic Study of the Child, 10:195 - 219, 1955.
  • Maier, H.W.: Three Theories of Child Development. Harper and Row Pub., New York, 1969.
  • Muslu, G. K., Beytut, D., Kahraman, A., Yardımcı, F., & Başbakkal, Z. (2014). Nutritional style of parents and examination of the effective factors. Turkish Archives of Pediatrics/Türk Pediatri Arşivi, 49(3), 224.
  • Onraet, E., Hiel, A. V., ve Dhont, K. (2012). The relationship between right-wing ideological attitudes and psychological well-being. Personality ans Social Psychology Bulletin, 39(4), 509-522.
  • Prado, E. L., & Dewey, K. G. (2014). Nutrition and brain development in early life. Nutrition reviews, 72(4), 267-284.
  • Ryff, C. D., ve Keyes, C. L. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-727.
  • Ryff, C. D., Magee, W. J., ve Kling, K. C. (1999). Forging Macro-Micro Linages in the Study of Psychological Well- Being. C. D. Ryff, W. J. Magee, ve K. C. Kling, The Self and Society In Aging Processes (s. 247-278). New York: Springer Publishing Company.
  • Ryff, C. D., ve Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9, 13-39.
  • Selimoğlu M. A. (2014) “Sağlıkta ve Hastalıkta Çocuk Beslenmesi”, Akademi Yayınları, İstanbul.
  • Shirley, H.F.: Pediatric Psychiatry. Harvard University Press, Cambridge, 1963.
  • Solomon, P., Patch, V.D.: Handbook of Psyhiatry. Lange Pub., California, 1969.
  • Spock, B.: Baby and Child Care. Pocket Books, New York, 1957.
  • Şahin, M. K., Çoban, A., & Karaman, N. G. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin medyanın çocukların beslenme alışkanlıkları ve bozuklukları üzerindeki etkisine yönelik bakış açıları. Elementary Education Online, 17(1).
  • Telef, B. B. (2011). Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 11. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 3–5 Ekim, Selçuk- İzmir.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384.
  • Vallerand, R. J. (2012). The role of passion in sustainable psychological well-being. Springer Open Journal, 2-21.
  • Yılmaz, G. (2020). Çocuklarda Yeme Davranışı ve Annelerin Besleme Tutumları. Eurasian Journal of Family Medicine, 9(2), 109-116.
  • Winnicot, D.W.: The Child, The Family and the Outside World. Penguin Books, Middlesex, 1971.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN MOTHERS' ATTITUDES AND PSYCHOLOGICAL WELL-BEING IN THE NUTRITION PROCESS OF CHILDREN

Yıl 2021, , 88 - 103, 06.01.2022
https://doi.org/10.36731/cg.1035201

Öz

Nutrition is an important process for the individual to grow, develop, sustain her life, increase and improve her quality of life. Nutrition process also has social, psychological and physiological functions besides filling the stomach. The feeding process emerges as an undeniable phenomenon in terms of its effect on both the bond established with the mother and the psychological state of the mother. In this context, the aim of the study is to examine the relationship between the attitudes of mothers who interact with their children during the feeding process and their psychological well-being. 217 mothers with children in different age groups between 9 and 72 months participated in the study, and quantitative research method was used in the study. As a result of the research, it was seen that the attitudes of mothers during the feeding process affected their psychological well-being. In addition, analyzes were made according to demographic variables.

Kaynakça

  • Aksel, B., (2018). 0-6 Yaş Arası Çocuğu Olan Annelerin Psikolojik İyi Oluşlarının Öznel İyi Oluş, Öğrenilmiş Güçlülük Ve Algılanan Sosyal Destek Açısından Yordanması. Yüksek Lisans Yeterlik Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Haziran, 2018. İstanbul.
  • Austin, V. L. ve Sciarra, D. T. (2013). Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar. (Çev. Ed. M. Özekes). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Aydın, G., Akay, D., İbiş, E. (2017). 3-7 yaş çocuğa sahip annelerin beslenmeyle ilgili davranışlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 683-700.
  • Balogun, T. B., & Yakubu, A. M. (2015). Recent illness, feeding practices and father’s education as determinants of nutritional status among preschool children in a rural Nigerian community. Journal of Tropical Pediatrics, 61(2), 92-99.
  • Bradburn, N. M. (1969). The Structure of Psychological Well-being. Chicago: Aldine Publishing Company.
  • Chang, C. Y., Trehan, I., Wang, R. J., Thakwalakwa, C., Maleta, K., Deitchler, M., & Manary, M. J. (2013). Children successfully treated for moderate acute malnutrition remain at risk for malnutrition and death in the subsequent year after recovery. The Journal of Nutrition, 143(2), 215 220.
  • Buss, A.H.: Psychopathology, John Wiley and Sons Inc.. New York, 1968.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilsiz, H., ve Dağ, İ. (2018). Beslenme Süreci Anne Tutumları Ölçeği (BSATÖ): Geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi. 1-9.
  • Ek, A., Sorjonen, K., Eli, K., Lindberg, L., Nyman, J., Marcus, C., ... Nowicka, P. (2016). Associations between parental concerns about preschoolers ’weight and eating and parental feeding practices: Results from analyses of the child eating behavior questionnaire, the child feeding questionnaire, and the lifestyle behavior checklist. PLOS ONE, 11 (1), e0147257. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0147257
  • Erikson, E.H.: Childhood and Society. Imago Pub., London, 1945. George,D., & Mallery, M.(2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update(10a ed.) Boston.
  • Goodman, L. C., Roberts, L. T., & Musher-Eizenman, D. R. (2020). Mindful feeding: A pathway between parenting style and child eating behaviors. Eating Behaviors, 36, 101335
  • Holub, S. C., & Musher‐Eizenman, D. R. (2010). Examining preschoolers' nutrition knowledge using a meal creation and food group classification task: age and gender differences. Early Child Development and Care, 180(6), 787-798.
  • Kimber, M., McTavish, J. R., Couturier, J., Boven, A., Gill, S., Dimitropoulos, G., & MacMillan, H. L. (2017). Consequences of child emotional abuse, emotional neglect and exposure to intimate partner violence for eating disorders: a systematic critical review. BMC Psychology, 5(1), 33.
  • Kuran, M. S. (2021). Bir anaokulundaki öğrencilerin annelerinin evdeki beslenme tutumu ve ilişkili faktörler (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Mahler, M.S., Gosliner, S.J.: On Symbiotic Child Psychosis. The Psychoanalytic Study of the Child, 10:195 - 219, 1955.
  • Maier, H.W.: Three Theories of Child Development. Harper and Row Pub., New York, 1969.
  • Muslu, G. K., Beytut, D., Kahraman, A., Yardımcı, F., & Başbakkal, Z. (2014). Nutritional style of parents and examination of the effective factors. Turkish Archives of Pediatrics/Türk Pediatri Arşivi, 49(3), 224.
  • Onraet, E., Hiel, A. V., ve Dhont, K. (2012). The relationship between right-wing ideological attitudes and psychological well-being. Personality ans Social Psychology Bulletin, 39(4), 509-522.
  • Prado, E. L., & Dewey, K. G. (2014). Nutrition and brain development in early life. Nutrition reviews, 72(4), 267-284.
  • Ryff, C. D., ve Keyes, C. L. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-727.
  • Ryff, C. D., Magee, W. J., ve Kling, K. C. (1999). Forging Macro-Micro Linages in the Study of Psychological Well- Being. C. D. Ryff, W. J. Magee, ve K. C. Kling, The Self and Society In Aging Processes (s. 247-278). New York: Springer Publishing Company.
  • Ryff, C. D., ve Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9, 13-39.
  • Selimoğlu M. A. (2014) “Sağlıkta ve Hastalıkta Çocuk Beslenmesi”, Akademi Yayınları, İstanbul.
  • Shirley, H.F.: Pediatric Psychiatry. Harvard University Press, Cambridge, 1963.
  • Solomon, P., Patch, V.D.: Handbook of Psyhiatry. Lange Pub., California, 1969.
  • Spock, B.: Baby and Child Care. Pocket Books, New York, 1957.
  • Şahin, M. K., Çoban, A., & Karaman, N. G. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin medyanın çocukların beslenme alışkanlıkları ve bozuklukları üzerindeki etkisine yönelik bakış açıları. Elementary Education Online, 17(1).
  • Telef, B. B. (2011). Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 11. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 3–5 Ekim, Selçuk- İzmir.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384.
  • Vallerand, R. J. (2012). The role of passion in sustainable psychological well-being. Springer Open Journal, 2-21.
  • Yılmaz, G. (2020). Çocuklarda Yeme Davranışı ve Annelerin Besleme Tutumları. Eurasian Journal of Family Medicine, 9(2), 109-116.
  • Winnicot, D.W.: The Child, The Family and the Outside World. Penguin Books, Middlesex, 1971.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Berfin Elmas 0000-0001-6768-4353

Yusuf Dilbilir 0000-0002-4569-251X

Cumhur Demiralp 0000-0001-7138-2964

Davut Açar 0000-0003-4877-9036

Yayımlanma Tarihi 6 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2021
Kabul Tarihi 3 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Elmas, B., Dilbilir, Y., Demiralp, C., Açar, D. (2022). ÇOCUKLARDA BESLENME SÜRECİNDE ANNELERİN TUTUMLARI İLE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 4(8), 88-103. https://doi.org/10.36731/cg.1035201