Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DEPREMİN ÇOCUKLARA ETKİLERİ

Yıl 2023, , 93 - 105, 08.07.2023
https://doi.org/10.36731/cg.1299175

Öz

Çocuklar bir toplumda en savunmasız durumda olan korunması ve kollanması gereken bir varlık olarak ifade edilebilir. Çocuklar algılayamadıkları ve anlayamadıkları olaylar karşısında farklı tepkiler ve reaksiyonlar verebilmekte, günlük rutinleri bozulmakta ve bu durum onların psikolojik açıdan yara almalarıyla sonuçlanabilmektedir. Çocukların afetler sırasında yaşamış oldukları problemler, sadece o anda da kalmamakta, aynı zamanda travma sonrası stres bozukluğu gibi problemler yaşamalarına da yol açmaktadır. Durumun bu yönde olması ise müdahalede bulunmayı gerektirmektedir. Ancak müdahalede bulunmadan önce dönemlere göre çocukların afet olgusunu nasıl değerlendirdiklerinin ele alınması, yapılacak müdahalenin şekillenmesi açısından da oldukça önemli olacaktır. Bu kapsamda çalışmada, 6 Şubat 2023 tarihinde yaşanan doğal bir afet olan deprem özelinde çocukların afet karşısındaki tutumlarının ele alınarak incelenmesi ve yapılması gerekenler hakkında farkındalık oluşturma amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • AFAD (2023). Açıklamalı afet yönetimi terimleri sözlüğü. https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu
  • Akcanbaş M. (2009). Çocuklarda ve Gençlerde Afet Psikososyolojisi El Kitabı (I), http://mertakcanbas.blogcu.com/cocuklar-vegenclerde-afet-psikososyolojisi-el-kitabi-i/6232106.
  • Altun, F. (2016). Afetlerde psikososyal hizmetler: Marmara ve Van depremleri karşılaştırmalı analizi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8-9), 183-197.
  • Aral, N. ve Ersoy, Ş. (2001). Deprem ve çocuk. Yaşadıkça Eğitim, 70, 2-7.
  • Ataç, M. ve Özsever, G. (2021). Depremden etkilenen çocuk ve ergenlerin ruhsal durumu ve hemşirelik yaklaşımı. Journal Emergency Aid and Disaster Science, 1(1), 22-27.
  • Bulut, S. (2010). Depremi direk olarak yaşayan ve okulları yıkılan çocuklarda görülen travma sonrası stres tepkilerinin ve alt boyutlarının üç yıllık boylamsal incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 25(66), 87-98.
  • Çalış, S. (2023). İş sağlığı ve güvenliğinden yaşam güvenliğine. S. Tepe (Ed.). Sağlık Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği. (ss.63-75). Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Doğan, F. ve Kırkıncıoğlu, M. (2020). Okul öncesi çocuklarda (4-6 yaş) deprem, yangın ve tahliye konusunda durum tespitinin yapılması. ISG Akademik 2(2), 145-159.
  • Erdem, B. N., ve Kaynar, A. (2022). “Sesimizi Duyan Var mı?”: İzmir Depremi Konulu Televizyon Haberlerinde Çocukların Temsili. Selçuk İletişim, 15(2), 737-766.
  • Ergün, N. (2005). Çocuklarda yas. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 4(1), 98-101.
  • Erkan S. (2010). Deprem yaşayan ve yaşamayan okul öncesi çocukların davranışsal/duygusal sorunlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 56-62.
  • Field J.E., Wehrman J.D. ve Yoo M.S., (2017). Helping the weeping, worried, and willful: psychological first aid for primary and secondary students. Journal of Asia Pacific Counseling, 7(2), 169-180.
  • Girardi F.J., Miconi D., Lyke C. ve Rousseau C., (2020). Creative expression workshops as Psychological First Aid (PFA) for asylum-seeking children: An exploratory study in temporary shelters in Montreal. Clinical child psychology and psychiatry, 25(2), 483-493.
  • Gökler Danışman I. ve Okay, D. (2017). Afetlerin çocuk ve ergenler üzerindeki etkileri ve müdahale yaklaşımları. Türkiye Klinikleri, 2(3), 189-197.
  • İşmen, A. E. (2001). Deprem yaşantısına bağlı travma ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 80-104.
  • Karabulut, D. ve Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376.
  • Karakuş, U. (2013). Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(29), 97-116.
  • Kazan, H. (2021). Dijital habercilik bağlamında trajik haberlerde etik ve bireyler üzerindeki etkisi üzerine bir araştırma. International Journal of Social Inquiry, 14(2), 661-692.
  • Koçan, N. ve Sürün, S. (2020). 1. Derece deprem kuşağında yer alan Balıkesir- Burhaniye kenti için deprem parkı önerisi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(1), 14-31.
  • Kukuoğlu, A. (2018). Doğal afetler sonrası yaşanan travmalar ve örnek bir psikoeğitim programı. Afet ve Risk Dergisi 1(1), 39-52.
  • Kula, S. ve Çakar, B. (2015). Maslow ihtiyaçlar hiyerarşisi bağlamında toplumda bireylerin güvenlik algısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(12), 191-210.
  • Limoncu, S., ve Atmaca, A. B. (2018). Çocuk Merkezli Afet Yönetimi. Megaron, 13(1), 132-143.
  • Mızrak, S. (2018). Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 56-67.
  • Özgölet, B.M. ve Utkucu, M. (2021). Depremin yıkıcı etkisiyle başa çıkmada etkili olan etkenler. Academic Platform https://www.acperpro.com/papers/articles/ISHAD2021ID38.pdf (Er. Tar. 2.3.2023).
  • Özkan, B. ve Çetinkaya Kutun, F. (2021). Afet psikolojisi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(3), 249-256.
  • Sabuncuoğlu, O., Çevikaslan, A. ve Berkem, M. (2003). Marmara depreminden etkilenen iki ayrı bölgede ergenlerde depresyon, kaygı ve davranış. Klinik Psikiyatri, 6, 189-197.
  • Sapsağlam, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarında doğal afet farkındalığı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 283-295.
  • Schafer A., Snider L. ve Sammour R., (2016). A reflective learning report about the implementation and impacts of psychological first Aid (PFA) in Gaza. Disaster Health, 3(1), 1-10.
  • Türk Dil Kurumu (2023). Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Usta, E ve Yükseler, M. (2021). Afetlerde sosyal medya kullanımı ve etik ikilemler: İzmir Seferihisar depremi örneği. Afet ve Risk Dergisi, 4(2), 249-269.
  • Ünver, H. ve Karakaya, I. (2019). Çocuk ve ergen psikiyatrisinde özelleşmiş bir travma polikliniği deneyimi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 22, 298-303.
  • Ürer, E. (2017). Çocuklarda ölüm ve yas üzerine bir inceleme. Dini Araştırmalar, 20(52), 131-140.
  • Veenema T.G. ve Schroeder K. (2002). The aftermath of violence: children, disaster, and posttrau-matic stress disorder. J Pediatr Health Care, 16(5), 235-44.
  • Vural, A.M., Boztepe Taşkıran, H., Türkoğlu, S., Sarı, M., Maral, T., Keskin, R.K., Koparan, E., Yüncüoğlu, B., Gülnar, M., Şahin, H., Ünlü, T.T. ve Ağca, M.E. (2022). İnternet gazetelerinde depremin haberleştirilmesi. Türkiye'nin en çok ziyaret edilen haber sitelerinde deprem içerikli haberlerin risk iletişimi bağlamında analizi. Yeni Medya, 13, 25-54.
  • Yıldız, M. ve Kırtepe, A. (2020). Gençlik merkezlerinin deprem sonrası afet hizmetlerinde rolü ve önemi. Journal of History School, 48, 3693-3709.
  • Yorulmaz, D.S. ve Karadeniz, H. (2021). Afetlerin mental sağlığa etkisi. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 7(2), 392-398.
  • Zara A. (2011). Krizler ve travmalar. A. Zara (ed.) Yaşadıkça psikolojik sorunlar ve başa çıkma yolları. (ss. 91-121). İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.

EFFECTS OF EARTHQUAKE ON CHILDREN

Yıl 2023, , 93 - 105, 08.07.2023
https://doi.org/10.36731/cg.1299175

Öz

Children can be expressed as the most vulnerable being in a society, which should be protected and protected. Children can give different reactions and reactions to events that they cannot perceive or understand, their daily routines are disrupted, and this may result in psychological injuries to them. The problems experienced by children during disasters do not only remain in the moment, but also cause them to experience problems such as post-traumatic stress disorder. This situation requires intervention. However, before the intervention, it will be very important to consider how children evaluate the phenomenon of disaster according to the periods, in terms of shaping the intervention to be made. In this context, in this study, it is aimed to examine the attitudes of children towards disaster and to raise awareness about what needs to be done, especially the earthquake, which was a natural disaster on February 6, 2023.

Kaynakça

  • AFAD (2023). Açıklamalı afet yönetimi terimleri sözlüğü. https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu
  • Akcanbaş M. (2009). Çocuklarda ve Gençlerde Afet Psikososyolojisi El Kitabı (I), http://mertakcanbas.blogcu.com/cocuklar-vegenclerde-afet-psikososyolojisi-el-kitabi-i/6232106.
  • Altun, F. (2016). Afetlerde psikososyal hizmetler: Marmara ve Van depremleri karşılaştırmalı analizi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8-9), 183-197.
  • Aral, N. ve Ersoy, Ş. (2001). Deprem ve çocuk. Yaşadıkça Eğitim, 70, 2-7.
  • Ataç, M. ve Özsever, G. (2021). Depremden etkilenen çocuk ve ergenlerin ruhsal durumu ve hemşirelik yaklaşımı. Journal Emergency Aid and Disaster Science, 1(1), 22-27.
  • Bulut, S. (2010). Depremi direk olarak yaşayan ve okulları yıkılan çocuklarda görülen travma sonrası stres tepkilerinin ve alt boyutlarının üç yıllık boylamsal incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 25(66), 87-98.
  • Çalış, S. (2023). İş sağlığı ve güvenliğinden yaşam güvenliğine. S. Tepe (Ed.). Sağlık Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği. (ss.63-75). Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Doğan, F. ve Kırkıncıoğlu, M. (2020). Okul öncesi çocuklarda (4-6 yaş) deprem, yangın ve tahliye konusunda durum tespitinin yapılması. ISG Akademik 2(2), 145-159.
  • Erdem, B. N., ve Kaynar, A. (2022). “Sesimizi Duyan Var mı?”: İzmir Depremi Konulu Televizyon Haberlerinde Çocukların Temsili. Selçuk İletişim, 15(2), 737-766.
  • Ergün, N. (2005). Çocuklarda yas. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 4(1), 98-101.
  • Erkan S. (2010). Deprem yaşayan ve yaşamayan okul öncesi çocukların davranışsal/duygusal sorunlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 56-62.
  • Field J.E., Wehrman J.D. ve Yoo M.S., (2017). Helping the weeping, worried, and willful: psychological first aid for primary and secondary students. Journal of Asia Pacific Counseling, 7(2), 169-180.
  • Girardi F.J., Miconi D., Lyke C. ve Rousseau C., (2020). Creative expression workshops as Psychological First Aid (PFA) for asylum-seeking children: An exploratory study in temporary shelters in Montreal. Clinical child psychology and psychiatry, 25(2), 483-493.
  • Gökler Danışman I. ve Okay, D. (2017). Afetlerin çocuk ve ergenler üzerindeki etkileri ve müdahale yaklaşımları. Türkiye Klinikleri, 2(3), 189-197.
  • İşmen, A. E. (2001). Deprem yaşantısına bağlı travma ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 80-104.
  • Karabulut, D. ve Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376.
  • Karakuş, U. (2013). Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(29), 97-116.
  • Kazan, H. (2021). Dijital habercilik bağlamında trajik haberlerde etik ve bireyler üzerindeki etkisi üzerine bir araştırma. International Journal of Social Inquiry, 14(2), 661-692.
  • Koçan, N. ve Sürün, S. (2020). 1. Derece deprem kuşağında yer alan Balıkesir- Burhaniye kenti için deprem parkı önerisi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(1), 14-31.
  • Kukuoğlu, A. (2018). Doğal afetler sonrası yaşanan travmalar ve örnek bir psikoeğitim programı. Afet ve Risk Dergisi 1(1), 39-52.
  • Kula, S. ve Çakar, B. (2015). Maslow ihtiyaçlar hiyerarşisi bağlamında toplumda bireylerin güvenlik algısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(12), 191-210.
  • Limoncu, S., ve Atmaca, A. B. (2018). Çocuk Merkezli Afet Yönetimi. Megaron, 13(1), 132-143.
  • Mızrak, S. (2018). Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 56-67.
  • Özgölet, B.M. ve Utkucu, M. (2021). Depremin yıkıcı etkisiyle başa çıkmada etkili olan etkenler. Academic Platform https://www.acperpro.com/papers/articles/ISHAD2021ID38.pdf (Er. Tar. 2.3.2023).
  • Özkan, B. ve Çetinkaya Kutun, F. (2021). Afet psikolojisi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(3), 249-256.
  • Sabuncuoğlu, O., Çevikaslan, A. ve Berkem, M. (2003). Marmara depreminden etkilenen iki ayrı bölgede ergenlerde depresyon, kaygı ve davranış. Klinik Psikiyatri, 6, 189-197.
  • Sapsağlam, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarında doğal afet farkındalığı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 283-295.
  • Schafer A., Snider L. ve Sammour R., (2016). A reflective learning report about the implementation and impacts of psychological first Aid (PFA) in Gaza. Disaster Health, 3(1), 1-10.
  • Türk Dil Kurumu (2023). Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Usta, E ve Yükseler, M. (2021). Afetlerde sosyal medya kullanımı ve etik ikilemler: İzmir Seferihisar depremi örneği. Afet ve Risk Dergisi, 4(2), 249-269.
  • Ünver, H. ve Karakaya, I. (2019). Çocuk ve ergen psikiyatrisinde özelleşmiş bir travma polikliniği deneyimi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 22, 298-303.
  • Ürer, E. (2017). Çocuklarda ölüm ve yas üzerine bir inceleme. Dini Araştırmalar, 20(52), 131-140.
  • Veenema T.G. ve Schroeder K. (2002). The aftermath of violence: children, disaster, and posttrau-matic stress disorder. J Pediatr Health Care, 16(5), 235-44.
  • Vural, A.M., Boztepe Taşkıran, H., Türkoğlu, S., Sarı, M., Maral, T., Keskin, R.K., Koparan, E., Yüncüoğlu, B., Gülnar, M., Şahin, H., Ünlü, T.T. ve Ağca, M.E. (2022). İnternet gazetelerinde depremin haberleştirilmesi. Türkiye'nin en çok ziyaret edilen haber sitelerinde deprem içerikli haberlerin risk iletişimi bağlamında analizi. Yeni Medya, 13, 25-54.
  • Yıldız, M. ve Kırtepe, A. (2020). Gençlik merkezlerinin deprem sonrası afet hizmetlerinde rolü ve önemi. Journal of History School, 48, 3693-3709.
  • Yorulmaz, D.S. ve Karadeniz, H. (2021). Afetlerin mental sağlığa etkisi. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 7(2), 392-398.
  • Zara A. (2011). Krizler ve travmalar. A. Zara (ed.) Yaşadıkça psikolojik sorunlar ve başa çıkma yolları. (ss. 91-121). İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile ve Hanehalkı Çalışmaları
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Neriman Aral 0000-0002-9266-938X

Yayımlanma Tarihi 8 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 19 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 14 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Aral, N. (2023). DEPREMİN ÇOCUKLARA ETKİLERİ. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 6(11), 93-105. https://doi.org/10.36731/cg.1299175

Cited By