Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

36-72 Aylar Arasinda Çocuğu Olan Annelerin Oyuncak Seçimindeki Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, , 29 - 40, 25.06.2020
https://doi.org/10.36731/cg.689288

Öz

Bu çalışmada, 36-72 aylık çocukların annelerin oyuncak seçimindeki görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmaya, Afyonkarahisar il Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilkokul ve bağımsız anaokulları arasından, tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen, normal gelişim gösteren 36-72 ay arasındaki 110 çocuğun anneleri dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama amacıyla, Genel Bilgi Formu ve araştırmacı tarafından oluşturulan “Annelerin Oyuncak Seçimindeki Görüşleri Formu” kullanılmıştır. Annelerin oyuncak seçimindeki görüşlerini incelemek amacıyla tarama modeli türlerinden genel tarama modelinden yararlanılmış ve betimleyici isatistik kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda annelerin çocuklarına oyuncak seçerken; fiyatına, güvenlik ve kalite özelliklerine, eğitici olmasına, gelişimlerine katkı sağlamasına, olumsuz etkilememesine ve saldırgan duygularını ortaya çıkarmamasına her zaman dikkat ettikleri, ancak yıkanabilen ve doğal malzemelerle yapılmış olmalarına bazen dikkat ettikleri belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

yok

Teşekkür

Şimdiden Teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Adak Özdemir, A. & Ramazan, O. (2012). Oyuncağa çocuk, anne ve öğretmen bakış açısı. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Uluslararası e-Dergi, 2 (1), 1-16.
  • Arıkan D. ve Karaca E. (2004). Annelerin oyuncak seçimi ile ilgili bilgi ve uygulamaları. Uluslar Arası İnsan Bilimleri Dergisi, 1,1-9.
  • Auerbach, S. (2008). Çocuk yetiştirmede oyunun önemi. İstanbul: Yakamoz.
  • Blakemore, J. E. O. & Centers, R. E. (2005). Characteristics of boys’ and girls’ toys. Sex Roles, 53, 619-633.
  • Boe, J.L. &Woods, R.J. (2018) Parents’ ınfluence on ınfants’ gender-typed toy preferences. Sex Roles 79,358-373. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0858-4
  • Bolışık, B., Bal Yılmaz, H. Yavuz, B. & Tural Büyük, E. (2014). Yetişkinlerin çocuklar için oyuncak seçimine yönelik davranışlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi / Gümüşhane University Journal of HealthSciences, 3(4), 976-990.
  • Brookshaw, S. (2009). The material culture of children and childhood: understanding. Journal of Material Culture, 365-383.
  • Cherney,I.D., Kelly-Vance, L., Glover, K.G., Ruane, A. & Ryalls, B.O. (2003). “The effects of stereotyped toys and gender on play assesment in children aged 18-47 months”. Educational Pschology: An International Journal of Experimantal Educational Pschology, 23(1), 95-106.
  • Christensen,L.B. , Johnson,R. B. & Turner,L.A.(2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (Çev Edi. Aypay,A.).Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Cinel, N. Ö. (2006). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki 3-6 yaş grubu çocuğu olan anne-babaların oyuncak ve oyun materyalleri hakkındaki görüşlerinin ve bu yaş grubu çocukların sahip oldukları oyuncak ve oyun materyallerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çamur D, Vaizoğlu S.A. Akbaş M., Başaran D., Batmaz A., Bilgin E. &Bulam M. (2008). Oyuncak alıcı ve satıcılarının oyuncak güvenliği ve yönetmeliği konusundaki bilgi düzeyleri. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi,5(1),31-38.
  • Çelebi Öncü, E. & Ünlüer, E. (2009). Okul öncesi çocuklarının oyun materyali tercihlerinin incelenmesi. Uluslararası Katılımlı II. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi içinde, (s. 569-572). Ankara.
  • Dauch C., Imwalle, M., Ocasio, B. & Metz, A. (2018). The ınfluence of the number of toys in the environment on play in toddlers. Infant Behavior and Development, 50, 78-87. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.11.005
  • Egemen A, Yılmaz Ö. & Akil P. (2004). Oyun, oyuncak ve çocuk. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 5(2),39-42.
  • Elkind, D. (2011). Oyunun gücü. Ankara: İmge.
  • Erden, Ş. (2001). Anaokullarına devam eden çocukların ebeveynlerinin ve öğretmenlerinin çocuk oyun ve oyuncakları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Çocuk Sağlığı ve Eğitimi Programı Bilim Uzmanlığı Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Erden, Ş. & Alisinanoğlu, F. (2002). Anaokullarına devam eden çocukların ebeveynlerinin çocuk oyun ve oyuncakları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 42-49.
  • Fisher-Thompson, D., Sausa, A.D. & Wright, T.F. (1995) Toy selection for children: Personality and toy request influences, Sex Roles 33,239-255. https://doi.org/10.1007/BF01544613
  • Goldstein, J. (2012). Play in children’s development health and well-being. retrieved from: http://opensource.wdka.nl/mediawiki/images/4/4e/Play-in-children-s-developmenthealth-and-well-being-feb-2012.pdf
  • Healey, A., Mendelsohn A. & COUNCIL ON EARLY CHILDHOOD (2019). Selecting appropriate toys for young children in the digital era. Pediatrics, 143(1),e20183348
  • Hoorn, J. V., Nourot, P. M., Scales, B. and Alward, K. R. (2007). Play at the center of the curriculum. Fourth Edition. New Jersey: Merrill PrenticeHall.
  • Kamaraj, I. (1996). Annelerin okul öncesi eğitim kurumu yönetici ve öğretmenlerin oyuncak seçimleri. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kandır, A. & Tezel Sahin, F. (2011). Okul öncesi dönemde oyuncak ve oyun materyalleri. Eğitici Oyuncaklar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kaya D. (2007). “36 - 72 aylık çocuklar için tasarlanmış oyuncakların çocukların gelişim alanlarına göre incelenmesi” Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kim, M. (2002). Parents perceptions and behaviors regarding toys for young children’s play in Korea. Education, 122(4), 793-807.
  • Kollmayer, M., Schultes, MT., Schober, B., Hodosi, T. & Spiel, C. (2018) Parents’ judgments about the desirability of toys for their children: associations with gender role attitudes, gender-typing of toys, and demographics. Sex Roles 79, 329-341. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0882-4
  • Megan, M.S. & Georgene L.T. (2006). “Preschoolers use Information About Speakers'desires to learn new words”. Cognitive Development, 21, 214–231
  • Nwokah, E.,Hsu, H. & Gulker, H. (2013).The use of play materials in earlyıntervention: the dilemma of poverty. American Journal of Play, 5(2), 187-218.
  • Oğuzkan, Ş. &Avcı, N. (2000). Okul öncesinde eğitici oyuncaklar. İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Oktay, A. (2002). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Onur, B., Çelen, N., Çok, F., Artar, M. & Demir, T. Ş. (1997). Türkiye’de iki kentte annelerin bakış açısıyla çocukların oyuncak gereksinmeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30 (1), 45-74.
  • Özyürek, A. & Begde, Z. (2012). Çocuklar Nasıl Bir Oyuncak İsterler? IV. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde, (s.2471-2481). İstanbul. [Erişim: http://www.eab.org.tr/eab/EAB_Kongre_Kitap_2012.pdf].
  • Özyürek, A. & Erzurumluoğlu, Ş. (2016). “Oyuncak Satıcılarının Bakış Açısından Bireylerin Oyuncak Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi”. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1),14-24.
  • Pehlivan, H. (2005). Oyun ve Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Piaget, J. (1962). Play, dreams and imitation in childhood. London: Routledge & Kegan Paul Ltd.
  • Poyraz, H. (2003). Okul öncesi dönemde oyun ve oyuncaklar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • RomanoJ., G. D. (2003). Selecting appropriate toys for young children:the pediatrician‟s role. Pediatrics, 111(4), 911-913.
  • Saracho, O. N. (2002). Developmental play theories and children’s pretend play. Contemporary perspectives in early childhood curriculum. (Edt: O. N. Saracho & B. Saracho). Greenwich: Information Age Publishing. pp.41-62.
  • Sezer, G.O. & Sadioğlu Ö. (2012). The comparıson of toy preferences of teacher candıdates in first and fourth grades of preschool education. International Journal of Early Childhood Education Research, 1, 62-75.
  • Smirnova, E. O. (2011). Character toys as psychological tools. International Journal of Early Years Education, 35-45.
  • Smirnova, E. & Nieves-Rosa, A. (2018). Technological modern toys in early childhood development. N. Veraksa & S. Sheridan (Eds.), Vygotsky’s Theory in Early Childhood Education and Research, Oxon: Routledge,
  • Spodek, B. & Saracho, O. N. (2003). Early childhood educational play. Contemporary perspectives on play in early childhood education. Edt: O. N. Saracho & B. Spodek). United States of America: Age Publishing Inc. pp. 171-179.
  • Şahin, F.T., Balcı, A.,Kılıç,Z.A. & Yazar, A. (2015). Erzurum örnekleminde şehir merkezi ve kırsal bölgede yaşayan annelerin çocuklarının oyun ve oyuncakları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,4(4),298-311.
  • Şarman, A. (2015). Seferihisar geleneksel çocuk oyunları ve oyuncakları üzerine bir inceleme. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Turla A, Avcı N. & Ersoy Ö. (2006). Oyuncak seçerken dikkat edilmesi gereken ilkeler: çocuklar için erken uyarıcı çevre kitabı. İstanbul:Morpa Kültür Yayınları.
  • Ulutaş Avcu,A. (2015). 0-2 yaş bebeği olan annelerin oyuncak tercihlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4),37-46.
  • Ünver, N. (2005). Kastamonu il merkezinde yaşayan 0-2 yaşları arasında çocuğa sahip anne-babaların çocukları için oyuncak satın alma durumları ve tercihlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Vichasilp, K. (2017). Factors ınfluencing purchasing decisions of toys for preschool children in the countryside of thailand. International Business Management, 11(12), 2010-2014.
  • Weisgram, E.S. & Bruun, S.T. (2018) Predictors of gender-typed toy purchases by prospective parents and mothers: the roles of childhood experiences and gender attitudes. Sex Roles, 79, 342-357. https://doi.org/10.1007/s11199-018-0928-2
  • Yalçınkaya, T. (2004). Eğitici oyun ve oyuncak yapımı. İstanbul: Esin Yayınları.
  • Yeniasır, M., Gökbulut, B. & Yaraşır, Ö. (2017). Knowledge and opinions of families regarding games—Toy selection for 6 to 12 year old children (the case of Northern Cyprus). Journal of Human Behavior in the Social Environment, 27(6), 546-558.
  • Çulfa, E. 30 Nisan 2008. http://www.tavsiyeediyorum.com/makale_961.htm
  • Küçük, E. (2003). “Oyuncak seçimi özen istiyor”, http://www.ntvmsnbc.com/news/226887.asp,
  • Oyuncaklar Hakkında Yönetmelik: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/10/20161004-24.htm).
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Nezehat Hamiden Karaca 0000-0002-7424-7669

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2020
Kabul Tarihi 24 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Hamiden Karaca, N. (2020). 36-72 Aylar Arasinda Çocuğu Olan Annelerin Oyuncak Seçimindeki Görüşlerinin İncelenmesi. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 3(5), 29-40. https://doi.org/10.36731/cg.689288