Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN MEDYA ARAÇLARINI KULLANIM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 50 - 56, 27.06.2021
https://doi.org/10.36731/cg.953532

Öz

Medya, her yaş ve kesimden bireyleri kısa sürede etkisi altına almakta, medyadan verilen iletiler de bu kapsamda bireyler üzerinde derin etkiler bırakmaktadır. Özellikle gelişim alanlarının olgunlaşmamışlıkları nedeniyle çocukları da bu durum olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu kapsamda annelerin medya araçlarının kullanım düzeylerinin incelenmesi önemli hale gelmektedir. Bu önemden hareketle araştırmada, okul öncesi dönemde çocuğu olan annelerin medya araçlarını kullanım düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen araştırmada Çankırı İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı olan bağımsız anaokullarında 2017-2018 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören üç- altı yaş arasında çocuğu olan annelerle çalışılmıştır. Araştırmada annelerin sosyodemografik özelliklerini belirlemek üzere araştırmacılar tarafından geliştirilen “Genel Bilgi Formu”, annelerin medya araçlarının kullanım düzeylerini belirlemek amacıyla hazırlanan ve alanında uzman öğretim üyelerinin görüşleri ile son şekli verilen “Medya Kullanım Düzeyi Anne Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda annelerin %40,9’unun 31-35 yaş grubunda, %38’inin üniversite mezunu olduğu, %27,8’inin aylık gelirinin 1001-2000 lira aralığında bulunduğu belirlenmiştir. Annelerin çocuklarının %50,4’ünün erkek, %41,4’ünün altı yaşında, %40,9’unun yedi- on bir aydır okul öncesi eğitim almakta oldukları saptanmıştır. Annelerin %54,8’inin evinde bir televizyon olduğu, %48,1’inin günde bir- iki saat televizyon izledikleri, %61,4’ünün bilgisayar/tablet kullandıkları, %51,6’sının günde bir-iki saat bilgisayar/tablet kullandıkları, %93,3’ünün cep telefonuyla internete bağlandıkları, %40’ının günde bir-iki saat cep telefonuyla internete bağlandıkları, %76,2’sinin günlük gazete, %88,1’inin dergi takip etmediği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayanarak, annelerin yüksek oranda medya araçlarını kullandıkları belirlenmiştir. Bu sonuca dayanarak, annelere özellikle medya araçlarının kullanımlarının çocukları tarafından örnek alındığı ve bunun içinde medya araçlarını denetimli kullanmaları konusunda bilgilendirici çalışmaların yapılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Adak- Özdemir, A. & Ramazan, O. (2012). Çizgi filmlerin çocukların davranışı üzerindeki etkisinin anne görüşlerine göre incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 35, 157-173.
  • Akbıyık, C. &Karadüz, A. (2014). Beşinci sınıf öğrencilerinin televizyon reklamlarına yönelik alımlamalarının eleştirel düşünme düzeylerine göre karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 159-190. Aral, N. &Kadan, G. (2018). Internet mothers. E. Alexandrova, N.L. Shapekova, B. Ak & F. Özcanaslan (Ed.). Health sciences research in the globalizing World. In (p. 575-579). Sofia St: Kliment Ohridski UniversityPress.
  • Ayas, T. &Horzum, M.B. (2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Balcı, F. & Gergin, N. (2008). Medya ve çocuk. Medyadaki şiddetin çocuklara etkisi Y.G. İnceoğlu& N. Akıner (Ed.). Medya ve çocuk rehberi. İçinde (s. 145-170). Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Bartholomew, M.K., Schoppe- Sullivan, S.J., Glassman, M., Kamp- Dush, C.M. & Sullivan, J.M. (2012). New parents’ face book use at the transition to parenthood. Family Relations, 61(3), 455-469.
  • Birsen, Ö. (2011). Eğitim düzeyi ve medya kullanım tercihleri ilişkisi: Eskişehir izler kitlesi üzerine bir anket çalışması. Erciyes İletişim Dergisi, 1(2), 132-144.
  • Cesur, S. & Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların TV programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6,106-125.
  • Christakis, D.A., Zimmerman, F.J., Digueseppe, D.L. & McCarthy, C.A. (2004). Early television exposure and subsequent attentional problems in children. Pediatrics, 113, 708-713.
  • Chua, T.H.H. & Chang, L. (2016). Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls’ engagement in self- presentation and peer comparison on social media. Computers in Human Behavior, 55, 190-197.
  • Çimke, S., Yıldırım- Gürkan, D. & Polat, S. (2018). Sosyal medyada çocuk hakkı ihlali: Sharenting. Güncel Pediatri, 16(2), 261-267.
  • Deveci, H., Karadağ, R. & Yılmaz, F. (2008). İlköğretim öğrencilerinin şiddet algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 351-368.
  • Djafarova, E. & Trofimenko, O. (2017). Exploring the relationships between self- presentation and self- esteem of mothers in social media in Russia. Computers in Human Behavior, 73, 20-27.
  • Doub, A.E., Small, M. &Birch, L.L. (2016). A call for research exploring social media influences on mothers’ child feeding practices and childhood obesity risk. Appetite, 99, 298-305.
  • Dönmez, O. & Akbulut, Y. (2016). Siber zorbalık çalışmalarında sosyal beğenirlik etmeni. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(2), 1-18.
  • Duggan, M., Lenhart, A., Lampe, C. & Ellison, N.B. (2015). Parents and social media. http://wwwpewinternet.org/2015/07/16/parents-and-social-media/.
  • Ertunç, F. (2011). Çocuk dünyasında reklamın rolü: Televizyon reklamlarında çocuklara yönelik düzenlemeler. Ankara: RTUK Yayınları.
  • Fox, J & Vendemia, M.A. (2016). Selective self- presentation and social comparison thorugh photographs on social networking sites. Cyber Psychology, Behavior and Social Networking, 19(10), 593-600.
  • Gander, M.J. &Gardiner, H.W. (2010). Çocuk ve ergen gelişimi. (Çev. B. Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Genel, M.G. (2014). Etkili bir propaganda aracı olarak medyanın bireylerin siyasal tercihine etkisi: Yalova ili örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 45-60.
  • Gürçayır- Teke, S. (2014). Dönüşen anneliğe yönelik netnografik bir analiz: Blogger anneler. Milli Folklor Dergisi, 26(103), 32-47.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı: Bir alan araştırması. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi. Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-176.
  • Hofferth, S.L. (2010). Home media and children’s achievement and behavior. Child Development, 81, 1598-1619.
  • Jane, J. & Dwarkin, J. (2014). Does social network site use matter for mothers? Implications for bonding and bridging capital. Computers in Human Behavior, 35, 489-495.
  • Kandır, A. & Alpan, Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışının etkisi. Aile ve toplum, 10(4), 33-38.
  • Karaca, Y., Pekyaman, A. & Güney, H. (2007). Ebeveynlerin televizyon reklam içeriklerinin çocuklar üzerindeki etkilerini etik açıdan algılamalarına yönelik bir araştırma. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 233-250.
  • Kaufmann R. & Buckner, M.M. (2014). To connect or promote? An exploratory examination of face book pages dedicated to moms. Computer in Human Behavior, 35, 479-482.
  • Kaya, Ş. (2018). Kadın ve sosyal medya. Gaziantep UniversityJournal of SocialSciences, 17(2), 563-576.
  • Kuzu, A. (2011). İnternet ve aile. Aile ve toplum, 7(27), 9-31.
  • Lepicnik- Vodopivec, J. (2011). Some aspects of teaching media literacy to preschool children in Slovenia from a perception standpoint of teachers and parents. Acto Didacto Napocesnais, 4(2-3), 69-78.
  • Lopez, L.K. (2009). The radical act of “mommy blogging” redefining motherhood through the blogosphere. New Media &Society, 11(5), 729-747.
  • Masullo- Chen, G. (2013). Don’t call me that: A techno- feminist critique of the term mommy blogger. Mass Communication and Society, 16, 510-532.
  • McDaniel, T., Coyne, S.M. & Holmes, E.K. (2012). New mothers and media use: Associations between blogging, social networking, and maternal well-being. Maternal and Child Health Journal, 16(7), 1509-1517.
  • Okazaki, S. & Hirose, M. (2009). Effects of displacement reinforcement between traditional media, PC internet and mobile internet. International Journal of Advertising, 28(1), 77-104.
  • Sanderson, J. (2008). The blog is serving its purpose: Self presentation strategies on 38 pitches.com. Journal of Computer- Mediated Communication, 13, 912-936.
  • Sapsağlam, Ö. (2018). Social media awareness and usage in preschool children. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(31), 728-746.
  • Saracho, O.N. & Spodek, B. (2008). A future research agenda for early childhood science and technology. O.N. Saracho & B. Spodek (Ed.). Contemporary perspectives on science and technology in early childhood education. In (p. 167-181). Charlotte, NC: Information Age Publishing Inc.
  • Snapp, S., Hensley- Choate, L. & Ryu, E. (2012). A body image resilience model for first year college women. Sex Roles, 67(3-4). 211-221.
  • Şentürk, M. & Turgut, M. (2011). Televizyonun programları, reklamlar ve çocuklar. Aile ve Toplum, 12(7), 63-64.
  • Tomfohtde, O.J. & Reinke, J.S. (2016). Breast feeding mothers’ use of technology while breastfeeding. Computers in Human Behavior, 64, 556-561.
  • Tufan- Yeniçıktı, N. (2014). İletişimsel eylem ve facebook: Gezi Parkı olaylarında sosyal medyanın gücü. Selçuk İletişim, 8(2), 263-284.
  • Vural, B.A. & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi’ne yönelik bir araştırma. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 20(5), 3348-3382.
  • Wirth, W., VonPape, T. & Karnowski, V. (2008). An integrative model of mobile phone appropriation. Journal of Computer Mediated Communication, 13, 593-617.
  • Yazıcı, T. & Özel, M. (2017). Sosyal medyada anneliğin eğitim ve etkileşim boyutu: Instagram üzerine bir inceleme. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1715-1730.

EXAMINING THE LEVELS OF THE MOTHERS WITH PRESCHOOL CHILDREN TO USETHE MEDIA TOOLS

Yıl 2021, , 50 - 56, 27.06.2021
https://doi.org/10.36731/cg.953532

Öz

The media influences individuals of all ages and walks of life in a short time, and messages from the media leave a deep impact on individuals in this context. Especially due to the immaturity of their developmental areas, this can negatively affect children. In this context, it becomes important to examine the level of use of media tools by mothers. Based on this importance, the aim of this study is to examine the media use levels of mothers who have children in the pre-school period. In the descriptive study, mothers with children between the ages of three and six who were educated in independent kindergartens affiliated to the Çankırı Provincial Directorate of National Education were studied in the 2017-2018 academic year. In the study, the "General Information Form" developed by the researchers to determine the sociodemographic characteristics of the mothers, and the "Mother Interview Form for the Level of Media Use", which was prepared to determine the level of use of the media tools of the mothers and was finalized with the opinions of the experts in the field, were used. As a result of the research, it was determined that 40.9% of the mothers were in the 31-35 age group, 38% were university graduates, and 27.8% of them had a monthly income of 1001-2000 TL. It was determined that 50.4% of the children of the mothers were boys, 41.4% were six years old, and 40.9% had been receiving pre-school education for seven-eleven months. It was determined that 54.8% of the mothers have a television at home, 48.1% watch television for one or two hours a day, 61.4% use a computer/tablet, 51.6% use a computer/tablet for one or two hours a day, they use tablets, 93.3% of them connect to the internet with their mobile phones, 40% of them connect to the internet with a mobile phone for one or two hours a day, 76.2% do not follow daily newspapers and 88.1% do not read magazines. Based on the findings obtained as a result of the research, it was determined that mothers used media tools at a high rate. Based on this result, it can be recommended to carry out informative studies on mothers, especially the use of media tools by their children, and their use of media tools in a controlled manner.

Kaynakça

  • Adak- Özdemir, A. & Ramazan, O. (2012). Çizgi filmlerin çocukların davranışı üzerindeki etkisinin anne görüşlerine göre incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 35, 157-173.
  • Akbıyık, C. &Karadüz, A. (2014). Beşinci sınıf öğrencilerinin televizyon reklamlarına yönelik alımlamalarının eleştirel düşünme düzeylerine göre karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 159-190. Aral, N. &Kadan, G. (2018). Internet mothers. E. Alexandrova, N.L. Shapekova, B. Ak & F. Özcanaslan (Ed.). Health sciences research in the globalizing World. In (p. 575-579). Sofia St: Kliment Ohridski UniversityPress.
  • Ayas, T. &Horzum, M.B. (2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Balcı, F. & Gergin, N. (2008). Medya ve çocuk. Medyadaki şiddetin çocuklara etkisi Y.G. İnceoğlu& N. Akıner (Ed.). Medya ve çocuk rehberi. İçinde (s. 145-170). Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Bartholomew, M.K., Schoppe- Sullivan, S.J., Glassman, M., Kamp- Dush, C.M. & Sullivan, J.M. (2012). New parents’ face book use at the transition to parenthood. Family Relations, 61(3), 455-469.
  • Birsen, Ö. (2011). Eğitim düzeyi ve medya kullanım tercihleri ilişkisi: Eskişehir izler kitlesi üzerine bir anket çalışması. Erciyes İletişim Dergisi, 1(2), 132-144.
  • Cesur, S. & Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların TV programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6,106-125.
  • Christakis, D.A., Zimmerman, F.J., Digueseppe, D.L. & McCarthy, C.A. (2004). Early television exposure and subsequent attentional problems in children. Pediatrics, 113, 708-713.
  • Chua, T.H.H. & Chang, L. (2016). Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls’ engagement in self- presentation and peer comparison on social media. Computers in Human Behavior, 55, 190-197.
  • Çimke, S., Yıldırım- Gürkan, D. & Polat, S. (2018). Sosyal medyada çocuk hakkı ihlali: Sharenting. Güncel Pediatri, 16(2), 261-267.
  • Deveci, H., Karadağ, R. & Yılmaz, F. (2008). İlköğretim öğrencilerinin şiddet algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 351-368.
  • Djafarova, E. & Trofimenko, O. (2017). Exploring the relationships between self- presentation and self- esteem of mothers in social media in Russia. Computers in Human Behavior, 73, 20-27.
  • Doub, A.E., Small, M. &Birch, L.L. (2016). A call for research exploring social media influences on mothers’ child feeding practices and childhood obesity risk. Appetite, 99, 298-305.
  • Dönmez, O. & Akbulut, Y. (2016). Siber zorbalık çalışmalarında sosyal beğenirlik etmeni. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(2), 1-18.
  • Duggan, M., Lenhart, A., Lampe, C. & Ellison, N.B. (2015). Parents and social media. http://wwwpewinternet.org/2015/07/16/parents-and-social-media/.
  • Ertunç, F. (2011). Çocuk dünyasında reklamın rolü: Televizyon reklamlarında çocuklara yönelik düzenlemeler. Ankara: RTUK Yayınları.
  • Fox, J & Vendemia, M.A. (2016). Selective self- presentation and social comparison thorugh photographs on social networking sites. Cyber Psychology, Behavior and Social Networking, 19(10), 593-600.
  • Gander, M.J. &Gardiner, H.W. (2010). Çocuk ve ergen gelişimi. (Çev. B. Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Genel, M.G. (2014). Etkili bir propaganda aracı olarak medyanın bireylerin siyasal tercihine etkisi: Yalova ili örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 45-60.
  • Gürçayır- Teke, S. (2014). Dönüşen anneliğe yönelik netnografik bir analiz: Blogger anneler. Milli Folklor Dergisi, 26(103), 32-47.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı: Bir alan araştırması. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi. Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-176.
  • Hofferth, S.L. (2010). Home media and children’s achievement and behavior. Child Development, 81, 1598-1619.
  • Jane, J. & Dwarkin, J. (2014). Does social network site use matter for mothers? Implications for bonding and bridging capital. Computers in Human Behavior, 35, 489-495.
  • Kandır, A. & Alpan, Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışının etkisi. Aile ve toplum, 10(4), 33-38.
  • Karaca, Y., Pekyaman, A. & Güney, H. (2007). Ebeveynlerin televizyon reklam içeriklerinin çocuklar üzerindeki etkilerini etik açıdan algılamalarına yönelik bir araştırma. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 233-250.
  • Kaufmann R. & Buckner, M.M. (2014). To connect or promote? An exploratory examination of face book pages dedicated to moms. Computer in Human Behavior, 35, 479-482.
  • Kaya, Ş. (2018). Kadın ve sosyal medya. Gaziantep UniversityJournal of SocialSciences, 17(2), 563-576.
  • Kuzu, A. (2011). İnternet ve aile. Aile ve toplum, 7(27), 9-31.
  • Lepicnik- Vodopivec, J. (2011). Some aspects of teaching media literacy to preschool children in Slovenia from a perception standpoint of teachers and parents. Acto Didacto Napocesnais, 4(2-3), 69-78.
  • Lopez, L.K. (2009). The radical act of “mommy blogging” redefining motherhood through the blogosphere. New Media &Society, 11(5), 729-747.
  • Masullo- Chen, G. (2013). Don’t call me that: A techno- feminist critique of the term mommy blogger. Mass Communication and Society, 16, 510-532.
  • McDaniel, T., Coyne, S.M. & Holmes, E.K. (2012). New mothers and media use: Associations between blogging, social networking, and maternal well-being. Maternal and Child Health Journal, 16(7), 1509-1517.
  • Okazaki, S. & Hirose, M. (2009). Effects of displacement reinforcement between traditional media, PC internet and mobile internet. International Journal of Advertising, 28(1), 77-104.
  • Sanderson, J. (2008). The blog is serving its purpose: Self presentation strategies on 38 pitches.com. Journal of Computer- Mediated Communication, 13, 912-936.
  • Sapsağlam, Ö. (2018). Social media awareness and usage in preschool children. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(31), 728-746.
  • Saracho, O.N. & Spodek, B. (2008). A future research agenda for early childhood science and technology. O.N. Saracho & B. Spodek (Ed.). Contemporary perspectives on science and technology in early childhood education. In (p. 167-181). Charlotte, NC: Information Age Publishing Inc.
  • Snapp, S., Hensley- Choate, L. & Ryu, E. (2012). A body image resilience model for first year college women. Sex Roles, 67(3-4). 211-221.
  • Şentürk, M. & Turgut, M. (2011). Televizyonun programları, reklamlar ve çocuklar. Aile ve Toplum, 12(7), 63-64.
  • Tomfohtde, O.J. & Reinke, J.S. (2016). Breast feeding mothers’ use of technology while breastfeeding. Computers in Human Behavior, 64, 556-561.
  • Tufan- Yeniçıktı, N. (2014). İletişimsel eylem ve facebook: Gezi Parkı olaylarında sosyal medyanın gücü. Selçuk İletişim, 8(2), 263-284.
  • Vural, B.A. & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi’ne yönelik bir araştırma. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 20(5), 3348-3382.
  • Wirth, W., VonPape, T. & Karnowski, V. (2008). An integrative model of mobile phone appropriation. Journal of Computer Mediated Communication, 13, 593-617.
  • Yazıcı, T. & Özel, M. (2017). Sosyal medyada anneliğin eğitim ve etkileşim boyutu: Instagram üzerine bir inceleme. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1715-1730.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile ve Hanehalkı Çalışmaları
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Neriman Aral 0000-0002-9266-938X

Gül Kadan 0000-0002-1430-8714

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2021
Kabul Tarihi 18 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Aral, N., & Kadan, G. (2021). OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN MEDYA ARAÇLARINI KULLANIM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 4(7), 50-56. https://doi.org/10.36731/cg.953532