BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafya Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Dersine İlişkin Görüşleri

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 35 - 49, 01.03.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321361

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmenlik uygulamaları dersinin hedefler, dersin işlenişi, öğretim elemanı davranışları, uygulama öğretmeni davranışları ve dersin verimliliği boyutları dikkate alınarak coğrafya öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır Araştırmaya 2014–2015 öğretim yılı bahar döneminde, Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü son sınıf öğrencileri arasından pedagojik formasyon eğitimi alan 140 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın sonucunda Öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğu öğretmenliğe başladığında yararlı olacak deneyimler edindikleri, lisans eğitimi boyunca öğrendikleri bilgilerden nasıl yararlanabileceklerini gözlemlediklerini, alanıyla ilgili uygun strateji, yöntem ve tekniklerin sınıfta kullanımını gözlemleme fırsatı bulduğunu belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarının çoğunluğu öğretim elemanının okul uygulaması sürecine ilişkin bilgilendirme yaptığını, kendileriyle olumlu iletişim kurduğunu, dersi gözlemlemelerini sağladığını belirtmişlerdir. Buna karşılık hazırladıkları ders planları ve araç-gereçleri önceden izleme ve geri bildirim verme konusunda kısmen yardımcı olduklarını ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları uygulama öğretmenlerinin ders verecekleri öğrenci grubu hakkında bilgi verdiğini, kendilerini sınıftaki öğrencilere tanıttığını, okulun fiziki koşullarını (kütüphane, atölye, laboratuar, kantin vb.) tanıttığını, uygulamaya başlamadan önce dersleri gözlemlemelerine ve bağımsız olarak ders işlemesine izin verdiğini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akpınar, M., Çolak, K. ve Yiğit, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 41-67.
  • Atmiş, S. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Sürecini Değerlendirmelerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Aydın, F. ve Güngördü, E. (2015) Coğrafya eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, S., Selçuk, A. ve Yeşilyurt, M. (2007). Öğretmen adaylarının ‘okul deneyimi II’ dersine ilişkin görüşleri (Yüzüncü Yıl Üniversitesi örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2). 75-90.
  • Aytaçlı, B. (2012). İlköğretim matematik öğretmenliği lisans programında yer alan okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Canbolat, C. (2014). Grafik ve görsel sanatlar öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çepni, O. ve Aydın, F. (2015). Coğrafya öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Türk Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(2), 285-304.
  • Çetin, Ö. F. ve Bulut, H. (2002). Okul deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinin uygulama öğretmenleri ve öğretmen adayları tarafından değerlendirilmesinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 69-75.
  • Çiçek, Ş. ve İnce, M. L. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecine ilişkin görüşleri. Hacettepe spor bilimleri dergisi, 16(3), 146-155.
  • Davran, E. (2006). İlköğretim kurumlarındaki öğretmenlik uygulamasının öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterliliklerini kazanmaları üzerindeki etkisi (Van ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Demircan, C. (2007). Okul deneyimi II dersine yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 119-132.
  • Dursun, Ö. Ö. ve Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,159 -178.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 207-221.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 43- 71.
  • Gürbüz, N. (2006). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi I ve II Dersleriyle İlgili Algıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32, 67-72.
  • Karaca, N. H. ve Aral, N. (2011). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey, Siyasal Kitabevi, Ankara, Turkey.
  • Küçükoğlu, A., Köse, E., Taşgın, A., Yılmaz, B.Y. ve Karademir, Ş. (2012). Mikro öğretim uygulamasının öğretim becerilerine etkisine ilişkin öğretmen adayı görüşleri, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 19-32.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (1998). Öğretmen adaylarının milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge.pdf. 02.05.2015 tarihinde www.meb.gov.tr adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Oğuz, S. ve Avcı, E. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersine Yönelik Görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(3), 40 - 53.
  • Özay Köse, E. (2014). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerine yönelik öğrenci ve öğretmen- öğretim elemanı tutumları (Erzurum Örneği), Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-17.
  • Özdemir, S. M. ve Tokcan, H. (2010). Topluma hizmet uygulamaları dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi 30, 41-61.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul deneyimi I uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi. 20(1), 121-143.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. ve Kayılı, G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Şişman, M. ve Acat, M.B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235- 250.
  • Ünver, G. (2005). Öğretmen adayının öğrenci merkezli öğretim yapmasına uygulama öğretmeninin etkileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, Temmuz- Ağustos, 322, 23-30.
  • Ünver, G., Bümen, N. ve Başbay, M. (2010). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programı derslerinin öğrenci görüşlerine göre incelenmesi: Ege üniversitesi örneği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 9(17), 41-62.
  • Yenilmez, K. ve Ata, A. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının okul deneyimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 55-63.
  • Yeşilyurt, E. ve Semerci, Ç. (2011). Uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-23.
  • Yılmaz, M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması dersini yürüten öğretim elemanlarına ilişkin görüşleri, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 1377 -1387.

Prospective Geography Teachers' Views About Teaching Practice Course

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 35 - 49, 01.03.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321361

Öz

The purpose of this study was to evaluate the teaching practice course in terms of its targets,
the teaching of lesson, the behaviors of practice instructor and practice teacher, and the
efficiency of the course according to the views of prospective geography teachers. This
study conducted survey model. A total of 140 students among final grade students from
Karabuk University Faculty of Letters Department of Geography who completed the
pedagogical formation program in 2014-2015 education year and spring term participated in
the study. Results revealed that majority of participant prospective teachers stated that they
acquired useful teaching experiences, observed how to make use of knowledge that they
learnt until the final grade and had the opportunity to observe the use of strategies,
methods, and techniques related to his/her field in the classroom. The majority of
prospective teachers expressed that practice instructor gave them information about the
practice process, communicated well with them, and enabled them to observe lessons in the
practice school. However, prospective teachers stated that practice instructors helped them
partially in terms of examining lesson plans and materials and giving feedback. Prospective
teachers articulated that their practice teachers gave information about the student group
that they would teach, introduced them to students in the classroom, introduced the
physical properties (library, workshop, laboratory, canteen etc.) of the practice school to
them, and allowed them to observe the classroom before their own practice and to teach
independently. 

Kaynakça

  • Akpınar, M., Çolak, K. ve Yiğit, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 41-67.
  • Atmiş, S. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Sürecini Değerlendirmelerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Aydın, F. ve Güngördü, E. (2015) Coğrafya eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, S., Selçuk, A. ve Yeşilyurt, M. (2007). Öğretmen adaylarının ‘okul deneyimi II’ dersine ilişkin görüşleri (Yüzüncü Yıl Üniversitesi örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2). 75-90.
  • Aytaçlı, B. (2012). İlköğretim matematik öğretmenliği lisans programında yer alan okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Canbolat, C. (2014). Grafik ve görsel sanatlar öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çepni, O. ve Aydın, F. (2015). Coğrafya öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Türk Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(2), 285-304.
  • Çetin, Ö. F. ve Bulut, H. (2002). Okul deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinin uygulama öğretmenleri ve öğretmen adayları tarafından değerlendirilmesinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 69-75.
  • Çiçek, Ş. ve İnce, M. L. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecine ilişkin görüşleri. Hacettepe spor bilimleri dergisi, 16(3), 146-155.
  • Davran, E. (2006). İlköğretim kurumlarındaki öğretmenlik uygulamasının öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterliliklerini kazanmaları üzerindeki etkisi (Van ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Demircan, C. (2007). Okul deneyimi II dersine yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 119-132.
  • Dursun, Ö. Ö. ve Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,159 -178.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 207-221.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 43- 71.
  • Gürbüz, N. (2006). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi I ve II Dersleriyle İlgili Algıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32, 67-72.
  • Karaca, N. H. ve Aral, N. (2011). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey, Siyasal Kitabevi, Ankara, Turkey.
  • Küçükoğlu, A., Köse, E., Taşgın, A., Yılmaz, B.Y. ve Karademir, Ş. (2012). Mikro öğretim uygulamasının öğretim becerilerine etkisine ilişkin öğretmen adayı görüşleri, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 19-32.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (1998). Öğretmen adaylarının milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge.pdf. 02.05.2015 tarihinde www.meb.gov.tr adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Oğuz, S. ve Avcı, E. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersine Yönelik Görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(3), 40 - 53.
  • Özay Köse, E. (2014). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerine yönelik öğrenci ve öğretmen- öğretim elemanı tutumları (Erzurum Örneği), Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-17.
  • Özdemir, S. M. ve Tokcan, H. (2010). Topluma hizmet uygulamaları dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi 30, 41-61.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul deneyimi I uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi. 20(1), 121-143.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. ve Kayılı, G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Şişman, M. ve Acat, M.B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235- 250.
  • Ünver, G. (2005). Öğretmen adayının öğrenci merkezli öğretim yapmasına uygulama öğretmeninin etkileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, Temmuz- Ağustos, 322, 23-30.
  • Ünver, G., Bümen, N. ve Başbay, M. (2010). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programı derslerinin öğrenci görüşlerine göre incelenmesi: Ege üniversitesi örneği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 9(17), 41-62.
  • Yenilmez, K. ve Ata, A. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının okul deneyimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 55-63.
  • Yeşilyurt, E. ve Semerci, Ç. (2011). Uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-23.
  • Yılmaz, M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması dersini yürüten öğretim elemanlarına ilişkin görüşleri, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 1377 -1387.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA65YM63AT
Bölüm Articles
Yazarlar

Osman Çepni

Fatih Aydın

Vedat Şahin

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çepni, O., Aydın, F., & Şahin, V. (2015). Coğrafya Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Dersine İlişkin Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 4(1), 35-49. https://doi.org/10.30703/cije.321361

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551