Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RBC+C Modeline Göre Doğrunun Denklemi Kavramının Soyutlanması Üzerine Bir Çalışma: Özel Bir Durum Çalışması

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 1, 17 - 37, 30.03.2012

Öz

Bu araştırmada, matematik eğitiminde başarılı oldukları bilinen iki altıncı sınıf öğrencisinin doğru denklemini soyutlama süreci tanıma, kullanma, oluşturma ve pekiştirme bilişsel eylemleri üzerinden incelemelerin yapıldığı RBC+C soyutlama modeli kullanılarak araştırılmıştır. Bu araştırma için öncelikle söz konusu olan bu bilişsel eylemlerin fark edilmesine imkân verebilecek tarzda araştırma ve uygulama problemleri hazırlanmıştır. Yapılan uygulamada, iki öğrencinin oluşturduğu öğrenci grubuna hazırlanan bir problem sunulmuştur. Araştırmacı da, uygulamaya katılımcı gözlemci katılmıştır. Yapılan uygulama ile öğrencilerin doğru denklemi için gerekli olan önbilgileri tanıyıp kullanma, doğru denklemini oluşturma ve pekiştirme durumları incelenmiştir. RBC+C soyutlama modeli ile yapılan incelemeler sonucunda, iki öğrencinin de doğru denkleminin edinimi için gerekli ön bilgileri tanıyıp kullanabildikleri, doğru denklemini oluşturdukları anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acar, S. (2009). “10. Sınıf Coğrafya Dersinde Toprak Konularının Kavram haritası Tekniği ile işlenmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ausubel, D. P. (2000). The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view. Boston: Kluwer.
  • Bayındır, P. (2006). “İlköğretim Altıncı Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Coğrafya Konularında Kavram Haritalarının Öğrenci Başarısına Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Cuban, L. (1991). History of teaching in social studies. In J.P. Shaver (Ed.), Handbook of research on social studies teaching and learning: A project of the National Council for the Social Studies (p.197-209). New York: Macmillan.
  • Demircioğlu, İ. H. (2005). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Downey, M.T. (1991). Teaching and learning history. In J.P. Shaver (Ed.), Handbook of research on social studies teaching and learning: A project of the National Council for the Social Studies (pp.400-410). New York: Macmillan
  • Erden, M. (1997). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım yayınları.
  • Güçlüer, E. (2006). “İlköğretim Fen Bilgisi Eğitiminde Kavram Haritaları ile Verilen Bilişsel Desteğin Başarıya, Hatırda Tutmaya ve Fen Bilgisi Dersine İlişkin Tutuma Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güngör, D. (2004). “İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Tarihsel Kavramların Öğretiminde Bilgi ve Kavram Haritası Kullanımının Başarıya Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Hootstein, E.W. (1995). Motivational strategies of middle school social studies teachers. Social Education, 59 (1), 23-26.
  • İyilik, H. (2007). “İki Farklı Kavram Haritası Tekniğinden Elde Edilen Puanların Geçerliliğinin ve Güvenirliliğin İncelenmesi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kabaca, T. (2002). “Ortaöğretim Matematik Eğitiminde Kavram Haritalanması Tekniğinin Kullanımı.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 95-99
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi (12.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kendirli, B. (2008). “Fen ve Teknoloji Dersinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Tutumu, Başarısı ve Bilgi Kalıcılığına Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurada, K. (2006). “Lise II Tarih Dersinin Öğretiminde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenmeye Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Malatyalı, E. & Yılmaz, K. (2010). Yapılandırmacı öğrenme sürecinde kavramlar ve önemi: Kavramların pedagojik açıdan incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 320-332.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B.(1984). Learning how to learn. New York: Cambridge University Pres.
  • Novak, J. D. (1990). Concept mapping: A useful tool for science education. Journal Of Research in Science Teaching, 27(10), 937-949.
  • Özdemir, Ş. A. (2007). Eğitim İstatistiği. İstanbul: Kardeşler Ofset.
  • Sarıçayır, H. (2000). “Lise II Kimya Derslerinde Kavram Haritalarının Başarıya Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Senemoğlu, N. (2004) Gelişim, Öğrenme ve Öğretim (10. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shaughnessy, J. M. & Haladyna, T.M. (1985). Research on student attitude toward social studies. Social Education, 49, 692-695.
  • Şahin, F. (2002). Kavram Haritalarının Değerlendirme Aracı Olarak Kullanılması ile İlgili Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 17-32.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme (3. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yılmaz, H. (2008). “İlköğretim Birinci Kademe Sosyal Bilgiler Dersinde Kavram Haritalarının Kullanılmasının Başarıya Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yılmaz, K. (2008a). Constructivism: Its theoretical underpinnings, variations, and implications for classroom instruction. Educational Horizons, 86(3), 161-172.
  • Yılmaz, K. (2008b). A vision of history teaching and learning: Thoughts on history education in secondary schools. The High School Journal, 92(2), 37-46.

A Research on the Abstraction of the Linear Equation According to RBC+C Model: A Case Study

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 1, 17 - 37, 30.03.2012

Öz

The abstraction process of the linear equation of two sixth class students, who are known to
be successful in the mathematics education, has been researched by using RBC+C
abstraction model, where investigations are performed over cognition activities of
recognising, building-with, constructing and consolidation. Research problems have been
prepared for this research in form, which would primarily allow distinguishing these
cognitive activities. After that, problems are solved by students. The data is obtained by
participant observing method. It has been understood as a consequence of the study, which
has been performed with the use of the RBC+C abstraction model that both of the students
have constructed the linear equation of themselves.

Kaynakça

  • Acar, S. (2009). “10. Sınıf Coğrafya Dersinde Toprak Konularının Kavram haritası Tekniği ile işlenmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ausubel, D. P. (2000). The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view. Boston: Kluwer.
  • Bayındır, P. (2006). “İlköğretim Altıncı Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Coğrafya Konularında Kavram Haritalarının Öğrenci Başarısına Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Cuban, L. (1991). History of teaching in social studies. In J.P. Shaver (Ed.), Handbook of research on social studies teaching and learning: A project of the National Council for the Social Studies (p.197-209). New York: Macmillan.
  • Demircioğlu, İ. H. (2005). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Downey, M.T. (1991). Teaching and learning history. In J.P. Shaver (Ed.), Handbook of research on social studies teaching and learning: A project of the National Council for the Social Studies (pp.400-410). New York: Macmillan
  • Erden, M. (1997). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım yayınları.
  • Güçlüer, E. (2006). “İlköğretim Fen Bilgisi Eğitiminde Kavram Haritaları ile Verilen Bilişsel Desteğin Başarıya, Hatırda Tutmaya ve Fen Bilgisi Dersine İlişkin Tutuma Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güngör, D. (2004). “İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Tarihsel Kavramların Öğretiminde Bilgi ve Kavram Haritası Kullanımının Başarıya Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Hootstein, E.W. (1995). Motivational strategies of middle school social studies teachers. Social Education, 59 (1), 23-26.
  • İyilik, H. (2007). “İki Farklı Kavram Haritası Tekniğinden Elde Edilen Puanların Geçerliliğinin ve Güvenirliliğin İncelenmesi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kabaca, T. (2002). “Ortaöğretim Matematik Eğitiminde Kavram Haritalanması Tekniğinin Kullanımı.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 95-99
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi (12.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kendirli, B. (2008). “Fen ve Teknoloji Dersinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Tutumu, Başarısı ve Bilgi Kalıcılığına Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurada, K. (2006). “Lise II Tarih Dersinin Öğretiminde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenmeye Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Malatyalı, E. & Yılmaz, K. (2010). Yapılandırmacı öğrenme sürecinde kavramlar ve önemi: Kavramların pedagojik açıdan incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 320-332.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B.(1984). Learning how to learn. New York: Cambridge University Pres.
  • Novak, J. D. (1990). Concept mapping: A useful tool for science education. Journal Of Research in Science Teaching, 27(10), 937-949.
  • Özdemir, Ş. A. (2007). Eğitim İstatistiği. İstanbul: Kardeşler Ofset.
  • Sarıçayır, H. (2000). “Lise II Kimya Derslerinde Kavram Haritalarının Başarıya Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Senemoğlu, N. (2004) Gelişim, Öğrenme ve Öğretim (10. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shaughnessy, J. M. & Haladyna, T.M. (1985). Research on student attitude toward social studies. Social Education, 49, 692-695.
  • Şahin, F. (2002). Kavram Haritalarının Değerlendirme Aracı Olarak Kullanılması ile İlgili Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 17-32.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme (3. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yılmaz, H. (2008). “İlköğretim Birinci Kademe Sosyal Bilgiler Dersinde Kavram Haritalarının Kullanılmasının Başarıya Etkisi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yılmaz, K. (2008a). Constructivism: Its theoretical underpinnings, variations, and implications for classroom instruction. Educational Horizons, 86(3), 161-172.
  • Yılmaz, K. (2008b). A vision of history teaching and learning: Thoughts on history education in secondary schools. The High School Journal, 92(2), 37-46.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Dilek Sezgin Memnun

Murat Altun

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sezgin Memnun, D., & Altun, M. (2012). RBC+C Modeline Göre Doğrunun Denklemi Kavramının Soyutlanması Üzerine Bir Çalışma: Özel Bir Durum Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 1(1), 17-37.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551