Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Etik Değerleri ile İlgili Görüşleri: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Örneği

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 1005 - 1025, 20.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı,
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören öğretmen
adaylarının etik değerler ve değerler eğitimine yönelik görüşlerinin
belirlenmesidir. Bu araştırmaya rastgele seçilen 236 kadın ve 106 erkek olmak
üzere toplam 342 öğrenci katılmıştır. 
Araştırma tarama modele göre desenlenmiştir. Veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarının Etik Değerleri”
anketi ve “Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik
ortalama, frekans, standart sapma hesaplamalarından yararlanılmıştır. Ayrıca
açık uçlu soruların değerlendirilmesinde frekans analizlerine yer verilmiştir.
Araştırma bulguları incelendiğinde; öğretmen adaylarının ilk onda sırasıyla
saygı, adalet, dürüstlük, güvenirlik, vatanseverlik, çevreye duyarlılık,
sorumluluk, yardımseverlik,  anlayışlı
olma, hoşgörü değerlerini ön plana çıkardıkları;  etik değerleri en çok edindikleri yerin
evleri olduğu, evi sırasıyla din ve arkadaşlık ilişkilerinin takip ettiği;
öğretmen adaylarının yarıdan fazlasının etik değerlerle ilgilendikleri;
eğitimde en çok uygulanması gereken etik değerlerin
saygı, adalet, hoşgörü, dürüstlük, sevgi, sorumluluk, çalışkanlık, iletişim,
açık fikirlilik, yaratıcılık gibi değerler olduğunu ifade ettikleri;
öğretmen
adaylarının çok büyük bir oranda, öğretim programlarında etik derslere yer
verilmesi gerektiğini düşündükleri; bu derslerin öğrenci merkezli olarak
işlenmesi; teorik bilgilerden çok uygulamalara açık olması gerektiğini,
derslerde aktif öğrenme yöntemlerinin, yaratıcı dramanın, örnek olay
incelemelerinin, grup tartışmalarının etkin bir şekilde kullanılması
gerektiğini belirttikleri tespit edilmiştir. 
Ayrıca, öğretmen adaylarına etik değerlerin uygulanmasının bireylere,
aileye, eğitime ve topluma ne tür katkılar sağlayacağına ilişkin görüşleri
araştırmacılar tarafından oluşturulan temalar altında incelenmiş ve
yorumlanmıştır.  

Kaynakça

  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Colby, A. (2002). Whose Values Anyway?. Journal of College and Character, Cilt 3, No: 5Cole, P. (2005) . Student voice: Student views on values education. In P. Cole (Ed.), 2005 Values Education Forum Report: Values education in perspective (pp. 16–18). Canberra: D.E.S.T.Dilmaç, B., Kulaksızoğlu, A. Ve Ekşi, H. (2007). An Examination of the Humane Values Education Program on a Group of Science High School Students Educational Sciences: Theory & Practice 7 (1241-1261)Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği İle Sınanması. T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya. Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi “yapılandırmacı” bir yaklaşım (Ed. C. Öztürk). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.Fidan, N.K. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 2 (2), 1-18.Fiske, S. (2004). Social beings. New York: Wiley.Germaine, R. W. (2001). Values education influence on elementary students’ self-esteem. Unpublished doctoral thesis, University of San Diego, San Diego, USA Goleman, D., Boyatzis, R., & McKee, A. (2002). Primal leadership: Realizing the power of emotional intelligence. Boston: Harvard Business School Press.Gökçe, O. (1994). Türk Gençliğin Sosyal ve Ahlaki Değerleri. Ata Dergisi, 1, 25-30.Hamre, B.K. & Pianta, R.C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72, 625-638.Handbook of child psychology (pp. 248–296). New York: WileyHooli, A., & Shammari, Z. A. (2009). Teaching and Learning Moral Values through Kindergarten Curriculum. Education, 129(3), 382. Alabama: Project Innovation.Hunt, B. S. (1981). Effects of values activities on content retention and attitudes of students ›n junior high social studies classes. Unpublished doctoral thesis, Arizona State University, Arizona, USA.Hunter, L. (2007), A Question of Values: Six Ways We Make the Personal Choices that Shape Our Lives, Axios Press. ISBN: 09661908-3-1.Kagan, S. (2001). Teaching for Character and Community. Educational Leadership, 59 (2), 50-55. Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.King, Jr., Martin Luther (1947). "The Purpose of Education" Feb. Atlanta, Ga.Kropp, E. H. (2006). The effects of a cognitive-moral development program on inmates in a correctional educational environment. Unpublished doctoral thesis, Virginia University. USAKurtdede, N. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Dergi Park Kuramsal Eğitimbilim Dergisi Arşiv. Cilt 2, Sayı 2Lamberta, G. C. (2004). A values education Intervention through therapeutic recreation for adolescents. Lapsley, D. K., & Narvaez, D. (2006). Character education. In Vol. 4 (A. Renninger & I. Siegel, volume eds.) (W. Damon & R. Lerner, Series Eds.),Lickona, T. (1992). Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility Bantam Trade Paperback Ed Edition. USA.Lickona, Thomas (2004), Character matters: How to help our children developgood judgment, integrity, and other essential virtues. New York: Touchstone. Meaney, M. H. (1979). A guide for implementing values education in the primary grades. Unpublished doctoral thesis, Seattle University, Seattle.in a psychiatric setting. Unpublished doctoral thesis, Velden University.Mercader, V. (2006). Study of the ethical values of college students . University of South Florida. Graduate Theses and Dissertations.Narvaez, D. ve Lapsley, D.K. (2006). Teaching Moral Character :Two Strategies for Teacher Education. Teacher Educator. Center for Ethical Education. University of Notre DamePaykoç, F. (1995). TED İlköğretim Okullarında Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Sorunları. F. Paykoç içinde, Sosyal Bilgiler Eğitiminde Çağdaş Eğilimler(s. 46-68). Ankara: TED YayınlarıPerry, A. D., & Wilkenfeld, B. S. (2006). Using an agenda setting model to help students develop & exercise participatory skills and values. Journal of Political Science Education, 2, 303-312. Pudelko, C.E., Boon,J. (2014). Relations between Teachers’ Classroom Goals and Values: A Case Study of High School Teachers in Far North Queensland, Australian Journal of Teacher Education, Volume 39. Issue: 8Sarı, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 10. S. 75-90.Shanker ,S, and Greenspan, SI(2005.The role of affecting languagedevelopment.Theoria59:329–343Sılay, N. (2013). A Survey of Values Education and its Connection with Character Education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, Vol. 2 No: 3Solomon,R.C. ve Stone, L.D.(2002). On “Positive” and “Negative” Emotions Journal for The Theory of Social Behaviour. Sayı . 32, Cilt. 4. Solomon, D., Watson, M., Schaps, E., Battistich, V, & Solomon, J. (1990). Cooperative learning as part of a comprehensive classroom program designed to promote prosocial development. In S. Sharan (Ed.), Cooperative learning: Theory and research (pp. 231-260). NewYork: PraegerThompson, W.G. ( 2002) "The Effects of Character Education on Student Behaviour." (2002). Electronic Theses and Dissertations. Paper 706. http://dc.etsu.edu/etd/70Ungoed-Thomas,J. (1996). Vision, Values and Virtues in Education and Education in Virtues, ed. Halstead and M. Taylor., Falmer Press, London. Ungoed-Thomas,J. (1996). Vision, Values and Virtues in Education and Education in Virtues, ed. Halstead and M. Taylor., Falmer Press, London. Willemse, M., Lunenberg, M. and Korthagen, F. 2005. Values in education: a challenge for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2): 205–217.Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg. H. J. (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New York: Teachers College Press.Tablolarda tek satır aralığı ve 10 punto yazı büyüklüğü kullanılır. “Tablo 1” ilk satırda italik olmadan yazılır ve açıklama bir alttaki satırda italik ve sola yaslı olarak yazılır. Tablonun tam satırı kaplayacak şekilde hazırlanması önerilir. Tablo başlığından önce ve tablodan sonra bir boşluk bırakılır.

Opinions of Preservice Teachers about Ethical Values: The Case of Manisa Celal Bayar University

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 1005 - 1025, 20.12.2019

Öz

The purpose of this study is to investigate preservice
teachers’ perceptions of ethical values and including usefulness of values.  Total 342 students  (236 female and 106 male)  were randomly selected for this study. Literature
review and questionnaire technique were used to realize the aims of the study. The
instruments “Ethical Values Questionnaire” 
and  “Personal Information Form”
developed by the researches. To collect data collection descriptive survey
model was used. For statistical analysis, arithmetic mean, standart deviation,
frequency were used. Also for evaluation of open-ended questions frequency
analysis was used.  From a list ethical
values, college students selected as the highest ethical value in importance to
be respect, next in order, fairness, honesty, trustworthiness, patriotism, caring
for environment, responsibility, , helpfulness, understanding, and  tolerance.  When the data obtained were analyzed, home
origin for acquiring ethical values rated as a first choice and as a second
followed by religion and  the  third selection was friends. More than the
half of the sample population seems to have a good interest about ethical
values. The most important values they decided the ones selected as a need for
education are:  respect, next in order,
fairness, tolerance, honesty, love, responsibility, hardworking,
communication,  open mindedness, and
creativity.  The majority of sample  believe the need of ethical values
courses  for university students.  Students think that values must be taught by
means of student-centred methods   like creative
drama, case study, group discussion.  Also,
students’ answers  for “main benefits of
the application of ethical values for individuals, families, education, and
society” were analysed and interpreted by 
determined themes by the researches. 

Kaynakça

  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Colby, A. (2002). Whose Values Anyway?. Journal of College and Character, Cilt 3, No: 5Cole, P. (2005) . Student voice: Student views on values education. In P. Cole (Ed.), 2005 Values Education Forum Report: Values education in perspective (pp. 16–18). Canberra: D.E.S.T.Dilmaç, B., Kulaksızoğlu, A. Ve Ekşi, H. (2007). An Examination of the Humane Values Education Program on a Group of Science High School Students Educational Sciences: Theory & Practice 7 (1241-1261)Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği İle Sınanması. T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya. Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi “yapılandırmacı” bir yaklaşım (Ed. C. Öztürk). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.Fidan, N.K. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 2 (2), 1-18.Fiske, S. (2004). Social beings. New York: Wiley.Germaine, R. W. (2001). Values education influence on elementary students’ self-esteem. Unpublished doctoral thesis, University of San Diego, San Diego, USA Goleman, D., Boyatzis, R., & McKee, A. (2002). Primal leadership: Realizing the power of emotional intelligence. Boston: Harvard Business School Press.Gökçe, O. (1994). Türk Gençliğin Sosyal ve Ahlaki Değerleri. Ata Dergisi, 1, 25-30.Hamre, B.K. & Pianta, R.C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72, 625-638.Handbook of child psychology (pp. 248–296). New York: WileyHooli, A., & Shammari, Z. A. (2009). Teaching and Learning Moral Values through Kindergarten Curriculum. Education, 129(3), 382. Alabama: Project Innovation.Hunt, B. S. (1981). Effects of values activities on content retention and attitudes of students ›n junior high social studies classes. Unpublished doctoral thesis, Arizona State University, Arizona, USA.Hunter, L. (2007), A Question of Values: Six Ways We Make the Personal Choices that Shape Our Lives, Axios Press. ISBN: 09661908-3-1.Kagan, S. (2001). Teaching for Character and Community. Educational Leadership, 59 (2), 50-55. Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.King, Jr., Martin Luther (1947). "The Purpose of Education" Feb. Atlanta, Ga.Kropp, E. H. (2006). The effects of a cognitive-moral development program on inmates in a correctional educational environment. Unpublished doctoral thesis, Virginia University. USAKurtdede, N. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Dergi Park Kuramsal Eğitimbilim Dergisi Arşiv. Cilt 2, Sayı 2Lamberta, G. C. (2004). A values education Intervention through therapeutic recreation for adolescents. Lapsley, D. K., & Narvaez, D. (2006). Character education. In Vol. 4 (A. Renninger & I. Siegel, volume eds.) (W. Damon & R. Lerner, Series Eds.),Lickona, T. (1992). Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility Bantam Trade Paperback Ed Edition. USA.Lickona, Thomas (2004), Character matters: How to help our children developgood judgment, integrity, and other essential virtues. New York: Touchstone. Meaney, M. H. (1979). A guide for implementing values education in the primary grades. Unpublished doctoral thesis, Seattle University, Seattle.in a psychiatric setting. Unpublished doctoral thesis, Velden University.Mercader, V. (2006). Study of the ethical values of college students . University of South Florida. Graduate Theses and Dissertations.Narvaez, D. ve Lapsley, D.K. (2006). Teaching Moral Character :Two Strategies for Teacher Education. Teacher Educator. Center for Ethical Education. University of Notre DamePaykoç, F. (1995). TED İlköğretim Okullarında Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Sorunları. F. Paykoç içinde, Sosyal Bilgiler Eğitiminde Çağdaş Eğilimler(s. 46-68). Ankara: TED YayınlarıPerry, A. D., & Wilkenfeld, B. S. (2006). Using an agenda setting model to help students develop & exercise participatory skills and values. Journal of Political Science Education, 2, 303-312. Pudelko, C.E., Boon,J. (2014). Relations between Teachers’ Classroom Goals and Values: A Case Study of High School Teachers in Far North Queensland, Australian Journal of Teacher Education, Volume 39. Issue: 8Sarı, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 10. S. 75-90.Shanker ,S, and Greenspan, SI(2005.The role of affecting languagedevelopment.Theoria59:329–343Sılay, N. (2013). A Survey of Values Education and its Connection with Character Education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, Vol. 2 No: 3Solomon,R.C. ve Stone, L.D.(2002). On “Positive” and “Negative” Emotions Journal for The Theory of Social Behaviour. Sayı . 32, Cilt. 4. Solomon, D., Watson, M., Schaps, E., Battistich, V, & Solomon, J. (1990). Cooperative learning as part of a comprehensive classroom program designed to promote prosocial development. In S. Sharan (Ed.), Cooperative learning: Theory and research (pp. 231-260). NewYork: PraegerThompson, W.G. ( 2002) "The Effects of Character Education on Student Behaviour." (2002). Electronic Theses and Dissertations. Paper 706. http://dc.etsu.edu/etd/70Ungoed-Thomas,J. (1996). Vision, Values and Virtues in Education and Education in Virtues, ed. Halstead and M. Taylor., Falmer Press, London. Ungoed-Thomas,J. (1996). Vision, Values and Virtues in Education and Education in Virtues, ed. Halstead and M. Taylor., Falmer Press, London. Willemse, M., Lunenberg, M. and Korthagen, F. 2005. Values in education: a challenge for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2): 205–217.Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg. H. J. (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New York: Teachers College Press.Tablolarda tek satır aralığı ve 10 punto yazı büyüklüğü kullanılır. “Tablo 1” ilk satırda italik olmadan yazılır ve açıklama bir alttaki satırda italik ve sola yaslı olarak yazılır. Tablonun tam satırı kaplayacak şekilde hazırlanması önerilir. Tablo başlığından önce ve tablodan sonra bir boşluk bırakılır.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aynur Pala 0000-0003-4889-7438

Derya Göğebakan Yıldız 0000-0002-8831-8878

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Pala, A., & Göğebakan Yıldız, D. (2019). Öğretmen Adaylarının Etik Değerleri ile İlgili Görüşleri: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Örneği. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(4), 1005-1025.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551