Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Döl Almaşına Yönelik Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Giderilmesi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 1047 - 1063, 22.12.2020
https://doi.org/10.30703/cije.654967

Öz

En genel tanımıyla canlı bilimi olarak bilinen biyoloji, içerdiği konular nedeniyle bireylere en yakın bilim dallarından biridir. Bu nedenle biyoloji ile ilgili kavramların doğru bilinmesi bireylerin hem eğitim-öğretim hem de kişisel gelişimleri için oldukça önemlidir. Bu araştırmada, fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarının döl almaşı konusuna yönelik kavram yanılgılarının belirlenmesi ve hazırlanan yönergeye göre giderilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan uygulama odaklı eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin fen bilgisi ve biyoloji öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 130 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, araştırmaya katılan fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarının tamamında döl almaşının bilimsel tanımında ve hangi canlıların döl almaşını gerçekleştirdiği konusunda kavram yanılgılarına sahip olduğu görülmüştür. Araştırma kapsamında uygulanan yönerge sonucunda ise, öğretmen adaylarının döl almaşına yönelik kavram yanılgılarının giderildiği belirlenmiştir. Bu sonuca göre, hazırlanan yönergenin öğretmen adaylarında döl almaşına yönelik kavram yanılgılarının giderilmesinde etkili olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Alkan, İ., Akkaya, G., & Köksal, M. S. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mitoz ve mayoz bölünmeye ilişkin kavram yanılgılarının model oluşturma yaklaşımıyla belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 121-135.
  • Aydın, G., & Balım, A. G. (2013). Kavramsal değişim stratejilerine dayalı olarak hazırlanan fen ve teknoloji plân ve etkinlikleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 327-337.
  • Aydoğan, S., Güneş, B., & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 11-124.
  • Baysen, E., Güneyli, A., & Baysen, F. (2012). Kavram öğrenme-öğretme ve kavram yanılgıları: fen bilgisi ve Türkçe öğretimi örneği. International Journal Of New Trends İn Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 1(2), 108-117.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Dağdelen, O., & Kösterelioğlu, İ. (2017). Effect of conceptual change texts for overcoming misconceptions in “people and management unit. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(1), 99-112.
  • Fisher, K.M. (1985). A Misconception in Biology: Amino acids and translation. Journal of Research in Science Teaching, 22(1), 53-62.
  • Freeman, S., Allison, L., Black, M., Podgorski, G., Quillin, K., Monroe, J., & Taylor, E. (2014). Biological Science. USA: Pearson Education.
  • González-Gómez, D., Airado-Rodríguez, D., Acedo, M. A. D., & Niño, L. V. M. (2017). Change in elementary school students’ misconceptions on material systems after a theoretical-practical instruction. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3), 499-510.
  • Kabapınar F. (2007). Öğrencilerin kimyasal bağ konusundaki kavram yanılgılarına ilişkin literatüre bir bakış I: molekül içi bağlar. Mili Eğitim Dergisi, 176, 18–35.
  • Karakaya, F., Yılmaz, M., Çimen, O., & Adıgüzel, M. (2020). Identifying andcorrecting pre-service teachers' misconceptions about parthenogenesis. Başkent University Journal Of Education, 7(1), 81-91.
  • Karakuyu, Y., & Tüysüz, C. (2011). Elektrik konusunda kavram yanılgıları ve kavramsal değişim yaklaşımı. Gaziantep University Journal Of Social Sciences, 10(2), 867-890.
  • Kızılcık, H. Ş., & Güneş, B. (2011). Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 278-292.
  • Mann M., & Treagust D. F. (2010). Students’ conceptions about energy and the human body. Science Education International, 21(3), 144-159.
  • McComas, W. (2005). The Misconception Synthesis Project. USC Rossier School of Education. [Online]: Retrieved on 22-Nisan 2019, at URL: http://www.isi.edu/~ddavis/DanzFiles/Misconception.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018a). Biyoloji Dersi Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20182215535566-Biyoloji%20d%C3%B6p.pdf (24.04.2019 tarihinde alınmıştır).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018b). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 (24.04.2019 tarihinde alınmıştır).
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi. (1.baskı) (Ed. S. Altun Akbaba ve A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Murat, M., Kanadlı, S., & Ünişen, A. (2011). Yedinci sınıf öğrencilerinin hayvanların üremesi, büyümesi ve gelişmesi konusundaki kavram yanılgıları ve olası kaynakları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 179-197.
  • Özdemir, A., & Dindar, H. (2013). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde kavramsal değişim yaklaşımının, öğrenme stillerine göre öğrenci başarısına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 288-299.
  • Reece, J.B, Urry, L.A.,Cain, M.L., Wasserman, S.A., Minorsky, P.V., & Jackson, R.B. (2013). Campbell Biyoloji, Çeviri Editörleri: Ertunç Gündüz, İsmail Türkan, Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Russell, P. J., Hertz, P. E., & McMillan, B. (2011). Biology: The dynamic science (2nd ed.). Belmont, CA: Brooks/Col.
  • Sadava, D.,Hillis, M.D., Heller, H.C., & Berenbaum, M.R. (2014). Yaşam bilimi biyoloji. (Çeviri Editörleri: Ertunç Gündüz, İsmail Türkan), Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Simon, E.J., Dickey, J.L., Hogan, K.A. & Reece, J.B. (2017). Campbell Temel Biyoloji. (Çeviri Editörleri: Ertunç Gündüz, İsmail Türkan), Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Ubuz, B. (1999). 10. ve 11. sınıf öğrencilerinin temel geometri konularındaki hataları ve kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 95-104.
  • Williams, M., Debarger, A. H., Montgomery, B. L., Zhou, X., & Tate, E. (2011). Exploring middle school students’ conceptions of the relationship between genetic inheritance and celldivision. Science Education, 96, 78–103.
  • Yağbasan, R., &, Gülçiçek, A.G.Ç. (2003). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgılarının Karakteristiklerinin Tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 102-120.
  • Yates, T. B., & Marek, E. A. (2014). Teachers teaching misconceptions: A study of factors contributing to high school biology students’ acquisition of biological evolution-related misconceptions. Evolution: Education and Outreach, 7(7), 2-18.
  • Yılmaz, M., Gündüz, E., Üçüncü, G., Karakaya, F., & Çimen, O. (2018). Sekizinci sınıf fen bilimleri ders kitabındaki biyoloji konularının bilimsel içerik bakımından incelenmesi. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 1-16.
  • Yılmaz, M., Gündüz, E., Çimen, O., & Karakaya, F. (2017). Examining of biology subjects in the science textbook for grade 7 regarding scientific content. Turkish Journal of Education, 6(3), 128-142.

Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 1047 - 1063, 22.12.2020
https://doi.org/10.30703/cije.654967

Öz

Biology, in its simplest sense, refers to the study of living organisms and is one of the branches of science that is closest to humans due to its areas of study. Therefore, the true conception of terms of biology is of crucial importance for both education and personal development of individuals. This study aimed to identify the misconceptions of pre-service science and biology teachers about the alternation of generations and to correct misconceptions according to a set of instructions designed by the researchers. The research was carried out in the 2018-2019 academic year. Inthe present study, application-oriented action research, which is one of the qualitative research methods, was used. The sample consisted of 130 pre-service teachers who were studying science and biology teaching at a state university in Turkey. The data were collected using a semi-structured interview form designed by the researchers. The findings of the study showed that all pre-service science and biology teachers who participated in the study had misconceptions about the scientific definition of alternation of generations and about what organisms undergo alternation of generations. Pre-service teachers’ misconceptions about the alternation of generations were dispelled after the implementation of the instruction designed within the scope of the study. It can thus be said that the instruction is effective in eliminating pre-service teachers’ misconceptions about the alternation of generations.

Kaynakça

  • Alkan, İ., Akkaya, G., & Köksal, M. S. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mitoz ve mayoz bölünmeye ilişkin kavram yanılgılarının model oluşturma yaklaşımıyla belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 121-135.
  • Aydın, G., & Balım, A. G. (2013). Kavramsal değişim stratejilerine dayalı olarak hazırlanan fen ve teknoloji plân ve etkinlikleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 327-337.
  • Aydoğan, S., Güneş, B., & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 11-124.
  • Baysen, E., Güneyli, A., & Baysen, F. (2012). Kavram öğrenme-öğretme ve kavram yanılgıları: fen bilgisi ve Türkçe öğretimi örneği. International Journal Of New Trends İn Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 1(2), 108-117.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Dağdelen, O., & Kösterelioğlu, İ. (2017). Effect of conceptual change texts for overcoming misconceptions in “people and management unit. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(1), 99-112.
  • Fisher, K.M. (1985). A Misconception in Biology: Amino acids and translation. Journal of Research in Science Teaching, 22(1), 53-62.
  • Freeman, S., Allison, L., Black, M., Podgorski, G., Quillin, K., Monroe, J., & Taylor, E. (2014). Biological Science. USA: Pearson Education.
  • González-Gómez, D., Airado-Rodríguez, D., Acedo, M. A. D., & Niño, L. V. M. (2017). Change in elementary school students’ misconceptions on material systems after a theoretical-practical instruction. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3), 499-510.
  • Kabapınar F. (2007). Öğrencilerin kimyasal bağ konusundaki kavram yanılgılarına ilişkin literatüre bir bakış I: molekül içi bağlar. Mili Eğitim Dergisi, 176, 18–35.
  • Karakaya, F., Yılmaz, M., Çimen, O., & Adıgüzel, M. (2020). Identifying andcorrecting pre-service teachers' misconceptions about parthenogenesis. Başkent University Journal Of Education, 7(1), 81-91.
  • Karakuyu, Y., & Tüysüz, C. (2011). Elektrik konusunda kavram yanılgıları ve kavramsal değişim yaklaşımı. Gaziantep University Journal Of Social Sciences, 10(2), 867-890.
  • Kızılcık, H. Ş., & Güneş, B. (2011). Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 278-292.
  • Mann M., & Treagust D. F. (2010). Students’ conceptions about energy and the human body. Science Education International, 21(3), 144-159.
  • McComas, W. (2005). The Misconception Synthesis Project. USC Rossier School of Education. [Online]: Retrieved on 22-Nisan 2019, at URL: http://www.isi.edu/~ddavis/DanzFiles/Misconception.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018a). Biyoloji Dersi Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20182215535566-Biyoloji%20d%C3%B6p.pdf (24.04.2019 tarihinde alınmıştır).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018b). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 (24.04.2019 tarihinde alınmıştır).
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi. (1.baskı) (Ed. S. Altun Akbaba ve A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Murat, M., Kanadlı, S., & Ünişen, A. (2011). Yedinci sınıf öğrencilerinin hayvanların üremesi, büyümesi ve gelişmesi konusundaki kavram yanılgıları ve olası kaynakları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 179-197.
  • Özdemir, A., & Dindar, H. (2013). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde kavramsal değişim yaklaşımının, öğrenme stillerine göre öğrenci başarısına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 288-299.
  • Reece, J.B, Urry, L.A.,Cain, M.L., Wasserman, S.A., Minorsky, P.V., & Jackson, R.B. (2013). Campbell Biyoloji, Çeviri Editörleri: Ertunç Gündüz, İsmail Türkan, Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Russell, P. J., Hertz, P. E., & McMillan, B. (2011). Biology: The dynamic science (2nd ed.). Belmont, CA: Brooks/Col.
  • Sadava, D.,Hillis, M.D., Heller, H.C., & Berenbaum, M.R. (2014). Yaşam bilimi biyoloji. (Çeviri Editörleri: Ertunç Gündüz, İsmail Türkan), Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Simon, E.J., Dickey, J.L., Hogan, K.A. & Reece, J.B. (2017). Campbell Temel Biyoloji. (Çeviri Editörleri: Ertunç Gündüz, İsmail Türkan), Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Ubuz, B. (1999). 10. ve 11. sınıf öğrencilerinin temel geometri konularındaki hataları ve kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 95-104.
  • Williams, M., Debarger, A. H., Montgomery, B. L., Zhou, X., & Tate, E. (2011). Exploring middle school students’ conceptions of the relationship between genetic inheritance and celldivision. Science Education, 96, 78–103.
  • Yağbasan, R., &, Gülçiçek, A.G.Ç. (2003). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgılarının Karakteristiklerinin Tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 102-120.
  • Yates, T. B., & Marek, E. A. (2014). Teachers teaching misconceptions: A study of factors contributing to high school biology students’ acquisition of biological evolution-related misconceptions. Evolution: Education and Outreach, 7(7), 2-18.
  • Yılmaz, M., Gündüz, E., Üçüncü, G., Karakaya, F., & Çimen, O. (2018). Sekizinci sınıf fen bilimleri ders kitabındaki biyoloji konularının bilimsel içerik bakımından incelenmesi. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 1-16.
  • Yılmaz, M., Gündüz, E., Çimen, O., & Karakaya, F. (2017). Examining of biology subjects in the science textbook for grade 7 regarding scientific content. Turkish Journal of Education, 6(3), 128-142.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Yılmaz 0000-0001-6700-6579

Ferhat Karakaya

Osman Çimen 0000-0002-6651-6849

Merve Adıgüzel 0000-0003-2462-0231

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., Karakaya, F., Çimen, O., Adıgüzel, M. (2020). Identifying and Correcting Pre-Service Teachers’ Misconceptions about the Alternation of Generations. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(4), 1047-1063. https://doi.org/10.30703/cije.654967

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551