Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınav Kaygı Ölçeği Maddelerinin Çeşitli Yöntemlere Göre Değişen Madde Fonksiyonlarının İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 1225 - 1242, 22.12.2020
https://doi.org/10.30703/cije.703337

Öz

Örgün eğitim kurumlarından Lise eğitiminin amacı, bireyleri topluma hazırlamanın yanında yükseköğretime de hazırlamaktır. Ancak Türkiye’de genç nüfusun fazla olması ve yükseköğretimde yer alan bölümlerdeki kontenjan azlığı nedeniyle gençler standart başarı testleri kapsamında iki aşamalı bir sınava girmek durumundadur. Bu sınavın sonucuna göre ise bir yükseköğretim kurumuna yerleşebilirler. 12 yıllık eğitimin sonunda gelecekteki mesleklerini de seçecekleri bu sınav, bireyler üzerinde kaygıya neden olmaktadır. Kaygı düzeyi öğrencilerin okul başarıları ve sınav başarıları ile yüksek ilişki gösteren değişkenlerdendir. Okulların rehberlik birimlerinde, özellikle sınava hazırlanan öğrencilerin kaygı düzeylerini belirlemek ve kaygı düzeylerine ilişkin tedbirler almak amacıyla ölçekler uygulanmaktadır. Kaygı ölçeğinden elde edilen veriler doğrultusunda kaygının cinsiyet, sosyo-ekonomik durum, anne-baba eğitim durumu, okul türü gibi değişkenlere göre farklılaşma gösterdiği söylenmektedir. Bireyler arasındaki bu farklılaşma, bireylerin sahip oldukları bu özelliklerden kaynaklanabileceği gibi ölçeğin yapısından da kaynaklanabilir. Bu tür bir farklılaşmanın ölçeğin yapısından kaynaklanması geçerlik sorununa neden olacaktır. Bu nedenle bu araştırma doğrultusunda MEB bünyesinde liselere uygulanan kaygı ölçeğinde yer alan maddelerin cinsiyet ve okul türü değişkenlerine göre değişen madde fonksiyonu gösterip göstermediğinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma sonuçları doğrultusunda değişen madde fonksiyonu gösteren maddeler belirlenerek daha geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmesi, bunun yanında ölçekten elde edilen verilerin de daha güvenilir olması ve dolayısıyla daha güvenilir yorumlar yapılmasına imkân sağlanması hedeflenmektedir.

Destekleyen Kurum

Cumhuriyet Üniversitesi BAP

Proje Numarası

EĞT-057

Teşekkür

Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) birimine çalışmaya verdikleri maddi destek için teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısını etkileyenfaktörlerin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M., (2007). ilköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 283-299.
  • Arslan, Ç. (2007). Üniversite öğrencilerinin sürekli kaygı ve kişisel kararsızlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Basco, R. E. ve Olea, M. T. (2013). Correlation between anxiety level and academic performance of BS biology freshmen students. International Journal of Educational Research and Technology, 4(1), 97-103.
  • Bacanlı, F. ve Sürücü, M. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygıları ve karar verme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12 (45), 7 – 35.
  • Bakan Kalaycıoğlu, D. ve Kelecioğlu, H. (2011). Öğrenci seçme sınavının madde yanlılığı açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 3-13.
  • Bandura, A., Cioffi, D., Taylor, C. B & Brouillard, M. E. (1988). Perceived self-efficacy in coping with cognitive stressors and opioid activation. Journal of Personality and Social Psychology, 55(3), 479-488.
  • Basco, R. E. ve Olea, M. T. (2013). Correlation between anxiety level and academic performance of BS biology freshmen students. International Journal of Educational Research and Technology, 4 (1); 97-103.
  • Başarır, D. (1990). Ortaokul son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, durumluk kaygı, akademik başarı ve sınav başarısı arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, H. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilge, A., Pektaş, İ.(2004). Öğrencilerin sosyo-kültürel özellikleri, durumluk/sürekli anksiyete düzeyleri ve başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 20 (1): 47–55.
  • Bonaccio, S. & Reeve, C. L. (2010). The nature and relative importance of students' perceptions of the sources of test anxiety. Learning and Individual Differences, 20, 617–625.
  • Bozanoğlu, İ. (2005). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (1), 17-42. DOI: 10.1501/Egifak_0000000110
  • Canbaz, S., Sünter, T. ve Pekşen, Y. (2005). Samsun Çıraklık Eğitim Merkezi’ne devam eden çırakların durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 6 (23), 16-22.
  • Cassady, C. J. (2004). The influence of cognitive test anxiety across the learning-testing cycle. Learning and Instruction, 14, 569-572.
  • Cassady, C. J., & Johnson, E. R. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27, 270-295.
  • Camili, G., & Shepard, L. A. (1994). Methods for identifying biased test items. London: Sage publications.
  • Chapin, T.J. (1989). The relationship of trait anxiety and academic performance to achievement anxiety: student at risk. Journal of College Student Development, 30, 229-236.
  • Chang, M., "Test Anxiety and Academic Achievement." Paper presented at the Second Regional conference on University Teaching, New Mexico State University, Las Cruces, New Mexico, p. 16, January, 1986.
  • Coşaner, S. ve Serin, O. (2012). Grup rehberliği programının sekizinci sınıf öğrencilerinin sınav kaygısına etkisi. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counceling, 1, 44-53.
  • Coşkun K., Şahan A., Erman K.A. (2011). The effect of the state anxiety level on tennis exam performance ın university students. International Journal of Human Scıences, 1, 1121-1130.
  • Culler, R. E., & Holahan, C. J. (1980). Test anxiety and academic performance: the effects of study related behaviors. Journal of Educational Psychology,72(1), 16-20
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi,
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M., (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14, ss: 115-127. Erişim adresi: www.e-sosder.com
  • Çakmak, H.G. (2007). Sınav kaygısı Ümraniye ilçesi farklı tür liselerde okuyan lise son sınıfı öğrencileri üzerinde bir araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Teditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çiçek, İ , Tanhan, F . (2018). Lise son sınıf öğrencilerinin sınırlılık algı şemaları ile sınav kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 69-85. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/buyasambid/issue/37495/418701
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34 (153); 157-168.
  • Deveci, S. E., Çalmaz, A. ve Açık, Y. (2012). Doğu Anadolu’da yeni açılan bir üniversitenin öğrencilerinde kaygı düzeylerinin sağlık, sosyal ve demografik faktörler ile ilişkisi. Dicle Tıp Dergisi, 39 (2); 189-196
  • Dwyer, A. L. & Cummings, A. L. (2001). Stress, self-efficacy, social support, and coping strategies in university students. Canadian Journal of Counselling, 35(3), 208-220.
  • El- Zahhar N., Hocevar D. (1991). Cultural and sexual difference in test anxiety, trait anxiety and arousability: Egypt, Brazil And United States. Journal of Cross-Cultural Psychology, 22, 238-249
  • Erdik, C. ve Altıparmak, S. (2012). Liseden mezun olup üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde başarı güdüsü, sürekli kaygı düzeyi ve etkileyen etmenler. Akademik Bakış Dergisi, 30; 1-9.
  • Erzen, E. & Odacı, H. (2014). Kimler daha fazla sınav kaygısı yaşıyor? Kişisel, akademik, ve aileye dayalı bazı değişkenlere göre bir araştırma. International Journal of Human Sciences, 11 (2), 401-419.
  • Gençdoğan, B . (2010). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı ile boyun eğicilik düzeyleri ve sosyal destek algısı arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 153-164. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2817/37931
  • Genç, H. (2008). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Sosyal Bilimler Araştırmaları
  • Gündoğdu, R., Yavuzer, Y. ve Karataş, Z. (2011). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin çatışma çözme becerilerinin ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Science Academy, 6(1), 341-361.
  • Genç, M.(2013).İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 1(11), 85-95.
  • Gül Akmaz, M. ve Ceyhan, N. (2009). Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Tokat örneği). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 131-147.
  • Gürsoy, F. (2006). Farklı sosyo ekonomik düzeydeki ergenlerin benlik tasarım düzeyleri ile kaygı düzeylerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2); 183- 190.
  • Hancock, D. R. (2001). Effects of test anxiety and evaluative threat on students' achievement and motivation. The Journal of Educational Research, 94(5), 284-290.
  • Hong, E. (1998). Differential stability of individual differences in state and trait test anxiety. Learning and Individual Differences, 10, 51-69.
  • Hunsley, J. (1985). Test anxiety, academic performance, and cognitive appraisals. Journal of Educational Psychology, 77(6), 678–682. https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.6.678
  • Kapıkıran, Ş. (2002). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (11), 34-43. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11132/133139
  • Karaman, S. (2009). Sağlık ile ilgili programlarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Kayseri.
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17; 31-63
  • Kısa, S. (1996). İzmir il merkezinde dersaneye devam eden lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kim, J. D. (2009). Stress and anxiety among Korean international students at Liberty University analyzed with the State-Trait Anxiety Inventory (Form Y). Liberty Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin üniversite sınavına ilişkin kaygıları. Eğitim ve Bilim, 26(121), 12-23.
  • Kyosti, J. (1992). Trait and Test Anxiety in the FL Classroom. ED:345551-ERIC
  • Maehr, M. L., and C. Midgley. 1991. Enhancing student motivation: a schoolwide approach. Educational Psychologist, 26: 399–427
  • Milli Egitim Bakanligi [MEB], (2012). 12 Yillik Zorunlu Egitim Sorular ve Cevaplar. Erişim adresi: http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12Yil_Soru_Cevaplar.pdf
  • Oksal, A., Durmaz, B., & Akın, A. (2013). An investigation into exam and maths anxiety of students preparing for SBS. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 2(4), 47-62.
  • Osterlind, S. (1983). Test item bias. Newbury Park: Sage Publications.
  • Osterlind, S. J. & Everson, H. T. (2009).Differential item functioning. Los Angeles: Sage Publications, Inc.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Yöret Vakfı Yayınları.
  • Özbaş, A.A.,Sayın, A.,Çoşar, B.(2012).Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav öncesi anksiyete düzeyi ile erken dönem uyumsuz şema ilişkilerinin incelenmesi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 1; 81-89.
  • Özgül, F. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinde durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Sivas.
  • Pintrich, P. R., & Schrauben, B. (1992). Students' motivational beliefs and their cognitive engagement in classroom academic tasks. In D. H. Schunk & J. L. Meece (Eds.), Student perceptions in the classroom (p. 149–183). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Ringeisen, T., Buchwald, P. & Hodapp, V. (2010). Capturing the multidimensionality of test anxiety in cross-cultural research: An English adaptation of the German test anxiety inventory. Cognition, Brain, Behavior. an Interdisciplinary Journal, 14(4), 347-364.
  • Rocklin, T., & Thompson, J. M. (1985). Interactive effects of test anxiety, test difficulty, and feedback. Journal of Educational Psychology, 77(3), 368–372.Erişim adresi: https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.3.368
  • Saylan, N. (2010). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara:Anı yayıncılık. 9. Baskı
  • Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: Reactions to tests. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 929–938.
  • Softa, H., Karaahmetoğlu, G., Çabuk, F. (2015). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1481-1494. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/22597/241359
  • Taşdemir, C. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bitlis ili örneği). Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 2 (6), 39-50.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite mezunlarının kaygı düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet YILDIZ Özel Sayısı; 243- 253.
  • Terzi, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe yönelik öz yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim, 2(2) 257-265.
  • Tungan, S. H. (2015). Relationship between test anxiety and academic achievement. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3,98-106.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20); 32-45.
  • Ugurlu, C. T. (2013). Effects of decision-making styles of school administrators on general procrastination behaviors. Eurasıan Journal Of Educatıonal Research , 13, 253-272.
  • Yıldırım, İ , Ergene, T . (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 25 (25), 224-234. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7813/102587
  • Yıldız, H. Y. (2007). Sınav kaygısı-ana-baba tutumları ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, S., Sarpkaya, P., (2009). Eğitim örgütlerinde yabancılaşma ve yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi [Bağlantıda]. 6 (2), 314-333. Erişim adresi: http://www.insanbilimleri.com
  • Yılmaz, E., Beşir, H., Gümüş, S. (2016). Lise öğrencilerinin sınav kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Internatıonal Academıc Research Congress.
  • Yokuş, T. (2013). The relationship between the state-trait anxiety levels and academic achievement of music teacher candidates. International Online Journal of Primary Education, 2 (1); 25-31.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YOK). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Erişim 28 Ekim 2020. https://istatistik.yok.gov.tr.
  • Zieky, M. (1993). Practical questions in the use of DIF statistics in test development. In P. W. Holland & H. Wainer (Eds.), Differential item functioning (p. 337–347). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Zumbo, B. D. (1999). A Handbook on the Theory and Methods of Differential Item Functioning (DIF): Logistic Regression Modeling as a Unitary Framework for Binary and Likert-Type (Ordinal) İtem Scores. Ottawa, ON: Directorate of Human Resources Research and Evaluation, Department of National Defense.

Analysis of Test Anxiety Scale items in terms of Differential Item Functioning by Different Methods

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 1225 - 1242, 22.12.2020
https://doi.org/10.30703/cije.703337

Öz

The purpose of high school education, which one of the formal education institutions, is to prepare individuals to society as well as preparing to higher education system. However, in Turkey due to high number of young population and inversely the shortages on higher education placements in related subjects, which lead candidates to sit for two tier examinations as a result of that they can get a placement at higher education institutions. At the end of 12-year education these examinations enable candidates to choose future job opportunities which result in anxiety over the candidates. Anxiety level is highly related variable for students success at school and in exams. Schools´counselling services has been applying scales especially to measure students´anxiety and to take necessary precautions. The data received from anxiety scale enable to see anxieties in correlation with gender, socioeconomic level, parents’ education level, school type and other variables. These differentiations between individuals can be caused by personal characteristics or scale´s structure. This kind of differences will cause validity problems. Therefore, the aim of this study is to investigate if the antiexy scale’s items have differantial item functioning according to gender and school type. According to results, it is aimed to obtain a more valid and reliable scale by determining items has item bias. In addition, it is aimed to have reliable data and according to this to have reliable interpretations.

Proje Numarası

EĞT-057

Kaynakça

  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısını etkileyenfaktörlerin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M., (2007). ilköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 283-299.
  • Arslan, Ç. (2007). Üniversite öğrencilerinin sürekli kaygı ve kişisel kararsızlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Basco, R. E. ve Olea, M. T. (2013). Correlation between anxiety level and academic performance of BS biology freshmen students. International Journal of Educational Research and Technology, 4(1), 97-103.
  • Bacanlı, F. ve Sürücü, M. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygıları ve karar verme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12 (45), 7 – 35.
  • Bakan Kalaycıoğlu, D. ve Kelecioğlu, H. (2011). Öğrenci seçme sınavının madde yanlılığı açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 3-13.
  • Bandura, A., Cioffi, D., Taylor, C. B & Brouillard, M. E. (1988). Perceived self-efficacy in coping with cognitive stressors and opioid activation. Journal of Personality and Social Psychology, 55(3), 479-488.
  • Basco, R. E. ve Olea, M. T. (2013). Correlation between anxiety level and academic performance of BS biology freshmen students. International Journal of Educational Research and Technology, 4 (1); 97-103.
  • Başarır, D. (1990). Ortaokul son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, durumluk kaygı, akademik başarı ve sınav başarısı arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, H. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilge, A., Pektaş, İ.(2004). Öğrencilerin sosyo-kültürel özellikleri, durumluk/sürekli anksiyete düzeyleri ve başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 20 (1): 47–55.
  • Bonaccio, S. & Reeve, C. L. (2010). The nature and relative importance of students' perceptions of the sources of test anxiety. Learning and Individual Differences, 20, 617–625.
  • Bozanoğlu, İ. (2005). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (1), 17-42. DOI: 10.1501/Egifak_0000000110
  • Canbaz, S., Sünter, T. ve Pekşen, Y. (2005). Samsun Çıraklık Eğitim Merkezi’ne devam eden çırakların durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 6 (23), 16-22.
  • Cassady, C. J. (2004). The influence of cognitive test anxiety across the learning-testing cycle. Learning and Instruction, 14, 569-572.
  • Cassady, C. J., & Johnson, E. R. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27, 270-295.
  • Camili, G., & Shepard, L. A. (1994). Methods for identifying biased test items. London: Sage publications.
  • Chapin, T.J. (1989). The relationship of trait anxiety and academic performance to achievement anxiety: student at risk. Journal of College Student Development, 30, 229-236.
  • Chang, M., "Test Anxiety and Academic Achievement." Paper presented at the Second Regional conference on University Teaching, New Mexico State University, Las Cruces, New Mexico, p. 16, January, 1986.
  • Coşaner, S. ve Serin, O. (2012). Grup rehberliği programının sekizinci sınıf öğrencilerinin sınav kaygısına etkisi. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counceling, 1, 44-53.
  • Coşkun K., Şahan A., Erman K.A. (2011). The effect of the state anxiety level on tennis exam performance ın university students. International Journal of Human Scıences, 1, 1121-1130.
  • Culler, R. E., & Holahan, C. J. (1980). Test anxiety and academic performance: the effects of study related behaviors. Journal of Educational Psychology,72(1), 16-20
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi,
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M., (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14, ss: 115-127. Erişim adresi: www.e-sosder.com
  • Çakmak, H.G. (2007). Sınav kaygısı Ümraniye ilçesi farklı tür liselerde okuyan lise son sınıfı öğrencileri üzerinde bir araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Teditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çiçek, İ , Tanhan, F . (2018). Lise son sınıf öğrencilerinin sınırlılık algı şemaları ile sınav kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 69-85. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/buyasambid/issue/37495/418701
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34 (153); 157-168.
  • Deveci, S. E., Çalmaz, A. ve Açık, Y. (2012). Doğu Anadolu’da yeni açılan bir üniversitenin öğrencilerinde kaygı düzeylerinin sağlık, sosyal ve demografik faktörler ile ilişkisi. Dicle Tıp Dergisi, 39 (2); 189-196
  • Dwyer, A. L. & Cummings, A. L. (2001). Stress, self-efficacy, social support, and coping strategies in university students. Canadian Journal of Counselling, 35(3), 208-220.
  • El- Zahhar N., Hocevar D. (1991). Cultural and sexual difference in test anxiety, trait anxiety and arousability: Egypt, Brazil And United States. Journal of Cross-Cultural Psychology, 22, 238-249
  • Erdik, C. ve Altıparmak, S. (2012). Liseden mezun olup üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde başarı güdüsü, sürekli kaygı düzeyi ve etkileyen etmenler. Akademik Bakış Dergisi, 30; 1-9.
  • Erzen, E. & Odacı, H. (2014). Kimler daha fazla sınav kaygısı yaşıyor? Kişisel, akademik, ve aileye dayalı bazı değişkenlere göre bir araştırma. International Journal of Human Sciences, 11 (2), 401-419.
  • Gençdoğan, B . (2010). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı ile boyun eğicilik düzeyleri ve sosyal destek algısı arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 153-164. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2817/37931
  • Genç, H. (2008). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Sosyal Bilimler Araştırmaları
  • Gündoğdu, R., Yavuzer, Y. ve Karataş, Z. (2011). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin çatışma çözme becerilerinin ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Science Academy, 6(1), 341-361.
  • Genç, M.(2013).İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 1(11), 85-95.
  • Gül Akmaz, M. ve Ceyhan, N. (2009). Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Tokat örneği). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 131-147.
  • Gürsoy, F. (2006). Farklı sosyo ekonomik düzeydeki ergenlerin benlik tasarım düzeyleri ile kaygı düzeylerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2); 183- 190.
  • Hancock, D. R. (2001). Effects of test anxiety and evaluative threat on students' achievement and motivation. The Journal of Educational Research, 94(5), 284-290.
  • Hong, E. (1998). Differential stability of individual differences in state and trait test anxiety. Learning and Individual Differences, 10, 51-69.
  • Hunsley, J. (1985). Test anxiety, academic performance, and cognitive appraisals. Journal of Educational Psychology, 77(6), 678–682. https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.6.678
  • Kapıkıran, Ş. (2002). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (11), 34-43. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11132/133139
  • Karaman, S. (2009). Sağlık ile ilgili programlarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Kayseri.
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17; 31-63
  • Kısa, S. (1996). İzmir il merkezinde dersaneye devam eden lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kim, J. D. (2009). Stress and anxiety among Korean international students at Liberty University analyzed with the State-Trait Anxiety Inventory (Form Y). Liberty Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin üniversite sınavına ilişkin kaygıları. Eğitim ve Bilim, 26(121), 12-23.
  • Kyosti, J. (1992). Trait and Test Anxiety in the FL Classroom. ED:345551-ERIC
  • Maehr, M. L., and C. Midgley. 1991. Enhancing student motivation: a schoolwide approach. Educational Psychologist, 26: 399–427
  • Milli Egitim Bakanligi [MEB], (2012). 12 Yillik Zorunlu Egitim Sorular ve Cevaplar. Erişim adresi: http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12Yil_Soru_Cevaplar.pdf
  • Oksal, A., Durmaz, B., & Akın, A. (2013). An investigation into exam and maths anxiety of students preparing for SBS. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 2(4), 47-62.
  • Osterlind, S. (1983). Test item bias. Newbury Park: Sage Publications.
  • Osterlind, S. J. & Everson, H. T. (2009).Differential item functioning. Los Angeles: Sage Publications, Inc.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Yöret Vakfı Yayınları.
  • Özbaş, A.A.,Sayın, A.,Çoşar, B.(2012).Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav öncesi anksiyete düzeyi ile erken dönem uyumsuz şema ilişkilerinin incelenmesi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 1; 81-89.
  • Özgül, F. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinde durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Sivas.
  • Pintrich, P. R., & Schrauben, B. (1992). Students' motivational beliefs and their cognitive engagement in classroom academic tasks. In D. H. Schunk & J. L. Meece (Eds.), Student perceptions in the classroom (p. 149–183). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Ringeisen, T., Buchwald, P. & Hodapp, V. (2010). Capturing the multidimensionality of test anxiety in cross-cultural research: An English adaptation of the German test anxiety inventory. Cognition, Brain, Behavior. an Interdisciplinary Journal, 14(4), 347-364.
  • Rocklin, T., & Thompson, J. M. (1985). Interactive effects of test anxiety, test difficulty, and feedback. Journal of Educational Psychology, 77(3), 368–372.Erişim adresi: https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.3.368
  • Saylan, N. (2010). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara:Anı yayıncılık. 9. Baskı
  • Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: Reactions to tests. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 929–938.
  • Softa, H., Karaahmetoğlu, G., Çabuk, F. (2015). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1481-1494. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/22597/241359
  • Taşdemir, C. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bitlis ili örneği). Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 2 (6), 39-50.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite mezunlarının kaygı düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet YILDIZ Özel Sayısı; 243- 253.
  • Terzi, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe yönelik öz yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim, 2(2) 257-265.
  • Tungan, S. H. (2015). Relationship between test anxiety and academic achievement. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3,98-106.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20); 32-45.
  • Ugurlu, C. T. (2013). Effects of decision-making styles of school administrators on general procrastination behaviors. Eurasıan Journal Of Educatıonal Research , 13, 253-272.
  • Yıldırım, İ , Ergene, T . (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 25 (25), 224-234. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7813/102587
  • Yıldız, H. Y. (2007). Sınav kaygısı-ana-baba tutumları ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, S., Sarpkaya, P., (2009). Eğitim örgütlerinde yabancılaşma ve yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi [Bağlantıda]. 6 (2), 314-333. Erişim adresi: http://www.insanbilimleri.com
  • Yılmaz, E., Beşir, H., Gümüş, S. (2016). Lise öğrencilerinin sınav kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Internatıonal Academıc Research Congress.
  • Yokuş, T. (2013). The relationship between the state-trait anxiety levels and academic achievement of music teacher candidates. International Online Journal of Primary Education, 2 (1); 25-31.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YOK). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Erişim 28 Ekim 2020. https://istatistik.yok.gov.tr.
  • Zieky, M. (1993). Practical questions in the use of DIF statistics in test development. In P. W. Holland & H. Wainer (Eds.), Differential item functioning (p. 337–347). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Zumbo, B. D. (1999). A Handbook on the Theory and Methods of Differential Item Functioning (DIF): Logistic Regression Modeling as a Unitary Framework for Binary and Likert-Type (Ordinal) İtem Scores. Ottawa, ON: Directorate of Human Resources Research and Evaluation, Department of National Defense.
Toplam 75 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gonca Usta

Proje Numarası EĞT-057
Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Usta, G. (2020). Sınav Kaygı Ölçeği Maddelerinin Çeşitli Yöntemlere Göre Değişen Madde Fonksiyonlarının İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(4), 1225-1242. https://doi.org/10.30703/cije.703337

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551