Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri ile ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 4, 150 - 154, 15.12.2016

Öz

Amaç: Bu çalışmada kronik hastalıklarda eczacılık hizmetleri ile ilgili hasta memnuniyet
anketinin Türkçe validasyon çalışmasının yapılması amaçlanmıştır.
Yöntemler: Serbest eczanelerde yapılan bu çalışma, Eylül - Kasım 2015 tarihleri
arasında, kronik hastalığı nedeniyle en az 6 aydır tedavi almakta olan
hastalarda gerçekleştirilmiştir. Validasyon çalışması kapsamında uygun dil
çeviri sürecinin ardından ön test, test-tekrar test güvenirliği ve faktör analizi
yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan 154 hastanın (91 erkek, 63 kadın) yaş ortalaması
58,6±13,8 olarak hesaplanmıştır. Eczacılık Hizmetleri ile İlgili Hasta
Memnuniyeti Anketi (PSPSQ) 2,0 ölçeğinin ortalama puanı 3,29±0,47 olarak,
Cronbach α değeri ise 0,94 olarak belirlenmiştir. PSPSQ 2,0 Türkçe validasyonu
amacıyla yapılan test ve tekrar-test puanları arasında toplam ve
alt ölçek puanlarında güçlü bir korelasyon saptanmıştır (p<0,001). Yapılan
faktör analizinde PSPSQ 2,0 ölçeğinin orijinal ölçekte olduğu gibi toplam
üç alt boyuttan (Bakım Kalitesi, Hasta Eczacı İlişkisi ve Genel Memnuniyet)
oluştuğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Türkçe’ye uyarlanan PSPSQ 2,0 ölçeğinin, memnuniyet değerlendirmesinde
kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Adepu R, Nagavi BG. General practitioners’ perceptions about the extended roles of the community pharmacists in the State of Karnataka: A study. Indian J Pharm Sci 2006; 68: 36-40. [CrossRef] 2. Prakash B. Patient Satisfaction. J Cutan Aesthet Surg 2010; 3: 151-5. [CrossRef] 3. Thiedke CC. What Do We Really Know About Patient Satisfaction? Fam Pract Manag 2007; 14: 33-6. 4. Farley H, Enguidanos ER, Coletti CM, Honigman L, Mazzeo A, Pinson TB, et al. Patient satisfaction surveys and quality of care: an information paper. Ann Emerg Med 2014; 64: 351-7. [CrossRef] 5. Streiner DL, Norman GR. Health Measurement Scales, New York. NY: Oxford University Press; 2002. 6. Sakharkar P, Bounthavong M, Hirsch JD, Morello CM, Chen TC, Law AV. Development and validation of PSPSQ 2.0 measuring patient satisfaction with pharmacist services. Res Social Adm Pharm 2015; 11: 487-98. [CrossRef] 7. Gourley G, Gourley D, Rigolosi La ME, Reed P, Solomon D, Washington E. Development and validation of the pharmaceutical care satisfaction questionnaire. Am J Manag Care 2001; 7: 461-6.

Turkish Validation of Patient Satisfaction Towards Patient Oriented Pharmacy Services Questionnaire in Patients with Chronic Disease

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 4, 150 - 154, 15.12.2016

Öz

Objective: The aim of the study was to validate the Turkish version of the

patient satisfaction questionnaire that evaluated satisfaction of patients

with chronic diseases regarding pharmacy services.

Methods: The present study was conducted between September 2015

and November 2015 among patients who had chronic diseases at least

for 6 months and applied to community pharmacies. After appropriate

language translation, pre-test, test–retest validity, and factor analysis were

conducted.

Results: The mean age of 154 patients (91 male, 63 female) was 58.6±13.8

years. The mean score of the Patient-Oriented Pharmacy Services Questionnaire

(PSPSQ) 2.0 was 3.29±0.47, and the Cronbach’s alpha coefficient

was 0.944. A strong correlation was determined between the test–retest

validity of the total and subscale scores (p<0.001). Three domains (quality

of care, patient–pharmacist relationship, and overall satisfaction) were obtained

in factor analysis of PSPSQ 2.0, as in the original study.

Conclusion: In the present study, the Turkish form of PSPSQ 2.0 was determined

to be a reliable and valid scale to assess patients’ satisfaction regarding

patient-oriented pharmacy services.

Kaynakça

  • 1. Adepu R, Nagavi BG. General practitioners’ perceptions about the extended roles of the community pharmacists in the State of Karnataka: A study. Indian J Pharm Sci 2006; 68: 36-40. [CrossRef] 2. Prakash B. Patient Satisfaction. J Cutan Aesthet Surg 2010; 3: 151-5. [CrossRef] 3. Thiedke CC. What Do We Really Know About Patient Satisfaction? Fam Pract Manag 2007; 14: 33-6. 4. Farley H, Enguidanos ER, Coletti CM, Honigman L, Mazzeo A, Pinson TB, et al. Patient satisfaction surveys and quality of care: an information paper. Ann Emerg Med 2014; 64: 351-7. [CrossRef] 5. Streiner DL, Norman GR. Health Measurement Scales, New York. NY: Oxford University Press; 2002. 6. Sakharkar P, Bounthavong M, Hirsch JD, Morello CM, Chen TC, Law AV. Development and validation of PSPSQ 2.0 measuring patient satisfaction with pharmacist services. Res Social Adm Pharm 2015; 11: 487-98. [CrossRef] 7. Gourley G, Gourley D, Rigolosi La ME, Reed P, Solomon D, Washington E. Development and validation of the pharmaceutical care satisfaction questionnaire. Am J Manag Care 2001; 7: 461-6.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Betül Okuyan

Hakan Hücum Bu kişi benim

Mesut Sancar Bu kişi benim

Pınar Ay Bu kişi benim

Fikret Vehbi İzzettin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Okuyan, B., Hücum, H., Sancar, M., Ay, P., vd. (2016). Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri ile ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu. Clinical and Experimental Health Sciences, 6(4), 150-154.
AMA Okuyan B, Hücum H, Sancar M, Ay P, İzzettin FV. Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri ile ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu. Clinical and Experimental Health Sciences. Aralık 2016;6(4):150-154.
Chicago Okuyan, Betül, Hakan Hücum, Mesut Sancar, Pınar Ay, ve Fikret Vehbi İzzettin. “Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri Ile Ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu”. Clinical and Experimental Health Sciences 6, sy. 4 (Aralık 2016): 150-54.
EndNote Okuyan B, Hücum H, Sancar M, Ay P, İzzettin FV (01 Aralık 2016) Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri ile ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu. Clinical and Experimental Health Sciences 6 4 150–154.
IEEE B. Okuyan, H. Hücum, M. Sancar, P. Ay, ve F. V. İzzettin, “Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri ile ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu”, Clinical and Experimental Health Sciences, c. 6, sy. 4, ss. 150–154, 2016.
ISNAD Okuyan, Betül vd. “Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri Ile Ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu”. Clinical and Experimental Health Sciences 6/4 (Aralık 2016), 150-154.
JAMA Okuyan B, Hücum H, Sancar M, Ay P, İzzettin FV. Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri ile ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu. Clinical and Experimental Health Sciences. 2016;6:150–154.
MLA Okuyan, Betül vd. “Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri Ile Ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu”. Clinical and Experimental Health Sciences, c. 6, sy. 4, 2016, ss. 150-4.
Vancouver Okuyan B, Hücum H, Sancar M, Ay P, İzzettin FV. Kronik Hastalarda Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri ile ilgili Memnuniyet Anketinin Türkçe Validasyonu. Clinical and Experimental Health Sciences. 2016;6(4):150-4.

14639   14640