Amaç: Bu çalışma, Santral venöz kateter (SVK) uygulamaları ve kan kültürü alınması konusunda hemşirelere verilen eğitimde Nöro-Linguistik Program (NLP) tekniği’nin etkinliğini belirlemek amacıyla yapılan deneysel bir çalışmadır.
Yöntemler: Manisa İlinde bulunan iki devlet hastanesinde Nisan-Mayıs 2015 tarihleri arasında 65 hemşire ile yürütüldü. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından ilgili literatür doğrultusunda hazırlanan 3 bölümden oluşan “Hemşire Tanıtım Formu”, “Hemşirelerin SVK Bakımı ve Kan Kültürü Alınmasına İlişkin Görüşleri” ve “SVK Bakımına ve Kan Kültürü Alınmasına İlişkin Bilgi Formu” kullanıldı. Deney ve kontrol grubu arasında randomizasyon yapılmadı. NLP teknikleriyle birlikte verilen eğitim, standart eğitime göre daha uzun sürmektedir. Hastanenin çalışma koşullarına göre bazı hemşireler eğitimden erken ayrılmak zorunda kaldı. Eğitimden erken ayrılmak zorunda kalan hemşireler kontrol grubunu, eğitime devam eden hemşireler deney grubunu oluşturdu.
Bulgular: Hemşirelerin eğitim öncesi SVK bakımına ve kan kültürü alınmasına yönelik bilgi formu puan ortalamasının kontrol grubunda 0,62±0,13, deney grubunda 0,63±0,08, eğitimden hemen sonra puan ortalamasının kontrol grubunda 0,66±0,12, deney grubunda 0,74±0,09 olduğu saptandı. Deney ve kontrol grubunun eğitim öncesi dönemdeki puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark saptanmazken (p>0,05), eğitim sonrası dönemdeki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptandı (p<0,05).
Sonuç: Araştırma bulguları doğrultusunda, verilen eğitimde NLP tekniğinin etkili olduğu söylenebilir.
aimed at determining the effectiveness of the neuro-linguistic programing (NLP) technique used in the education given to nurses about central venous catheter (CVC) applications and blood culture collection on their knowledge level.
Methods: This present study was conducted with 65 nurses in two state hospitals in the Manisa Province, Turkey, between April 2015 and May 2015. Data were collected using three questionnaires prepared by the researchers in accordance with the relevant literature: “Nurses’ Sociodemographic Characteristics Questionnaire,” “Nurses’ Perceptions of CVC Care and Blood Culture Collection Questionnaire,” and “Nurses’ Knowledge of CVC Care and Blood Culture Collection Questionnaire.” Randomization was not performed in the experimental and control groups. The training with NLP techniques lasts longer than standard training. Because of the working conditions of the hospitals, some nurses had to leave early in training. The nurses who continued training formed the experimental group and those who had to leave early in training formed the control group.
Results: The mean scores obtained from the “Nurses’ Knowledge of CVC Care and Blood Culture Collection Questionnaire” were 0.62±0.13 in the control group and 0.63±0.08 in the experimental group before the training and 0.66±0.12 in the control group and 0.74±0.09 in the experimental group after the training. While there was no significant difference between the two groups (control and experimental) before the education (p>0.05), there was a significant difference between them after the education (p<0.05).
Conclusion: In line with the study findings, it can be said that NLP techniques used in the training were effective.
Neuro-linguistic programing nursing personnel nursing education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 4 |