Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 61 - 66, 30.03.2022
https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.798679

Öz

Kaynakça

  • Kıroğlu K, Kesten A, Elma C. Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyokültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010;6(2):26-39.
  • Özoğlu M, Gür B, Coşkun İ. Küresel eğilimler ışığında Türkiye'de uluslararası öğrenciler. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı Yayınları, 2012,Ankara
  • Bülbül T, Güvender MA. Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamlarına uyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, Uluslararası E-dergi, 2014;4:1.
  • Özdel L, Bostancı M, Özdel O, Oğuzhanoğlu N.K. Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyo-demografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2002;3:155-161.
  • Biggs J. Teaching international students: Teaching for quality learning at university. England: SRHE and Open University Press, 1999.
  • Tomich P, Mc Whirter J.J, King W.E. International student adaptation: Critical variables. International Education,2000;29(2):37-46.
  • Özyazıcıoğlu N, Kılıç M, Erdem N, Yavuz C, Afacan S. Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,2011;8(2):277-332.
  • Tambağ H, Turan Z. Öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına halk sağlığı hemşireliği dersinin etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2012;46-55.
  • Aksoy T, Uçar H. Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2014;53–67.
  • Yalom, I.D. Kısa Süreli Grup Terapileri (ZĠ. Babayiğit, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2003.
  • Güçray S.S, Ekici F, Çolakkadıoğlu O. Psiko-eğitim gruplarının Yapılandırılması ve genel ilkeler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2009;5(1):134-153.
  • Sabancıoğulları S. Ruhsal sorunu olan bireyin eğitimi: psikoeğitimsel yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2003;10(1):57-67.
  • Fawzy F.I. Fawzy N.W. Psikoeducational Interventions. J. C. Holland (Ed.). Psycho-oncology (s. 676-693). New York: Oxford University. 1998.
  • Şemin İ, Tengiz F.İ. Effect of health education on healthy lifestyle behavior. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 2016;1(3):194–200. https://doi.org/10.5336/healthsci.2016-51863
  • Esin N. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması. Hemşirelik Bülteni, 1999;12(45):87-95.
  • Karataş S. Yaşlılarda Yaşam Doyumunu Etkileyen Etmenler. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 1988, Ankara.
  • WHO | Global Action Plan for the Prevention and Control of NCDs 2013-2020. (2013). Retrieved April 11, 2020, from https://www.who.int/nmh/events/ncd_action_plan/en
  • Singer M. K. Applying the concept of culture to reduce health disparities through health behavior research. Preventive Medicine, 2012;55:356–361. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2012.02.011
  • Taşcı S. Sağlığı ve Hastalığı Etkileyen Faktörler. Seviğ Ü, Tanrıverdi G.(Ed.)Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul: Akademi Basın. I. Baskı. 2014;24-40.
  • Napier A. D, Ancarno C, Butler B, Calabrese J, Chater A, Chatterjee H, Guesnet F, Horne R, Jacyna S, Jadhav S, Macdonald A, Neuendorf U, Parkhurst A, Reynolds R, Scambler G, Shamdasani S, Smith S.Z, Stougaard-Nielsen, J., Thomson, L., … Woolf, K. (2014). Culture and health. In The Lancet (Vol. 384, Issue 9954, pp. 1607–1639). https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)61603-2.
  • Vural P.I, Bakır N. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015;6(1):36-42.
  • Şemin İ, Tengiz, F. İ. Effect of health education on healthy lifestyle behavior. Klinikleri Journal of Health Sciences, 2016;1(3):194–200. https://doi.org/10.5336/healthsci.2016-Turkiye
  • Şimşek H, Öztoprak D, İkizoğlu E, Safali F, Yavuz Ö, Onur Ö, Tekel Ş, Çiftçi Ş. Araştırma tıp fakültesi öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili etmenler DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 2012;26(3):151 – 157.
  • Truon Donnelly T, Al Suwaidi J, Al Bulushi A, Al Enazi N, Yassin K, Mohammad Rehman A, Abu Hassan A, Idris Z, Suwaidi A. J, Bulushi A. A, Enazi, A. N. OP E N ACCESS The influence of cultural and social factors on healthy lifestyle of Arabic women. Avicenna, 2011;3: 1-1. https://doi.org/10.5339/avi.2011.3
  • Clark Heather Royer, D, Angrist J, Bedard, K, Card D, Deschenes O, DiNardo J, Grossman M, Jacobson M, Lacetera N, McCrary J, Rockoff J, Sydnor J, Wilde T. seminar participants Paul Clark, numerous, Henderson, M, Masten M. (2010). The Effect Of Educatıon On Adult Health And Mortalıty: Evıdence From Brıtaın. For useful comments, we thank http://www.nber.org/papers/w16013
  • Braakman N. The causal relationship between education, health and health related behaviour: Evidence from a natural experiment in England. Journal of Health Economics, 2011;30(4):753–763. https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2011.05.015
  • Kim S.J, Cho H, Baek, S.S. Effects of healthy life practice education on reported health behaviors among fourth-grade elementary school students in south korea. Journal of School Nursing, 2016;32(6):397–406. https://doi.org/10.1177/1059840516650261
  • Brunello G, Fabbri D, Fort M. The causal effect of education on body mass: evidence from europe. Source: Journal of Labor Economics, 2013;31(1):195–223. https://doi.org/10.1086/667236
  • Tahlil T, Woodman R. J, Coveney J, Ward P. R. The impact of education programs on smoking prevention: a randomized controlled trial among 11 to 14 year olds in Aceh, Indonesia. 2013. http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/367
  • Yazdani M, Rezaei S, Pahlavanzadeh S. The effectiveness of stress management training program on depression, anxiety and stress of the nursing students. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 2010;15(4):208–215. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22049282
  • Grant N, Wardle J, Steptoe A. (2009). The relationship between life satisfaction and health behavior: a cross-cultural analysis of young adults. Int. J. Behav. Med. 2009;16:259–268 https://doi.org/10.1007/s12529-009-9032-x
  • Teker A. G, Lüleci N. E. Healthy lifestyle behaviors and quality of life status of public health directorate workers in a city of Turkey. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 2018;38(4):348–356. https://doi.org/10.5336/medsci.2018-61843
  • Güler G, Güler N, Kocataş S, Yıldırım F, Akgül N. Bir üniversitede çalışan öğretim elemanlarının sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2008;12(3):18-26.

Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 61 - 66, 30.03.2022
https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.798679

Öz

Objective: This research was conducted to evaluate the effectiveness of a psychoeducation program given to international nursing students
receiving education in the nursing department of a public university to improve their healthy lifestyle behaviors and life satisfaction.
Methods: The research was designed based on the single-group pretest-posttest model. The research sample consisted of 68 international
students enrolled in the university’s nursing department in the 2016-2017 academic year. Data were collected using the introduction form,
Healthy Lifestyle Behaviors Scale, and Life Satisfaction Scale. Pre-education and post-education scores were compared using the dependent
t-test.
Results: The total Healthy Lifestyle Behaviors Scale score and subscale scores significantly increased after the program (p≤0.001). The score
obtained from the Life Satisfaction Scale was 20.1±4.6 before the program and 25.9±3.9 after the program, and this increase was statistically
significant (p≤0.001).
Conclusion: The psychoeducation program given to international students effectively ensures that students gain healthy lifestyle behaviors,
positively affecting life satisfaction.

Kaynakça

  • Kıroğlu K, Kesten A, Elma C. Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyokültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010;6(2):26-39.
  • Özoğlu M, Gür B, Coşkun İ. Küresel eğilimler ışığında Türkiye'de uluslararası öğrenciler. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı Yayınları, 2012,Ankara
  • Bülbül T, Güvender MA. Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamlarına uyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, Uluslararası E-dergi, 2014;4:1.
  • Özdel L, Bostancı M, Özdel O, Oğuzhanoğlu N.K. Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyo-demografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2002;3:155-161.
  • Biggs J. Teaching international students: Teaching for quality learning at university. England: SRHE and Open University Press, 1999.
  • Tomich P, Mc Whirter J.J, King W.E. International student adaptation: Critical variables. International Education,2000;29(2):37-46.
  • Özyazıcıoğlu N, Kılıç M, Erdem N, Yavuz C, Afacan S. Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,2011;8(2):277-332.
  • Tambağ H, Turan Z. Öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına halk sağlığı hemşireliği dersinin etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2012;46-55.
  • Aksoy T, Uçar H. Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2014;53–67.
  • Yalom, I.D. Kısa Süreli Grup Terapileri (ZĠ. Babayiğit, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2003.
  • Güçray S.S, Ekici F, Çolakkadıoğlu O. Psiko-eğitim gruplarının Yapılandırılması ve genel ilkeler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2009;5(1):134-153.
  • Sabancıoğulları S. Ruhsal sorunu olan bireyin eğitimi: psikoeğitimsel yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2003;10(1):57-67.
  • Fawzy F.I. Fawzy N.W. Psikoeducational Interventions. J. C. Holland (Ed.). Psycho-oncology (s. 676-693). New York: Oxford University. 1998.
  • Şemin İ, Tengiz F.İ. Effect of health education on healthy lifestyle behavior. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 2016;1(3):194–200. https://doi.org/10.5336/healthsci.2016-51863
  • Esin N. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması. Hemşirelik Bülteni, 1999;12(45):87-95.
  • Karataş S. Yaşlılarda Yaşam Doyumunu Etkileyen Etmenler. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 1988, Ankara.
  • WHO | Global Action Plan for the Prevention and Control of NCDs 2013-2020. (2013). Retrieved April 11, 2020, from https://www.who.int/nmh/events/ncd_action_plan/en
  • Singer M. K. Applying the concept of culture to reduce health disparities through health behavior research. Preventive Medicine, 2012;55:356–361. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2012.02.011
  • Taşcı S. Sağlığı ve Hastalığı Etkileyen Faktörler. Seviğ Ü, Tanrıverdi G.(Ed.)Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul: Akademi Basın. I. Baskı. 2014;24-40.
  • Napier A. D, Ancarno C, Butler B, Calabrese J, Chater A, Chatterjee H, Guesnet F, Horne R, Jacyna S, Jadhav S, Macdonald A, Neuendorf U, Parkhurst A, Reynolds R, Scambler G, Shamdasani S, Smith S.Z, Stougaard-Nielsen, J., Thomson, L., … Woolf, K. (2014). Culture and health. In The Lancet (Vol. 384, Issue 9954, pp. 1607–1639). https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)61603-2.
  • Vural P.I, Bakır N. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015;6(1):36-42.
  • Şemin İ, Tengiz, F. İ. Effect of health education on healthy lifestyle behavior. Klinikleri Journal of Health Sciences, 2016;1(3):194–200. https://doi.org/10.5336/healthsci.2016-Turkiye
  • Şimşek H, Öztoprak D, İkizoğlu E, Safali F, Yavuz Ö, Onur Ö, Tekel Ş, Çiftçi Ş. Araştırma tıp fakültesi öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili etmenler DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 2012;26(3):151 – 157.
  • Truon Donnelly T, Al Suwaidi J, Al Bulushi A, Al Enazi N, Yassin K, Mohammad Rehman A, Abu Hassan A, Idris Z, Suwaidi A. J, Bulushi A. A, Enazi, A. N. OP E N ACCESS The influence of cultural and social factors on healthy lifestyle of Arabic women. Avicenna, 2011;3: 1-1. https://doi.org/10.5339/avi.2011.3
  • Clark Heather Royer, D, Angrist J, Bedard, K, Card D, Deschenes O, DiNardo J, Grossman M, Jacobson M, Lacetera N, McCrary J, Rockoff J, Sydnor J, Wilde T. seminar participants Paul Clark, numerous, Henderson, M, Masten M. (2010). The Effect Of Educatıon On Adult Health And Mortalıty: Evıdence From Brıtaın. For useful comments, we thank http://www.nber.org/papers/w16013
  • Braakman N. The causal relationship between education, health and health related behaviour: Evidence from a natural experiment in England. Journal of Health Economics, 2011;30(4):753–763. https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2011.05.015
  • Kim S.J, Cho H, Baek, S.S. Effects of healthy life practice education on reported health behaviors among fourth-grade elementary school students in south korea. Journal of School Nursing, 2016;32(6):397–406. https://doi.org/10.1177/1059840516650261
  • Brunello G, Fabbri D, Fort M. The causal effect of education on body mass: evidence from europe. Source: Journal of Labor Economics, 2013;31(1):195–223. https://doi.org/10.1086/667236
  • Tahlil T, Woodman R. J, Coveney J, Ward P. R. The impact of education programs on smoking prevention: a randomized controlled trial among 11 to 14 year olds in Aceh, Indonesia. 2013. http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/367
  • Yazdani M, Rezaei S, Pahlavanzadeh S. The effectiveness of stress management training program on depression, anxiety and stress of the nursing students. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 2010;15(4):208–215. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22049282
  • Grant N, Wardle J, Steptoe A. (2009). The relationship between life satisfaction and health behavior: a cross-cultural analysis of young adults. Int. J. Behav. Med. 2009;16:259–268 https://doi.org/10.1007/s12529-009-9032-x
  • Teker A. G, Lüleci N. E. Healthy lifestyle behaviors and quality of life status of public health directorate workers in a city of Turkey. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 2018;38(4):348–356. https://doi.org/10.5336/medsci.2018-61843
  • Güler G, Güler N, Kocataş S, Yıldırım F, Akgül N. Bir üniversitede çalışan öğretim elemanlarının sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2008;12(3):18-26.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Havva Kaçan 0000-0003-2925-6176

Sebahat Ateş 0000-0002-8300-8037

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 22 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaçan, H., & Ateş, S. (2022). Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction. Clinical and Experimental Health Sciences, 12(1), 61-66. https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.798679
AMA Kaçan H, Ateş S. Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction. Clinical and Experimental Health Sciences. Mart 2022;12(1):61-66. doi:10.33808/clinexphealthsci.798679
Chicago Kaçan, Havva, ve Sebahat Ateş. “Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction”. Clinical and Experimental Health Sciences 12, sy. 1 (Mart 2022): 61-66. https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.798679.
EndNote Kaçan H, Ateş S (01 Mart 2022) Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction. Clinical and Experimental Health Sciences 12 1 61–66.
IEEE H. Kaçan ve S. Ateş, “Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction”, Clinical and Experimental Health Sciences, c. 12, sy. 1, ss. 61–66, 2022, doi: 10.33808/clinexphealthsci.798679.
ISNAD Kaçan, Havva - Ateş, Sebahat. “Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction”. Clinical and Experimental Health Sciences 12/1 (Mart 2022), 61-66. https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.798679.
JAMA Kaçan H, Ateş S. Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction. Clinical and Experimental Health Sciences. 2022;12:61–66.
MLA Kaçan, Havva ve Sebahat Ateş. “Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction”. Clinical and Experimental Health Sciences, c. 12, sy. 1, 2022, ss. 61-66, doi:10.33808/clinexphealthsci.798679.
Vancouver Kaçan H, Ateş S. Evaluation of a Psychoeducation Program Given to International Nursing Students for Healthy Lifestyle and Life Satisfaction. Clinical and Experimental Health Sciences. 2022;12(1):61-6.

14639   14640