Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 2 Issue: 2, 59 - 75, 28.09.2023

Abstract

References

  • Aktan, E. (2018). “Instagram Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonları ve Instagram Takip Davranışlarının İncelenmesi”. Online Academic Journal of Information Technology. 2018 Yaz/Summer. 9(33). 127-146. 74
  • Aslan, A. ve Gül Ünlü, D. (2016). “Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme”. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 3(2). 41-65.
  • Brown, E. (2013). Working The Crowd: Social Media Marketing for Business. UK: BCS.
  • Çalışkan, M. ve Mencik, Y. (2015). “Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya”. Akademik Bakış Dergisi. 50. 255-258-273
  • Çanakçı, M., Öztürk, S. ve Şaşmazlar, C. (2022). “Afet ve Kriz Yönetiminde Sosyal Medyanın Kullanımı Üzerine Bir Araştırma: Twitter Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 11(3): 882-897.
  • Dijk, J. V. (2006). The Network Society: Social Aspects of New Media. London: Sage Pub.
  • Doğaner, M. C. and Armağan, E. (2019). “Sanal Marka Toplulukları ve Marka Sadakati: Nikon Örneği”. Atatürk
  • Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 33(3). 720-721.
  • Ertekin, İ., Ilgın, H. Ö. and Yengin, D. A. (2018). “Örgütsel İletişim Kuramları”. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication.8(2).297-311.
  • Funk, T. (2011). Social Media Playbook for Business. Oxford: Praeger.
  • Mattelart, A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması. (Trans.) Halime Yücel. İstanbul: İletişim Pub.
  • Metin, O. and Genceri, M. (2021). “Instagram Kullanımının Lisans Öğrencilerinin Yaşam Biçimleri Üzerine Etkisi”. İçtimaiyat Sosyal Bilimler Dergisi. (5)1. 129-142.
  • Mutlu, E. (1998). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Öcal, D. (2018). “Instagram Örneğinde Sosyal Medyadan Yansıyanlar”. İnif E Dergi. 3(1).23-36
  • Solak, B. B. (2020). “Markaların Dijital Dönüşümü ve Sosyal Medya Kullanımı: Twitter Özelinde Bir İnceleme”. Dördüncü Kuvvet. 3 (1).103-104. Spurgeon, C. (2008). Advertising and New Media. London: Routledge.
  • Taran, Kılıç, B. and Akbayır, Z. (2022). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişiminde Reklam: Alana İlişkin Bir İçerik Analizi”. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi. 40.146-172.
  • Tomasello, M. (2017). İnsan İletişiminin Kökenleri. (Trans.) Gürol Koca. İstanbul: Metis Pub.
  • Tuten, T. L. (2008). Advertising 2.0. Social Media Marketing in a Web 2.0 World. London: Praeger.
  • Uzunoğlu, E., Onat, F., Aşman Alikılıç, Ö. and Yeygel Çakır, S. (2009). İnternet Çağında Kurumsal İletişim. İstanbul: Say Pub. Williams, R. (2005). Anahtar Sözcükler. (Trans.) Savaş Kılıç. İstanbul: İletişim Pub.
  • Zhao, H. Vicky, Lin, W. Sabrina and Liu, K. J. Ray (2011). Behavior Dynamics in Media-Sharing Social Networks.
  • UK: Cambridge University Press.
  • Internet References DeFacto, https://tr.wikipedia.org/wiki/Defacto [Access Date: 27.03.2023].
  • Instagram, https://tr.wikipedia.org/wiki/Instagram#Instagram_Stories [Access Date: 07.04.2023].
  • Instagramda öne çıkanlar, https://www.sosyalmedyaninsesi.com/2021/07/instagram-one-cikanlar nedir.html [Access Date: 07.04.2023].
  • Koton, https://tr.wikipedia.org/wiki/Koton [Access Date:28.03.2023]. LC Waikiki, https://tr.wikipedia.org/wiki/LC_Waikiki [Access Date: 26.03.2023].

A Review on the Social Media Postings of Clothing Brands Related to the February 2023 Earthquake

Year 2023, Volume: 2 Issue: 2, 59 - 75, 28.09.2023

Abstract

Brands have also included social media accounts in their communication processes with their customers. Digital media has an important role in the brand promotion, awareness and customer loyalty development processes of companies. At the same time, companies are in an effort to establish emotional bonds in their relations with consumers and customers. Social responsibility advertisements and messages come to the fore in the development of these ties. The companies made various posts on the earthquake that took place on February 6, 2023 and negatively affected 11 cities in Turkey. The aim of this study is to examine the shares of brands based on social responsibility understanding regarding the February 2023 earthquake on Instagram, a social media network that is used extensively by many people, especially the young population in our country, in the context of brand strategies. In this context, three clothing companies (LcWaikiki, Koton and DeFacto) were discussed, the shares of the companies regarding the earthquake between February 6 and March 3, 2023 were examined on their official Instagram accounts and the shares were analyzed through content analysis. In this context, the approaches of the companies regarding the agenda and their social responsibility approach strategies have been tried to be analyzed. It has been determined that all three companies have shared about the subject.

References

  • Aktan, E. (2018). “Instagram Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonları ve Instagram Takip Davranışlarının İncelenmesi”. Online Academic Journal of Information Technology. 2018 Yaz/Summer. 9(33). 127-146. 74
  • Aslan, A. ve Gül Ünlü, D. (2016). “Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme”. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 3(2). 41-65.
  • Brown, E. (2013). Working The Crowd: Social Media Marketing for Business. UK: BCS.
  • Çalışkan, M. ve Mencik, Y. (2015). “Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya”. Akademik Bakış Dergisi. 50. 255-258-273
  • Çanakçı, M., Öztürk, S. ve Şaşmazlar, C. (2022). “Afet ve Kriz Yönetiminde Sosyal Medyanın Kullanımı Üzerine Bir Araştırma: Twitter Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 11(3): 882-897.
  • Dijk, J. V. (2006). The Network Society: Social Aspects of New Media. London: Sage Pub.
  • Doğaner, M. C. and Armağan, E. (2019). “Sanal Marka Toplulukları ve Marka Sadakati: Nikon Örneği”. Atatürk
  • Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 33(3). 720-721.
  • Ertekin, İ., Ilgın, H. Ö. and Yengin, D. A. (2018). “Örgütsel İletişim Kuramları”. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication.8(2).297-311.
  • Funk, T. (2011). Social Media Playbook for Business. Oxford: Praeger.
  • Mattelart, A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması. (Trans.) Halime Yücel. İstanbul: İletişim Pub.
  • Metin, O. and Genceri, M. (2021). “Instagram Kullanımının Lisans Öğrencilerinin Yaşam Biçimleri Üzerine Etkisi”. İçtimaiyat Sosyal Bilimler Dergisi. (5)1. 129-142.
  • Mutlu, E. (1998). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Öcal, D. (2018). “Instagram Örneğinde Sosyal Medyadan Yansıyanlar”. İnif E Dergi. 3(1).23-36
  • Solak, B. B. (2020). “Markaların Dijital Dönüşümü ve Sosyal Medya Kullanımı: Twitter Özelinde Bir İnceleme”. Dördüncü Kuvvet. 3 (1).103-104. Spurgeon, C. (2008). Advertising and New Media. London: Routledge.
  • Taran, Kılıç, B. and Akbayır, Z. (2022). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişiminde Reklam: Alana İlişkin Bir İçerik Analizi”. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi. 40.146-172.
  • Tomasello, M. (2017). İnsan İletişiminin Kökenleri. (Trans.) Gürol Koca. İstanbul: Metis Pub.
  • Tuten, T. L. (2008). Advertising 2.0. Social Media Marketing in a Web 2.0 World. London: Praeger.
  • Uzunoğlu, E., Onat, F., Aşman Alikılıç, Ö. and Yeygel Çakır, S. (2009). İnternet Çağında Kurumsal İletişim. İstanbul: Say Pub. Williams, R. (2005). Anahtar Sözcükler. (Trans.) Savaş Kılıç. İstanbul: İletişim Pub.
  • Zhao, H. Vicky, Lin, W. Sabrina and Liu, K. J. Ray (2011). Behavior Dynamics in Media-Sharing Social Networks.
  • UK: Cambridge University Press.
  • Internet References DeFacto, https://tr.wikipedia.org/wiki/Defacto [Access Date: 27.03.2023].
  • Instagram, https://tr.wikipedia.org/wiki/Instagram#Instagram_Stories [Access Date: 07.04.2023].
  • Instagramda öne çıkanlar, https://www.sosyalmedyaninsesi.com/2021/07/instagram-one-cikanlar nedir.html [Access Date: 07.04.2023].
  • Koton, https://tr.wikipedia.org/wiki/Koton [Access Date:28.03.2023]. LC Waikiki, https://tr.wikipedia.org/wiki/LC_Waikiki [Access Date: 26.03.2023].
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Mehtap Topçuoğlu Kurnaz 0009-0000-2138-6641

Publication Date September 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Topçuoğlu Kurnaz, M. (2023). A Review on the Social Media Postings of Clothing Brands Related to the February 2023 Earthquake. Contemporary Issues of Communication, 2(2), 59-75.

Contemporary Issues of Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). 

30468