Bu araştırmanın amacı, Liden ve diğerleri (2015) tarafından geliştirilen hizmetkâr liderlik ölçeğinin yedi maddelik kısa formunun eğitim örgütleri bağlamında Türk kültürüne uyarlanmasıdır. Yedi maddeli ve tek faktörlü bir ölçek olan hizmetkâr liderlik ölçeğinin Cronbach Alfa katsayısı üç farklı örneklemde sırasıyla 0.80, 0.81, 0.89 olarak bulunmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir’in Odunpazarı ve Tepebaşı merkez ilçelerinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda 2022-2023 eğitim öğretim yılında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. 393 öğretmenin katıldığı çalışmada ölçeğin yapı geçerliğinin sağlanması için doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Çalışmada analizler JASP 0.16.4.0 programıyla yapılmıştır. DFA analizinde maksimum olabilirlik kestirim yöntemi ve Pearson kovaryans matrisi kullanılmıştır. Bununla birlikte. hizmetkâr liderlik ölçeğinin güvenirliğinin belirlenmesi amacıyla ve McDonald’ın omega güvenirlik katsayısı ve Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı hesaplanmış, ölçeğin madde toplam puan korelasyonları incelenmiştir. Gerçekleştirilen DFA sonucunda ortaya konan modelde verilerin uyumunun belirlenmesinde elde edilen sonuçların alan yazınında belirlenen kritik değerlerin üzerinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin uyarlanması sürecinde güvenirliğin sağlanması için Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ve McDonald’ın omega katsayısından yararlanılmıştır. Elde edilen değerler 0.70’den büyüktür ve ölçeğin güvenilir olduğunu ortaya koymaktadır. Ters puanlanan maddelerin olmadığı ölçekten alınabilecek en düşük puan 7. en yüksek puan ise 35’tir. Elde edilen sonuçlar hizmetkâr liderlik ölçeğinin Türk kültüründe de geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuştur.
Hizmetkâr liderlik Hizmetkâr Liderlik Ölçeği Kısa Form Ölçek Uyarlama
The aim of this study is to adapt the short form of (seven-items) Servant Leadership Scale (SLS), developed by Liden et al. (2015), to Turkish culture in the context of educational organizations. The scale, consisting of seven items and a single factor, was adapted to Turkish, and its Cronbach’s alpha coefficient was found to be 0.80, 0.81, 0.89 respectively across three different sample groups. The study group of the research consists of teachers working in public schools affiliated with the Ministry of National Education in the central districts of Odunpazarı and Tepebaşı in Eskişehir during the 2022-2023 academic year. Confirmatory Factor Analysis was conducted to ensure the construct validity of the scale, which was administered to 393 teachers. The analyses in this study were conducted using the JASP 0.16.4.0 program. In the Confirmatory Factor Analysis (CFA), the maximum likelihood estimation method and Pearson covariance matrix were utilized. Additionally, to determine the reliability of the Servant Leadership Scale, McDonald’s omega reliability coefficient and Cronbach's alpha internal consistency coefficient were calculated, and item-total score correlations of the scale were examined. The CFA results indicated that the model fit indices met the critical thresholds. In addition to Cronbach's alpha, McDonald's omega coefficient and item-total correlations were calculated to determine the reliability of the scale. The findings demonstrated that the coefficients were above 0.70, indicating that the scale is reliable and valid. The lowest score that can be obtained from the scale, which does not have reverse scored items, is 7 and the highest score is 35. Results suggest that the short form of the Servant Leadership Scale is a valid and reliable measurement tool in Turkish culture.
Servant leadership Servant Leadership Scale Short Form Scale Adaptation
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2024 |
| Kabul Tarihi | 28 Şubat 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved