BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFYA DERSİ YAZILI SINAV SORULARININ YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİ’NE GÖRE ANALİZİ

Yıl 2016, Cilt: 40 Sayı: 1, 243 - 258, 12.07.2016

Öz

Araştırmanın amacı, Coğrafya dersi yazılı sınav sorularının yenilenmiş bloom taksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından sınıflandırmaktır. Araştırmada nitel araştırma deseninden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada Sivas ili merkezde 2015-2016 öğretim yılında farklı türde okullarda görev yapan öğretmenlerden alınan son üç öğretim yılına ait yazılı örneklerinde yer alan 1011 soru örneği çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre; sınav sorularının %59,6’sı hatırlama, %34,5’i anlama, %4,8’i uygulama, %0,9 çözümleme ve %0,1 değerlendirme basamağında  yer aldığı tespit edilmiştir.Yaratma basamağında değerlendirilebilecek soru tipi bulunmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin yazılı sınavlarda ilk 3 basamakta yer alan ,alt düzey bilişsel alana ait soruları (%98,9) tercih ettiklerini, son üç basamakta yer alan ve üst düzey bilişşsel alana ait soruların (%1.1) ise  oldukça az olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • AKBAŞ,Y., GENÇTÜRK, E. (2013), “Coğrafya Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri ile İlgili Görüşleri, Kullanma Düzeyleri, Sorunlar ve Sınırlılıkları” Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı: 30, s. 331-356
  • AYDOĞAN, A. (2008), “Lise giriş sınavları (LGS-OKS) coğrafya sorularının bilişsel alan basamaklarına göre değerlendirilmesi (2003 - 2007)” Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • AYVACI, H., ŞAHİN, Ş. (2009), “Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Ders Sürecinde ve Yazılı Sınavlarda Sordukları Soruların Bilişsel Seviyelerinin Karşılaştırılması” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX11, s. 441-445.
  • AYVACI, Ş., TÜRKDOĞAN, A. (2010), “Yeniden Yapılandırılan Bloom Taksonomisine Göre Fen ve Teknoloji Dersi Yazılı Sorularının İncelenmesi”, Türk Fen Eğitim Dergisi, yıl 7, sayı 1, s. 13-25.
  • BALCI, Ali. (2002) “Coğrafya Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme Üzerine Bir Örnek Çalışma” Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 5, s. 135-153
  • BİRGİN, Osman, GÜRBÜZ, Ramazan. (2008), “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Konusundaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s. 164-181.
  • https://www.researchgate.net/profile/Ramazan_Guerbuez/publication/26589386_
  • BÜMEN, N. (2006), “Program Geliştirmede Bir dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi”, Eğitim ve Bilim, cilt 31, sayı 142, s. 3-14.
  • ÇALIŞKAN, Hüseyin. (2011), “Öğretmenlerin hazırladığı Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi” Eğitim ve Bilim, Cilt 36, sayı: 160, s . 120-132
  • ÇİFÇİ, T. (2016), Coğrafya’da Değer Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • DELİBAŞ, Murat. (2013), “Yabancı Dil Öğretiminde Ortak Eylem Odaklı Yaklaşıma Göre Sınıf içi Hedef ve Etkinliklerin Hazırlanması (Yenilenmiş Bloom Taksonomisi)” Turkish Studies, vol: 8, no:10, p.241-249.
  • DEMİRKAYA, H. (2008), “Coğrafya Öğretiminde Eleştirisel Düşünme Stratejileri ve Sorgulama Yoluyla Öğrenmenin Kullanımı”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı:1, s. 89-116
  • GEÇİT, Y., YARAR, S. (2010), “9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarındaki Sorular ile Çeşitli Coğrafya Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Analizi” Marmara Coğrafya Dergisi, ISNN: 1303-2429. Sayı, 22, s. 154-167. http://www.marmaracografya.com
  • GÜLER, G., ÖZDEMİR, E., DİKİCİ, R. (2012), “İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Sınav soruları ile SBS Matematik sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre karşılaştırmalı analizi” Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 14, Sayı 1, s. 41-60
  • KOCALAR, A.O., DEMİRKAYA, H. (2014), “Coğrafya Öğrenmek Niçin Önemlidir? Lise Öğrencilerinin Algıları” Doğu Coğrafya Dergisi Sayı 32, s. 123-143
  • LASH, J (2013), “Situating Texas’ World Geography End-Of-Course Exam in the Ecosystem of American Geography Education”. Review of International Geographical www.rigeo.org Online 3(3): 266-298. ISNN: 2146-0353.
  • Ortaöğretim Coğrafya Dersi (9,10,11,12. Sınıflar) Öğretim Programı (2015) TC MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://ttkb.meb.gov.tr
  • ÖZBEK, Ö.Y., YAŞAR, M. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Pegem Akademi.
  • PATTON, MİCHEAL Q. (2014), Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir) Ankara: Pegem Akademi.
  • SÖNMEZ, Ömer Faruk, KOÇ, Hakan, ÇİFÇİ, Taner (2013), “ÖSS, YGS VE LYS Sınavlarındaki Coğrafya Sorularının Bloom Taksonomisi Bilişsel Alan Düzeyi Açısından Analizi” Karadeniz Araştırmaları, Sayı 36, s. 257-275.
  • ŞAHİN, G.M, ÖZTÜRK, N. TEKER G. (2015), “Öğretmen Adaylarının Başarılarının Değerlendirilmesinde Tercih Ettikleri Ölçme Araçlarının Belirlenmesi” Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, Cilt 6 , sayı 1, s. 96-106.
  • TEKİN, Halil. (1991), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Yargı Kitap ve Yayınevi.
  • TEKİNDAL, S., BİLİCAN DEMİR, S., ÇAKAN, M., GÜLER, N., KAN, A., KARACA, E., TEMEL, A. (2010), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, İstanbul: T.C.Maltepe Üniversitesi.
  • TUTKUN, Ö.F. (2012), “Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisi Üzerine Genel Bir Bakış” Sakarya University Journal of Education, Sayı 14, s. 14-21
  • TUTKUN, Ö.F., DEMİRTAŞ, Z., ARSLAN, S., ERDOĞAN, D.G (2015), “Revize Bloom Taksonomisinin Genel Yapısı: Gerekçeler ve Değişiklikler” The Journal of Academic Social Science Studies, sayı 32, s. 57-62.
  • YILDIRIM, Ali, ŞİMŞEK, Hasan. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Ankara: Seçkin yayınları.
Yıl 2016, Cilt: 40 Sayı: 1, 243 - 258, 12.07.2016

Öz

Kaynakça

  • AKBAŞ,Y., GENÇTÜRK, E. (2013), “Coğrafya Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri ile İlgili Görüşleri, Kullanma Düzeyleri, Sorunlar ve Sınırlılıkları” Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı: 30, s. 331-356
  • AYDOĞAN, A. (2008), “Lise giriş sınavları (LGS-OKS) coğrafya sorularının bilişsel alan basamaklarına göre değerlendirilmesi (2003 - 2007)” Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • AYVACI, H., ŞAHİN, Ş. (2009), “Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Ders Sürecinde ve Yazılı Sınavlarda Sordukları Soruların Bilişsel Seviyelerinin Karşılaştırılması” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX11, s. 441-445.
  • AYVACI, Ş., TÜRKDOĞAN, A. (2010), “Yeniden Yapılandırılan Bloom Taksonomisine Göre Fen ve Teknoloji Dersi Yazılı Sorularının İncelenmesi”, Türk Fen Eğitim Dergisi, yıl 7, sayı 1, s. 13-25.
  • BALCI, Ali. (2002) “Coğrafya Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme Üzerine Bir Örnek Çalışma” Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 5, s. 135-153
  • BİRGİN, Osman, GÜRBÜZ, Ramazan. (2008), “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Konusundaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s. 164-181.
  • https://www.researchgate.net/profile/Ramazan_Guerbuez/publication/26589386_
  • BÜMEN, N. (2006), “Program Geliştirmede Bir dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi”, Eğitim ve Bilim, cilt 31, sayı 142, s. 3-14.
  • ÇALIŞKAN, Hüseyin. (2011), “Öğretmenlerin hazırladığı Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi” Eğitim ve Bilim, Cilt 36, sayı: 160, s . 120-132
  • ÇİFÇİ, T. (2016), Coğrafya’da Değer Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • DELİBAŞ, Murat. (2013), “Yabancı Dil Öğretiminde Ortak Eylem Odaklı Yaklaşıma Göre Sınıf içi Hedef ve Etkinliklerin Hazırlanması (Yenilenmiş Bloom Taksonomisi)” Turkish Studies, vol: 8, no:10, p.241-249.
  • DEMİRKAYA, H. (2008), “Coğrafya Öğretiminde Eleştirisel Düşünme Stratejileri ve Sorgulama Yoluyla Öğrenmenin Kullanımı”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı:1, s. 89-116
  • GEÇİT, Y., YARAR, S. (2010), “9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarındaki Sorular ile Çeşitli Coğrafya Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Analizi” Marmara Coğrafya Dergisi, ISNN: 1303-2429. Sayı, 22, s. 154-167. http://www.marmaracografya.com
  • GÜLER, G., ÖZDEMİR, E., DİKİCİ, R. (2012), “İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Sınav soruları ile SBS Matematik sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre karşılaştırmalı analizi” Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 14, Sayı 1, s. 41-60
  • KOCALAR, A.O., DEMİRKAYA, H. (2014), “Coğrafya Öğrenmek Niçin Önemlidir? Lise Öğrencilerinin Algıları” Doğu Coğrafya Dergisi Sayı 32, s. 123-143
  • LASH, J (2013), “Situating Texas’ World Geography End-Of-Course Exam in the Ecosystem of American Geography Education”. Review of International Geographical www.rigeo.org Online 3(3): 266-298. ISNN: 2146-0353.
  • Ortaöğretim Coğrafya Dersi (9,10,11,12. Sınıflar) Öğretim Programı (2015) TC MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://ttkb.meb.gov.tr
  • ÖZBEK, Ö.Y., YAŞAR, M. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Pegem Akademi.
  • PATTON, MİCHEAL Q. (2014), Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir) Ankara: Pegem Akademi.
  • SÖNMEZ, Ömer Faruk, KOÇ, Hakan, ÇİFÇİ, Taner (2013), “ÖSS, YGS VE LYS Sınavlarındaki Coğrafya Sorularının Bloom Taksonomisi Bilişsel Alan Düzeyi Açısından Analizi” Karadeniz Araştırmaları, Sayı 36, s. 257-275.
  • ŞAHİN, G.M, ÖZTÜRK, N. TEKER G. (2015), “Öğretmen Adaylarının Başarılarının Değerlendirilmesinde Tercih Ettikleri Ölçme Araçlarının Belirlenmesi” Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, Cilt 6 , sayı 1, s. 96-106.
  • TEKİN, Halil. (1991), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Yargı Kitap ve Yayınevi.
  • TEKİNDAL, S., BİLİCAN DEMİR, S., ÇAKAN, M., GÜLER, N., KAN, A., KARACA, E., TEMEL, A. (2010), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, İstanbul: T.C.Maltepe Üniversitesi.
  • TUTKUN, Ö.F. (2012), “Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisi Üzerine Genel Bir Bakış” Sakarya University Journal of Education, Sayı 14, s. 14-21
  • TUTKUN, Ö.F., DEMİRTAŞ, Z., ARSLAN, S., ERDOĞAN, D.G (2015), “Revize Bloom Taksonomisinin Genel Yapısı: Gerekçeler ve Değişiklikler” The Journal of Academic Social Science Studies, sayı 32, s. 57-62.
  • YILDIRIM, Ali, ŞİMŞEK, Hasan. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Ankara: Seçkin yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Ayla Arseven

Ufuk Şimşek

Mustafa Güden

Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 40 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arseven, A., Şimşek, U., & Güden, M. (2016). COĞRAFYA DERSİ YAZILI SINAV SORULARININ YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİ’NE GÖRE ANALİZİ. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40(1), 243-258.