Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE-KENT ETKİLEŞİMİ BAĞLAMINDA SİVAS’TA CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ ALGISI

Yıl 2017, Cilt: 41 Sayı: 1, 45 - 62, 30.06.2017

Öz

Üniversiteler evrensel düzeyde bilimsel araştırma
yapma, bilgi ve teknoloji üretme, toplumların gereksinim duyduğu nitelikli
insan gücünü yetiştirme fonksiyonunu yerine getirme yanında bulundukları
bölgenin ve kentin sosyal, kültürel, ekonomik açıdan değişmesi ve dönüşmesine
kaynaklık etme gibi özel bir misyona da sahiptir. Üniversitenin yerel
katkılarının artırılabilmesi için kentle üniversite arasındaki etkileşimin
etkin biçimde sağlanması, üniversite ve kentin bütünleşmesi, kent halkının
üniversiteye yönelik duygu ve düşüncelerinin olumlu olması gereklidir.

Cumhuriyet Üniversitesi de
yukarıda sayılan fonksiyonları yerine getirebilmek amacıyla Sivas’ta kurulan köklü
üniversitelerden birisidir. Yaklaşık 43 yıldır hizmet veren üniversite ile
kentin etkileşimini ele alan kapsamlı bir çalışma yapılmamıştır. Buradan
hareketle bu çalışma, Cumhuriyet Üniversitesinin kurumsal imajını, kent
halkının üniversiteye yönelik algılarını ve kentin üniversiteden beklentilerini
ele alan ilk çalışma olarak dikkat çekmektedir. Çalışmada cinsiyet, yaş, eğitim
düzeyi ve gelir değişkenleri çerçevesinde halkın üniversite algısının ölçülmesi
amaçlanmıştır. Bu çalışma geleceğe yönelik stratejilerinde Cumhuriyet
Üniversitesi’ne şehirle bütünleşme açısından gereken temel verileri sağlamak;
şehir üniversite ilişkilerini inceleyen bir çalışma olarak sosyal bilimler
literatürüne katkıda bulunmak açısından önemlidir.  





Araştırmada kentin
üniversite algısını ortaya koymak üzere Sivas merkez mahallelerinde oturan 3047
kişiye anket uygulaması yapılmıştır. Bunun yanında kentteki kurum
temsilcilerinden oluşan bir grupla odak grup görüşmesi uygulanmıştır. Elde
edilen veriler katılımcıların üniversiteye yönelik algılarının olumlu olduğunu
ortaya koymaktadır. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Akengin, H. ve Kaykı, A. (2013). Şehirleşme Üniversite İlişkisine Bir Örnek: Gazimağusa. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 501-525.
  • Akçakanat, T, Çarıkçı, İ. ve Dulupçu, M. A. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Bulundukları İl Merkezine Ekonomik Katkıları ve Harcama Eğilimleri: Isparta 2003–2009 Yılları Örneği. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 165-178.
  • Altuntaş, C. ve Erilli, N. A. (2015). Cumhuriyet Üniversitesi’nin Sivas İli Ekonomisine Katkısı. Siirt Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisadi Yenilik Dergisi, 3(1), 11-21.
  • Aziz, A. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri (9. Basım). Ankara: Nobel.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Baş T., Çamır, M., ve Özmaldar, B. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin. Bilginoğlu, M. A., Atik, H., Türker, O., Pamuk, Y., Düzgün, R. (2002). Erciyes Üniversitesi’nin Konya İlinin Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Yapısına Etkileri. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları. Bingöl, A. F. (2006). Bilgi Toplumu ve Üniversiteler. Erişim Tarihi: 2 Kasım 2015. Erişim Adresi:http://blog.milliyet.com.tr/bilgi-toplumu-veuniversiteler/Blog/?BlogNo=12144 Bolay, S. H. (2011). Çağdaş Üniversitede Neler Önem Kazanmaktadır? Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 105-112.
  • Borland, J., Dawkins, P., Johnson, D., ve Williams, R. (2000). Returns to Investment in Higher Education. The Melbourne Economics of Higher Education Research Program Report No.1, Melbourne.
  • Boyacıoğlu, E.Z. ve Oğuzhan, A. (2013). Yerli Halkın Üniversite Algılaması: Trakya Üniversitesi Örneği. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Metinleri, 6, IV-21.
  • Çalışkan, Ş. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Harcamalarının Kent Ekonomisine Katkısı (Uşak Üniversitesi Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 169-179.
  • Çiftçi, M. (2010). Girişimci Üniversite ve Üçüncü Kuşak Üniversiteler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 341-348.
  • Demireli C. ve Taşkın, E. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Bulundukları Şehre Ekonomik Katkıları: Kütahya İl Merkezi Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 321-328.
  • Erdem, A.R. (2013). Bilgi Toplumunda Üniversitenin Değişen Rolleri ve Görevleri. Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 109-120.
  • Ergun, C. (2014). Üniversite ve Kent İlişkisi Üzerine Görüşler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 216 - 237
  • Görkemli, H. N. (2009) Selçuk Üniversitesi’nin Konya Kent Ekonomisine Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 169-186.
  • Gürkaynak, M. R. ve Kasımoğlu, M. (2004), Türkiye’de Üniversite Komşu-Çevre Etkileşimi İşbirliği İçin Bir Ön Çalışma. Amme İdaresi Dergisi, 37(3), 147-162.
  • Hargreaves, A. (2002). Teaching in the Knowledge Society. Technology Colleges Trust Vision 2020. Second International Online Conference (13-26 October and 24 November-7 December). Erişim Tarihi: 2 Kasım 2015. Erişim Adresi: http://www.cybertext.net.au/tct2002/keynote/printable/hargreaves%20-%20printable.htm
  • Hill, K. (2006). University Research and Local Economic Development. A Product of Arizona State University’s Productivity and Prosperity Project (P3). Arizona: Arizona State University.
  • Kaya, G. (2014). Adıyaman Üniversitesi’nin Kentsel Mekân ve Sosyal Çevre Üzerindeki Etkisi (Altınşehir Mahallesi’ndeki Haneler ve İşletmeler Üzerine Bir İnceleme). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16), 231-260.
  • Phelps, R. P. (1998). The Effect of University Host Community Size on State Growth, Economics of Education Review, 17 (2), 149-158.
  • Polat, C. (2006). Bilgi Çağında Üniversite Eğitimi İçin Bir Açılım: Bilgi Okuryazarlığı Öğretimi. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 29, 249-266.
  • Sankır, H. ve Gürdal, A. D. (2014). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a Etkileri ve Kentin Üniversite Algısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2), 90-98.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Sürmeli, F. (2008). Anadolu Üniversitesinin Eskişehir’e Etkileri ve Şehrin Üniversiteyi Algılayışı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi 073623 Nolu Proje Raporu.
  • Tasçı, D., Gökalp, E., Kumtepe, E.G., Kumtepe, A.T. ve Toprak, E. (2011). Kentin Üniversite Algısı: Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir Örneği. Amme İdaresi Dergisi, 44(2), 131-146.
  • Tugay, O. ve N. Başgül (2005). Üniversite Öğrencilerinin Yöre Ekonomisine Katkıları: Burdur’da Bir Araştırma. I. Burdur Sempozyumu 16-19 Kasım 2005, 1020-1031.
  • Tuğcu, C. T. (2003). Üniversitelerin Yerel Ekonomik Faaliyet Hacmine Katkıları: Nevşehir Örneği. Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015. Erişim Adresi: http://biriyilik.110mb.com/resim/images/nrbbxjf7v32i489yk53.doc
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2013). Seçilmiş Göstergelerle Sivas. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası. Ünal, Y. (2009). Bilgi Toplumunun Tarihçesi. Tarih Okulu, V, 123-144.
  • Yayar, R. ve D. Demir (2013). Gaziosmanpaşa Üniversitesinin Tokat İli Ekonomisine Etkisi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 5 (8), 106-122.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Basım). Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, B. (1998). Bilgi Toplumu: Eleştirel Bir Yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), 147-158.

PERCEPTİON OF CUMHURİYET UNIVERSITY IN SİVAS IN THE CONTEXT OF UNIVERSITY-CITY INTERACTION

Yıl 2017, Cilt: 41 Sayı: 1, 45 - 62, 30.06.2017

Öz

Universities
play a special role in conducting scientific research at a universal level,
producing information/technology and training qualified working power needed by
the societies as well as in transforming the social, cultural and economical
aspects of the region and the city where they are located. I
n order to increase the local
contributions of the universities, the integration of the university and the
city into each other should be provided and the perceptions of city dwellers
towards the university should be made positive.

Cumhuriyet
University is one of the well-established universities founded in Turkey with
the aim of fulfilling the above-mentioned functions. For the past 43 years,
there has not been a comprehensive study on the interaction between the
university and the city. This study draws attention to the issue as the first
study to examine the institutional image of Cumhuriyet University, the perceptions
of the city-dwellers towards the university and the expectations of them from the
university. Within this context, the study aims to reveal whether the
perceptions of the city-dwellers differ across
socio-demographic
factors such as 
gender, age, educational level and income or
not.  This study is of vital importance because
it provides necessary scientific data on the integration of Cumhuriyet
University into the city in implementing its future-oriented strategies and contributes
to the social sciences literature as a study on the city-university interaction

A survey was conducted on 3047 people living in
Sivas.  In addition, a focus group
interview was carried out with a group of representatives of public institutions
in the city.  The data showed that the
participants' perceptions towards the university are positive.







 

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Akengin, H. ve Kaykı, A. (2013). Şehirleşme Üniversite İlişkisine Bir Örnek: Gazimağusa. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 501-525.
  • Akçakanat, T, Çarıkçı, İ. ve Dulupçu, M. A. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Bulundukları İl Merkezine Ekonomik Katkıları ve Harcama Eğilimleri: Isparta 2003–2009 Yılları Örneği. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 165-178.
  • Altuntaş, C. ve Erilli, N. A. (2015). Cumhuriyet Üniversitesi’nin Sivas İli Ekonomisine Katkısı. Siirt Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisadi Yenilik Dergisi, 3(1), 11-21.
  • Aziz, A. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri (9. Basım). Ankara: Nobel.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Baş T., Çamır, M., ve Özmaldar, B. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin. Bilginoğlu, M. A., Atik, H., Türker, O., Pamuk, Y., Düzgün, R. (2002). Erciyes Üniversitesi’nin Konya İlinin Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Yapısına Etkileri. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları. Bingöl, A. F. (2006). Bilgi Toplumu ve Üniversiteler. Erişim Tarihi: 2 Kasım 2015. Erişim Adresi:http://blog.milliyet.com.tr/bilgi-toplumu-veuniversiteler/Blog/?BlogNo=12144 Bolay, S. H. (2011). Çağdaş Üniversitede Neler Önem Kazanmaktadır? Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 105-112.
  • Borland, J., Dawkins, P., Johnson, D., ve Williams, R. (2000). Returns to Investment in Higher Education. The Melbourne Economics of Higher Education Research Program Report No.1, Melbourne.
  • Boyacıoğlu, E.Z. ve Oğuzhan, A. (2013). Yerli Halkın Üniversite Algılaması: Trakya Üniversitesi Örneği. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Metinleri, 6, IV-21.
  • Çalışkan, Ş. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Harcamalarının Kent Ekonomisine Katkısı (Uşak Üniversitesi Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 169-179.
  • Çiftçi, M. (2010). Girişimci Üniversite ve Üçüncü Kuşak Üniversiteler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 341-348.
  • Demireli C. ve Taşkın, E. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Bulundukları Şehre Ekonomik Katkıları: Kütahya İl Merkezi Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 321-328.
  • Erdem, A.R. (2013). Bilgi Toplumunda Üniversitenin Değişen Rolleri ve Görevleri. Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 109-120.
  • Ergun, C. (2014). Üniversite ve Kent İlişkisi Üzerine Görüşler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 216 - 237
  • Görkemli, H. N. (2009) Selçuk Üniversitesi’nin Konya Kent Ekonomisine Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 169-186.
  • Gürkaynak, M. R. ve Kasımoğlu, M. (2004), Türkiye’de Üniversite Komşu-Çevre Etkileşimi İşbirliği İçin Bir Ön Çalışma. Amme İdaresi Dergisi, 37(3), 147-162.
  • Hargreaves, A. (2002). Teaching in the Knowledge Society. Technology Colleges Trust Vision 2020. Second International Online Conference (13-26 October and 24 November-7 December). Erişim Tarihi: 2 Kasım 2015. Erişim Adresi: http://www.cybertext.net.au/tct2002/keynote/printable/hargreaves%20-%20printable.htm
  • Hill, K. (2006). University Research and Local Economic Development. A Product of Arizona State University’s Productivity and Prosperity Project (P3). Arizona: Arizona State University.
  • Kaya, G. (2014). Adıyaman Üniversitesi’nin Kentsel Mekân ve Sosyal Çevre Üzerindeki Etkisi (Altınşehir Mahallesi’ndeki Haneler ve İşletmeler Üzerine Bir İnceleme). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16), 231-260.
  • Phelps, R. P. (1998). The Effect of University Host Community Size on State Growth, Economics of Education Review, 17 (2), 149-158.
  • Polat, C. (2006). Bilgi Çağında Üniversite Eğitimi İçin Bir Açılım: Bilgi Okuryazarlığı Öğretimi. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 29, 249-266.
  • Sankır, H. ve Gürdal, A. D. (2014). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a Etkileri ve Kentin Üniversite Algısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2), 90-98.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Sürmeli, F. (2008). Anadolu Üniversitesinin Eskişehir’e Etkileri ve Şehrin Üniversiteyi Algılayışı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi 073623 Nolu Proje Raporu.
  • Tasçı, D., Gökalp, E., Kumtepe, E.G., Kumtepe, A.T. ve Toprak, E. (2011). Kentin Üniversite Algısı: Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir Örneği. Amme İdaresi Dergisi, 44(2), 131-146.
  • Tugay, O. ve N. Başgül (2005). Üniversite Öğrencilerinin Yöre Ekonomisine Katkıları: Burdur’da Bir Araştırma. I. Burdur Sempozyumu 16-19 Kasım 2005, 1020-1031.
  • Tuğcu, C. T. (2003). Üniversitelerin Yerel Ekonomik Faaliyet Hacmine Katkıları: Nevşehir Örneği. Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015. Erişim Adresi: http://biriyilik.110mb.com/resim/images/nrbbxjf7v32i489yk53.doc
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2013). Seçilmiş Göstergelerle Sivas. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası. Ünal, Y. (2009). Bilgi Toplumunun Tarihçesi. Tarih Okulu, V, 123-144.
  • Yayar, R. ve D. Demir (2013). Gaziosmanpaşa Üniversitesinin Tokat İli Ekonomisine Etkisi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 5 (8), 106-122.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Basım). Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, B. (1998). Bilgi Toplumu: Eleştirel Bir Yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), 147-158.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Ercan Şahbudak

Meral Öztürk

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 41 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahbudak, E., & Öztürk, M. (2017). ÜNİVERSİTE-KENT ETKİLEŞİMİ BAĞLAMINDA SİVAS’TA CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ ALGISI. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41(1), 45-62.